+ als een andere deelnemer zijn paard slaat dan komen daar klappen vanaf die je uiteraard echt wel hoord en jou eigen paard ook. Ook kwamen er nogal wat woorden uit de mond van deze amazone.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
maradhja schreef:Dat is niet gebaseerd op deelname aan 1 rubriek of concours
+ als een andere deelnemer zijn paard slaat dan komen daar klappen vanaf die je uiteraard echt wel hoord en jou eigen paard ook. Ook kwamen er nogal wat woorden uit de mond van deze amazone.

listiglistje schreef:maradhja schreef:Dat is niet gebaseerd op deelname aan 1 rubriek of concours
Dan nog moet je of je paard onder controle kunnen houden en vertrouwen geven
OF melding maken bij het wedstrijdsecretariaat over de betreffende combinatie
maradhja schreef:Het was niet zo dat mijn paard Enorm schrok oid. Maar ze pakte haar stelling niet meer goed op e.d. natuurlijk erg vervelend en daarbij moet ik ook mijn paard onder controle hebben dat klopt daarin heb je wel gelijk.
maradhja schreef:Wat gebeurt er dan wanneer ik melding maak bij het wedstrijdsecretariaat? zullen zij dan niet ook zeggen dat ik moet zorgen dat ik mijn paard onder controle moet hebben?
maradhja schreef:Oké dus wanneer iemand jou hindert met zijn/haar rijgedrag moet ik nog naar mezelf kijken?
2weken geleden was ik op wedstrijd. Ik was mijn proef aan het rijden in ring 1 en in de ring naast me was een amazone zijn/ haar paard toch aan het afmeppen en die sporen erin. Mijn paard wilde er niet langsaf lopen. Fijn zo'n minpunten, maar dat ligt dan zeker aan mij en mijn paard?
En dan moet ik opmezelf letten en niet zeiken?
Ik heb begrip voor ruiters en amazones met sporen dat heb ik in mijn begin post al staan, maar ik snap gewoon niet waarom ik daar als enigste rijd zonder sporen? Dat was mijn vraag.
)
Regallie schreef:De spoor is eigenlijk het stokje bij een toutchscreen. Ga maar eens met je hele vinger op een klein toutchscreen drukken, dan heb je kans dat je meerdere knopjes indrukt, met een stokje kun je veel verfijnder drukken.
Zo werkt het bij een paard ook. Natuurlijk moet je paard voor je kuit willen lopen, maar met je spoor kun je net je hulpen iets verfijnder geven. Het probleem bij heel veel ruiters is is dat zij denken dat been geven betekend dat je je hak in je paard zet in plaats van je kuit tegen het paard druk.

dus na een jaar zonder spoor, ben ik deze wel gaan gebruiken en gaan wij sprongen vooruit in de dressuur!, want ik heb geen 'gevecht' meer.
misssixty schreef:Een spoor is voor een verduidelijking van de hulp, net als een zweepje.
Mijn M paard rijd ik dressuurmatig nu met zweepje bij om de acherhand er beter onder te krijgen.
Mn 3jarige rijd ik sinds gister met een klein knopspoortje en een klein springzweepje.
Merrie viel hele tijd door mijn binnenbeen en ik moest steed behoorlijk hard schoppen om normaal door de hoeken te rijden.
Het zweepje gebruik ik als extra aanwijzing als ze naar voren moet.
Ze moet als jonkie toch voornamelijk voorwaarts gereden worden.
Met het kleine spoortje hoef ik haar maar 1x licht aan te drukken en is de reactie veel groter.
Natuurlijk kunnen sommige mensen niet normaal omgaan met een spoor.
Maar denk dat het niet veel uit maakt voor een paard.
Ik kijk liever naar iemand met een spoor die 1 x een schopje geeft,
dan iemand zonder spoor die 100 x moet schoppen en geen reactie geeft.
Want ik denk dat ook daardoor je paard tegen het been wordt.!