Waarom naar Z?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waarom naar Z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:33

Met mijn 1e pony had ik in eerste instantie zelfs niet eens de intentie om wedstrijden te gaan rijden.. Ik kwam van de manege en de pony was gewoon recreatief.. Toch ging het zo leuk dat we zijn gaan starten op wedstrijden en 2,5 jaar later waren we Z :D Alles samen geleerd, dus ik was apetrots en heb van mijn 1e bijbaantje zelf mijn hoedje gekocht :D
Daarna wil je natuurlijk met je paard hetzelfde bereiken.. Toen kwam ik er wel achter dat het niveau bij de paarden wat hoger ligt, maar ook toen is het gelukt..

Nu rijd ik weer een paard voor iemand die graag een sportpredikaat bij de merrie wil, dus Z2+1 is nu het doel.. Maar eerst maar eens conditie kweken en sterker worden ;)

Lets, dat ligt aan het paard :D Met Sydney wist ik wel dat Z2 het eindstation was :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 22:24

Waarom Z?

Was het nooit van plan, toen pony Sjolvir kwam, ook nooit over nagedacht eigenlijk.
Maar ja, Gunther op stal (ja, ook fjord..) was ook Z bij de paarden en toen we ooit begonnen waren met
wedstrijden leek ons dat ook wel heel leuk Z, dat leek heel wat.

Als je dan Z bent, stelt het niets meer voor :z , aangezien je je dan realiseert dat het maar basis is.
Moet bekennen alles te danken te hebben aan wereldpony (tussen de paarden) met gouden karakter en niet spectaculaire gangen.
Ondertussen werd ik wijzer en vond eigenlijk Z gewoon de basis voor een opleiding van een paard.
Aangezien in mijn ogen je elk paard eigenlijk wilt gymnastiseren en lekker aan de hulpen wilt hebben staan.
Zodat je lekker kunt rijden op een paard waar niets in de weg zit.

Sportpredikaat had ik graag gehad, maar hoeveel Z je ook rijdt met je fjord,
daar doen ze niet aan, KNHS wordt niet erkend, ze hebben hun eigen proefjes.

Ondertussen is mijn 2e paardje er.
En tja, die is net in opleiding. En ook met hem hoop ik ooit Z te worden, maar we hebben de tijd.
Gewoon omdat dat in mijn ogen een paard opleiden is.
Echter zijn niet die wedstrijden het doel.
Het doel is het correct opleiden, de wedstrijden zijn een leuke bijkomstigheid.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 00:10

Fitzroy schreef:
ambre schreef:
Tuurlijk is het Z leuk!Zeker als het de eerste keer is.
Helaas kom je er al snel achter dat het niet zo is dat nu alles voor elkaar is.
Het is nog steeds hard oefenen en als het goed is ga je steeds beter voelen wat er allemaal mis gaat.

Je hebt mij ook absoluut niet horen zeggen dat ik denk dat dan alles voor elkaar is. Het kan altijd beter en ik weet voor mezelf dat Z voor mij het maximaal haalbare is. Ik heb niet eens Subtop ambities, daar heb ik het talent niet voor. Maar ik vind wel dat er door sommigen hier erg makkelijk over wordt gedaan.
Als je niet meerdere paarden hebt, je niet in de paarden 'zit' maar gewoon 1 paard voor jezelf hebt waarmee je op wedstrijd gaat en die je niet verkoopt omdat het je maatje is, duurt het jaren voordat je weer een paard in het Z kan hebben.

Ik reageerde ook niet op jou,maar op de vraag van TS! ;)

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 08:58

Sjolvir schreef:
Waarom Z?

Was het nooit van plan, toen pony Sjolvir kwam, ook nooit over nagedacht eigenlijk.
Maar ja, Gunther op stal (ja, ook fjord..) was ook Z bij de paarden en toen we ooit begonnen waren met
wedstrijden leek ons dat ook wel heel leuk Z, dat leek heel wat.

Als je dan Z bent, stelt het niets meer voor :z , aangezien je je dan realiseert dat het maar basis is.
Moet bekennen alles te danken te hebben aan wereldpony (tussen de paarden) met gouden karakter en niet spectaculaire gangen.
Ondertussen werd ik wijzer en vond eigenlijk Z gewoon de basis voor een opleiding van een paard.
Aangezien in mijn ogen je elk paard eigenlijk wilt gymnastiseren en lekker aan de hulpen wilt hebben staan.
Zodat je lekker kunt rijden op een paard waar niets in de weg zit.

Sportpredikaat had ik graag gehad, maar hoeveel Z je ook rijdt met je fjord,
daar doen ze niet aan, KNHS wordt niet erkend, ze hebben hun eigen proefjes.

Ondertussen is mijn 2e paardje er.
En tja, die is net in opleiding. En ook met hem hoop ik ooit Z te worden, maar we hebben de tijd.
Gewoon omdat dat in mijn ogen een paard opleiden is.
Echter zijn niet die wedstrijden het doel.
Het doel is het correct opleiden, de wedstrijden zijn een leuke bijkomstigheid.

Heel goed gezegd, mooi stukje +:)+

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:52

Relaxed schreef:
Met mijn 1e pony had ik in eerste instantie zelfs niet eens de intentie om wedstrijden te gaan rijden.. Ik kwam van de manege en de pony was gewoon recreatief.. Toch ging het zo leuk dat we zijn gaan starten op wedstrijden en 2,5 jaar later waren we Z :D Alles samen geleerd, dus ik was apetrots en heb van mijn 1e bijbaantje zelf mijn hoedje gekocht :D
Daarna wil je natuurlijk met je paard hetzelfde bereiken.. Toen kwam ik er wel achter dat het niveau bij de paarden wat hoger ligt, maar ook toen is het gelukt..

Nu rijd ik weer een paard voor iemand die graag een sportpredikaat bij de merrie wil, dus Z2+1 is nu het doel.. Maar eerst maar eens conditie kweken en sterker worden ;)

Lets, dat ligt aan het paard :D Met Sydney wist ik wel dat Z2 het eindstation was :P

Ja daar heb je wel gelijk in, Let's zal ook geen Grand prix lopen :P. Maar ik bedoel maar te zeggen dat ik niet echt een specifiek doel heb, gewoon lekker rijden en we zien wel waar het eindigt :D

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:12

moet heel eerlijk zeggen dat het Z bij ons wel een soort doel is..maar dat komt met name omdat zeker in het begin iedereen ons totaal voor gek verklaarde dat we dit paard überhaupt kochten en haar ook nog eens in de sport wilden uitbrengen. En iemand toen zei..alsof deze ooit goed in de sport gaat lopen..!! Laat staan het Z halen!! Waardoor ik alleen maar meer gemotiveerd raakte toen haha Maar ondertussen zijn we toch alweer M1 startgerechtigd!. Ze is qua beweging dan ook heel erg simpel maar heeft een gigantisch gemotiveerde instelling! Ik heb haar toen ik 11 was (kwam zo van de manege af) als jaarling gekregen, en heb haar helemaal zelf opgeleid van halstermak maken, tot longeren, zadelmak maken en doorrijden! En ik denk dat de Z2 nog wel haalbaar is maar daarna houdt het voor ons denk ik toch echt op...

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:13

Ik was met mn E pony Z spr met winstpunten, maar ik denk niet dat we een winstpunt in de B dressuur konden rijden.. Dus dat zegt ook niet alles.. :P

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:52

Het is voor mij ook wel een beetje een doel moet ik eerlijk toegeven..
Z is toch zo'n beetje het einde van de recreatieve wedstrijdsport, als ik het zo kan noemen :) Zal al heel blij zijn als ik dat haal.
Heb toch het gevoel dat je voor hoger ook al meer capaciteiten als ruiter nodig hebt, meer begeleiding, beter paard, .. en ik ben daar wel realistisch in, dat het bij de Z waarschijnlijk gewoon stopt bij mij, als ik daar ooit kom!

Ondanks dat het basis is, vind ik het toch wel al stoer klinken ;)

LaLoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 02:22

Ik heb met een dressuurtopper de Z behaald.
Helaas was hij niet van mij.

Persoonlijk vond ik de gang van hoe je begint bij B en stukje bij beetje bij leert heerlijk!
Een paard op die manier onder controle hebben is de basis maar ook een stukje kunst. Je paard reageert op elke beweging hoe klein dan ook.
Je hebt op een van de best mogelijke manieren controle over je paard en zijn acties. De souplesse die ze hebben en de swung vindt ik prachtig om te zien.

Het paardje die ik nu heb LaLoena, tja we moeten maar zien.
Ik hoop het, maar ik heb haar nog maar kort dus mijn doel is eerst maar dat we elkaar een beetje fatsoenlijk leren vertrouwen

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 11:10

@LaLoena: haha ja dat eerst idd...
Leuk een nieuw paardje, succes ermee!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:21

Ik rijd met mijn shet ZZ (voor de wagen). Voor de grap in de B begonnen, met als doel L en heel misschien wel ooit M, maar als je binnen een jaar Z mag gaat het toch wel erg hard.
En hoe verder ik kwam, hoe beter ik door kreeg dat er van alles aan mankeerde. En nog steeds. Ik heb het voor elkaar gekregen om meer dan 65% te rijden in een ZZ proef, daarmee een dressuur gefokte KWPNers achter mij te laten. Maar ik weet gewoon dat er van alles aan mankeerd :).

Z is idd basis, toch is het leuk om dat doel te hebben. Rij nu met m'n jonkie M. Is echt een totaal andere pony, talentvoller, maar kwa karakter toch een stuk anders waardoor ik erg heb moeten wennen. Die gaat het ZZ ook wel halen als ik me voldoende aan kan passen.

Vind het jammer dat er bij het mennen niet meer is, dat het echt op houd bij het ZZ, voor mijn gevoel begin ik net. Dus op naar een volgend doel, ook ZZ worden in het 2span, tandem en misschien uit eindelijk zelfs wel 4span.

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:38

Zooist schreef:
Na de Z begint het pas echt ;)

Boukelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:35

Bij mij heeft het meerdere kanten...:D

1. Als iemand Z (of hoger) rijdt met een paard die dat allemaal al een keer heeft gelopen, of het in elk geval al allemaal kon voordat jij hem kreeg, heb ik niet zoveel aanzien ofzo voor die persoon. Ik bedoel; jij hoeft nog maar jezelf te trainen en je paard op constant niveau te houden. Dit vind ik een beetje strijken met de eer van een ander (een ander heeft je paard hoogopgeleid en jij stroomt zo door naar hoger niveau, terwijl jij dat zelf niet zo getraind hebt).

2. Als iemand Z (of hoger) rijdt met een paard die jij zelf alles (of in elk geval vrij veel) geleerd hebt en die jij voor het eerst op wedstrijden hebt uitgebracht, heb ik zoveeeel respect! :D Dat is gewoon erg knap! En dat heb jij zelf allemaal bereikt, je verdient het!

3. Eigenlijk zegt het niet zoveel als je Z hebt gereden. Want heb jij het gedaan met een paard die alles/veel al kon? Heb jij een moeder die je elke week op wedstrijd stuurt, of rij je slechts 1 wedstrijd per maand? Al die factoren spelen mee met of jij Z rijdt of niet. Als je op allerlei handel/fokstallingen rijdt, zul je over het algemeen een stuk beter rijden na een paar jaar dan een gemiddelde Z-rijder terwijl je misschien nog nooit een wedstrijd bent gestart!

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:47

je moet toch een doel hebben met je training?

het is toch geweldig dat je samen met je paard je ontwikkeld tot Z niveau?
dan mag je trots zijn op jezelf en je paard. :D

natuurlijk is de Z ook basis, maar als je in de B begint moet je wel een realistisch doel voor ogen hebben. Zou raar zijn als je meteen al zegt, zo en nu naar de Grand Prix ! :=

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:54

Ik zie Z als het einddoel van mijn basistraject en het begin van het 'echte' werk. Ik weet dat de Z goed haalbaar is, maar daarna...dat zullen we zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:56

Ik denk dat Nouks een goed punt heeft :j
Z is in principe voor elk paard haalbaar, maar het is ook weer niet zo dat je het zomaar voor elkaar krijgt. In die zin is het een mooi doel voor veel ruiters, wel haalbaar, maar als je het gehaald hebt is het ook wel echt iets om trots op te zijn, je hebt wel wat bereikt als je van de B naar de Z gegroeid bent :j

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:09

Ik deed het, heel eerlijk gezegd, voor mijn hoedje :o
En nu zit ik in het Z en nja.. het is leuk, maar leer nog dagelijks. Paard heeft in Duitsland ZZ licht gelopen, aan mij dus geen eer.
Jonge beest gaat volgend jaar de Z in. Zelf alles geleerd, wordt denk ik veel specialer :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:20

Ik heb samen met mijn paard alles geleerd, dat was ook wel leuk,
misschien niet de meest efficiente manier :o .
Zeker niet als het je 1e paard is en je 1 x per maand op wedstrijd gaat,
terwijl je fjord dan ook nog eens in de manegelessen meeloopt.
Echter van deze karakter pony heb ik heel veel geleerd en leer nu nog steeds van haar,
dominante zelfverzekerde merrie, die maak je niets wijs, die maakt jou wijs!

Ben nu overnieuw begonnen met jong paard,
wel bedacht niet dezelfde "fouten" te maken als ik met Sjol heb gemaakt.
Maar we hebben nog een lange lange weg te gaan.

Z krijg je misschien niet voorelkaar als je er met de pet naar gooit, maar is in principe
voor elk gezond paard haalbaar en voor veel ruiters ook.

Elena91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:29

Het is denk ik je eigen mening wat je doet met het trainen van een paard. Meestal zien de ruiters of amazone's Z als het hoogste niveau. Dat betekend meestal dat je dan alles ook goed beheerst en goed uitvoert. Daarom zal het wel een uitdaging zijn :)

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:53

Ik wilde, toen ik mijn pony net had, altijd heeeeel graag Z worden. Gewoon om te kunnen zeggen dat ik Z rij. Inmiddels wil ik graag Z rijden als 'bevestiging' dat ik goed bezig ben met mijn paard, de basis erin heb zitten. Een leuke bijkomstigheid is natuurlijk het sportpredikaat wat ik in ontvangst mag nemen.
Na het Z kijk ik wel verder, ik hoop dat ik nog verder kom maar schat die kans vrij laag in. Volgend jaar ga ik studeren waardoor ik minder kan trainen en een nieuwe instructeur moet zoeken. Vele zullen dat niet zo'n probleem vinden maar ik werk al samen met mijn trainen vanaf het zadelmak maken en hij kan super goed les geven. Een ander opstakel is dat ik bij de paarden moet gaan rijden omdat ik te oud word. Het niveau van de subtop zal misschien nog wel lukken maar om nou met een pony van 1.50 m bij de paarden te gaan rijden....

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 09:46

Ik rij ook met een pony van 1.50 bij de paarden.
Nu nog maar een M1 debuut gepland,maar ze springt al een super mooie wissel dus ik ga zeker tot het Z2.
Daarna zien we het wel.

lindaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 09:48

als ervarign ?

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 12:43

Boukelover schreef:
Bij mij heeft het meerdere kanten...:D

1. Als iemand Z (of hoger) rijdt met een paard die dat allemaal al een keer heeft gelopen, of het in elk geval al allemaal kon voordat jij hem kreeg, heb ik niet zoveel aanzien ofzo voor die persoon. Ik bedoel; jij hoeft nog maar jezelf te trainen en je paard op constant niveau te houden. Dit vind ik een beetje strijken met de eer van een ander (een ander heeft je paard hoogopgeleid en jij stroomt zo door naar hoger niveau, terwijl jij dat zelf niet zo getraind hebt).

2. Als iemand Z (of hoger) rijdt met een paard die jij zelf alles (of in elk geval vrij veel) geleerd hebt en die jij voor het eerst op wedstrijden hebt uitgebracht, heb ik zoveeeel respect! :D Dat is gewoon erg knap! En dat heb jij zelf allemaal bereikt, je verdient het!

3. Eigenlijk zegt het niet zoveel als je Z hebt gereden. Want heb jij het gedaan met een paard die alles/veel al kon? Heb jij een moeder die je elke week op wedstrijd stuurt, of rij je slechts 1 wedstrijd per maand? Al die factoren spelen mee met of jij Z rijdt of niet. Als je op allerlei handel/fokstallingen rijdt, zul je over het algemeen een stuk beter rijden na een paar jaar dan een gemiddelde Z-rijder terwijl je misschien nog nooit een wedstrijd bent gestart!

Bij punt 1: het schijnt nog moeilijker te zijn dan het lijkt om met een Z paard weer B te starten omdat ie bij de minste hulp reageert (als het goed is)
Bij punt 2: Dan voel ik me wel blij want ik ben nu met de merrie (Fries) die ik rijd bij de M1, naast mijn studie en allerlei andere dingen en vrij weinig lessen...
Bij punt 3: dat lijkt mij dus ook. Ik zou ook wel graag bij een stal meerdere jonge paarden willen rijden. Maar nu geen tijd...

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:52

Boukelover:

Jouw punt 1 vind ik echt een typische reactie voor iemand die nog nooit op een echt hoog opgeleid paard heeft gereden. Ik heb mijn eerste kleine b pony veel dingen zelf geleerd tot de oefeningen van het M1 en een wissel. Hierna kreeg ik een Z2 pony die echt super goed was, en ik kan je vertellen dat dit echt niet makkelijk was, maar dat was nog wel een niveau wat ik aan kon. Toen ik Z2 was met mijn pony kreeg ik een paard wat zeer succelvol Lichte tour gelopen had en ook een zeer goede passage had. Ik kan je vertellen dat je dan wel eens blij bent als je op een minder hoog opgeleid paard kunt stappen. Iedere beweging van mij was een hulp voor dat paard. Ik heb regelmatig in mijn proeven in de passage, wissels om de pas en pirouette gezeten. Iets wat met een lager getraind paard niet zal gebeuren.

Ik zou zeggen, stap eens op een hoog afgetraind paard, en dan bedoel ik geen Z paard, maar echt het hogere werk. En probeer daar eens een rondje simpel mee te draven of galopperen

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:12

ik denk dat Cleo een heel goed punt heeft.
als ik mijn (onervaren) zus op mijn (bijrijd)paard zet die L1 geklasseerd is gaan ze alle kanten op behalve in een rechte lijn.
je moet mee groeien met je rijpaard. je hulpen kennen en je paard voelen.

voor mij is de Z geen doel opzich, maar natuurlijk zou ik harstikke trots zijn als we het wel halen!
als kind dacht ik dat Z heel speciaal was, maar nu ik zelf ook wedstrijden rijd vind ik het toch minder bijzonder.