Ze zegt toch 'niet snel'... in de B vallen er echt wel meer mensen dan in de Z.
In de B starten er ook meer mensen dan in de Z
Fitzroy
Geplaatst: 11-11-10 20:24
Het gaat hier niet over hoedjes, overigens ben ik blij dat ik hem weer uit het stof heb kunnen halen. Geen helm voor mij
Ontopic: een online petitie vind ik wel een goed idee. Ik hoef alleen niet met naam en toenaam op een site te staan. Was dat toen wel, Karin? Ik zal wel even via een andere weg bij leden van de hoedjesbrigade informeren
Volgens mij kon dat toen ook anoniem? Of weet ik dat niet goed meer?
Roxxiejj
Geplaatst: 11-11-10 20:27
Offtopic: Ik heb, heel eerlijk gezegd, nog nooit iemand met dressuur van der paard zien vallen in de 5 jaar dat ik op wedstrijden te vinden ben. Zelfs niet in de B. Moet ook toegeven dat ik me wel goed kan inleven in mensen, maar niet weet en niet voel hoe andere mensen op hun zadel zitten, als ik dat vergelijk met mij. In mijn dressuurzadel zit ik als een huis, hoe rare sprongen mijn ruin of mijn bijrijmerrie ook maakt, ik word niet van mijn zadel gescheiden Wat ik wel veel meer zie: er zijn best wat B ruiters die echt een geweldige zit hebben, 1 waar menig Z ruiter nog echt wat van kan leren..
Ontopic: online petitie ga ik tekenen
_Lorette_
Geplaatst: 11-11-10 20:27
Van wat ik in de buurt zie, zijn de Z paarden (of hoger dan basissport) vaak het heetst en maken ze de gekste sprongen. Ik vind het dan ook totaal niet gek als juist de Z ruiters van hun paard vallen. Als je dan eens in de zoveel tijd een smak maakt, dan is die vaak minder prettig dan de vallen van mensen die om de haverklap van hun paard rollen.
Ik stort zelf ook nog wel eens ter aarde. Gelukkig nooit met dressuur, alleen in het bos of langs de weg. Vaak door een stommiteit van mezelf, zoals te paard aansingelen als je in het bos rijdt en je paard heel fris is. Maar ik heb dan helaas ook totaal geen heethoofd te rijden.
Hoedje is inderdaad nog niet aan de orde. Dat scheelt weer. Maar toch zou ik een capverplichting minder erg vinden dan deze maatregel voor 20x40 Z-proeven. Geen hoedje is niet leuk voor het Z-beeld, maar een cap is wel veiliger. Verder maakt het voor je rijden geen zier uit. Geen 20x40 proeven mogen rijden voor winstpunten is gewoon een belemmering.
Ach, dat een cap veiliger is kan iedereen nog wel bedenken. Het is toch ook niet verplicht om een hoedje te dragen. Maar goed, misschien kunnen we die hoedjesdiscussie ergens anders voeren. Dit ging om 20 x 40 proeven die niet meer voor wp tellen.
Bij ons op stal zullen ook de Z proeven niet meer gereden kunnen worden in het indoor seizoen... erg jammer.
KarinvdM
Geplaatst: 11-11-10 20:38
Ik zit normaal ook als een huis Roxxiejj en ik was ook al lang niet meer gevallen, maar dat zegt niks. Afgelopen zomer ben ik op een wedstrijd van m'n L-paard gevallen toen hij steigerde met opstappen, ik zat net en had m'n rechtervoet nog niet in de beugel. Hij was erg fris en vond het daar erg spannend en ik was zo dom om niet eerst even te gaan longeren, als ik dat wel had gedaan dan was er niets aan de hand geweest... Thuis een keer toen hij door singeldwang ging bokken door een nieuwe singel die net wat korter was dan de oude (de eerste 2 dagen had ik hem een gaatje losser gedaan, de derde dag was ik dat vergeten). En de laatste keer van m'n Z-beest die schrok en als een rodeopaard af ging en pas stopte toen ik al lang op de grond lag en niet eens besefte wat er allemaal gebeurd was. Ik rijd nu voor de 4e keer in het Z, maar dat zegt niet alles hoor, dat blijkt wel. Maar dit is inderdaad erg offtopic.
Roxxiejj
Geplaatst: 11-11-10 20:40
Hier in de buurt blijft ook nog maar weinig over. Snel geteld heeft 1 op de 3 verenigingen maar een grote bak, misschien zelfs minder...
Wie start de petitie? Ik wil tekenen! En wat hoedjes betreft, mensen gewoon vrij laten in hun keuze. We worden in Nederland al genoeg betuttelt.
Fitzroy
Geplaatst: 11-11-10 21:21
Aan jou de eer als TS Ik wil wel tekenen maar ik ben er nu ook weer niet zo fanatiek in dat ik de petitie opstart.
c_alsemgeest
Geplaatst: 11-11-10 21:22
hier in de buurt zijn er gelukkig nog redelijk wat stallen, maar op je thuisbasis is het net wat makkelijker
Cil_
Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-10 21:24
Fitzroy, bedankt voor het duwtje in de juiste richting maar deze digibeet moet verstek laten gaan (ik kan niet eens een foto op bokt plaatsen, wat ik best jammer vind).
Wat is dat nou voor onzin, ik rijd nu M1, maar mocht ik Z kunnen gaan starten gaat mijn voorkeur naar 20 x 40, ik rijd met een pony en die lange afstanden vind ik nogal wat.
MargrietJonk
Geplaatst: 11-11-10 21:41
Ik vind dit echt een hele rare ingeslagen weg van t KNHS. T stond in de paard en sport, en ik las geloof ik dat ze dit gingen overwegen. Dat de regel dus al van kracht wordt April 2011 vind ik echt de plank mis slaan... Op deze manier sluit je heel veel goede locaties uit waar je wedstrijd kunt rijden. Gevolg is dat je verder moet rijden maar ook overvolle Z rubrieken krijgt in regio's waar 20 x 60 rijbanen niet veel voor handen zijn.
Waarom nou plots Z proeven in 20 x40 rijbanen in wedstrijd verband afschaffen? Je mag en kan zelf toch kiezen waar je naartoe wilt?
Ze worden niet afgeschaft, maar tellen niet meer mee voor de puntentelling, MagrietJonk.
MargrietJonk
Geplaatst: 11-11-10 21:57
Dat begrijp ik dat ze niet worden afgeschaft, maar je kunt geen winstpunt meer rijden die officieel meetelt. En dat vind ik een slechte zaak. En op die manier verplicht je mensen om verder te reizen naar wedstrijden waar wél die 20 x60 rijbaan is. Gevolg is dan dat veel Z ruiters zich willen inschrijven en die wedstrijden sneller vol zitten. (Je kunt op de reservelijst) In t verleden als er een wedstrijd vol zat, dan probeerde je t ergens anders. Vaak (bij ons in de buurt) had de manege dan nog wel een plekje vrij. Tja dan reed je als Z ruiter wel in n 20 x40 bak. En als t dan ook nog netjes ging, had je die winstpunt weer binnen! Wat mij betreft maakte t niet zoveel uit of ik nou in een grote of kleine bak mn proefje reed. ( ik had wel een klein paardje)
Nou ja puntje bij paaltje. Ik vind t gewoon jammer/stom/ lastig.
Oretha
Geplaatst: 12-11-10 00:07
Als er een petitie komt, doe ik ook mee! Hoe kan je dat opstarten?
www.petities.nl en dan start petitie. Een kind kan de was doen, alleen heb ik geen zin om als petitiehouder bekend te staan.
Oretha
Geplaatst: 12-11-10 08:49
Fitzroy schreef:
http://www.petities.nl en dan start petitie. Een kind kan de was doen, alleen heb ik geen zin om als petitiehouder bekend te staan.
Mag ik vragen waarom je niet als petitiehouder bekend wil staan? Meer even voor mezelf, omdat ik niet goed weet wat daar de voor-nadelen van zijn?
Fitzroy
Geplaatst: 12-11-10 13:38
Omdat ik niet echt een tegenstander ben die ervoor op de bres wil springen. Ik teken wel indien nodig maar als de regel er door komt, zal ik gewoon 20 x 60 gaan starten en wat verder rijden. Het wordt een ander verhaal als de hoedjes of bv. een S&T ter discussie komen te staan in het Z. Daar wil ik wel voor op de barricades
ielsjj_
Geplaatst: 12-11-10 13:54
Ik rij niet meer, maar heb wel Z gereden.
Ergens kan ik me vinden in de nieuwe regel, maar ook vind ik het grote onzin. Want vaak in het noorden en oosten van het land vooral, zijn er bijna alleen maar binnen banen van 20x40m te vinden. (misschien in het zuiden en westen ook wel, maar daar heb ik geen ervaring mee). Dus dat zal betekenen dat Z-ruiters in de winter gewoon geen winstpunten meer kunnen rijden en dat het dus langer duurt voordat ze verder komen. Ze kunnen dan alsnnog oefenen in een 20x40m baan. Maar dan vraag 2 is, hoeveel verenigingen er een wedstrijd willen organiseren voor de Z-ruiters? Want ze hebben er soms wel een extra/speciale jury voor nodig. En het neemt meer tijd in beslag+ er zullen waarschijnlijk veel minder aanvragingen zijn en er waren al niet zoveel starters wat mij opviel in de tijd toen ik nog reed.
En tjaah ik sta er ook wel een beetje achter omdat het écht Z is en niet gewoon een simpele overschakeling van M naar Z. En dat het dus moeilijker (of misschien wel wat makkelijker) moet worden om de oefeningen op langere stuken te rijden.
prakkie
Geplaatst: 12-11-10 14:10
Ik vind het in principe niet zo'n probleem. Ik weet het, ik rijd geen Z meer, ik moet zowiezo verder weg voor wedstrijden en ik rijd altijd in een 20x60 bak. Maar ik zie het Z als voorbereiding op het z-licht (en hoger). Daar is het alleen nog maar 20x60. Dus vind ik het -als je er op deze manier naar kijkt- logisch dat ze het doen. Ik snap dat met name in de winter de rubrieken sneller vol zullen zitten (of misschien zorgen de maneges met een 20x60 bak wel voor meer startruimte in het Z) en dat je wellicht langer moet rijden. En natuurlijk de langere wachttijden op de wedstrijden zelf. Maar een voordeel is: je weet wat je te wachten staat als je zz-licht en hoger wilt gaan starten: langere reistijden en langere wachttijden (ook tussen je proeven door)
Even alle gekheid op een stokje: ik snap de problemen die jullie hier voorleggen, maar ik denk dat je er weinig aan kunt doen. Misschien dat de petitie iets kan veranderen in deze nieuwe regel, maar dat betwijfel ik persoonlijk. Ach, over een jaar zijn we allemaal gewend en weten we niet beter