Monopolie positie KNHS

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Re: Monopolie positie KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:14

Wat voor ander beter "toetsmoment" concept vind jij dan beter dan een wedstrijd en beoordeeld worden door een onafhankelijke partij?

Ik snap niet zo goed waar je naar toen wilt. Hoe je traint heeft weinig te maken met het uiteindelijke doel wat je wil bereiken. Er zijn verschillende manieren om je paard te trainen en de ene manier zal de ene persoon/paard beter liggen dan een andere.

Als ik het goed begrijp is dus jouw visie van het doel in de dressuur anders dan die van de KNHS (of iedere andere nationale paardensport organisatie).

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:52

Ik snap niet zo goed waar je naar toen wilt. Hoe je traint heeft weinig te maken met het uiteindelijke doel wat je wil bereiken. Er zijn verschillende manieren om je paard te trainen en de ene manier zal de ene persoon/paard beter liggen dan een andere.

).[/quote]

Ik vind de manier van trainen wel belangrijk...ik vind het onbegrijpelijk dat mensen die hun paard thuis trainen op een niet paard vriendelijke manier en toch van wedstrijd komen met winst .ergens gaat er dan in mijn ogen iets verkeerd.
maar hoe je dat onder controle krijgt?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 01:03

knollentuin schreef:
Ik vind de manier van trainen wel belangrijk...ik vind het onbegrijpelijk dat mensen die hun paard thuis trainen op een niet paard vriendelijke manier en toch van wedstrijd komen met winst .ergens gaat er dan in mijn ogen iets verkeerd.

Men ziet alleen de combinatie op wedstrijd,waar een ieder een ander paard onder zich heeft dan thuis, stress van ruiter en paard door omgeving en spanning. Je kunt daaraan niet afleiden hoe iemand thuis traint...
En een wedstrijd is hoever sta ik met de training van mijn paard, en dat in competitie verband... heb je je training thuis voor elkaar rijdt je ook je punten.... en dan nog is een winstpunt alleen van belang als je wilt promoveren, de klassering moet kloppen. Tja en soms gebeurd het dat de jury net wegkijkt als je een foutje maakt, en soms heb je de pech dat ze alleen de fouten zien.

Opnemen op video, zowel je training, les alsook de wedstrijd is erg verhelderend, en 9 van de 10 X blikt dat het er toch niet zo goed uitziet als men zelf denkt....

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 08:58

knollentuin schreef:

Geen idee maar met niets doen zeker niet...

Alane schreef:
Men ziet alleen de combinatie op wedstrijd,waar een ieder een ander paard onder zich heeft dan thuis, stress van ruiter en paard door omgeving en spanning. Je kunt daaraan niet afleiden hoe iemand thuis traint...
En een wedstrijd is hoever sta ik met de training van mijn paard, en dat in competitie verband... heb je je training thuis voor elkaar rijdt je ook je punten.... en dan nog is een winstpunt alleen van belang als je wilt promoveren, de klassering moet kloppen. Tja en soms gebeurd het dat de jury net wegkijkt als je een foutje maakt, en soms heb je de pech dat ze alleen de fouten zien.

Opnemen op video, zowel je training, les alsook de wedstrijd is erg verhelderend, en 9 van de 10 X blikt dat het er toch niet zo goed uitziet als men zelf denkt....

Ik weet zeker dat ik thuis en op wedstrijd een fijn plaatje laat zien. Met fijn bedoel ik een ontspannen samenwerking tussen mij en mijn paard. Als ik om he heen kijk (thuis en op wedstrijd) zie ik vooral veel strijd tussen ruiter en paard. Is het doel niet van de dressuur dat je een fijne samen werking hebt tussen paard en ruiter en dat men hulpen kan geven zonder dat deze zichtbaar zijn.
Sorry hoor maar zeker dat laatste zie je maar weinig, een schop hier een schop daar en voor al veel trekken maar...

In mijn ogen is het ergens mis gegaan met het rijden van wedstrijden, men wil alleen maar winnen en vooral veel winstpunten halen, kosten wat kost.

Raar is het toch dat op rassen wedstrijden mensen winstpunten rijden maar tussen de KWPNers niet. Zijn het niet dezelfde jury leden die daar jureren? Een proef is een winstpunt waart of hij is het niet...

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:09

En toch snap ik nog steeds het probleem niet. Als jij je paard in je training en wedstrijd goed voor elkaar hebt, dan zie je het toch gewoon terug op je protocol? Aangezien je een toetsmoment voor jouw training zoekt is het verder toch niet zo belangrijk wat en hoe de rest het doet?

Ik vind het nogal een grote aanname dat "men" alleen maar willen winnen en winst willen rijden.

Daarbuiten mis ik geloof ik het argument wat dit eigenlijk met een monopolie positie van de KNHS te maken zou hebben...

Zoals hiervoor al door iemand gemeld werd lijkt dit inderdaad meer op het zoveelste "ik heb een gewoon bewegend paard tussen de voorbeenzwaaiers" topic.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 11:05

Anoeska schreef:
Lowara: Ik bedoel het echt niet onaardig hoor, maar als je alleen stamboek wedstrijden start. Ben je dan wel echt L2-waardig? Of start je ook nog gewone wedstrijden. En zie je dan duidelijk verschil in je punten tussen stamboek en gewone wedstrijden?

tuurlijk ben ik L2 waardig }:0 , de tinkerconcoursen zijn gewoon KNHS cocoursen met officiele KNHS juryleden :+ de punten tellen gewoon mee zoals elk concours in Nederland.
sterker nog, m'n merrie kan elke oefening van het M1 en deels van het M2 :+
ook start ik af en toe in de omgeving en heb daar ook m'n punten gereden.
maar heb geen behoefte om elke keer weer op te boxen tegen dieren die compleet andere gangen hebben en een andere bouw dan mijn koudbloed.
de realiteit is en blijft dat je daar puur alleen al door goede gangen voor werkelijk elke punt op dat protocol al een punt hoger of lager kan krijgen.
mijn merrie heeft geen X factor,maar is zo neutraal als de pest met minimale gangen.
hoe hoger je komt, op een bepaald moment zul je toch moeten opvallen/ die X factor zien te krijgen en eruit kunnen rijden om leuke punten te rijden.
je zult zelf vast en zeker ooit weleens naast een jury hebben geschreven. welke combinaties waren de fijnste om naar te kijken? diegenen die net dat beetje extra hadden.
de neutralen reden wel netjes,maar waren gegarandeerd net aan winstwaardig ( logisch)
ik start niet om altijd daar te eindigen met de wetenschap dat ik nooit zal pieken met m'n merrie :n
tussen de andere Tinkers is het strijden veel eerlijker en is het echt een competitie omdat iedereen gelijk is daar. en daar kun je dus WEL pieken :D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:08

Japeloup schreef:
Ik weet zeker dat ik thuis en op wedstrijd een fijn plaatje laat zien. Met fijn bedoel ik een ontspannen samenwerking tussen mij en mijn paard. Als ik om he heen kijk (thuis en op wedstrijd) zie ik vooral veel strijd tussen ruiter en paard. Is het doel niet van de dressuur dat je een fijne samen werking hebt tussen paard en ruiter en dat men hulpen kan geven zonder dat deze zichtbaar zijn.
Sorry hoor maar zeker dat laatste zie je maar weinig, een schop hier een schop daar en voor al veel trekken maar...

In mijn ogen is het ergens mis gegaan met het rijden van wedstrijden, men wil alleen maar winnen en vooral veel winstpunten halen, kosten wat kost.

Raar is het toch dat op rassen wedstrijden mensen winstpunten rijden maar tussen de KWPNers niet. Zijn het niet dezelfde jury leden die daar jureren? Een proef is een winstpunt waart of hij is het niet...

Maar je hebt jezelf dus nog nooit op film gezien tijdens een wedstrijd, soms liggen gevoel en werkelijk plaatje mijlen ver uitelkaar.
Je kunt het bijna niet vergelijken, omdat het starten op een reguliere wedstrijd of stamboekwedstrijd nooit gelijk is.

Daarnaast heb ik wel eens het idee dat de punten ook afhangen van de eerste combinaties, zijn die goed met lage punten, zal de rest die minder goed zijn nog lager scoren.... en dan kan het gebeuren dat er niemand winst haalt... of er juist veel winst behaalt wordt.
En nogmaals, mijn mening is, dat winstpunten pas belangrijk worden als je wilt promoveren, de klassering moet kloppen....

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 14:30

manic schreef:
En toch snap ik nog steeds het probleem niet. Als jij je paard in je training en wedstrijd goed voor elkaar hebt, dan zie je het toch gewoon terug op je protocol? Aangezien je een toetsmoment voor jouw training zoekt is het verder toch niet zo belangrijk wat en hoe de rest het doet?

Ik vind het nogal een grote aanname dat "men" alleen maar willen winnen en winst willen rijden.

Daarbuiten mis ik geloof ik het argument wat dit eigenlijk met een monopolie positie van de KNHS te maken zou hebben...

Zoals hiervoor al door iemand gemeld werd lijkt dit inderdaad meer op het zoveelste "ik heb een gewoon bewegend paard tussen de voorbeenzwaaiers" topic.

Met de monopolie positie bedoel ik dat er van uit de KNHS "bepaald"wordt hoe er gereden dient te worden. Zoals ik al eerder schreef krijg je steeds meer "stromingen" binnen de dressuur die niet passen in het kader van de KNHS. Dus waarom heeft dan de KNHS het alleen recht.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 14:39

Alane schreef:
Maar je hebt jezelf dus nog nooit op film gezien tijdens een wedstrijd, soms liggen gevoel en werkelijk plaatje mijlen ver uitelkaar.
Je kunt het bijna niet vergelijken, omdat het starten op een reguliere wedstrijd of stamboekwedstrijd nooit gelijk is.

Daarnaast heb ik wel eens het idee dat de punten ook afhangen van de eerste combinaties, zijn die goed met lage punten, zal de rest die minder goed zijn nog lager scoren.... en dan kan het gebeuren dat er niemand winst haalt... of er juist veel winst behaalt wordt.
En nogmaals, mijn mening is, dat winstpunten pas belangrijk worden als je wilt promoveren, de klassering moet kloppen....

Ik zie me zelf wel degelijk thuis en op wedstrijd op de film.

En dat de punten afhangen van de eerste combinatie is eigenlijk toch raar, als iets goed is dan is het goed, onafhankelijk wat de gene voor jou heeft laten zien.

Nogmaals het gaat er mij om dat er voor de mensen (die net als ik) trainen vanuit andere gedachte, ook een toets moment hebben. Hoe veel ruiters zie je op een wedstrijd die trainen volgens het principe van: Antoine te Both, de academische rijkunst, etc.. Nou ik kan het je wel vertellen, niet veel. Waarom om dat ze geen aansluiting vinden binnen de KNHS wedstrijden. Dus zou ik graag zien dat er voor deze ruiters ook iets komt.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:56

Helaas, interessante titel, met een niet passend vervolg.

Wederom een verkapt, ik ben goed en de jury weet er niets van topic.

Ik denk dat het financieel misschien gunstig zou zijn als de KNHS geen monopolie positie heeft.

Persoonlijk ervaar ik weinig hinder van de KNHS, alleen zou ik graag willen zien dat ze hun aandacht iets meer richten op andere takken van sport dan alleen dressuur en springen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 15:00

gr_roos schreef:
Helaas, interessante titel, met een niet passend vervolg.

Wederom een verkapt, ik ben goed en de jury weet er niets van topic.

Ik denk dat het financieel misschien gunstig zou zijn als de KNHS geen monopolie positie heeft.

Persoonlijk ervaar ik weinig hinder van de KNHS, alleen zou ik graag willen zien dat ze hun aandacht iets meer richten op andere takken van sport dan alleen dressuur en springen.

Nee dan heb je niet begrepen waar mijn punt zit...

Maar op welke ander andere takken doel je dan?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:21

Japeloup schreef:
Nogmaals het gaat er mij om dat er voor de mensen (die net als ik) trainen vanuit andere gedachte, ook een toets moment hebben. Hoe veel ruiters zie je op een wedstrijd die trainen volgens het principe van: Antoine te Both, de academische rijkunst, etc.. Nou ik kan het je wel vertellen, niet veel. Waarom om dat ze geen aansluiting vinden binnen de KNHS wedstrijden. Dus zou ik graag zien dat er voor deze ruiters ook iets komt.

Hoezo vinden die geen aansluiting dan? Rijdt iemand die les heeft van Antoine of aan academische stroming volgt een travers (bijvoorbeeld) dan anders dan iemand anders? De uiteindelijke uitvoering en het doel is toch hetzelfde? Of is de uiteindelijke oefening ook echt anders?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:25

Ik snap inderdaad niet waarom jou oefening als bv travers er anders uit ziet dan een travers van een gangbaar getraind paard. Aanleunig, tact, zuiverheid vd gangen dat is toch allemaal hetzelfde, hoe je je paard ook traint

Wat betreft de diciplines, er zijn meer diciplines dan alleen dresuur en springen en ik heb het idee dat die nogal eens een ondergeschoven kindje zijn.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:35

ik krijg juist het idee dat ze heel hard bezig zijn om daar verbetering in aan te brengen...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:42

manic schreef:
Japeloup schreef:

Hoezo vinden die geen aansluiting dan? Rijdt iemand die les heeft van Antoine of aan academische stroming volgt een travers (bijvoorbeeld) dan anders dan iemand anders? De uiteindelijke uitvoering en het doel is toch hetzelfde? Of is de uiteindelijke oefening ook echt anders?

wat mij wel opvalt is dat veel mensen de verkeerde hulpen geven voor dit soort oefeningen,zijgangen. en weet een heleboel het doel niet van de oefening,ze rijden hem meer omdat ie in de proef zit.. niet om het paard soepeler te krijgen of om hem meer tot dragen in het achterbeen te laten komen..of wisten jullie dat allemaal wel? ;) maar goed dan ga je dus of topic..

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 17:03

Knollentuin:
Is waar, volgens mij rijden er een hoop mensen die niet weten waarom ze doen wat ze doen.
Dat je met die discussie of topic gaat weet ik nog net zo niet. Ik wil niet de discussie welke manier de beste is, wil alleen dat er een discussie komt over of alles wel samen kan vallen binnen de KNHS.
De mensen die het helemaal naar hun zin hebben bij de KNHS, moeten vooral dat blijven. Maar voor de mensen die het niet (zo) goed kunnen vinden binnen de KNHS is er eigenlijk niets. Ik doel op alle aspecten: kosten, wijze van kijken naar paarden en de trainings technieken, service, etc..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:20

Japeloup schreef:
Alane schreef:

Ik zie me zelf wel degelijk thuis en op wedstrijd op de film.

En dat de punten afhangen van de eerste combinatie is eigenlijk toch raar, als iets goed is dan is het goed, onafhankelijk wat de gene voor jou heeft laten zien.

En hoe wil je gaan controleren hoe iemand thuis traint?
Het doel is op alle fronten gelijk. en hoe je staat op weg naar dat doel kun je dus in competitie verband laten zien op een wedstrijd.

en vreemd is het niet dat het afhankelijk is van hoe anderen rijden....

Je laat een proef zien die wordt beoordeeld met, laten we zeggen, gemiddeld een 6.
Nu komt er een ander de ring die net iets minder goed is die zou dan nooit gemiddeld een 7 mogen halen....

Andersom:
Jij bent de eerste van de dag, je zet een proef neer, beoordeeld met gemiddeld een 7, de volgende zet een proef neer die net iets beter is die moet dus gemiddeld boven die 7 uit komen....

vergeet daarbij niet dat een 5 net als ene 6 voldoende is, echter gemiddeld een 6 betekend winstpunt, promotie, waardig.
en wederom winstpunten zijn van belang als je wilt promoveren... klassering moet kloppen, en daarom is het ook belangrijk om te kijken hoe de rest van je klasse bepunt is.... wordt je, bij wijze van, 7e met 210 punten dan weet je dat er of hoog gepunt is of ontzettend goed gereden, wordt je 2e met 165 punten dan net andersom, laag gepunt of gemiddeld slecht gereden.

Vwb de mensen die alleen proef gericht rijden en het doel niet weten, die kom je ooit een keer tegen, dan blijven ze hangen in een klasse, net zoals die mensen die de basis niet voorelkaar hebben.
En dan zeg je het nu eigenlijk zelf... je traint en brengt het getrainde in praktijk in competitieverband tegen mensen die met hun paard op hetzelfde nivo trainen.... ....

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 07:51

Alane schreef:
Het doel is op alle fronten gelijk. en hoe je staat op weg naar dat doel kun je dus in competitie verband laten zien op een wedstrijd.

Ik heb dus mijn twijfels over dat doel wat volgens jou gelijk is.

1 ding staat vast, wij kunnen het in ieder geval met elkaar eens zijn dat we het niet met elkaar eens zijn.
Helaas in de paardensport in heb je geen keus en moet je je aansluiten bij de KNHS als je proeven wilt rijden.
Proeven zie ik als toets moment niet als wedstrijd, maar omdat er wel gejureerd wordt als zijnde wedstrijd valt er een stuk toets moment voor mij weg. Neem als voorbeeld de rassen wedstrijden en dat je punten afhangen van de gene voor jou.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 07:58

manic schreef:
ik krijg juist het idee dat ze heel hard bezig zijn om daar verbetering in aan te brengen...

Ik heb het idee dat ze op sommige punten het wiel opnieuw aan het uitvinden zijn en de andere takken niet laten mee profiteren van de opgedane kennis en ervaringen. Het wordt wel wat beter, maar om sommige takken van sport kunnen ze moeilijk heen.

Even een klein voorbeeld, ik ben terreinjury eventing, is een bijscholing voor geweest en als je niet naar de bijscholing bent geweest mocht je niet meer jureren. Vervolgens wordt er geen nieuwe lijst geplaatst, er wordt geen vervolg aan gegeven, helemaal niets. Het was een leuke, goed georganiseerde dag, maar ze doen er verder niets mee en dat vind ik jammer.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 07:59

Japeloup schreef:
Alane schreef:

1 ding staat vast, wij kunnen het in ieder geval met elkaar eens zijn dat we het niet met elkaar eens zijn.
Helaas in de paardensport in heb je geen keus en moet je je aansluiten bij de KNHS als je proeven wilt rijden.
Proeven zie ik als toets moment niet als wedstrijd, maar omdat er wel gejureerd wordt als zijnde wedstrijd valt er een stuk toets moment voor mij weg. Neem als voorbeeld de rassen wedstrijden en dat je punten afhangen van de gene voor jou.

en met die laatste zin bekijk je het dus niet goed...
'wedstrijden' zijn het omdat je in competitie verband laat zien hoever je staat in de training van je paard.... is dat niet goed of onvoldoende haal je geen winst... is dat goed of beter krijg je een winstpunt, wie de meeste punten heeft is dag winaar van die rubriek... niets meer en niets minder.

Wat jij wil is een constructie zodat de mensen die nu telkens bovenaan staan, niet meer mogen doen of niet meer boven aan staan... oftwel je kijkt of je een stoel kunt vinden om bij de koekjes te komen, of je zaagt de poten onder de tafel vandaan... en dat laatste is wat jij wilt...
ipv hand in eigen boezem te steken en te kijken wat er mis gaat tijdens de proef en of hetgeen je thuis doet wel goed is... het hoeft niet de manier van trainen te zijn maar hoe het uitgevoerd wordt....

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:35

Alane, helemaal eens!

Ik krijg van de TS het gevoel dat ze net niet de punten krijgt op wedstrijd die ze zelf vindt dat ze die verdient. Steeds goed bewegende paarden boven haar ziet eindigen. En nu een nieuwe mogelijkheid wil creeeren om wel goed uit een 'toetsmoment' (what's in a name??) te kunnen komen.

Als iedereen de toetsmomenten / toetsmanieren kon aanpassen naar de punten waar zij heel goed in zijn, dan zou het wel heel makkelijk worden.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:20

Ik rij mijn wedstrijd voor mijn winstpunten, welke plek ik dan eindig maakt me niet uit. Als ik geen winstpunt rij, heb ik niet goed genoeg gereden en als er dan commentaar bij staat kan ik er alleen maar van leren. Zie het dus meer als een leermoment ipv toetsmoment :+

Misschien moet TS vragen of de oude NPC regel weer ingevoerd kan worden en gaan we weer massaal aan het diplomarijden ;)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:31

Japeloup schreef:
Alane schreef:

We leven in een vrij land. Als het je niet bevalt richt je toch je eigen vereniging op?
De dressuur wedstrijden gaan volgens de regels van de FEI zo is het spelletje nu eenmaal. Als je dat niet leuk vind moet je of niet mee doen of zelf een ander spelletje gaan bedenken.

Ik begin toch ook neit met tennis om vervolgens te gaan klagen dat i kde regels graag anders wil zien.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:59

Citaat:
Alleen mag je dan als KNHS lid niet starten op dat soort wedstrijden, daar hebben ze dan wel weer voor gezorgd...
Noemen ze zgn "wilde wedstrijden" en als je daaraan deelneemt kun je zelfs een boete krijgen!

Dat is inderdaad een hele vervelende kwestie waar wij ontzettend van balen. Als paardensportvereniging zijn wij aangesloten bij de KNHS en organiseren regelmatig knhs wedstrijden. Om de paardensport te promoten hebben we tot nu toe ook steeds onderlinge/ hobby wedstrijden georganiseert voor eigen leden maar ook voor mensen die eens wilden proberen om een wedstrijdje te rijden. Er is een hele grote groep ruiters die of de weg naar knhs wedstrijden niet kunnen vinden of waarvoor de drempel te hoog is.

Wij hebben altijd geprobeert om ook deze mensen bij de wedstrijdsport te betrekken en ze enthousiast te maken. Een groot deel van de mensen die zo bij ons zijn begonnen hebben inmiddels een startkaart en rijden leuk in de sport mee. Helaas zijn wij vreselijk op de vingers getikt door de KNHS, wij waren illegaal bezig en zowel wij als alle deelnemers konden hiervoor een sanctie krijgen. Tot zoverre dus de bevordering van sport bij de ontzichtbare paardensporter.

Dit is maar een van de voorbeelden en het is zo jammer dat de KNHS zich met zijn eigen strigide richtlijnen zo tegenwerkt! Daarnaast heb ik ook het idee dat dressuur het paradepaardje is. Vaak zijn de afdrachten aan het knhs zo hoog dat het organiseren van springwedstrijden of mennen (ook door vele plotselinge afzeggers e.d.) financieel een probleem is! Van mij mag er een frisse wind doorheen! Een centrale organisatie is prima, maar wel met oog voor het individu en wat leeft bij de leden!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 13:21

Anoeska schreef:
Alane, helemaal eens!

Ik krijg van de TS het gevoel dat ze net niet de punten krijgt op wedstrijd die ze zelf vindt dat ze die verdient. Steeds goed bewegende paarden boven haar ziet eindigen. En nu een nieuwe mogelijkheid wil creeeren om wel goed uit een 'toetsmoment' (what's in a name??) te kunnen komen.

Als iedereen de toetsmomenten / toetsmanieren kon aanpassen naar de punten waar zij heel goed in zijn, dan zou het wel heel makkelijk worden.

Alane en Anoeska:
Het gaat niet om mij als persoon. Het gaat er mij om dat ik om me heen veel hoor en zie, ben namelijk beroepsmatig instructeur en ruiter.
Of ik zelf bij wedstrijden hoog of laag eindig, daar is het mij niet om te doen met deze stelling.
Ik hoor om me heen veel dat mensen niet snappen hoe het mogelijk is dat sommige dingen gebeuren binnen het kader van de KNHS.
Als ik met sommige van mijn collega's praat, snappen we niet dat als we mensen zien rijden ze in een bepaalde klasse mogen starten. Omdat ik op veel stallen kom zie ik een hoop mensen thuis rijden maar ook op wedstrijden. Wat ik mis bij een hele hoop ruiters is dat ze geen enkel idee hebben waar ze mee bezig zijn, en gewoon maar doen omdat het zo hoort en het in de proeven staat. Ik denk dat we als paarden liefhebbers, want dat zijn we allemaal (op ons eigen manier), breder moeten kijken dan er nu vaak gebeurt.

Daarom dus deze discussie.....