Hoe leren jullie de proeven uit je hoofd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eelk148

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:51

je kan mischien in je ipod je proef inskreken en dan tijdens het rijdenaanzettenof op you tube je proef heel vaak bij verschillede mensen kijken dat je het ook ziet

suc6

Hanneke_Inka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:51

Paar keer tekenen op een bladje, paar keer overschrijven en een paar keer de dvd kijken.
Veel succes!

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:19

Ik heb zo`n dvd die ik bekijk en goed naar het commentaar luisteren :D en natuurlijk oefenen , oefenen:P zelfs zonder paard

1topper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:49

Wat ik altijd doe is doorlezen tot ongeveer de helft en dan herhaal ik het 1x met heel af en toe eventjes een klein dingetje spieken. Daarna de rest lezen en de hele proef nog een keer herhalen. Dan de volgende dag de 2e uit je hoofd leren. Nadat je de eerste heb geleerd herhaal ik het vaak op de fiets, op school of 's avonds en dan ken je die wel. Dan de tweede precies hetzelfde en als je die ook kent kan ik ze allebei zo achter elkaar opzeggen! :D

Lisa

Re: Hoe leren jullie de proeven uit je hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:00

Je kunt makkelijk een proefje vanbuiten leren door ze enkele keren te lezen en ze regelmatig te oefenen.. En ze af en toe eens te tekenen op een blaadje, zodat je paard zelf het niet beu wordt ;) Op een concour lopen normaal mensen rond om voor te lezen, maar ik vind als je zelf je proefje kent ben je veel rustiger. Ik concentreer me dan volledig op mijn proef dat ik dan zeker niet zou verkeerd rijden! Helpt wel enorm, maarja als je fout rijdt heb je ook wel een probleem... Komt wel goed, probeer het eens uit wat het beste voor je is. De proef uit je hoofd rijden of voorgelezen worden. Er is zeker een verschil met elk zijn risico's. Succes!

samantha374

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:11

Haha, dit is misschien wel heel dom maar het helpt wel.
Als je ergens in huis of in de tuin ofzo, een nep bak maakt, en dan leg je letters neer.
Pak je het proevenblaadje in je handen en dan ga je gewoon doen wat er op het proevenblaadje staat.
Dus lekker vrolijk door het huis/tuin huppelen XD.
Ook kun je het op een blaadje tekenen.

nikki132360

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:01

vragen aan mensen of die willen voorlezen

nikki132360

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:01

iemand vragen om voor te lezen

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:34

Extra veel oefenen! Als eerste een keer doorlezen en dan laten voorlezen en vervolgens elke avond zelf nog doorlezen. Dan ga je op een gegeven moment wel dingen herkennen. Ik probeer niet om het in 1 keer te leren, want dan onthoud je toch niet alles.. Gewoon in stukjes en op tijd beginnen

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 01:03

idd tekenen met mijn vinger op een blaadje en als het lukt de proef nog irl of op youtube bekijken. Dat laatste lukt helaas niet altijd omdat ik de proef niet altijd kan vinden. Inmiddels rijd ik meer dan een jaar al mijn proeven uit mijn hoofd en heb in al die tijd 1 keer een wissel op de verkeerde letter gesprongen. Ik moet ze overigens ook in etappes leren want in 1x lukt me niet.

Als ik een paar dagen voor een wedstrijd twijfel of ik ze echt goed weet rijd ik mn proeven met een kopie in mn zak (zodat ik tussendoor kan spieken als ik twijfel) of vraag een stalgenootje of ze mee wilt lezen of ik wel goed ga.

Op de locatie waar de wedstrijd is kun je ook altijd wel iemand vinden die je wilt voorlezen.

Moreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 04:18

Wat ik altijd deed is het boekje voor je nemen in de bak en de proef zelf lopen, 2 jaar geleden 2x gelopen en ik kan 'm nu nog zo opratelen.. Probeer het eens!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 04:45

Ik kan het ook beter leren vanuit de bak, dan lees ik het een keer, dan lees ik het nog een keer maar dan wijs ik aan waar ik naartoe moet, dat doe ik een paar keer. Dan zeg ik het nog een keer op uit mijn hoofd met aanwijzen en dan is mijn paard losgestapt en kunnen we verder losrijden en daarna oefenen we de proef

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 05:39

Ik bekijk eerst het proefje op DVD (dressuurproeven DVD) of youtube.
Vervolgens voorspel ik al kijkend naar het filmpje wat het volgende onderdeel wordt (dit schrijf ik op).
Ik teken de proef een keer.

En dan een paar dagen op het douche scherm tekenen en zeker 1 of 2x te paard rijden.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 07:58

Als ik geen voorlezer kan vinden dan stap ik eers 1 of 2 keer het proefje. (bij het warmstappen) Dan draaf ik aan en rijd gewoon de lijnen in draf. Dan ga ik de proef met overgangen rijden.
Dan ga ik even stappen en even losrijden etc. Dan rijd ik het proefje hoe het moet, gelet op me houding etc. En dan met elke training oefen ik het proefje 1 of 2 keer.

Bij 2 verschillende proeven doe ik hetzelfde maar dan begin ik eerder met oefenen en oefen ik eerst een paar dagen de ene proef, dan een paar dagen de andere proef en dan weet ik ze zo goed en dan rijd ik ze alletwee in de training en dan moet het ook op wedstrijd lukken :)

xSimoontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 10:32

Mijn moeder vragen of ze thuis in de bak ff wil voorlezen.
En dan weet ik hem een beetje
Dan doen we altijd nog ff tweede keer.
Maar ik heb ook wel eens een boekje in me hand gehad tijdens het rijden.Maar is wel onhandig

LauMIAUW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 22:30

Ik probeer de proef zo vaak mogelijk in mezelf op te noemen, het een keer over te schrijven, te tekenen en gewoon heel vaak oefenen. Dan ken ik de proef 100% :D