Wat wil de jury van tegenwoordig nou eigenlijk zien?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:34

Zelf denk ik met paarden die niet echt super zijn qua gangen enz. (net als mijn paard), dat je moet realiseren dat je alles 100% moet doen wil je winst halen. Dus je figuren zeer netjes. Je houding zeer netjes. Het paard netjes nageeflijk en over de rug. Brutaal rijden zoals boven beschreven werd kan impuls en gangen wat op krikken. Ga ook oefenen in de les met proefjes rijden, want ik vind het niet zo simpel al doet iedereen of dat wel zo is. Een echte mooie volte rijden, of gebroken lijn, paard meenemen met wijken ... probeer het allemaal te oefenen in de lessen en rijd het voor 100%. Laat iemand lezen terwijl je instructrice commentaar geeft en je verteld wat beter kan.Laat eventueel tijdens de les jezelf eens opnemen. Daar leer je zoveel van. Dat doen wij ook in de les. Ook je proef veel lezen thuis zodat je zelf tijdens de wedstrijd vol op het rijden kunt concentreren kan misschien ook wel helpen. Als ik het commentaar lees van hierboven moet je echt wel wat gemakkelijker winst kunnen rijden. Succes ermee. Ik denk dat het een kwestie is van de puntjes op de "i" zetten.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:46

Karin:
Jury- Hmm, die overgang had iets gecontroleerder gekunt, 6. Maar door die Zwarte vacht komt het gewoon niet uit de verf, maak er maar een 5 van.

Da's een voorbeeldje, heb er zo wel meer van moeten schrijven en niet alleen van de kleur.

In de Z bijvoorbeeld ook een keer, ik schreef bij een jury in de auto die 8en en 9ens gaf, en hij mompelde konstant over wat voor talent die jongen was en hoe zijn familie dit en dat had etc.. Voor mij zag het er niet zo geweldig uit, maar ja, wie ben ik. De andere jurys hebben hem lager gepunt.

Tsja, dan zal ik het wel niet helemaal goed hebben, maar hier lijikt het er toch verdacht veel op dat de jurys zich lieten beïnvloeden door dingen die niks met een dressuur wedstrijdje te maken moeten hebben.

EDIT: nog maals, ik zeg niet dat dit zo is in TS haar geval!! Heb in mijn eerste post aangegeven dat ze misschien in het commentaar op de coupons moest kijken

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:15

Shahazai schreef:
Ik zeg ook niet dat elke jury het doet. Maar ik kom het gewoon nog steeds regelmatig tegen. Ik was vaak schrijver (tot 3 maanden geleden) en ook daar in de auto/het hokje hoor ik de jury er commentaar op geven en adh. daarvan ipv. een 6 bijvoorbeeld een 5. Jammer, maar waar.

Ik geloof best dat dat af en toe gebeurd. Maar ik ben wel erg benieuwd naar wat regelmatig is volgens jou.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:16

Shahazai schreef:
Karin:
Jury- Hmm, die overgang had iets gecontroleerder gekunt, 6. Maar door die Zwarte vacht komt het gewoon niet uit de verf, maak er maar een 5 van.

Da's een voorbeeldje, heb er zo wel meer van moeten schrijven en niet alleen van de kleur.

In de Z bijvoorbeeld ook een keer, ik schreef bij een jury in de auto die 8en en 9ens gaf, en hij mompelde konstant over wat voor talent die jongen was en hoe zijn familie dit en dat had etc.. Voor mij zag het er niet zo geweldig uit, maar ja, wie ben ik. De andere jurys hebben hem lager gepunt.

Tsja, dan zal ik het wel niet helemaal goed hebben, maar hier lijikt het er toch verdacht veel op dat de jurys zich lieten beïnvloeden door dingen die niks met een dressuur wedstrijdje te maken moeten hebben.

EDIT: nog maals, ik zeg niet dat dit zo is in TS haar geval!! Heb in mijn eerste post aangegeven dat ze misschien in het commentaar op de coupons moest kijken

Bij hoeveel verschillende jury's schrijf je? Want als ik dit zo hoor heb je wel een ontzettende malloot getroffen.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 20:27

Hier is de TS weer. Ik heb alle reacties en berichten eens in alle rust doorgelezen. Veel verschillende en uiteenlopende reacties. De leidraad in het verhaal is dat ik brutaler moet gaan rijden en dat klopt ook wel. Ik heb les van een goede instructrice en in haar les is het brutaal genoeg. Zij zit mij achter de broek aan en laat mij tot het gaatje gaan. Echter kom ik op wedstrijd, ben ik te voorzichtig. Ik wil het té netjes doen en dat resulteert veelal in een lauwe proef. Het commentaar wat ik veelal krijg is dat er meer impuls mag zijn (klopt) en dat t brutaler mag. Ik denk dat het over het algemeen genomen allemaal té braaf is. Dus iets om nog verder aan te werken.

Wel grappig dat dit topic zo heeft uitgepakt. Ik was niet echt op zoek naar tips en adviezen voor mezelf, maar ik was benieuwd wat ieders beleving is aangaande de beoordeling van een jury. Maar toch allemaal dank voor alle tips en adviezen. Zitten zeker dingen tussen die herkenbaar zijn en waar ik mee aan het werk kan.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:47

Illusion1990 schreef:
Wel grappig dat dit topic zo heeft uitgepakt. Ik was niet echt op zoek naar tips en adviezen voor mezelf, maar ik was benieuwd wat ieders beleving is aangaande de beoordeling van een jury. .

Tja, maar dat is de moeilijkheid van het paardrijden :)* Jij rijdt hem ;)
Gaat helemaal goe komen met jullie +:)+

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:52

Tegenwoordig zijn er veel juryleden die een nieuwe Totilas in de ring verwachten, en niet meer kijken naar balans, fijne aanleuning en correct op de letters rijden.
Tja het blijft een jurysport en wat de jury verwacht weet je nooit van tevoren!!

ikbenjula

Re: Wat wil de jury van tegenwoordig nou eigenlijk zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:54

het ligt eraan welke jury je hebt de 1 let op de letters de ander op aanleuning de ander weer op stijl enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:58

Illusion1990 schreef:
Hier is de TS weer. Ik heb alle reacties en berichten eens in alle rust doorgelezen. Veel verschillende en uiteenlopende reacties. De leidraad in het verhaal is dat ik brutaler moet gaan rijden en dat klopt ook wel. Ik heb les van een goede instructrice en in haar les is het brutaal genoeg. Zij zit mij achter de broek aan en laat mij tot het gaatje gaan. Echter kom ik op wedstrijd, ben ik te voorzichtig. Ik wil het té netjes doen en dat resulteert veelal in een lauwe proef. Het commentaar wat ik veelal krijg is dat er meer impuls mag zijn (klopt) en dat t brutaler mag. Ik denk dat het over het algemeen genomen allemaal té braaf is. Dus iets om nog verder aan te werken.

Wel grappig dat dit topic zo heeft uitgepakt. Ik was niet echt op zoek naar tips en adviezen voor mezelf, maar ik was benieuwd wat ieders beleving is aangaande de beoordeling van een jury. Maar toch allemaal dank voor alle tips en adviezen. Zitten zeker dingen tussen die herkenbaar zijn en waar ik mee aan het werk kan.

Ik zou zeggen, vraag je instructrice een keer om mee te gaan op wedstrijd! Dan kan ze zien waar het "mis" gaat in je proef en kunnen jullie er in de les aan werken, plus dat ze je op het voorterrein ook een keer achter de broek kan zitten ;)

Daarnaast zou ik zeggen, probeer eens een paar keer te gaan schrijven bij een jurylid! Je leert er veel van, en je ziet een proef ook eens vanuit de auto/juryhokje, en dat is echt een ander gezicht dan wanneer je langs de bakrand staat :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:13

Illusion, sorry maar ik heb het topic verkeerd opgepikt dus ik zal nu vertellen hoe ik het jureren beleef. Vroeger heeft mijn dochter een barokke merens naar M1 gereden met winst. Nu mama (ik dus) met een moderne gefokte merens onlangs officieel gestart. Graag komen en kwamen wij op kleine wedstrijden waar de jury B t/m Z jureert. Onze ervaring is dat als op het terrein er onrust ontstaat: "help wat een strenge jury", dat wij onze winstpunten het gemakkelijkste rijden. Ook zo met juryleden die Z mogen jureren. Ik denk dat dit komt omdat die juryleden heel goed zien wat verruimen is en wij dus toch een zeven kunnen halen ook al strekt ons paardje (en zal ze dat ook nooit doen) nooit haar benen zo ver naar voren. Verruimen kan ze wel degelijk. Onlangs ook voor middenstap een zeven gehaald :9 Zo trots! Maar we moeten er wel vol voor gaan en het paardje moet het ook goed doen en weinig laten liggen.
Tot nu toe vind ik, ben ik heel eerlijk gejureerd. Zelfs een keer eerste geworden met 192 punten :P . Erg van genoten want het is maar de vraag of dat ooit nog zal lukken.

Met de barokke merens was het een stuk moeilijker om winst te rijden Het merens ras was toen nog veel onbekender en toen wel rare dingen meegemaakt. Ook ooit klacht ingediend bij de KNHS gesteund door een ander jurylid die eens was met mijn kritiek (dochter kreeg minpunt met super net gereden proefje en andere jongen kreeg winst terwijl hij drie keer uit de bak was gesprongen en gewoon verschrikkelijk slecht reed). Maar dat is toch wel extreme uitzondering geweest. Toen we met barokke merens uit de B waren (duurde twee jaar), vloog mijn dochter door de L1 (paar maanden). Dus dat was wel vreemd.

Maar met de huidige moderne proeven is het allemaal eerlijker geworden vind ik en ook voor minder dressuur gerelateerde rassen leuker om wedstrijd te rijden. Het is tenslotte gewoon voor mij een leuke hobby. Ik hoef niet mee te doen met de NK kampioenschappen een reden dat ik nooit mee zal doen met de selectie wedstrijden. Hopelijk heb je nu een beter antwoord op je topic gehad.

Ik wil zo hoog mogelijk gaan rijden maar als ik op een gegeven ogenblik zou merken dat winst rijden niet meer lukt dan verwacht ik dat ik ga stoppen met officieel wedstrijd rijden. Wel zal ik mijn paardje blijven trainen dressuurmatig en eruit halen wat erin zit gewoon omdat ik dat erg leuk vind naast het lekker buiten rijden.

Keuningkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:35

Dat verschilt per jury, je ziet vaak op wedstrijden als iemand met een tinker of haflinger niet eens hoeft te gaan starten omdat die van te voren al een preek hebbeen gehad dat ze niet in de wedstrijdsport thuishoren! Helaas ben ik het daar niet altijd mee eens.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:54

Keuningkje schreef:
Dat verschilt per jury, je ziet vaak op wedstrijden als iemand met een tinker of haflinger niet eens hoeft te gaan starten omdat die van te voren al een preek hebbeen gehad dat ze niet in de wedstrijdsport thuishoren! Helaas ben ik het daar niet altijd mee eens.

:Z :Z

Wat een onzin. Smoesjes van mensen die gewoon niet goed genoeg rijden.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:10

sporter schreef:
Keuningkje schreef:

:Z :Z

Wat een onzin. Smoesjes van mensen die gewoon niet goed genoeg rijden.

Niet altijd helemaal waar.
Ik heb zelf wel altijd op KWPN'ers gereden. Maar ik heb zowel de black beauty's gereden als de paarden die er minder mooi uitzagen (bijv. bruin, 1 wit been, te fors gebouwd, etc.) en ik merkte zelf ook. Als je redelijk rijdt met zo'n blacky krijg je makkelijker meer punten omdat een uitgestrekte draf die voor een 9 kan met op het einde de hoek afgesneden en een beetje tegen de hand toch een 7 of acht oplevert. Met een 'gewoner' paard om te zien moet het perfect en dan kreeg ik vaak een zeven. De ene jury is hier gevoeliger voor als de andere. Toch heb ik het liefste type 2.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:25

apple01 schreef:
Niet altijd helemaal waar.
Ik heb zelf wel altijd op KWPN'ers gereden. Maar ik heb zowel de black beauty's gereden als de paarden die er minder mooi uitzagen (bijv. bruin, 1 wit been, te fors gebouwd, etc.) en ik merkte zelf ook. Als je redelijk rijdt met zo'n blacky krijg je makkelijker meer punten omdat een uitgestrekte draf die voor een 9 kan met op het einde de hoek afgesneden en een beetje tegen de hand toch een 7 of acht oplevert. Met een 'gewoner' paard om te zien moet het perfect en dan kreeg ik vaak een zeven. De ene jury is hier gevoeliger voor als de andere. Toch heb ik het liefste type 2.

Helemaal wel waar. De mevrouw die ik quote had het over al niet hoeven starten Dat is grote onzin. Als jij een goede proef neerzet kun je daar als jury niet omheen. Dat je een keer een puntje of puntjes minder hebt kan ik me best voorstellen.
Maar om dan van te voren al te zeggen dat je niet hoeft te starten vind ik ook nog eens getuigen van een waardelozen instelling.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:35

Keuningkje schreef:

Onzin.. Gewoon rijden voor wat je waard bent, dan is er niets aan de hand.
Als je je proeven netjes rijdt en je zaakjes voor elkaar hebt, rijdt je echt je punten wel.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:41

@sporter, ja dat is waar. Daarin heb je wel gelijk.

horseszfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:47

Ik denk wel dat als je inderdaad als je op en tinker of op een haflinger/fjord dat je daar van mensen omjeheen wel vervelende reactie's over kan krijgen.. niet altijd maar het kan wel....

Ohja nog even over de vraag.... Ik denk als je een bekende naam heb of je bent bekent bij de jury(Bijv vrienden) dat je dan wel wat extra punten te pakken heb voor dat je de ring ingaat.. Het verschilt ook per jury wat ze willen zien.. Ik bijv ik reed voor de eerste keer met me nieuwe pony een wedstrijdje(B) mijn pony schrikte van veel. toch rijd ik dikke winst? wie begrijpt het..ik had het niet verwacht. dat verschilt gewoon per jury..!!
Sjolvir schreef:
Keuningkje schreef:

Onzin.. Gewoon rijden voor wat je waard bent, dan is er niets aan de hand.
Als je je proeven netjes rijdt en je zaakjes voor elkaar hebt, rijdt je echt je punten wel.

horseszfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 18:37

Vaak heb je ook dat er 2 jury hokjes zijn met verschillende jury's er in.
Vaak als je dan je staatje terug kijkt is dat de punten nog wel erg kunnen verschillen.
De jury kijkt inderdaad wat een bokker voor mij al zei: de ene jury kijkt naar stijl en de andere weer naar totaalplaatje of de zit enz..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 20:23

2 hokjes betekend ook dat er 1 iemand vermoedelijk op de AC lijn zit en de ander op of de ene of de andere
lange zijde. Dat betekend dat ze de proef niet vanuit een ander punt zien.
De AC lijn jury zal goed kunnen zien of je precies op de AC lijn zit of niet, de ander is dat lastiger voor,
echter die kan weer zien of je paard netjes recht gesteld is op die lange zijde.
En of je je sb of travers mooi rijdt.
Heb alleen op kampioenschappen met 2 jury's gereden en dan inderdaad punten verschil, wat deels door
bovenstaande, deels door is het net een 7 of toch een 8? te verklaren is.

horseszfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 20:28

Dat is waar.
Maar ik heb wel eens gehad dat het gewoon met 20 punten verschilde dat is niet echt rieel.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 20:31

Daar zit je al heel snel op hoor. Natuurlijk zou het niet moeten gebeuren, maar het gebeurt nu eenmaal wel.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 20:38

horseszfan schreef:
Dat is waar.
Maar ik heb wel eens gehad dat het gewoon met 20 punten verschilde dat is niet echt rieel.

M2 regio, had ik meen ik 21 punten verschil :+ , maar kon de pret niet drukken, ik mocht meerijden,
vond ik al leuk genoeg.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 20:42

Ik heb met m'n schimmel in het L2 op de regio een keer 31 punten verschil gehad 165 en 196.
Het was alsof ze een verschillende proef beoordeeld hadden, met soms wel 4 punten verschil op hetzelfde onderdeel.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 20:43

Oef 4 pnt per oefening is wel heel dramtisch..
Bij mij was het niet zo erg, gewoon puntje vershil, dat kan best, alleen komt het zo maf over,
zoveel punten verschil.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 21:03

Ja, als het steeds om een 6/7 of 5/6 gaat dan is het niet zo erg, dit was wel heel apart.
Bij de ene jury stond ik 4e en bij de ander 4 na laatste. :D