Rubriek 18+ pony's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Een 18+ rubriek voor pony's is een goed idee

Ja, voor zowel springen als dressuur
136 (46%)
Ja, maar alleen voor dressuur
10 (3%)
Ja, maar alleen voor springen
107 (36%)
Nee, omdat ........
40 (13%)

Totaal aantal stemmen: 293

Aieshja

Re: Rubriek 18+ pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:17

Trouwens bij de wereldspelen was er ook een vrouwtje met een paardje van 156cm ( ben even haar naam kwijt )
Het is dus gewoon mogelijk, zie ook de arabische hengst Krimh.
Z Dressuur, Z Eventing en Zz springen tussen de paarden.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:55

@Amber: Ik vind het hartstikke knap hoe jij presteerd tussen de paarden! Zeker omdat er altijd zoveel voor oordelen zijn over koudbloeden.

@Aieshja: Dat is edwina alexander met Itot Du Chateau ;)

Nogmaals ben zelf ook fanatiek pony rijder, maar vind het alsnog onzin.
Kan begrijpen dat het op een gegeven moment ophoud tussen de paarden, maar dat weet je als je aan een pony begint.

Ik kies zelf ook bewust voor een pony en leg me erbij neer dat het zeker in de springsport gewoon lastiger is.

Denk ook dat weinig verenigingen nog meer extra rubrieken gaan maken.
Of je moet een 18+ rubriek hebben op een ponyconcours.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:09

Ja dat was de naam, was het ff kwijt haha.

Denk trouwens dat het flink gaat tegenvallen als je speciale rubrieken hebt voor 18+ hebt, denk dat je dan weinig inschrijving krijgt. Ik ben hier in drenthe ongeveer de enigste met een E pony tussen de paarden, moet er ook bij zeggen dat hij gewoon paarden passen heeft. Iedereen kijkt altijd wel van, Moet je die zien, maar ik rij ze er dik uit.
En wanneer je een pony koopt weet je inderdaad dat het tegen de leeftijd van 18 gewoon afgelopen is tussen de pony's!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:49

Sunrise19 schreef:
@Amber: Ik vind het hartstikke knap hoe jij presteerd tussen de paarden! Zeker omdat er altijd zoveel voor oordelen zijn over koudbloeden.

Nou dat is in igg leuk om te horen :D Thnx !

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:50

Ik vind het inderdaad ook erg knap, heb je natuurlijk vaker gezien bij eventing. En is erg leuk om te zien hoe mensen kijken van wat moet die hier en dat je uiteindelijk een super cross rijdt!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:51

ik vind het ook heel erg knap wat Amber presteert, maar dat heb ik al vaker gezegd :j ook IRL
Laatst bijgewerkt door Lielle op 08-10-10 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:53

Dat waardeer ik ook zeer, vond erg tof om te horen Lielle :j.

Aieshja schreef:
Ik vind het inderdaad ook erg knap, heb je natuurlijk vaker gezien bij eventing. En is erg leuk om te zien hoe mensen kijken van wat moet die hier en dat je uiteindelijk een super cross rijdt!

Moet zeggen dat mensen idd altijd heel positief zijn op een sgw ! +:)+ :D

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:58

Ja klopt, ik heb het dan ook over paar jaar geleden hoor.
De eerste x dat ik je zag, was bij een oefencross.

Carolienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:11

Lielle schreef:
ja, totdat er een aparte rubriek komt voor alles onder de 1.58 (E pony) ;) en ik met een 'ukkie' tegen de paarden van 1.70+ moet rijden.

(voor alle duidelijkheid, zo denk ik er dus niet over, even als voorbeeld)

ja maar jij hebt zoiezo een paard. dus al zou je nog geen 18 zijn moest je ook bij de paarden starten. en dan kies je ervoor om een kleinpaard te kopen. maar ik vind het vooral kwa doorstromen jammer. want als ik 18 ben moet ik maar stoppen met mijn pony, omdat hij het denk ik niet redt tussen de paarden. en dat vind ik jammer want hij kan nog lang zat mee, en hij wordt zeker niet verkocht :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:18

jij kiest er toch ook zelf voor om je pony te houden? Net zo goed als dat ik 'kies' om een klein paard te kopen (ze is niet van mij, maar dat terzijde, en bovendien ging het maar om een voorbeeld), maak jij de keuze dat je je pony niet wil verkopen. Niets mis mee, maar daar zitten consequenties aan vast. Als je dat niet wil moet je andere keuzes maken.

Carolienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:21

maar dan zou ik dus op mijn 12e als klein meisje maar op een paard moeten gaan rijden, omdat ik mijn pony/paarden niet zou willen verkopen.
het zijn allemaal keuze's die je maakt. maar het is jammer dat ik moet stoppen met wedstrijden omdat mijn pony niet kan meekomen bij de paarden. (denk ik)
ik denk dat als mensen weten dat er zo'n rubriek is, dat er meerdere volwassenen op pony's zouden rijden :j

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:22

Arwin6 schreef:
ik vind het eigenlijk best een goede :j er zijn ook zat kleine mensen die een pony gewoon veel fijner vinden :) en als ik 18 wordt (over 2 jaar pas ) dan is mijn pony hopelijk en nog lang niet versleten. maar ik wil gewoon niet tussen de paarden starten omdat ik weet (van stalgenootjes) dat dit erg frusterend is, want ej kan gewoon niet tegen die paarden op met grote/ ruime gangen

Onzin! Bij mij op stal rijden een paar meiden met hun Hafflinger en Fjord iedereen eruit bij de paarden. Ook degene met die mooie paarden. 2 winstpunten per proef is geen uitzondering. Die krijg je niet zomaar, dan rij je gewoon een hele nette proef!

Wat springen betreft zou ik het geen verkeerd idee vinden. Ik merk tijdens de les al dat mijn paard (eigenlijk e-pony) meer moeite heeft met vooral de afstanden tussen hindernissen dan de paarden van mijn stalgenoten die een stuk groter zijn dan hem.
Dan heb je dus inderdaad te maken met fysieke beperkingen. Heb overigens geen ambitie om wedstrijden te gaan springen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:23

als je een bromfiets koopt, omdat je een motor te zwaar vind, moet je ook niet zeuren dat je niet harder dan 45 mag en niet de snelweg op mag. Ook al ben je 18+ en heb je rijbewijs A en B.

Beetje hetzelfde idee vind ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:24

Nederland is het enige land waar men denkt dat een E-pony een pony is. In andere landen kunnen ze prima meekomen tussen de paarden. Zijn de nederlandse E-pony's dan zo stom of zou het dan toch tussen de oren zitten van de ruiter.......
Wat denk je van een paard van boven de 1.70m die moeilijk te sluiten is in de dubbel, aggosie, geven we die ook een eigen rubriek, want anders heeft hij het zo moeilijk.
Als je niet mee kan komen moet je je wellicht eerder afvragen of je paard wel geschikt is voor je doel.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:26

dat is een optie. Je kunt ook ervoor kiezen om het toch te proberen bij de paarden, je kunt een andere discipline gaan zoeken (mennen, eventing, TREC, endurance, .. ) , je kunt stoppen met wedstrijden, je kunt oefenwedstrijden gaan rijden, je kunt toch je pony verkopen, je kunt een bijrijdpaard zoeken. Allemaal mogelijkheden :D En natuurlijk weet je niet alles van tevoren, ik vind het altijd zo gemakkelijk om te roepen dat 'zij' het anders moeten gaan regelen omdat dat jou (niet persoonlijk bedoeld) beter uitkomt.

O, en ik reed idd als 12jarige al op een groot paard, (van mijn moeder) bij de paarden :j Paard is nooit verkocht maar op bijna 30jarige leeftijd bij ons ingeslapen.

Sizzle en schoentje, idd. Ik wil een aparte rubriek voor merries die Ojee heten en een groot hoofd hebben, want die hebben het ook moeilijk ;) (geintje ;) )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:28

Als we dan toch bezig zijn. Ik wil ook een aparte rubriek voor "tuigpaard-met-gebrek-aan-welk-talent-dan-ook-maar-wel-lief-is" :P

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:30

ja, dan wil ik een rubriek voor grote vos-ruinen die niet zo voorzichtig zijn, want daarmee is het ook moeilijk!

(grapje mensen, voel je niet te hard op je ziel getrapt aub ;) )

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:30

Sizzle schreef:
Nederland is het enige land waar men denkt dat een E-pony een pony is. In andere landen kunnen ze prima meekomen tussen de paarden. Zijn de nederlandse E-pony's dan zo stom of zou het dan toch tussen de oren zitten van de ruiter.......
Wat denk je van een paard van boven de 1.70m die moeilijk te sluiten is in de dubbel, aggosie, geven we die ook een eigen rubriek, want anders heeft hij het zo moeilijk.
Als je niet mee kan komen moet je je wellicht eerder afvragen of je paard wel geschikt is voor je doel.

Ik rijd geen wedstrijden maar ben wel een ''pony'' mensen omdat ik zelf niet zo groot ben.
Bij in de bak springen merkte ik dat ik met mijn pony wel moeite had tussen de balken/hindernissen en de iets grotere paarden niet. Maar ook het hele grote paard had er moeite mee van rond de 1.80.

Ik denk dus dat het niet echt haalbaar is om een speciale rubriek te maken, want dan willen mensen met de hele grote paarden dat dalijk ook.
Ik denk dat als je in de moeilijkheid factor zit pony/groot paard je gewoon extra veel moet trainen om te verruimen/in te korten.

Carolienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:34

en ik denk dat er best veel animo voor is. want ik denk dat de mensen die hier dan toch een pony hebben en tussen de paarden starten, er dan toch wel voor kiezen om mee tegaan met de pony's ALS de rubriek er is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:35

Ken ook genoeg E-tjes die een paard eruit kunnen galoperen kwa spronggrootte.
Hoe moet het dan met je paard van 1.65 die echter maar een zeer beperkte krabbelaar is?
Die wil dan ook wel in de pony rubriek durf ik zomaar te wedden.
Ik denk dat het dan een rubriek moet worden voor alle paarden en pony's met een sprong groote van minder dan 3 meter oid.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:49

tuurlijk kan een pony tussen de paarden lopen, maar niet allemaal. Net zoals niet alle paarden makkelijk een B parcours kunnen springen. Want wat doe je dan met friezen en andalusiers? En met warmbloeden die niet goed kunnen springen?
Ik heb zelf met D ponies L en M bij de paarden gesprongen en met E ponies Z en ZZ, dus mogelijk is het zeker.

Carolienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:54

ik vind dat je tussen rassen geen onderscheid moet maken. want dat zijn wel degelijk paarden en die zeker goed en ruim kunnen lopen. ik bedoel Friezen komen steeds makkelijker mee :j
het is is ook zeker mogelijk! dat is ook zo. maar ik denk dat er meer 18+ers met een pony zouden starten omdat er een pony rubriek is.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:59

Arwin6 schreef:
ik vind dat je tussen rassen geen onderscheid moet maken. want dat zijn wel degelijk paarden en die zeker goed en ruim kunnen lopen. ik bedoel Friezen komen steeds makkelijker mee :j
het is is ook zeker mogelijk! dat is ook zo. maar ik denk dat er meer 18+ers met een pony zouden starten omdat er een pony rubriek is.

komen friezen ook met het springen makkelijk mee?
Ik ken meer ponies die makkelijk mee komen.
Zo is er dus voor elke uitzondering wel een rubriek te maken.
Ik vind gewoon dat als je wedstrijden wilt rijden, dat je je paard daaraan aan moet passen. Ik ga met mijn Jack Russels ook niet naar de politie-honden cursus, als ik dat wil dan moet ik een herdershond aanschaffen.
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 08-10-10 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:02

Ik heb zelf ook een poown die waarschijnlijk niet tot paard uit zal groeien, maar als die dadelijk niet mee komt zou ik me echt nooit inschrijven voor een pony rubriek hoor :n
Dan ga ik wel gewoon wat anders doen wat leuk is.

Carolienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:04

nee maar k ken ook amper friezen die springen, dus daar kan ik ook niet over meepraten.

je hebt ook gelijk hoor, maar toch zou ik het niet verkeerd vinden als er zo'n rubriek zou zijn :)