Wat is nou een Recreatiepaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:09

In feite is een recreatiepaard een paard waar alleen op gereden wordt en/of wordt uitgebracht in de sport voor het plezier van de ruiter. Een sportpaard is bedoelt om echt te laten presteren en dus ook echt hoger mee te komen dan de basissport.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:11

Dat je zoal met hem lekker verschillende dingen kan doen.
Springen, Dressuur en lekker mee kan buitenrijden. En misschien wel mennen?
het heeft verder niks met 'dat ie minder kan presteren' te maken vind ik.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:11

Ik sta altijd heel raar te kijken als er paarden op EA aangeboden worden die van alles aan de hand hebben en dan gewoon doodleuk 'recreatiepaard' genoemd worden :?
In mijn ogen is een recreatiepaard gewoon een paard wat je wel zou kunnen uitbrengen in wedstrijden, maar die gewoon dat beetje extra mist. Wat voor papier er dan bij zit maakt mij geen donder uit.

Recreatie is voor mij grotendeels en keuze van de eigenaar, wat voor aanleg het paard in kwestie dan ook heeft maakt niet uit.

Een recreatiepaard is iig een paard zonder gebreken, waar je gewoon zonder miepen over allerlei kwaaldjes op kunt rijden. Als het paard alleen nog maar aan de hand kan stappen is het geen recreatiepaard m.i. maar meer een gezelschapspaardje. :)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:18

ik heb dan ook liever een ex-sport paard onder mijn kont die netjes is opgevoed, dan een recreatie paard wat nog nooit op wedstrijd is geweest!!

vaak zie je wel een groot verschil in opvoeding tussen sport en recreatie, waarom geen idee?
ik wil dat mijn paard gewoon luistert, waar we ook zijn en wat we ook doen.
mijn motto: doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg!!

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:28

Esmeralda schreef:
een recreatiepaard is in mijn ogen een paard dat:

alleen op pad kan Jha
goede benen/hoeven jhaa
het heerlijk vind rond te dwalen Zeker wel
dol op bos en strand is Bos wel.. strand... weetikniet :+
een paar daagjes kan laten staan mm.. ze is nog jong.
een sprongetje links en rechts kan maken yep
super verkeers/trailermak Echt wel
waterproof soms.
een paard waar je heerlijk je gedachte op vrij kan laten gaan jhaa
een alrounder Jhaa

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:30

Mister01: Nou dat ligt echt aan de mensen hoor, ik ben een recreatieruiter met recreatiepony's en reken maar dat die moeten luisteren. En dat geldt voor alle recreatieruiters uit mijn omgeving. Tuurlijk heb je er altijd een uitzondering tussen zitten.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:31

grappig ik zie dat mijn lijstje regelmatig gebruikt word

maar een "recreatie"paard is ook wel een paard, dat juist ook goed aan de hulpen is. En welgemaniert opgevoed is. Want zou die dat niet zijn, dan kan je wat er op mijn lijstje staat niet doen

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:32

De keuze ligt meestal bij de eigenaar.
Mijn verzorgpony is een recreatiepony. kan voor de kar. springen *half* en dressuur. En zo af en toe een wedstrijdje. in mijn gedachten is een recreatiepaard een paard/pony waar je lekker een buitenritje op kunt maken en met poetsen gewoon blijft staan als er bijv. een klein kind van 3 onderdoor kruipt.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:33

gelukkig heb ik dan net de uitzonderingen mee gemaakt!!

op mijn vorige stal werk ik heel regelmatig omver gelopen door paarden, opzij geduwd, gebeten, en zo kan ik nog wel even door gaan.

mijn eigen paarden moeten gewoon luisteren, geen onzin.
en het is ook niet mijn missie om iemand anders zijn paard te gaan africhten!!
maar als je regelmatig met andere paarden loopt, is het toch fijn als ze luisteren!!!
en niet dat je een stuiterbal aan een touwtje hebt!!

el14

Re: Wat is nou een Recreatiepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:37

ik versta onder een recreatiepaard,
een paard dat plezier heeft in het buitenrijden en andere dingen dan wedstrijden. Veel recreatiepaarden zullen ook wel een goed wedstrijd paard zijn, maar de eigenaar zal altijd nog bepalen wat je met een paard doet. Een goede eigenaar zal iets vinden wat voor paard en ruiter geschikt is en leuk iets wat ze allenbei leuk vinden.

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:43

Recreatie is voor mij grotendeels en keuze van de eigenaar, wat voor aanleg het paard in kwestie dan ook heeft maakt niet uit.

Zo is het!

Voor mij hebben wij bijna allemaal een recreatiepaard. De mensen die hun geld verdienen met paarden d.m.v. handel, rijden, fokken etc. dus professioneel met paarden bezig zijn noemen hun paarden het geen recreatiepaard.

Ik zelf mag het liefst buitenrijden maar ga hetzelfde paard volgend jaar starten in de dressuur. Dit paard kan de basissport absoluut aan en kan meer dan gemiddeld springen en is heerlijk buiten te rijden, niet te sloom en niet te snel. Dit is in mijn ogen het ultime recreatiepaard, goed in alles en eerlijk in de omgang.

De mensen die lekker meerijden in de basissport hebben volgens mij ook ''gewoon'' een recreatiepaard en zou je een ''sportpaard'' pas zo mogen noemen als het echt in de topsport (hoger als Z2) zo genoemd mogen worden ook al verdien je er dan nog steed geen geld mee.

Als ik aangeef dat ik een recreatiepaard heb en ze zien mijn paard dan hoor ik vaak ''maar dat is toch een sportpaard''....... :+
Laatst bijgewerkt door chinou op 20-08-10 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:45

ik denk dat een sport paard er ook heel veel plezier aan beleeft om lekker naar het bos of strand te gaan.

ik denk de ruiter misschien iets minder.

waar het vooral om gaat is dat er met een sportpaard bijna nooit buiten wordt gereden, en daarom ook niet verkeersmak en bom-proof zijn.
als je altijd alleen maar traint in de bak is het niet gek dat het dak eraf gaat als je wel naar buiten gaat.

maar dan nog heeft het dus eigenlijk niks met het paard te maken, maar puur met wat de ruiter ermee doet.
elk paard kan gewoon mee naar buiten, het is bij sommige iets meer werk als bij een ander.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:45

Ik wel vaker een paard als recreatiepaard de deur uit gedaan, bij mij kregen ze die klassificering als volgt:

Het betrof paarden die uitgebracht werden in de sport, maar moeite begonnen te krijgen in de klasse M (dress/springen) op wedstrijden. thuis waren deze paarden wat verder doorgetraind, all-round. Verder kerngezond, niet meer piepjong (rond 10-12 jaar), zo goed als bomproof en veel gewend. De enige 'maar' van deze paarden, niet geschikt voor het hogere werk.

Prima all-round paarden voor buiten en ook nog jaren plezier in de bak en her en der een wedstijdje voor de minder ambitieuze ruiter.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:48

eigelijk is dan het "recreatie"paard een super allround beest.
net wat hier boven dus al staat

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:49

Esmeralda schreef:
eigelijk is dan het "recreatie"paard een super allround beest.

Een goed recreatiepaard is idd gewoon een stabiel all-round paard, misschien ongeschikt voor hogere sportwerk, maar ik vind wel dat ook een recreatiepaard een gedegen opleiding nodig heeft. Niet alleen voor veiligheid en plezier, ook lichamelijk gezien voor het paard.

Een half kreupel chronisch ziek paard is geen recreatiepaard in mijn ogen.
Laatst bijgewerkt door Rochiril op 20-08-10 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:51

Cowgirl schreef:
Voor mij is een recreatie paard een paard waarmee we onze vrije tijd mee invullen. Ongeacht of dat nou 10 minuten in de wedstrijd is of 3 uur in het bos. Ongeacht papier, afstamming of graad van africhting.
In het recreatie paard stoppen we geld en wat we er ook mee doen we krijgen er gene geld voor.

mee eens :Y)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:57

Cowgirl schreef:
Voor mij is een recreatie paard een paard waarmee we onze vrije tijd mee invullen. Ongeacht of dat nou 10 minuten in de wedstrijd is of 3 uur in het bos. Ongeacht papier, afstamming of graad van africhting.
In het recreatie paard stoppen we geld en wat we er ook mee doen we krijgen er gene geld voor.

Hier ben ik het ook mee eens.
Ik heb een in mijn ogen ideaal recreatie paard: kan alleen of met anderen naar buiten, heeft een enorm goede conditie dus lange ritten zijn ook mogelijk (is dus ook geschikt voor endurance). Is zowel strand als bos gewend (helaas niet altijd even waterproof) is ook op een los teugeltje te rijden. Beheerst daarnaast de westernbasis en is niet vies van een sprongetje (kan inmiddels een redelijk net parcourtje springen van 50-60 cm) en onze eerste crossles staat op de agenda.
Het is elke dag weer genieten met haar en ik breng graag mijn tijd met haar door!

edit: en mevrouw is 100% verkeersmak, ook een must natuurlijk :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:01

beantsje schreef:
Vooral de 'sporrrrrdpaarrrrrd'eigenaren hebben nogal eens de neiging om de waarde van een goed recreatiepaard (wat mij betreft goud waard!) te bagatelliseren, terwijl ze zelf met hun paard niet in staat zijn om een relaxt buitenritje te maken

Volgens mij zijn ook de recreatieruiters hier schuldig aan.
Over het algemeen zoekt een recraetieruiter (op zoek naar een recreatiepaard) ee goed braaf gezond paard voor relatief weing geld.

Als een eigenaar van een sportpaard geen behoefte heeft aan buitenritten dan is het voor die persoon geen nuttige eigenschap en vind ik dat in je reactie nogal overbodig. Komt nogal kleinerend over, terwijl jij wsl de eigenschappen van een op en top sportpaard niet nuttig zal vinden voor jouw paard.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:02

Mister01 schreef:
ik denk dat een sport paard er ook heel veel plezier aan beleeft om lekker naar het bos of strand te gaan.

waar het vooral om gaat is dat er met een sportpaard bijna nooit buiten wordt gereden, en daarom ook niet verkeersmak en bom-proof zijn.
als je altijd alleen maar traint in de bak is het niet gek dat het dak eraf gaat als je wel naar buiten gaat.

maar dan nog heeft het dus eigenlijk niks met het paard te maken, maar puur met wat de ruiter ermee doet.
elk paard kan gewoon mee naar buiten, het is bij sommige iets meer werk als bij een ander.

Heel veel sportpaarden zijn juist wel verkeersmak want anders zouden al die paarden ook Totilas enzo flippen als ze in de trailer stonden en als er allemaal auto's langs rijden op wedstrijden en weet ik veel wat... verkeersmak vind ik geen goede eigenschap van alleen een recreatiepaard maar ook van een sportpaard, want ook recreatiepaarden kunnen niet helemaal verkeersmak zijn...

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:14

CasanovaLY schreef:
Mister01 schreef:

Heel veel sportpaarden zijn juist wel verkeersmak want anders zouden al die paarden ook Totilas enzo flippen als ze in de trailer stonden en als er allemaal auto's langs rijden op wedstrijden en weet ik veel wat... verkeersmak vind ik geen goede eigenschap van alleen een recreatiepaard maar ook van een sportpaard, want ook recreatiepaarden kunnen niet helemaal verkeersmak zijn...

wat ik bedoel is dat er bij recreatie paarden misschien meer de nadruk op wordt gelegd omdat ze heel regelmatig mee gaan op buitenrit.
wat niet wegneemt dat het een vereiste is voor alle paarden.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:15

ik den zelf eigenlijk dat het aan de ruiter ligt.
een paard met potentie voor de sport kan een recreatie paard
blijven wanneer deze niet voor de sport wordt getraind.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:28

leeneliefje schreef:
ik den zelf eigenlijk dat het aan de ruiter ligt.
een paard met potentie voor de sport kan een recreatie paard
blijven wanneer deze niet voor de sport wordt getraind.

maar ook aan de bouw en het karakter van het paard.

Voor mij blijft een sportpaard een sportpaard, al is hij nog nooit uitgebracht.
Sommige paarden willen gewoon graag werken en hebben de juiste beweging en bouw daarvoor.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 20-08-10 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:29

ja maar wordt met sportpaard gelijk een 'top' sportpaard bedoeld? want opzich kan je een paard ook veel beinvloeden door weidegang en bepaald voer! :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:31

leeneliefje schreef:
ja maar wordt met sportpaard gelijk een 'top' sportpaard bedoeld? want opzich kan je een paard ook veel beinvloeden door weidegang en bepaald voer! :j

voor mij is een sportpaard een paard wat met weinig moeite hoog kan lopen in de sport en relatief makkelijk in de prijzen kán vallen. Voor sommige paarden is dat veel moeilijker al hebben ze de oefeningen wel onder de knie.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:33

op zich.. misschien off-topic.. maar ik zou supergraag een recreatiepaard zijn... ikbedoel maar.. sportpaarden moeten alleen werken *lijkt 't wel* Ik denk dat als je zo mensen van straat plukt en vraagt wat is een recreatie paard dan zeggen ze meestal: "das toch een paard voor buitenritten enzo?"