Sporen sporen en nog meer sporen die ik zie! Jullie ook?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 14:27

Dat is niet gebaseerd op deelname aan 1 rubriek of concours ;)

+ als een andere deelnemer zijn paard slaat dan komen daar klappen vanaf die je uiteraard echt wel hoord en jou eigen paard ook. Ook kwamen er nogal wat woorden uit de mond van deze amazone.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:29

maradhja schreef:

ben jij dan bij alle wedstrijden/rubrieken in HEEL NL aanwezig? dacht ut nie ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:30

maradhja schreef:

+ als een andere deelnemer zijn paard slaat dan komen daar klappen vanaf die je uiteraard echt wel hoord en jou eigen paard ook. Ook kwamen er nogal wat woorden uit de mond van deze amazone.

Dan nog moet je of je paard onder controle kunnen houden en vertrouwen geven
OF melding maken bij het wedstrijdsecretariaat over de betreffende combinatie ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:31

sporen gebuik je niet om je paard aan je been te krijgen.
Als het goed is gebruik je je spoor sowieso niet, alleen als je hem nodig hebt.
Van mij mag iedereen met sporen rijden... als je maar weet waar ze voor zijn en dat die personen een goede beenligging hebben waarbij ze de sporen niet continu gebruiken.

Ik rij ook altijd met sporen, waarom?
Met sb of travers heb ik ze vaak even nodig, als ik net dat stukje buiging mis (rond de lendenen) helpt het als ik een klein prikje geef met mijn spoor met mij been licht naar achter.) Om harder te gaan niet... ten eerste is hij goed aan m'n been ten tweede moet hij voorwaarts op mijn kuit.

edit... ik heb trouwens wel twee goede voorbeeld foto's van mezelf :P
eerst het goede:
spoor eraf en been netjes eraan:
Afbeelding

Fout... aller eerste wedstrijd, nieuw paard... door de zenuwen verkrampt aan het rijden waardoor hetpaard inhoud, en ik dus op een verkeerde manier mijn spoor gebruik. (Continu aansporen)
Paard gaat alleen maar meer inhouden :')
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 15-12-10 14:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:34

De spoor is eigenlijk het stokje bij een toutchscreen. Ga maar eens met je hele vinger op een klein toutchscreen drukken, dan heb je kans dat je meerdere knopjes indrukt, met een stokje kun je veel verfijnder drukken.
Zo werkt het bij een paard ook. Natuurlijk moet je paard voor je kuit willen lopen, maar met je spoor kun je net je hulpen iets verfijnder geven. Het probleem bij heel veel ruiters is is dat zij denken dat been geven betekend dat je je hak in je paard zet in plaats van je kuit tegen het paard druk.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 14:35

listiglistje schreef:
maradhja schreef:

Dan nog moet je of je paard onder controle kunnen houden en vertrouwen geven
OF melding maken bij het wedstrijdsecretariaat over de betreffende combinatie ;)

Het was niet zo dat mijn paard Enorm schrok oid. Maar ze pakte haar stelling niet meer goed op e.d. natuurlijk erg vervelend en daarbij moet ik ook mijn paard onder controle hebben dat klopt daarin heb je wel gelijk.

Wat gebeurt er dan wanneer ik melding maak bij het wedstrijdsecretariaat? zullen zij dan niet ook zeggen dat ik moet zorgen dat ik mijn paard onder controle moet hebben?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:44

maradhja schreef:
Het was niet zo dat mijn paard Enorm schrok oid. Maar ze pakte haar stelling niet meer goed op e.d. natuurlijk erg vervelend en daarbij moet ik ook mijn paard onder controle hebben dat klopt daarin heb je wel gelijk.

Dat het vervelend is zal iedereen beamen, maar velen van ons hebben hier mee te maken en moeten er mee dealen.
Ik reed laatst als een natte krant in een veels te kijkerige bak met mijn jonge gup (1e binnenseizoen),
moet ik dan ook maar gaan eisen dat ze alle bloemen, boompjes, trappen en felgekleurde auto's maar moeten verwijderen :+
Het ligt bij mij als ruiter om mijn paard steeds beter controle te houden en meer vertrouwen te geven....
kilometers maken en het wordt vanzelf een keer beter!
Zo ook met de reactie van jouw paard op het geluid/reacties van andere paarden rondom.....

maradhja schreef:
Wat gebeurt er dan wanneer ik melding maak bij het wedstrijdsecretariaat? zullen zij dan niet ook zeggen dat ik moet zorgen dat ik mijn paard onder controle moet hebben?

Als het echt buitensporig gedrag is, kan het secreteriaat diegene een waarschuwing geven, zelfs
diskwalificeren of een klacht indienen bij de KNHS (de sancties zijn met regelmaat na te lezen in Paard & sport)
Maar dan moet het wel opzettelijk en onacceptabel gedrag van de betreffende ruiter zijn ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:07

maradhja schreef:
Oké dus wanneer iemand jou hindert met zijn/haar rijgedrag moet ik nog naar mezelf kijken?

2weken geleden was ik op wedstrijd. Ik was mijn proef aan het rijden in ring 1 en in de ring naast me was een amazone zijn/ haar paard toch aan het afmeppen en die sporen erin. Mijn paard wilde er niet langsaf lopen. Fijn zo'n minpunten, maar dat ligt dan zeker aan mij en mijn paard?
En dan moet ik opmezelf letten en niet zeiken?

Ik heb begrip voor ruiters en amazones met sporen dat heb ik in mijn begin post al staan, maar ik snap gewoon niet waarom ik daar als enigste rijd zonder sporen? Dat was mijn vraag.

Wat een onzin zeg. Dus omdat jij last hebt van anderen mogen zij niet meer met spoor rijden. Euhhhh.

Dat jou paard schrikt van de reacties van een andere ruiter/combinatie is dat heel vervelend. Maar dat heeft niks te maken met het feit dat zij sporen draagt of niet. Jou paard moet dus kilometers maken om te leren op jou te letten en naar jou te luisteren net als die andere combinatie moet leren een correcte proef zonder verzet te rijden. En dat doe je door te oefenen.

En als jouw paard ergens niet langs wil is het aan jou de taak om te maken dat je paard wél doorloopt. Nogal makkelijk.

Mijn 4jarige die paar maandjes zadelmak is heb ik ook meegehad op concours. 2x nu. De eerste x ben ik gediskwalificeerd omdat ik uit de baan sprong. Heel vervelend, maar moet ik dan maar vragen of ze bij mij geen hekjes willen plaatsen. Of hele hoge?

Nee je moet het doen met wat je hebt. En als je daar niet tegen kunt vooral niet op concours gaan. Anders blijf je je ergeren.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:14

Ik heb mijn vorige wedstrijdpaard af en toe met spoor gereden, maargoed wij trainde dan ook op ZZ-L/ZZ-Z niveau. En dan is de VERFIJNING van de hulp doormiddel van een spoor heel effectief, in de lagere klassen (t/m Z) heb ik er hoe dan ook nooit het nut van in gezien.
Een spoor gebruik je niet om een paard voorwaartser te krijgen, dat vind ik altijd zo'n vreselijk domme en idiote opmerking 'Ik rijd met sporen want anders gaat hij niet voorwaarts' zoiets staat voor mij synoniem aan 'Ik ben te lui om mijn paard aan het been te rijden, en kies voor de gemakkelijkste weg'.

Overgangen, tempowisselingen, afwisseling.... Het is zo simpel. Maar wel engelenwerk.

Lusitana

Re: Sporen sporen en nog meer sporen die ik zie! Jullie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:22

Er is ook nog nut bij het inrijden, je kunt ze nl exact hetzelfde gebruiken als je stokje, om de beenhulpen aan te leren. Als paard beenhulp begrijpt, hoef je de spoor niet meer te gebruiken tot je weer nieuwe dingen als zijgangen gaat leren bv.
Er is verder geen enkel probleem met sporen dragen. Het is hoe je ze gebruikt dat wel eens niet goed kan zijn, maar om nou aanstoot te nemen aan sporen aan laarzen vind ik bepaald overdreven.
Van mij mag elke ruiter die een onafhankelijke zit heeft ontwikkeld (dat wel) sporen dragen hoor. Als ze maar weten hoe, waar en wanneer en in welke mate te gebruiken. Net als de zweep.
Ik heb nog nooit topics gezien over het bij je dragen van een zweepje....
De hulpen zijn een taal en een stokje of sporen zijn gewoon verduidelijkingen. Wat is het probleem zolang je niet de hele tijd maar zit te "schreeuwen"?

Popcorn19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:04

Met mijn paard rij ik nooit met spoor, met mijn vorige paard ook nooit aangezien deze gewoon in de staak ging met me sporen om. Een paardje met een kilometers lange beschrijving daarom was ie ook zo leuk haha. Maar ik vind wel dat er vaker onnodig met een spoortje gereden word en niet eens voor de verfijning maar om het vooruit te laten gaan.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:48

Tijdens training thuis rijd ik NOOIT met spoor, maar op wedstrijd heb ik een kinderknopspoortje aan, zodat ik nóg een fijnere hulp kan geven.
Let wel: mijn paard is uitstekend aan het been, ik hoef alleen been te geven wanneer ik een tandje harder wil en dan loopt mijn paard net zo lang als ik wil dat tempo, zakt dus niet terug. Dát noem ik fijn aan het been! :o

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 08:28

Beter mee verlegen dan om verlegen toch? Is ie op wedstrijd zo attent dat hij vliegt voor je been dan hoeft alleen je kuit eraan, maar blijkt dat hij zo afgeleid is dat hij niet meer let op je been of heb je extra hulp nodig om te proberen door freezing heen te komen dan is het fijn dat ze toch aan je laars hangen.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 08:38

Ik rij ook met sporen op concours, thuis rijd ik altijd zonder. Dit is alleen zodat hij dan nog net wat meer reageert, wat sneller.

Soms zie ik bij ons ook leskinderen met sporen van 3 cm rijden, omdat ze anders het paard niet vooruit krijgen. Terwijl het paard juist fijn te rijden is.. Ik denk dan, daar leer je niet van rijden.. maarja!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:32

Dat is dan toch de fout van de instructeur (M/V)?

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:42

IMO is er een groot verschil in met sporen rijden en met sporen rijden.
De ene ruiter weet de spoor op de juiste wijze en op de juiste momenten te gebruiken terwijl de andere ruiter het paard continue (zij het per ongeluk) zit te prikken doordat hij/zij geen stille been ligging heeft of gewoon weg steeds zit te drijven.

Als er sprake is van de eerste wijze dan vind ik dit geen probleem, ook niet bij een jong paard. De spoor dient bij deze ruiter echt ter verfijning of om een spannings moment vlug te kunnen doorbreken door zachtjes in te komen.

Wanneer er sprake is van een ruiter met een onrustige been ligging of iemand die continue aan het drijven is, vind ik dit een geheel ander verhaal. Bij zulke ruiters stompt een paard af, eerst op het been, daarna op de spoor. Deze paarden zijn erg moeilijk om weer fatsoenlijk op kleine hulpen te kunnen rijden.

Ik ben het inderdaad met je eens wat betreft je opmerking dat je steeds meer spoortjes ziet. En ik denk dat dit komt omdat er IMO te weinig op het juiste gebruik van de spoor wordt gelet. De spoor wordt tegenwoordig ook gebruikt omdat het gemakkelijk is en je gauw een juiste reactie krijgt. Echter.. moet deze reactie IMO op kuitdruk (en zelfs op veranderende beenligging!!) kunnen worden uitgevoerd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:01

Heeft toch te maken met hoe ze het leren. Kennis moet worden doorgegeven, die komt niet aanwaaien.

Daarbij is het gewoon belangrijk dat ruiters eerst een onafhankelijke zit krijgen aan de longe. Dat wordt op te weinig maneges gedaan.

Hier in Portugal is het standaard (aan de longe beginnen)en kunnen ruiters ook rustig met stang-en trens rijden en met sporen ook al hebben ze bij wijze van spreke pas hun tweede les los, omdat ze eerst geleerd hebben om correct de hulpen te geven en dus een onafhankelijke zit ontwikkelden, zodat ze zich niet aan de teugels in evenwicht houden of met de benen flapperen of knijpen.

Probleem is, dat er ook plenty mensen zijn die nooit les gehad hebben en wel gewoon een paard kopen en maar wat doen.
Daar valt verder niet zoveel tegen te doen. Maar in het geval van les krijgen vind ik dat de verantwoording dat sporen goed gebruikt worden toch bij de instructeur(m/v) liggen. Precies zoal het gebruik van de zweep op de correcte manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:39

Als de rest op concours met sporen rijdt, jij niet en je vindt het onverantwoord, da's dan jouw zaak. Op concours moet je je daar niet mee bezighouden, enkel met je eigen paard en je eigen proef.

En toch, ik krijg er ook grijs haar van. Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België heb je toch vaak dat zelfs piepjonge ruitertjes, vooran bij springen dan, al sporen dragen terwijl ze niet eens deftig kunnen zitten. Met de simpele reden om liefst eerst foutloos te springen (schop hem erover!) om dan erna in de barrage als een gek te gaan rondracen en enkel de snelste tijd telt. maar wel tegelijk scherp bit in, want, hevige pony. Jah...

In veel lessen zie je ook vaak meer en meer kids met sporen rijden. Omdat je dan zogenaamd "gevorderd" bent. Of omdat het paard te lui is. Dat ze vaak gewoon veel te hard in die mond zitten te sleuren, daar denken ze niet aan.
Een tijd terug was er een kind dat kloeg over en "lui paard dat achteraan niet bij te drijven was". Ten eerste zat het kind op een zware, niet meegaande manier. daarnaast constant met been (met spoor) prikken en dan gelijk vooraan rukken en plukken omdat hoofd naar omlaag te "zagen". dat het pard dan niet meewerkt kan ik best begrijpen.

Mijn paard is op zich prima zonder spoor te rijden. Je kan sporen gebruiken, ze is dan ook nog iets finder, maar ik weiger het zelf omdat ik van mezelf vind dat mijn beenligging daarvoor lang nog niet geschikt is. Ipv sporen rij ik dus met lange zweep, daarvan ben ik zeker dat ik niet onnodig signalen geef. Wordt door zowat iederen vierkant uitgelachen, maar uiteindelijk loopt mijn paard wel zoals het hoort én hoef ik amper mijn kuit maar te bewegen om reactie te krijgen. Hoezo verfijnd :+

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:47

ik rijd momenteel een 4 jarige Gribaldi x Ferro.

Deze ruin is ingereden met spoor (was toen niet voorwaarts genoeg :roll: )
En sinds ik hem rijd is er geen spoor meer aan geweest. Broadway is zeer fijn op mijn hulpen dus waarom? Ik rijd momenteel thuis B met lichte stukjes wijken meepakkend. Ook rijd ik zonder zweep.. hij denkt dat zwepen bijten :)

OneLovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:48

mijn pony rijdt ik thuis nooit met sporen of zweepje. maar op wedstrijd wel en bij springles ook, omdat ze dan op veel dingen kijkt en in een keer stil kan gaan staan ;)

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:48

Regallie schreef:
De spoor is eigenlijk het stokje bij een toutchscreen. Ga maar eens met je hele vinger op een klein toutchscreen drukken, dan heb je kans dat je meerdere knopjes indrukt, met een stokje kun je veel verfijnder drukken.
Zo werkt het bij een paard ook. Natuurlijk moet je paard voor je kuit willen lopen, maar met je spoor kun je net je hulpen iets verfijnder geven. Het probleem bij heel veel ruiters is is dat zij denken dat been geven betekend dat je je hak in je paard zet in plaats van je kuit tegen het paard druk.

Hier ben ik het mee eens, alleen het is maar net welke "knopjes" je in moet drukken..
Bij de B hoef je imo nog geen sporen te gebruiken, want je hoeft minder precies bepaalde knopjes in te drukken :D

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:49

ik reed mijn wedstrijdpaard ook met een spoortje. thuis bijna nooit (ook geen zweep trouwens), ben ook altijd heel erg bezig geweest met aan het been maken en houden (ik heb ook niet zoveel kracht in mijn benen)
maar op concours kon deze merrie nog wel snel afgeleid zijn, dan was het toch wel heel erg prettig dat ik net even een prikje bij kon geven hoor!

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:54

mijn draver heb ik nog nooit een spoor bij gebruikt, denk ook als ik dat wel doe, dat hij gaat vliegen :P
maar daarintegen loopt mijn duits warmbloed met dressuren met spoor. puur omdat hij vroeger afgestompt is. buiten loop ie zijn rondje wel maar in de bak is het vechten. doe ik een spoortje om hoef ik maar 1x een aanwijzing te geven, terwijl zonder hem letterlijk 100 x kan schoppen en dan kijkt hij me nog aan van wat wil je :P dus na een jaar zonder spoor, ben ik deze wel gaan gebruiken en gaan wij sprongen vooruit in de dressuur!, want ik heb geen 'gevecht' meer.
nu gebruik ik 1x mij spoor en zie je hem denken ooohh! dat bedoel je :P

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:58

Ik rijde ook met sporen maar ben ermee gestopt je krijgt elk paard aan het been het kost alleen tijd en geduld!
Mensen blijvn dan duwen en duwen en duwen.. Je begint er al mee dat het paard een kans krijgt van jou.. Dat betekend een zacht drukje waar een goed aan het been paard meteen op zou reageren.. Die van jou zou dan niet reageren dan doe je een flinke harde duw met je kuit gevem! Niet met je had nooit zelfs! In draf? Terug pakken en opnieuw! Geen reactie? Fikse tik met de zweep. Daarna terug makken en opnieuw dit kost natuurlijk wat geduld maar je moet
Je zelf ook gaan afvragen voor hoeveel heb ik been gegeven? Heb ik voor een 9 geduwd en ik krijg maar voor een 3? Opnieuw de hele handel als je dit blijft volhouden krijg je een geweldig paard terug wat super aan je been loopt maar neem je de tijd en ga niet drammen en maar duwenduwenduwen dat werkt toch niet!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:20

misssixty schreef:
Een spoor is voor een verduidelijking van de hulp, net als een zweepje.
Mijn M paard rijd ik dressuurmatig nu met zweepje bij om de acherhand er beter onder te krijgen.

Mn 3jarige rijd ik sinds gister met een klein knopspoortje en een klein springzweepje.
Merrie viel hele tijd door mijn binnenbeen en ik moest steed behoorlijk hard schoppen om normaal door de hoeken te rijden.
Het zweepje gebruik ik als extra aanwijzing als ze naar voren moet.
Ze moet als jonkie toch voornamelijk voorwaarts gereden worden.
Met het kleine spoortje hoef ik haar maar 1x licht aan te drukken en is de reactie veel groter.

Natuurlijk kunnen sommige mensen niet normaal omgaan met een spoor.
Maar denk dat het niet veel uit maakt voor een paard.
Ik kijk liever naar iemand met een spoor die 1 x een schopje geeft,
dan iemand zonder spoor die 100 x moet schoppen en geen reactie geeft.
Want ik denk dat ook daardoor je paard tegen het been wordt.!

Zo zie ik het ook, al zie je sporen de laatste tijd steeds meer en steeds langer... Zelf vind ik dat je moet kiezen tussen sporen of zweep en dat je keus dan afhankelijk is van het paard maar helaas zie je vaak mensen die hun paard met lange sporen en een flinke zweep het parcour door schreeuwen slaan en schoppen of dressuur ruiters
die enkel nog op spoor rijden en zweep gebruiken als verduidelijking...

Mijn eigen paard liep na 3/4 volte zo over de schouder weg en dan kon ik alles doen met m'n buitenbeen en binnenteugel erbij houden maar ze ging. En ze wilde nog weleens van de hoefslag afgaan en dan precies hetzelfde verhaal en met zweepje was ik meestal te laat en ze reageerde er niet op zoals ik wilde, ze schoot alleen maar vooruit terwijl ze kwa tempo en overgangen goed aan het been was. Daarom zat ik eraan te denken om de zweep weg te leggen(wat ik meestal toch al deed) en tijdelijk met een klein laag spoortje te gaan rijden en wij zitten nog lang niet op B niveau. Maar helaas was het geen rijtechnisch probleem maar lichamelijk dus staat ze op rust en is het afwachten of ze ook nog bereden kan worden omdat d'r rug op het moment zo slecht is dat ze al bijna 2 weken op rustig lopen en verder boxrust stond en we nu mogen gaan rondslingeren, dus longeren zonder bijzet.