wat doen jullie met jullie tuigers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:07

Schangah schreef:
NatasjavE schreef:
Als ik een tip mag geven zou ik Venezia aanbieden bij de Gelderse paarden in Didam (= ook KWPN fokrichting) Ze heeft een mooi Gelders type en grotendeels Gelders Bloed.

Of is ze al opgenomen als Gelders paard?

Nee nooit gedaan, kan ook niet vanwege haar 12,5% hackneybloed. Is erg jammer omdat ze zo'n mooi paard is.

Een Gelders Paard MAG maximaal 12,% Hackney bloed hebben. Indien er spraken is van een zeer correct Gelders type kan er dispensatie voor de bloedeis gegeven worden.(ze heeft ook nog eens wat volbloed bloed)

Moosje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:14

Hier ook helemaal blij met mijn "volle" tuiger Patijn x Ahoy.
Volle tussen haakjes omdat hij volgens iedereen niet tuiger typisch is.

Hij is onder het zadel, nooit geen wedstrijden mee gereden, en ben nu vooral bezig met Parelli wegens een ongelukje.. Meneer is aan het revalideren :).

Afbeelding

leaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:27

hier nog 1 met een tuiger plain's liberatorxmanno die trouwens ook te koop staat dus mocht je intresse hebben *\o/*

ik rij der dressuurmatig is nu half jaar onder het zadel en voor de afwisseling in het tuig en lekker
los springen wat ze super kan en erg leuk vind alleen ik niet :o

kan helaas geen foto's hier neer zetten

zoofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:28

Afbeelding

kwpn tuigpaard
beetje bokkerig met een zeer lange rug

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:34

Moosje04 schreef:

Ahoy is in de Tuigpaard richting afgekeurd omdat hij te Gelders fokt. Je hebt een halve Gelder.

Sorry....maar ik kon het niet laten :+ :D ;)

Moosje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:38

NatasjavE schreef:
Moosje04 schreef:

Ahoy is in de Tuigpaard richting afgekeurd omdat hij te Gelders fokt. Je hebt een halve Gelder.

Sorry....maar ik kon het niet laten :+ :D ;)

Hahaha, zat ik toch goed!
Zal je heel eerlijk bekennen dat ik nooit zo geïnteresseerd was in zijn papier, gevallen op het karakter en heb me er daarom ook nooit echt in verdiept :')
Anyways, thanks :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:41

Moosje04 schreef:
Hahaha, zat ik toch goed!
Zal je heel eerlijk bekennen dat ik nooit zo geïnteresseerd was in zijn papier, gevallen op het karakter en heb me er daarom ook nooit echt in verdiept :')
Anyways, thanks :D

Je kan hem zelfs Gelders laten registreren. Een paard wat maximaal 12,5% Hackney voert en verder Gelders kan je als Gelders paard registreren.

Het goede karakter komt bij Ahoy vandaan. Die geeft ze echt super braaf.

PS in mijn profiel een foto van Opa Ahoy.

Moosje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:46

NatasjavE schreef:
Je kan hem zelfs Gelders laten registreren. Een paard wat maximaal 12,5% Hackney voert en verder Gelders kan je als Gelders paard registreren.

Het goede karakter komt bij Ahoy vandaan. Die geeft ze echt super braaf.

PS in mijn profiel een foto van Opa Ahoy.

Zou eerlijk gezegd niet weten wat voor meerwaarde het geeft om hem Gelders te laten registreren?

Braaf is misschien een groot woord. Hij is erg beleefd, een enorme grapjas en heeft een leuke maar uitgebreide gebruiksaanwijzing!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:55

Moosje04 schreef:
Zou eerlijk gezegd niet weten wat voor meerwaarde het geeft om hem Gelders te laten registreren?

Braaf is misschien een groot woord. Hij is erg beleefd, een enorme grapjas en heeft een leuke maar uitgebreide gebruiksaanwijzing!

Voor een ruin heeft het niet heel veel meerwaarde om hem Gelders te registreren. Dat klopt. Of je moet zoals ik een liefhebber zijn van het Gelderse type.(en dat is wat hij heeft een Gelders type Bovendien kies ik altijd voor een merrie...en daar heeft het wel een meerwaarde :D )

Gelderse paarden zijn vooral eerlijk maar wel erg tempramentvol. Op mijn Gelderse (waar ook een beetje Tuiger inzit ;) via Theoloog) kan ik nadat ze 2 weken in de wei heeft gestaan zo opstappen terwijl ik dat met mijn rijpaarden die ik heb gehad niet moest proberen...(of ander rodeo)

Moosje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:58

NatasjavE schreef:
[
Voor een ruin heeft het niet heel veel meerwaarde om hem Gelders te registreren. Dat klopt. Of je moet zoals ik een liefhebber zijn van het Gelderse type.(en dat is wat hij heeft een Gelders type)

Gelderse paarden zijn vooral eerlijk maar wel erg tempramentvol. Op mijn Gelderse (waar ook een beetje Tuiger inzit ;) via Theoloog) kan ik nadat ze 2 weken in de wei heeft gestaan zo opstappen terwijl ik dat met mijn rijpaarden die ik heb gehad niet moest proberen...(of ander rodeo)

Hahaha, maar dat hoef ik met die van mij ook echt niet te proberen. Hij is absoluut niet gemeen, maar wil wel heel graag even de benen streken. En onder het zadel is hij vrij wantrouwig. Althans, ik kan hem op de grond het vertrouwen heel makkelijk geven, terwijl hij het gevoel krijgt wanneer ik erop zit hij alles alleen aan moet. Vrij onzeker paard.. Des ondanks een enorme schat, er zit echt geen kwaad in (als je maar een beetje lief voor m bent :j ).

Irene2

Re: wat doen jullie met jullie tuigers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:46

leuk dat je ook zulke tips geeft NatasjavE :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:03

Irene2 schreef:
leuk dat je ook zulke tips geeft NatasjavE :j

Och tips :o

Ik kijk altijd naar merries die eventueel geschikt zouden kunnen zijn voor de Gelderse fokkerij.
Zoals jullie wellicht weten is het Gelderse paard een zeldzaam huisdier ras. En als mensen het leuk vinden om een veulentje te fokken maar liever geen Tuigpaard hengst kiezen is het soms(niet altijd) verstandig om de merrie over te schrijven naar de Gelderse fokrichting.

Bij teveel Hackney of een te Tuigtypische merrie kan dat natuurlijk niet.

Je paard veranderd er natuurlijk niet echt van.

Ik zag overigens een spectaculair springende Tuuger voorbij komen.....mooi hoor :j
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 20-01-11 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Irene2

Re: wat doen jullie met jullie tuigers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:05

Toch interessante informatie :j
het zet ook te denken.

ik krijg overigens heel vaak de vraag of die van mij gelders is. omdat hij nooit betuigd is komt hij toch wat rijtypischer over.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:14

Irene2 schreef:
het zet ook te denken.

ik krijg overigens heel vaak de vraag of die van mij gelders is. omdat hij nooit betuigd is komt hij toch wat rijtypischer over.

Alle Tuigers stammen ook af van het Gelderse paard. En er zijn veel overeenkomsten in exterieur.

Qua exterieur zou in theorie een Gelders paard tussen een Dressuurpaard type en een Tuigpaard in moeten zitten. Maar in de praktijk zie je natuurlijk heel veel variatie.
Dat is bij de Tuigpaarden niet anders, die moeten in het meest ideale Tuigpaard type staan..Maar in de praktijk heb je er die meer naar het Gelderse Paard neigen en je hebt er die meer naar de Hackney neigen.

Door de tuigpaard training(in de schoenen bijvoorbeeld) gaan Tuigpaarden nog extremer bewegen.

En als een paard nog eens vos is met veel wit zijn heel veel mensen het spoor bijster.. dat moet wel Gelders zijn :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:23

Irene2 schreef:
het zet ook te denken.

Wat heb jij een gave foto's in je profiel :wow: Ruige bok hoor!!!! :j Das een compliment he

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:44

Ik heb ook een jaarlingtuiger (Toevallig x Kathingka,v.Droomwals) Er staat in zijn papieren Zwaar warmbloed/Klassiek gelders. Hij is nog maar 1 jaar 8 mnd, dus we zijn volop bezeig met voetjes geven, spelen met de bal, borstelen, benen afspuiten en aan het halster lopen. Vooral aan het halster lopen heeft Huug bewezen dat hij flink kan protesteren en enorme luchtsprongen kan maken :D dat belooft wat!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:46

Even offtopic, Debbie ik vind die van jou helemaal tegek, wauw :~

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:57

Haha ik die van jou ook _/-\o_

Doe nog een witte vlek op de kont en we hebben twee precies dezelfde paarden!! :=
Ik heb die van mij ook als veulen gekocht, net 2 dagen bij zn moeder weg. Altijd hier thuis gestaan dus elke dag in handen.
En nu dus de aller grootste knuffel die er is. Tis zo'n lief beest :j

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:00

Ja ik moet bij Huug maar even die vlek op zijn kont schilderen, gaaf :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:02

rocymax schreef:
Even offtopic, Debbie ik vind die van jou helemaal tegek, wauw :~

Maar die van jouw is GEEN Tuiger. Dat is een Gelders Type. Toevallig is een Gelderse gefokte hengst die bij het (ik geloof)IHW is goedgekeurd.

EEn Tuigpaard wordt enkel en alleen door het KWPN gefokt. (eigenlijk het Gelderse type ook maar goed...dan wordt het een beetje ingewikkeld)

Een Gelders Paard is geen Tuigpaard....een Tuigpaard kan wel Gelders zijn kwa bloedvoering. aan namen als Ureterp, Unitas, Marconi, Theoloog Hoogheid moet je denken aan het Gelderse Tuigpaard(nog veel meer hoor)

Toevallig is een halfbroer van mijn Gelderse merrie. Toevallig is een Elegant x Walser. Elegant is een Gelderse Keur hengst.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 20-01-11 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:07

Toch snap ik dat dan niet helemaal Natasja, bij Toevallig staat in de papieren van Huug IHW goedgekeurd, Zwaar Warmbloed ,Stamboek A/Gelders paard
En bij de Moeder van Hugo, Katingka staat, KWPN, Warmbloed, Tuigpaard
Wat is Huug dan precies? (Hij heeft (helaas) papieren van het IHW)

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:13

Je had het niet over die van mij toch? :o

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:17

Nee, denk het niet want Toevallig is de vader van Hugo :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:18

rocymax schreef:
Toch snap ik dat dan niet helemaal Natasja, bij Toevallig staat in de papieren van Huug IHW goedgekeurd, Zwaar Warmbloed ,Stamboek A/Gelders paard
En bij de Moeder van Hugo, Katingka staat, KWPN, Warmbloed, Tuigpaard
Wat is Huug dan precies? (Hij heeft (helaas) papieren van het IHW)

Zoals ik al zei Toevallig is een KWPN Gelderse hengstmaar niet KWPN goedgekeurd.. De moeder is denk ik een KWPN Tuigpaardmerrie.

Het KWPN erkend het IHW niet als stamboek. Hugo heeft dus KWPN ouders maar omdat Toevallig niet goedgekeurd is bij het KWPN krijg je er geen KWPN papieren bij...ja of je moet kiezen voor reg b

Maar voor een ruin maakt het helemaal niet uit wat voor een papieren erbij zitten.

Het IHW heeft naast de zwaar warmbloeden ook een Gelderse fokrichting. Meestal mensen die ontevreden zijn over het feit dat hun hengst niet bij het KWPN genomen is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:18

rocymax schreef:
Nee, denk het niet want Toevallig is de vader van Hugo :D

Klopt :D

De opa van je paard ;)
Afbeelding