Wat is nou een Sportpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:39

Karin schreef:
maikeltje schreef:
Als ik een paar rondjes per week op de plaatselijke atletiekvereniging rondren dan maakt dat mij nog geen sportvrouw.

Ook dat valt in de humane sport onder basissport of breedtesport (t/o topsport). Hoe dan ook is het sport.

Hoe noem je het dan als je drie keer per week recreatief een flinke afstand aflegt op de racefiets puur om je lichaam in vorm te houden, zonder ook maar de ambitie te hebben aan de plaatselijke giro deel te nemen, laat staan aan de Tour de France? Als dat geen sporten is...

Het grote verschil is IMO dat mensen doorgaans niet gefokt worden voor sportdoeleinden. ;)

Ik noem het dus in conditie blijven. Ook al maak je 3x per week een flink aantal km's op een racefiets, waarschijnlijk heb je niet net dat beetje extra om dan zo'n tour te winnen. Dan ben je dus leuk met sport bezig, maar geen sportvrouw in mijn ogen. Maar dan heb je wel een fijne conditie denk ik :D Maar competitief gezien kom je natuurlijk niet in de buurt van de echte sportmensen.

Zo zie ik het met paarden ook, al zijn ze gefokt voor de sport, dat zegt toch helemaal niets?

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:40

Peuk schreef:
Z en hoger.

Dus een paard ín opleiding naar Z en hoger is nog geen sportpaard?

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:44

noekje schreef:
Peuk schreef:
Z en hoger.

Dat vind ik meer een potentieel sportpaard. :P

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:44

noekje schreef:
Peuk schreef:
Z en hoger.

Ik spreek liever over top/subtop maar nee, een paard in opleiding daar naartoe is nog geen sportpaard.

Mijn zoontje is in opleiding om profvoetballer te worden (hij pingelt leuk bij de plaatselijke voetbalvereniging). Maar hij kan zich nog geen sportman noemen. En mijn dochtertje is de toekomstige Ankie in haar ogen, maar ze heeft nog een lange weg te gaan _O-

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:48

Of een paard sportpaard is of niet, ligt aan je ambities. Een onbeleerd paard waar je goed mee traint (op weg naar het zadelmak maken) en waar je zelf je benen van onder je lijf voor loopt, is een sportpaard.
Ik zie het meer als "wat is je ambitie".
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 19-08-10 17:53, in het totaal 2 keer bewerkt

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 17:49

Skygirl schreef:
Arabesk schreef:
Hm een sportpaard is meestal het soort paard dat niet waterdicht is (kan niet zonder deken), niet tegen weilanden kan (veel op stal) en zo ver doorgefokt is dat het amper hooi meer kan verdragen en veel korreltjes moet eten. :+ Tenminste als je bokt moet geloven in bepaalde discussies ;-) ("Ja maar met mijn paard kan dat niet want hij is een SPORTpaard" :O )

:') Geen idee waar jij dat soort achterlijke uitspraken vandaan haalt, maar ik kom dat soort mensen dus nooit tegen.

Ik lees ze ook op bokt, en ik hoor ze ook op verscheidene stallen ;)

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:58

Peuk schreef:
Z en hoger.

Nogmaals, dat is weer de gedachte dat er alleen dressuur en springpaarden op deze aardkloot rondlopen.

Ik heb een Reining gefokte Quarter, en die valt in mijn ogen wel degelijk onder de catagorie sportpaard.

CChanell

Re: Wat is nou een Sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:01

ik vind nog steeds dat paarden en pony's in welke tak van de paardensport dan ook, die wedstrijden rijden (officiële) of er voor gefokt zijn en er dan naartoe getraind worden sportpaarden/pony's zijn :)

Mango96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:08

Citaat:
Als ik een paar rondjes per week op de plaatselijke atletiekvereniging rondren dan maakt dat mij nog geen sportvrouw. Zo zie ik dat bij paarden ook. Ieder paard kan in de basissport uitgebracht worden t/m Z mits ie fatsoenlijk gereden wordt en in conditie gehouden wordt. Maar alleen paarden met dat beetje extra belanden in de top/subtop. En dat zijn in mijn ogen pas sportpaarden.

er is ook nog verschil tussen topsporter en sporter, dus ook tussen sport en topsportpaard

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:11

CasanovaLY schreef:
ik vind nog steeds dat paarden en pony's in welke tak van de paardensport dan ook, die wedstrijden rijden (officiële) of er voor gefokt zijn en er dan naartoe getraind worden sportpaarden/pony's zijn :)

dat zijn zoals ik al eerder aangaf, de gefokte sportpaarden. Als met zo'n paard alleen in het bos gereden word, is het een gefokt sportpaard, waar een recreatiepaard van gemaakt is.
En een paard dat niet direct als sportpaard gefokt is, een fjord bijvoorbeeld, maar wel vaak wedstrijden loopt en goed in conditie is, vind ik een gemaakt sportpaard.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:11

essiedepessie schreef:
Peuk schreef:
Z en hoger.

Nogmaals, dat is weer de gedachte dat er alleen dressuur en springpaarden op deze aardkloot rondlopen.

Ik heb een Reining gefokte Quarter, en die valt in mijn ogen wel degelijk onder de catagorie sportpaard.

Ik heb er toch bijgezet ook andere takken van de sport? Voel je niet zo aangevallen, je wordt heus niet vergeten als je western rijdt. :z

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:14

schoentje schreef:
CasanovaLY schreef:

dat zijn zoals ik al eerder aangaf, de gefokte sportpaarden. Als met zo'n paard alleen in het bos gereden word, is het een gefokt sportpaard, waar een recreatiepaard van gemaakt is.
En een paard dat niet direct als sportpaard gefokt is, een fjord bijvoorbeeld, maar wel vaak wedstrijden loopt en goed in conditie is, vind ik een gemaakt sportpaard.

Kijk ik bedoel bij de gefokte paarden dan ook echt dat ze gebruikt worden... niet dat ze vervolgens gewoon voor de recreatie of wat dan ook gebruikt worden....

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:20

Als ik met mijn paard uiteindelijk (dat zal waarschijnlijk nooit gebeuren want mijn ambitie is het niet, maar stel dat) Lichte Tour zou gaan rijden, is het dan ineens een Sportpaard, ook al noem ik hem zelf helemaal niet zo en is hij ook niet speciaal voor de sport gefokt?

En als je met een paard dat voor de sport gefokt is, geen wedstrijden gaat rijden, blijft het dan (dus g)een sportpaard?

Schoentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:22

CasanovaLY schreef:
schoentje schreef:

Kijk ik bedoel bij de gefokte paarden dan ook echt dat ze gebruikt worden... niet dat ze vervolgens gewoon voor de recreatie of wat dan ook gebruikt worden....

met een sportgefokt paard kun je prima recreatie rijden. Maar bijvoorbeeld een indoctro x nimmerdor is echt springsport gefokt, maar als ie alleen maar in het bos loopt is er een recreatiepaard van gemaakt.

Maar de haflinger die elke week dressuur en springen loopt is niet geboren als sportpony, maar het is er wel van gemaakt.

Ik denk dat je niet echt een exact lijntje kunt trekken, vanaf waar het wel of niet een sportpaard is.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:25

Peuk schreef:
Peuk schreef:
Z en hoger.

Ik heb er toch bijgezet ook andere takken van de sport? Voel je niet zo aangevallen, je wordt heus niet vergeten als je western rijdt. :z

Ik voel me niet aangevallen hoor, ik zie alleen staan "Z en hoger" Daar lees ik dan weer niet uit andere takken van sport.

Ik denk dat een paard van een ruiter met ambitie die begeleid wordt door een kundig instructeur/trainer en die dagelijks werken aan het verbeteren van zichzelf en het paard, dat dat sportpaarden zijn.

Paarden van mensen die nadenken over huisvesting/bodembedekking/tandartsen/fysiotherapeuten/supplementen/trainingsmethoden...

Paarden van mensen die snachts wakker liggen, denkend aan hoe ze iets kunnen verbeteren en wat ze morgen in de training mee gaan nemen om zowel zichzelf als het paard tot een hoger niveau te tillen.

Ik denk dat iedereen die een serieus doel heeft, en een paard wat daar ook geschikt voor is, een paard kan hebben die onder de catagorie sportpaard valt.

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:27

Ieder heeft hier zijn eigen idee bij, mijn mening is dat menig paard en pony met enige basis het niveau B - M kan rijden. Niet ieder paard welke wordt uitgebracht in de sport kan ik direct als sportpaard bestempelen, misschien als potentieel maar meer ook niet :)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 18:28

D00R schreef:
Als ik met mijn paard uiteindelijk (dat zal waarschijnlijk nooit gebeuren want mijn ambitie is het niet, maar stel dat) Lichte Tour zou gaan rijden, is het dan ineens een Sportpaard, ook al noem ik hem zelf helemaal niet zo en is hij ook niet speciaal voor de sport gefokt?

En als je met een paard dat voor de sport gefokt is, geen wedstrijden gaat rijden, blijft het dan (dus g)een sportpaard?

Ligt er aan wat er met het paard gebeurt. Wordt het paard recreatief gereden, of wordt er serieus meegetraint?

Nou vraag ik me ook af, de mensen die trainen voor Endurance, rijden voornamelijk veel buiten, (iig degene die ik ken) DUS ook recreatief, maar ik vind dit ook een sport op zich. Hoe zijn de meningen hierover verdeeld?

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:30

In mijn ogen is een sportpaard een paard (met of zonder goede afstamming) die echt actief in de sport gereden word.
Of het nou een L of een Z paard is.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 18:31

essiedepessie schreef:
Peuk schreef:

Ik voel me niet aangevallen hoor, ik zie alleen staan "Z en hoger" Daar lees ik dan weer niet uit andere takken van sport.

Ik denk dat een paard van een ruiter met ambitie die begeleid wordt door een kundig instructeur/trainer en die dagelijks werken aan het verbeteren van zichzelf en het paard, dat dat sportpaarden zijn.

Paarden van mensen die nadenken over huisvesting/bodembedekking/tandartsen/fysiotherapeuten/supplementen/trainingsmethoden...Paarden van mensen die snachts wakker liggen, denkend aan hoe ze iets kunnen verbeteren en wat ze morgen in de training mee gaan nemen om zowel zichzelf als het paard tot een hoger niveau te tillen.

Ik denk dat iedereen die een serieus doel heeft, en een paard wat daar ook geschikt voor is, een paard kan hebben die onder de catagorie sportpaard valt.

Dus mensen die een paard hebben om er alleen mee buiten te hobbelen, zouden daar niet over nadenken?

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:33

jij trekt het in het negatieve, terwijl ik het in het positieve bedoel.

Mijn omschrijving over sportpaarden omvat namelijk veel meer paarden dan de gemiddelde poster hier.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:34

iemand die serieus endurence rijd en daarvoor traint is niet meer recreatief bezig vind ik. Bezig met conditie opbouwen, tijden, blessures tegengaan, etc.
Dus ja, een sportpaard.

De volbloed die gefokt is op conditie en uithoudingsvermogen is dan ook nog eens een gefokt sportpaard. De haflinger of tinker die regelmatig een endurence loopt is een gemaakt sportpaard.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 18:41

essiedepessie schreef:
jij trekt het in het negatieve, terwijl ik het in het positieve bedoel.

Mijn omschrijving over sportpaarden omvat namelijk veel meer paarden dan de gemiddelde poster hier.

Sorry, ik las het verkeerd :o , ik zag dat deel niet als alinea.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 18:43

schoentje schreef:
iemand die serieus endurence rijd en daarvoor traint is niet meer recreatief bezig vind ik. Bezig met conditie opbouwen, tijden, blessures tegengaan, etc.
Dus ja, een sportpaard.

De volbloed die gefokt is op conditie en uithoudingsvermogen is dan ook nog eens een gefokt sportpaard. De haflinger of tinker die regelmatig een endurence loopt is een gemaakt sportpaard.

Ik ben ook bezig met conditie opbouwen, om steeds langere buitenritten te kunnen rijden, maar ik breng hem niet uit in Endurance. Dan wel of geen sportpony?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:58

roxxxiejjj schreef:
schoentje schreef:
Dus ja, een sportpaard.

Ik ben ook bezig met conditie opbouwen, om steeds langere buitenritten te kunnen rijden, maar ik breng hem niet uit in Endurance. Dan wel of geen sportpony?

wat is langer en wat is up-tempo? Hoeveel km rij je en ik welk tempo?
Hoe is je trainigsschema, rij je met hartslagmeter?
(is flauw, weet ik, maar bij endurance zit er echt bij de hogere klassen meer achter
dan langere buitenritten..zoveel, dat ik allang besloten heb dat voor mij met welk
paard dan ook, klasse 2 meer dan genoeg is... )

Ik vind endurance paard die die minstens klasse 3 starten...sportpaarden..

En ik vind het wel een goeie! dank je schoentje, mijn fjord was een gemaakt sportpaard,
ondertussen is ze recreatie paard geworden, maar weer in opbouw voor andere tak van sport...

Wat is serieus trainen, voor een deel is een paard gewoon afh. van zijn eigenaar in of hij wel of niet sportpaard
wordt, dan wel het was (qua afstamming) en recreatie paard wordt.

Manegepaarden zijn ook wel echte sporters.... Maar die zijn een klasse apart.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:01

Paarden die actief in de wedstrijdsport zijn! :)

Daarbij kunnen ze zonder deken buiten lopen 24/7 en voor de kar, crossen,op buitenrit en zonder iets rijden.

Ik doe dat ook en rij wedstrijden met mijn pony ;).