rood lintje, wordt dit nog gebruikt en wanneer wel of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 23:08

papagroom schreef:
het enigste rode lintje dat op een wedstrijd thuis hoort is de 2e prijs als je paard zo slecht te vertrouwen is dat er echt een reeele kans is dat hij uithaalt ,en dit misschien ook al eens gedaan heeft,hoort hij hier gewoon niet thuis
je gaat toch ook niet aan een auto cross mee doen in een auto zonde remmen?r

ik bedoel hier mee een paard wat uit haalt naar alles wat in zn buurt komt.......jij zou t ook niet pikken als je paard ondanks gepaste afstand kreupel getrapt wordt door een bekent probleempaard...ik heb het dus niet over driftige paarden/pony s

Tody

Re: rood lintje, wordt dit nog gebruikt en wanneer wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 23:10

Maar dat ligt eerder aan het paard dan aan het gebruik van een rood lintje, denk ik. Ben je het er helemaal niet mee eens dat een rood lint ook een nuttige functie kan hebben?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 23:16

alleen als waarschuwing ...vooor bv een pis merry maar extreem gevaarlijke paarden horen niet thuis op concour
je kind zal maar int ziekenhuis belanden door toedoen van t gedrag van een extreem onhandelbaar paard
de ring meester dient wel voor voldoende ruimte in de inrijbak te zorgben

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 23:32

Gelukkig komen extreem onhandelbare paarden bijna niet voor op wedstrijden, anders zou het helemaal een gekkenhuis worden.

Rood lintje kan nooit kwaad als waarschuwing, andere ruiters zien maar wat ze ermee doen.

equilife

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:32

Ik heb hier een ruin staan die er niet altijd even vies van is om een dichtvoorbijkomend paard te slaan. Zo heeft hij vorig seizoen eens naar een meisje, die op een paard zat die ze plots extreem dicht bij hem ging sturen, geslaan. Hij zat tegen haar been. Gelukkig niks ergs... Sinds dien doe ik hem ook een rood lintje in zijn staart, velen kijken er niet naar of zijn niet voorzichtiger, maarja, dan weten ze het wel en hoeven ze nadien niet te komen zeuren...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:36

equilife schreef:
Ik heb hier een ruin staan die er niet altijd even vies van is om een dichtvoorbijkomend paard te slaan. Zo heeft hij vorig seizoen eens naar een meisje, die op een paard zat die ze plots extreem dicht bij hem ging sturen, geslaan. Hij zat tegen haar been. Gelukkig niks ergs... Sinds dien doe ik hem ook een rood lintje in zijn staart, velen kijken er niet naar of zijn niet voorzichtiger, maarja, dan weten ze het wel en hoeven ze nadien niet te komen zeuren...

Wel dus, jij hebt je paard te controleren, ongeacht dat rode lintje. ;)

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 01:11

Laten we wel zijn dat we hier te maken hebben met dieren.
Je kan niet alles onder controle te hebben, ongeacht hoe ervaren je bent.
Als een paard wil en kan slaan, dan slaat het paard, als je ervan bewust bent kan je beter men maar van ten vore waarschuwen, en de andere ruiters zien maar of ze hierop reageren of het noodsignaal negeren.

Bij rood stoplicht stoppen we toch ook?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 01:16

Dat doet er niet toe. Jij neemt de verantwoordelijkheid over het dier en dus ook de verantwoordelijkheid over alles wat ie mis doet ongeacht welke voorzorgsmaatregelen je neemt. ;)

Een rood licht is geen waarschuwing maar een wet dus ik snap het niet zo goed? :+ Vergelijk het hier mee:
Of je nu op jouw auto plakt dat je voor niemand stopt ongeacht of die in je weg rijdt of niet. Als je in iemands kont zit door dat gedrag ben je in fout. Waarschuwing of geen waarschuwing.

luukieluuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 03:12

Gewoon doen, doen wij ook bij de paarden welke niet 100% te vertrouwen zijn, beter het zekere voor het onzekere!!! Dit betekend echter niet dat je niet op hoeft te letten, het is en blijft jou verantwoording!!

Leorah schreef:
Ik zit een beetje met een dilemma.. mijn merrie kan soms echt een kreng zijn (vooral tegen mensen, tegen paarden wat minder). nu heb ik komend weekend mijn eerste binnenwedstrijd met haar (in het L1) en ik weet niet of ik haar nu een rood lintje in de staart moet hangen of niet. Ik heb in het buitenseizoen 2 wedstrijden gereden (zonder lintje), maar daar was zoveel ruimte dat er eigenlijk niemand in haar buurt kwam. Nu binnen is het allemaal wat krapper en dichter op elkaar qua ruiters en paarden en ik vertrouw haar niet helemaal ermee. Ze schopt "graag" en ik kan niet voorspellen wanneer ze dat doet. Het kan 100x goed gaan, maar als het gebeurt dan zie je het ook absoluut niet aankomen, zo rap en onvoorspelbaar is ze helaas.

Het voornaamste wat mij zorgen baart, is dat ze waarschijnlijk wat angstig is en de wedstrijdbak niet binnen durft te gaan, en er daardoor wat dappere ringmeesters of andere omstanders achter haar gaan staan te wapperen ofzo. Dit kan bij haar dus echt niet. Is dit nou een geval waarbij je een rood lintje in de staart moet hangen of niet? Ik wil mijn paard eigenlijk ook liever geen "stempel" geven, maar veiligheid gaat natuurlijk voor alles. Graag hoor ik jullie mening.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:14

Gewoon een root lintje in de staart doen, ik zie het nog regelmatig.

stal_deebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:02

Dus iedereen die roept dat je een paard onder controle moet hebben loopt zo op schopafstand achter ieder willekeurig vreemd paard langs?
Ik loop alleen bij onze eigen paarden kort achterlangs en verder alleen ver omheen lopen zodat ik geen hoefafdruk voor mijn kop krijg.
En volgens mij doet ieder gezond denkend mens dat die wat op veiligheid let.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:14

stal_deebro schreef:
Dus iedereen die roept dat je een paard onder controle moet hebben loopt zo op schopafstand achter ieder willekeurig vreemd paard langs?
Ik loop alleen bij onze eigen paarden kort achterlangs en verder alleen ver omheen lopen zodat ik geen hoefafdruk voor mijn kop krijg.
En volgens mij doet ieder gezond denkend mens dat die wat op veiligheid let.

Zie je dat ergens staan dan?

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:15

Dat doen ze nog steeds. Ik was 2 maanden geleden bij een oefenparcours en toen zag ik ook een paar paarden met rode lintjes in hun staart. Gewoon het zekere voor het onzekere nemen, je weet maar nooit!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:45

*D het geeft je wel lekker de ruimte bij het inrijden

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 17:42

Was dat maar waar! :+

Silence3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 17:46

Ik zou het gewoon doen je wilt toch geen risico lopen? :P
En het ziet er ook nog eens super mooi uit :D
X

irimon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:55

Gewoon doen! @ Tody: het staat zelfs supermooi!

NinetyFour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:01

Ik zou het zeker doen met inrijden! Dan is iedereen iig gewaarschuwd.
En voor je de ring in gaat, kan je hem er altijd nog weghalen.

buowerR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:03

Ik zou het wel fijn vinden als mensen het laten zien dat er risico is. Kleine moeite toch?

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:25

Tody schreef:
Ik ben op crosswedstrijden en hier in het noorden al aardig bekend:
Afbeelding
En krijg eigenlijk alleen maar leuke reacties. +:)+

Hie rmoet ik toch even op reageren, vind het super strak gedaan :j
Dit valt tenminste ook op, zo'n klein rood frutseltje zie ik eerlijk gezegd ook nooit. Ik ben met losrijden ook meer met mijn paard bezig dan met het zoeken naar rode lintjes.
Mensen zouden hier een voorbeeld aan moeten nemen!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:38

Ik vind het ook prachtig, maar volgens mij mag het officieel niet. In de reglementen staat dat er in de staart geen linten meegevlochten mogen worden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 21:09

Het is heel mooi, maar in mijn geval niet praktisch.. mijn paard heeft een opgeschoren staart aan de bovenkant. Hoe zou je daar op een goed zichtbare manier (en het moet ook nog wat lijken) zo'n lint in maken? En hoe lang moet of mag zo'n lint eigenlijk zijn?

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:06

10. Het versieren van de staart of van enig ander deel van het paard door middel van voor het paard oneigenlijke dingen, zoals linten en bloemen of anderszins, is niet toegestaan.

Ik denk dat je dit bedoelt? Dat geldt gelukkig niet voor de niet als versiering maar functioneel bedoelde rode waarschuwing.

Een opgeschoren staart gaat lastig worden... Voor ieder ander: het is niet moeilijk hoor! Ik krijg veel positieve reacties. Mensen gaan er over praten, en zo leert men wat het ook al weer betekent. En met een beetje afstand is er niets aan de hand.

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:23

Ik heb elke wedstrijd een rood lintje bij mijn paard in de staart hangen.

Ik heb een paard die veel last heeft van spanning op wedstrijden en als er paarden dicht op haat komen lopen word ze kriebelig en slaat ze. Ik vind het zelf netjes tegenover andere ruiters dat ik het doe. En nee het geeft geen vrijbrief dat ze mag slaan wanneer ze wilt maar ik waarschuw mensen er wel mee.

Zou ik dan niet op wedstrijd mogen omdat ik mijn paard niet onder controle zou hebben? Onzin!!!

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:29

bij ons op stal loopt er ook 1 altijd met een lintje... ik vind het wel goed als je op deze manier aangeeft dat hij zo nu en dan uithaalt..