Wie rijd er in de B met sporen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Melia

Re: Wie rijd er in de B met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:25

Haha oke, ik bedoel er verder ook niks mee maar dan weten we waarom je niet zonder rijdt bijvoorbeeld :).
Ik ook niet, mits er 'normaal' mee om wordt gegaan.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:27

Nee dat snap ik maar er is soms op bokt een enorme hype tegen sporen, ik heb sporen echt nodig om oefeningen correct te rijden zonder dat ik een dramatische houding krijg..

Ellen_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:31

Ik rij thuis, op trainingen en op wedstrijd met sporen in B. Zie geen enkel probleem, zonder sporen ukt het gewoon iet goed. Als ik ze vergeten ben rij ik zonder en dan merk ik een flink verschil dus ik rij liever met :)

_Gaby1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:32

Ik rijd ook in de B met sporen omdat mijn pony gewoon erg sloom in een binnen bak is en wanneer ik zonder sporen rijdt ik voor mijn gevoel toch geen mooie proef gereden heb !!

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:33

Ik rij ook in de B met sporen hoor.

Leg mij eens uit, waarom dat jij denkt dat het pas vanaf de L/M of een andere klasse hoort?

Ik kan mijn paard ook prima zonder sporen rijden, mijn paard is eerder té voorwaarts dan te sloom.
Ik krijg mijn paard zelfs voorwaarts met nike's waar dus geen sporen om kunnen.
En ja, dít is mijn eigen verantwoordelijkheid om met nike's te rijden.. ik heb dus geen zin om hier discussie's over te voeren met zowat heel bokt!

Ik heb sporen omdat ik zo mijn hulpen beter kan verfijnen, hiervoor zijn sporen ook bedoeld.
Ook ga ik wel een regelmatig mee om te schrijven bij een jury, maar ook in de M zie ik sommige mensen de heletijd porren met sporen hoor, die prikken werkelijk bij elke beweging.
en tja, het blijft toch ieder zijn eigen keus om mét of zónder sporen te rijden!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:39

Wat mij betreft rij je hem/haar voorwaarts met je slipper, zal mij worst wezen waar je mee rijdt, maar dat heeft toch niks met je schoenen te maken of je hem/haar voorwaarts krijgt? Je doet uiteindelijk toch het meeste met je kuit als het goed is..
Het is meer een verschil tussen het rijden met sporen en zonder sporen.
Laatst bijgewerkt door Melia op 12-01-11 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:39

Daisies schreef:
Nee dat snap ik maar er is soms op bokt een enorme hype tegen sporen, ik heb sporen echt nodig om oefeningen correct te rijden zonder dat ik een dramatische houding krijg..

Gek ik vind juist dat de hype omgekeerd is. Iedereen rijdt nu bijna met sporen. Van zodra kinderen twee lesjes achter de rug hebben worden er praktisch sporen aangebonden. Ik vraag ma af waarom dat nodig is.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:41

Als je B rijdt mag je dus niet met sporen rijden? Dat wordt er in elk geval geïnsinueerd in dit topic. Als B ruiter ben je een beginnende wedstrijd ruiter (of combinatie!) maar niet elke B ruiter is een beginnende ruiter. Ik rij B (ja met sporen, wel zonder zweep) maar weet toch echt wel hoe ik mijn hulpen moet geven!

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:47

Je mag op wedstrijden wél met sporen rijden hoor in de klasse B.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:49

Daar heb ik het ook niet over. Ik zeg dat dat geïnsinueerd wordt in dit topic.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:58

Amanda schreef:
Ik rij in de B met mijn haflinger met een wielspoortje.
Niet omdat hij slecht aan het been is, eerder het omgekeerde.
Maar om hem af en toe even op mij te laten letten als hij teveel om zich heen kijkt. Hij negeert mijn been nog wel eens als hij andere dingen belangrijker vindt.
Daarnaast loopt hij net wat fijner om mijn binnenbeen en kan ik hem iets beter in de buiging bijsturen als hij door mijn binnenbeen valt.
Overigens gebruik ik mijn spoortje zelden, maar soms is het net even handig.
Een zweepje gaat hij alleen maar hard van lopen, dus dat heeft niet zo'n zin.

Bij mij precies hetzelfde, alleen dan een gewoon knopspoortje. Ik rij normaal nooit met sporen (erg voorwaarts en gevoelig paard), maar tijdens een wedstrijd doe ik ze om omdat hij dan nogal snel afgeleid is en soms slecht op mijn binnenbeen reageert. Dan heb ik net even meer impact. Verder hou ik mijn benen zo goed als stil dus hij voelt ze ook echt alleen als ik net even beter door moet komen.

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:15

Ik rij ook B En rij ook met sporen.

Thuis rij ik ook zonder sporen maar omdat mijn pony af en toe nog een beetje meer op de omgeving let dan op mij en dus niet op mijn been reageert doe ik ze op wedstrijd wel altijd om.

Viviannie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:16

Ik rij b dressuur en ik gebruik altijd sporen dat verfijnt de hulpen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:29

Mag ik even grof zijn. Wat valt er in de B te verfijnen? Het "enige" wat je moet beheersen zijn de gangen (uiteraard) en wat basisoefeningen als voltes en van hand veranderen.
Dat kan een paard toch gewoon met je 2 benen? Of niet? Dat is toch gewoon de basis wat (sorry voor mijn uitspraak) ieder wat beter manegepaard in zich heeft. Daar valt toch nog niets te verfijnen.

Viviannie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:34

haha weet ik maar het is gewoon makkerlijker!
En trouwens dan kan het paard beter voelen ;)!

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:42

toen ik in nog in de B reed deed ik dat ook gewoon met spoortjes dit omdat ik aan 1 kant zwakke enkelbanden heb en mevrouw daar misbruik van maakte

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:55

Ik snap niet wat er valt te verfijnen in de B :S

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:00

NeverGiveUp schreef:
Ik snap niet wat er valt te verfijnen in de B :S

Zie bv de post van Urielle op de vorige pagina.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:15

ik rij mijn paarden vanaf de B standaard met (wiel) sporen en met zweep.
soms gebruik ik ze ( denk: paard wordt moe en verliest impuls.. dan is een spoortje erg handig, en eventueel bij enge dingen kan een zweep net dat beetje helpen om ze er langs te krijgen bijvoorbeeld), en soms gebruik ik ze niet.
betekent echt niet dat je slecht rijdt, of dat je je paarden alleen maar met hulpmiddelen kan rijden :+
en waarom zou je bijvoorbeeld in de M wel met sporen ( moeten!!) rijden, en in de B niet?
als het niet nodig is..prima.. maar ik ga echt geen risico's op concours lopen met jonge paarden, of paarden die hun bui niet hebben, door al dat dure startgeld etc om maar zonder sporen te rijden en risicio te lopen dat de impuls eruit gaat.
en ik heel charmant m'n benen erin mag hakken elke pas om ze anders aan de praat te krijgen. ( dat is pas diervriendelijk :+ )
liever een spoortje eraan, en die af en toe gebruiken, dan benen erin schoppen

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:47

Ik rij op dit moment zonder sporen, omdat mijn jonge paard van zichzelf al vrij vlug is en netjes op mijn benen reageert. Zodra ik eersdaags merk dat het wellicht handiger is om met sporen te gaan rijden dan zal ik het zeker niet laten. Beter met sporen genoeg hebben aan kleine hulpen dan zonder sporen moeten schoppen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:55

Ik vind het zo apart dat hier zo veel mensen zijn die gewoon maar een spoor omhangen, bij elk paard wat ze rijden, zonder te kijken naar het paard zelf.. Er zijn echt zat paarden die het makkelijk zonder kunnen, waarom dan toch met?

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:00

Waarom zou je zonder rijden? Ben je dan opeens een betere ruiter?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:07

Sporen zijn voor mij een hulpmiddel, net zoals hulpteugels dat zijn.
Sporen standaard omdoen op ieder paard zonder er bij stil te staan of dit paard dat in deze specifieke situatie nodig heeft is in mijn ogen hetzelfde als standaard met een slof, thiedemann, halsverlenger,... (vul zelf maar in) rijden op ieder paard zonder er bij stil te staan of dit paard dat in deze specifieke situatie nodig heeft.

Deze uitspraak:
Vudress schreef:
Zo gauw het kan gebruik ik sporen op een zadelmak paard.

snap ik dus ook totaal niet.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:49

Ben ik het mee eens Gini. :j

Vudress, dat heb je mij niet horen zeggen, ik zeg alleen dat ik het nutteloos vind om zomaar op elk paard sporen om te doen. En ik wil ook zeggen dat ik wel trots ben op de mensen die zonder sporen wedstrijden rijden, want die zijn nog zeldzaam. Sporen zijn ook een hype tegenwoordig hoor..

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:54

Als je er goed mee omgaat is het toch geen probleem? Ik rijd regelmatig met grof wiel, glad wiel en ik vind zonder sporen de pest voor bijna elke ruiter omdat ze erg klemmend gaan zitten, hakken optrekken en dergelijke.