Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
knollentuin schreef:Ik vind de manier van trainen wel belangrijk...ik vind het onbegrijpelijk dat mensen die hun paard thuis trainen op een niet paard vriendelijke manier en toch van wedstrijd komen met winst .ergens gaat er dan in mijn ogen iets verkeerd.
maar hoe je dat onder controle krijgt?
knollentuin schreef:Ik vind de manier van trainen wel belangrijk...ik vind het onbegrijpelijk dat mensen die hun paard thuis trainen op een niet paard vriendelijke manier en toch van wedstrijd komen met winst .ergens gaat er dan in mijn ogen iets verkeerd.
maar hoe je dat onder controle krijgt?
Alane schreef:Men ziet alleen de combinatie op wedstrijd,waar een ieder een ander paard onder zich heeft dan thuis, stress van ruiter en paard door omgeving en spanning. Je kunt daaraan niet afleiden hoe iemand thuis traint...
En een wedstrijd is hoever sta ik met de training van mijn paard, en dat in competitie verband... heb je je training thuis voor elkaar rijdt je ook je punten.... en dan nog is een winstpunt alleen van belang als je wilt promoveren, de klassering moet kloppen. Tja en soms gebeurd het dat de jury net wegkijkt als je een foutje maakt, en soms heb je de pech dat ze alleen de fouten zien.
Opnemen op video, zowel je training, les alsook de wedstrijd is erg verhelderend, en 9 van de 10 X blikt dat het er toch niet zo goed uitziet als men zelf denkt....
Anoeska schreef:Lowara: Ik bedoel het echt niet onaardig hoor, maar als je alleen stamboek wedstrijden start. Ben je dan wel echt L2-waardig? Of start je ook nog gewone wedstrijden. En zie je dan duidelijk verschil in je punten tussen stamboek en gewone wedstrijden?
Japeloup schreef:Ik weet zeker dat ik thuis en op wedstrijd een fijn plaatje laat zien. Met fijn bedoel ik een ontspannen samenwerking tussen mij en mijn paard. Als ik om he heen kijk (thuis en op wedstrijd) zie ik vooral veel strijd tussen ruiter en paard. Is het doel niet van de dressuur dat je een fijne samen werking hebt tussen paard en ruiter en dat men hulpen kan geven zonder dat deze zichtbaar zijn.
Sorry hoor maar zeker dat laatste zie je maar weinig, een schop hier een schop daar en voor al veel trekken maar...
In mijn ogen is het ergens mis gegaan met het rijden van wedstrijden, men wil alleen maar winnen en vooral veel winstpunten halen, kosten wat kost.
Raar is het toch dat op rassen wedstrijden mensen winstpunten rijden maar tussen de KWPNers niet. Zijn het niet dezelfde jury leden die daar jureren? Een proef is een winstpunt waart of hij is het niet...
manic schreef:En toch snap ik nog steeds het probleem niet. Als jij je paard in je training en wedstrijd goed voor elkaar hebt, dan zie je het toch gewoon terug op je protocol? Aangezien je een toetsmoment voor jouw training zoekt is het verder toch niet zo belangrijk wat en hoe de rest het doet?
Ik vind het nogal een grote aanname dat "men" alleen maar willen winnen en winst willen rijden.
Daarbuiten mis ik geloof ik het argument wat dit eigenlijk met een monopolie positie van de KNHS te maken zou hebben...
Zoals hiervoor al door iemand gemeld werd lijkt dit inderdaad meer op het zoveelste "ik heb een gewoon bewegend paard tussen de voorbeenzwaaiers" topic.
Alane schreef:Maar je hebt jezelf dus nog nooit op film gezien tijdens een wedstrijd, soms liggen gevoel en werkelijk plaatje mijlen ver uitelkaar.
Je kunt het bijna niet vergelijken, omdat het starten op een reguliere wedstrijd of stamboekwedstrijd nooit gelijk is.
Daarnaast heb ik wel eens het idee dat de punten ook afhangen van de eerste combinaties, zijn die goed met lage punten, zal de rest die minder goed zijn nog lager scoren.... en dan kan het gebeuren dat er niemand winst haalt... of er juist veel winst behaalt wordt.
En nogmaals, mijn mening is, dat winstpunten pas belangrijk worden als je wilt promoveren, de klassering moet kloppen....
gr_roos schreef:Helaas, interessante titel, met een niet passend vervolg.
Wederom een verkapt, ik ben goed en de jury weet er niets van topic.
Ik denk dat het financieel misschien gunstig zou zijn als de KNHS geen monopolie positie heeft.
Persoonlijk ervaar ik weinig hinder van de KNHS, alleen zou ik graag willen zien dat ze hun aandacht iets meer richten op andere takken van sport dan alleen dressuur en springen.
Japeloup schreef:Nogmaals het gaat er mij om dat er voor de mensen (die net als ik) trainen vanuit andere gedachte, ook een toets moment hebben. Hoe veel ruiters zie je op een wedstrijd die trainen volgens het principe van: Antoine te Both, de academische rijkunst, etc.. Nou ik kan het je wel vertellen, niet veel. Waarom om dat ze geen aansluiting vinden binnen de KNHS wedstrijden. Dus zou ik graag zien dat er voor deze ruiters ook iets komt.
manic schreef:Japeloup schreef:Nogmaals het gaat er mij om dat er voor de mensen (die net als ik) trainen vanuit andere gedachte, ook een toets moment hebben. Hoe veel ruiters zie je op een wedstrijd die trainen volgens het principe van: Antoine te Both, de academische rijkunst, etc.. Nou ik kan het je wel vertellen, niet veel. Waarom om dat ze geen aansluiting vinden binnen de KNHS wedstrijden. Dus zou ik graag zien dat er voor deze ruiters ook iets komt.
Hoezo vinden die geen aansluiting dan? Rijdt iemand die les heeft van Antoine of aan academische stroming volgt een travers (bijvoorbeeld) dan anders dan iemand anders? De uiteindelijke uitvoering en het doel is toch hetzelfde? Of is de uiteindelijke oefening ook echt anders?
Japeloup schreef:Alane schreef:Maar je hebt jezelf dus nog nooit op film gezien tijdens een wedstrijd, soms liggen gevoel en werkelijk plaatje mijlen ver uitelkaar.
Je kunt het bijna niet vergelijken, omdat het starten op een reguliere wedstrijd of stamboekwedstrijd nooit gelijk is.
Daarnaast heb ik wel eens het idee dat de punten ook afhangen van de eerste combinaties, zijn die goed met lage punten, zal de rest die minder goed zijn nog lager scoren.... en dan kan het gebeuren dat er niemand winst haalt... of er juist veel winst behaalt wordt.
En nogmaals, mijn mening is, dat winstpunten pas belangrijk worden als je wilt promoveren, de klassering moet kloppen....
Ik zie me zelf wel degelijk thuis en op wedstrijd op de film.
En dat de punten afhangen van de eerste combinatie is eigenlijk toch raar, als iets goed is dan is het goed, onafhankelijk wat de gene voor jou heeft laten zien.
Nogmaals het gaat er mij om dat er voor de mensen (die net als ik) trainen vanuit andere gedachte, ook een toets moment hebben. Hoe veel ruiters zie je op een wedstrijd die trainen volgens het principe van: Antoine te Both, de academische rijkunst, etc.. Nou ik kan het je wel vertellen, niet veel. Waarom om dat ze geen aansluiting vinden binnen de KNHS wedstrijden. Dus zou ik graag zien dat er voor deze ruiters ook iets komt.
Alane schreef:En hoe wil je gaan controleren hoe iemand thuis traint?
Het doel is op alle fronten gelijk. en hoe je staat op weg naar dat doel kun je dus in competitie verband laten zien op een wedstrijd.
manic schreef:ik krijg juist het idee dat ze heel hard bezig zijn om daar verbetering in aan te brengen...
Japeloup schreef:Alane schreef:En hoe wil je gaan controleren hoe iemand thuis traint?
Het doel is op alle fronten gelijk. en hoe je staat op weg naar dat doel kun je dus in competitie verband laten zien op een wedstrijd.
Ik heb dus mijn twijfels over dat doel wat volgens jou gelijk is.
1 ding staat vast, wij kunnen het in ieder geval met elkaar eens zijn dat we het niet met elkaar eens zijn.
Helaas in de paardensport in heb je geen keus en moet je je aansluiten bij de KNHS als je proeven wilt rijden.
Proeven zie ik als toets moment niet als wedstrijd, maar omdat er wel gejureerd wordt als zijnde wedstrijd valt er een stuk toets moment voor mij weg. Neem als voorbeeld de rassen wedstrijden en dat je punten afhangen van de gene voor jou.
Japeloup schreef:Alane schreef:En hoe wil je gaan controleren hoe iemand thuis traint?
Ik heb dus mijn twijfels over dat doel wat volgens jou gelijk is.
1 ding staat vast, wij kunnen het in ieder geval met elkaar eens zijn dat we het niet met elkaar eens zijn.
Helaas in de paardensport in heb je geen keus en moet je je aansluiten bij de KNHS als je proeven wilt rijden.
Proeven zie ik als toets moment niet als wedstrijd, maar omdat er wel gejureerd wordt als zijnde wedstrijd valt er een stuk toets moment voor mij weg. Neem als voorbeeld de rassen wedstrijden en dat je punten afhangen van de gene voor jou.
Citaat:Alleen mag je dan als KNHS lid niet starten op dat soort wedstrijden, daar hebben ze dan wel weer voor gezorgd...
Noemen ze zgn "wilde wedstrijden" en als je daaraan deelneemt kun je zelfs een boete krijgen!
Anoeska schreef:Alane, helemaal eens!
Ik krijg van de TS het gevoel dat ze net niet de punten krijgt op wedstrijd die ze zelf vindt dat ze die verdient. Steeds goed bewegende paarden boven haar ziet eindigen. En nu een nieuwe mogelijkheid wil creeeren om wel goed uit een 'toetsmoment' (what's in a name??) te kunnen komen.
Als iedereen de toetsmomenten / toetsmanieren kon aanpassen naar de punten waar zij heel goed in zijn, dan zou het wel heel makkelijk worden.