sportpaard hoort niet op weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:48

Sven002 schreef:
Ik zal waarschijnlijk wel een boe vrouw zijn... }:0 :+

Ik heb een andere definitie van sportpaarden dan een aantal bokkers.
Ik wil niemand beledegen maar er zijn mensen die reageren dat hun paard naar 24/7 nog lekker vlot voor het werk is en dan vervolgens B/L/M dressuren.
Sorry dat is voor mij geen sportpaard, maar een recreatiepaard!

De paarden die in mijn ogen sportpaarden zijn worden veelal gehouden door mensen die bedrijfsmatig met de sport bezig zijn. Soms willen deze ruiters ook een andere 'omgangsregel' met een paard. Maar door sponsors, andere eigenaren worden zij ook onder druk gezet om te presteren. Ze willen het risico van blessures zo klein mogelijk maken en vermijden daarom de risicovolle dingen zoals weidegang en helemaal in groepsverband.
Dat wil niet zeggen dat er niet aan het welzijn van deze dieren wordt gedacht. Een sportpaard staat écht niet 23/7 in zijn stal. Ze komen in de molen, evt paddock, grazen aan de hand, longe etc.

Over het wel of niet fris zijn wil ik verder niet op ingaan.

en met jou ben ik het ook eens ;)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:49

Sven002 schreef:

Ik wil niemand beledegen maar er zijn mensen die reageren dat hun paard naar 24/7 nog lekker vlot voor het werk is en dan vervolgens B/L/M dressuren.

De paarden die in mijn ogen sportpaarden zijn worden veelal gehouden door mensen die bedrijfsmatig met de sport bezig zijn. Soms willen deze ruiters ook een andere 'omgangsregel' met een paard. Maar door sponsors, andere eigenaren worden zij ook onder druk gezet om te presteren. Ze willen het risico van blessures zo klein mogelijk maken en vermijden daarom de risicovolle dingen zoals weidegang en helemaal in groepsverband.
Dat wil niet zeggen dat er niet aan het welzijn van deze dieren wordt gedacht. Een sportpaard staat écht niet 23/7 in zijn stal. Ze komen in de molen, evt paddock, grazen aan de hand, longe etc.

Waarom zouden ze hun blesseren op de weide? Zet er een shetlander bij, is ook een paard en die moet het dan echt wel al doen om een paard te blesseren zeker?
Kheb mensen gekend met springpaarden die ze dagen buiten lieten, en de dag voor de wedstrijd op stal staken. Waren ze heel blij als ze weer mochten lopen en springen en ze deden het volgens hun dan beter, kheb ze wel nooit bezig gezien.

emmafrysko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:50

onzin sport paard is ook gewoon een paard !

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:50

fl0wer schreef:
Ik vind het onzin, een paard moet zo veel mogelijk paard kunnen zijn.
Ik ben een voorstander van veel weidegang of ruime paddock met (als dit kan) andere paarden.
2 uur vind ik echt "not done"...zou zelf gek worden als ik hele dagen tussen 4 muren "moet" zitten.
Om medische redenen een paard tijdelijk binnen te houden vind ik natuurlijk een ander verhaal maar gezonde paarden daarin tegen horen niet hele dagen in een hokje van 3 bij 3 of 4 bij 4... :o

Maar niet alle paarden staan hele dagen in een hokje, kijk dat ze een uur of 2 uur op de wei gaan betekend toch niet dat ze geen andere bewegingsmogelijkheden krijgen??? ;)

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:51

Ergens vond ik de reacties in andere topic wel grappig. Normaal lijkt op Bokt iedereen altijd vóór weidegang (en terecht!), nu krijgt iemand met een sloom paard opeens te horen 'Logisch, hij staat veel te veel in de wei'. Onzin, vind ik. Ik geloof best dat er paarden zijn die als ze de hele dag in de wei staan niet helemaal actief genoeg zijn naar de zin van de ruiter, terwijl hij dat wel is als hij meer op stal staat. Volgens mij is het dan alleen zo dat dat rustige de ware aard van het beestje is. Als hij op stal staat is hij misschien wel actiever, maar puur omdat zijn ei niet kwijt kan volgens mij. Als het goed is wil je dat je sportpaard lekker in zijn vel zit en het lijkt me niet goed om hem in de weidegang te beperken zodat hij voorwaartser wordt. Zoals ik in het andere topic zei heb ik juist het tegenovergestelde gemerkt, die van mij is veel voorwaartser sinds ze hele dagen in de wei staat. Dat is trouwens geen sportpaard, maar ik vind sportpaard sowieso een vrij breed begrip. ALs een paard op B-niveau loopt is dat niet echt te vergelijken met het lopen van een marathon, een vergelijking die in het andere topic gemaakt werd.
Ik geloof trouwens ook wel dat er paarden zijn die niet happy worden van de hele dag buiten staan, ik denk wel dat dat gewenning is, maar als je ze er geen plezier mee doet hoef je ze natuurlijk niet hele dagen in de wei te zetten. Toch zou een halve dag voor mij het minimum zijn, alleen al voor de frisse lucht en vrije beweging. Een half uurtje stapmolen is voor mij trouwens geen vervanging van weidegang..

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:51

Sven002 schreef:

Wat een onzin weer.. Dat betekent dat alleen professionals sportpaarden hebben? Nogmaals, dat die ruiters een andere 'omgangsregel' hebben met de paarden, wil absoluut niet zeggen dat dit positief is. En al helemaal niet dat ik dat zou willen nastreven. Dagelijkse weidegang is NIET risicovol. 1 keer in de week in de paddock, DAT is risicovol.

Roxylovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:52

ik vind juist van wel
elk paard moet lekker buiten kennen zijn

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:54

gekvanfleur schreef:
Anoeska schreef:
Toen ik mijn (sport?)paard kocht een paar maanden geleden wilde ik 'r het liefst zo lang mogelijk het land op. Met de eerste groep mee naar buiten en met de laatste mee naar binnen. Binnen een paar weken had ik een geultje uitgegraven aan de rand van mijn weiland staan, omdat mijn paard het helemaal zat was op het land. En dan ging ze rondjes rennen.

Ik kijk nu gewoon naar wat mijn paard fijn vind. Ze gaat 's ochtends vroeg naar buiten, en rond een uurtje of 2 begint ze bij het hek rond te hangen en te hinneken als er iemand voorbij komt. Dan gaat ze lekker naar binnen. Soms gaat ze in d'r box dan zelfs even een uurtje liggen. En meestal rij ik 'r dan 's avonds nog.

Paard blij (denk ik), ik blij, en voor de rest heb ik geen boodschap aan mensen die willen vertellen hoe het 'hoort'. Of men nou roept dat 24/7 weide moet of dat sportpaarden niet op de wei horen.

ik vind niet dat je een slechte keus hebt gemaakt. vind het goed dat je zo specifiek naar je paard kijkt. maar wil wel even kwijt dat het ook gewenning is.
wij hebben een merrie die altijd op stal stond, soms een paar dagen. en die mocht hier naar buiten en was het na een uur zat.
en als ze dan alleen was ging het wel, maar asl er iemand voorbij kwam steigeren, helemaal doordraaien en als het regende was het helemaal een feest, niet normaal.
na een heleboel negeren staat ze nu wel gewoon normaal en wil ze er zelfs niet meer vanaf. ze was gewoon helemaal niet gewend om paard te zijn, dat vind ik echt triest.

overigens vind ik jou keuze echt niet slecht, fijn dat je zo goed kijkt naar je paard. 100% waarheid is er toch niet. :)

Klopt hoor, je hebt ook gelijk dat het gewenning is. Maar ik zat na een klein maandje al met een kreupel paard dat zich verstapt had tijdens het heen en weer rennen op het weiland, niks ernstigs, maar wel vervelend. En dat risico vond ik te groot.

Dus we doen het nu maar even zo. Maar eigenlijk wil ik nog steeds graag dat ze nog iets langer op het land blijft.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:54

Sven002 schreef:

.

Ben het totaal met je eens.

Er staan twee woorden in deze vraag die eigenlijk nogal wat uitmaken.

Namelijk sportpaard: wanneer is een paard een sportpaard?

En ten tweede: weide? Het maakt nogal wat uit of je je paard 24 uur buiten gooit op een volle graswei of het anders doet!

Onze dravers lopen van 9 tot 12 in de paddock en daarna van 14 tot 17 in het land.

Lijkt mij ideaal voor een paard waar je mee wilt sporten. Laten we eerlijk zijn, als sven kramer traint kan hij ook niet meer de hele dag croky chips eten :D ... Als je topsport met je paard gaat doen kan helaas niet meer alles zoals het eigenlijk zou moeten, dan moet je geen topsport meer gaan doen :)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:57

ruitje schreef:
Sven002 schreef:

.

Er staan twee woorden in deze vraag die eigenlijk nogal wat uitmaken.

Namelijk sportpaard: wanneer is een paard een sportpaard?

En ten tweede: weide? Het maakt nogal wat uit of je je paard 24 uur buiten gooit op een volle graswei of het anders doet!

Onze dravers lopen van 9 tot 12 in de paddock en daarna van 14 tot 17 in het land.

Lijkt mij ideaal voor een paard waar je mee wilt sporten. Laten we eerlijk zijn, als sven kramer traint kan hij ook niet meer de hele dag croky chips eten :D ... Als je topsport met je paard gaat doen kan helaas niet meer alles zoals het eigenlijk zou moeten, dan moet je geen topsport meer gaan doen :)

Zolang ze het grootste deel van de dag kunnen bewegen en iets doen vind ik het al stukken beter dan in een stal alleen maar krachtvoer krijgen en na het eten daarin nix meer te doen hebben :p

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:59

Zolang ze het grootste deel van de dag kunnen bewegen en iets doen vind ik het al stukken beter dan in een stal alleen maar krachtvoer krijgen en na het eten daarin nix meer te doen hebben :p[/quote]

bij ons krijgen ze als ze op stal staan veel hooi en ze krijgen altijd heel veel stro als ze de stallen uitmesten dus dan hebben ze wat te doen en wat te knabbelen, ook heb ik een speelbal voor mijn pony maar hij eet hem eerder op dan dat ie ermee gaat spelen dus :P
Laatst bijgewerkt door CChanell op 19-08-10 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:00

overigens vind ik de redens als ''ja maar ze komen wel in de stapmolen, worden wel gelongeerd e.d. '' nogal.. apart. natuurlijk hebben ze dan wel beweging, gelukkig maar anders zouden ze 24/7 op stal staan máár dit kan toch geen vervangen zijn voor weidegang? zoals ik al eerder heb gezegt, maar daar geen antwoord op heb gekregen van iemand die met die ''maar's'' aankwam. paarden gaan niet alleen voor de beweging op de wei, teminste bij mij niet, maar ook voor de sociale contacten, en het natuurlijke gedrag zoals het continu eten.
mij maak je namelijk niet wijs dat een sportpaard geen natuurlijke behoefte's heeft..
Laatst bijgewerkt door Illusion op 19-08-10 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:00

Zoiets zouden ze eigenlijk moeten omdraaien. De eigenaar van de paarden 22 uur binnen houden en zelf ook maar 2 uur naar buiten. en dat een week achter elkaar. Kijken wat ze dan zeggen.

Zelf heb ik de paarden nu al sinds juni dag en nacht buiten staan. Alleen met extreem slecht weer. Zoals b.v de hele dag regen zet ik ze s'avonds binnen.

Als mijn paarden per jaar 10 dagen de hele dag binnen staan is het veel.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:02

ruitje schreef:
Sven002 schreef:

.

:D, dat denk ik ook niet. Volkorenbrood eet ie toch?! :+

Maar, alle gekheid op een stokje. Sven002 heeft natuurlijk wel een punt: mensen die paarden voor anderen in de topsport rijden, hebben te maken met heel andere belangen dan mensen die hun eigen paard uitbrengen.
Er is natuurlijk best een kans op een blessure in de weide. Hoe vaak heb ik mijn paard niet van het land gehaald met een ijzer minder of een (klein) wondje? Tja.. kan me voorstellen dat de eigenaar van een Totilas (ben me ervan bewust dat dit een extreem voorbeeld is!!!!!!!!) zoiets niet grappig vindt.

Ik rij ook fanatiek zat met mijn paard, dressuur, springen en SGW, en voor mij is het mijn sportpaard, maar ik denk niet dat - als we een definitie zouden moeten opstellen- hij onder die definitie van "het sportpaard" zou vallen! Mijn paard staat zoveel mogelijk buiten overigens. Zomers zo'n 12-15 uur en 's winters een uurtje of 4-5 in de paddock. En daarnaast dus nog onze ritten/trainingen etc.
Dat een paard sloom wordt van op de weide staan vind ik echt BS overigens!
Kijk naar je paard is de belangrijkste boodschap toch! Je paard kan wel 24/7 buiten staan, maar als hij vervolgens nooit verder komt dan altijd diezelfde rondjes in diezelfde binnen/buitenbak, wordt hij daar ook niet blij van (denk ik).

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:02

Onze sportpaarden gaan op de wei om geestelijk gezond te blijven :) .

Als we op zondag van de wedstrijd afkomen gooien we ze het eerst het land op . Het is gewoon een uitlaatklep voor die paarden.

En de dag erna lopen ze ook de hele dag in het land. Even het 'hoofd leeg maken' :)

Zera: volgens mij zijn er heel veel mensen die in de ochtend naar hun werk gaan, na hun werk terug komen, huishoudelijke dingen doen en dan hopelijk in de avond nog wat uurtjes naar buiten gaan... De mens is wel wat anders denk ik :D

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:03

Illusion schreef:
overigens vind ik de redens als ''ja maar ze komen wel in de stapmolen, worden wel gelongeerd e.d. '' nogal.. apart. natuurlijk hebben ze dan wel beweging, gelukkig maar anders zouden ze 24/7 op stal staan máár dit kan toch geen vervangen zijn voor weidegang? zoals ik al eerder heb gezegt, maar daar geen antwoord op heb gekregen van iemand die met die ''maar's'' aankwam. paarden gaan niet alleen voor de beweging op de wei, teminste bij mij niet, maar ook voor de sociale contacten, en het natuurlijke gedrag zoals het continu eten.
mij maak je namelijk niet wijs dat een sportpaard geen natuurlijke behoefte's heeft..

bij onze stallen zitten er raampjes en ook een deurtje achterin zodat ze naar buiten kunnen met hun hoofd, ook kunnen ze elkaar aan raken door de tralies dus sociale contacten hebben ze wel ;) en mijn pony gaat niet alleen op de wei maar ook in de paddock en hij word gereden en soms gelongeerd en mijn pony is een New Forest en als je die heel de dag op de wei zet word ie zo vet als bagger en dan geloof ik niet dat dat gezond is voor mijn pony ;) en op stal hebben ze altijd wat te knabbelen dus zo ver ik weet verveeld ie zich niet :)

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:04

Ja dat snap ik ook ruitje. Maar gewoon als voorbeeld. En dan bedoel ik niet naar het werk en etc. Maar gewoon net zoals een paard in een stal staan.
Niks kunnen doen en alleen maar vervelen

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:04

[quote="_Noor"]
Dat een paard sloom wordt van op de weide staan vind ik echt BS overigens!
[quote]

Ik denk dat je hem dan niet uit het weiland moet zetten, maar op een ander land waar minder gras staat. Dan is hij aan het einde van de dag net zo gelukkig maar minder vol :D

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:06

ruitje schreef:
Ik denk dat je hem dan niet uit het weiland moet zetten, maar op een ander land waar minder gras staat. Dan is hij aan het einde van de dag net zo gelukkig maar minder vol :D
[/quote]

Precies! Het komt dus niet van het buiten staan maar van het het gras zo'n beest op kan vreten! :D

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:10

Citaat:
bij onze stallen zitten er raampjes en ook een deurtje achterin zodat ze naar buiten kunnen met hun hoofd, ook kunnen ze elkaar aan raken door de tralies dus sociale contacten hebben ze wel en mijn pony gaat niet alleen op de wei maar ook in de paddock en hij word gereden en soms gelongeerd en mijn pony is een New Forest en als je die heel de dag op de wei zet word ie zo vet als bagger en dan geloof ik niet dat dat gezond is voor mijn pony en op stal hebben ze altijd wat te knabbelen dus zo ver ik weet verveeld ie zich niet

door de tralies kunnen paarden elkaar nauwlijks aanraken, maargoed ze hebben wel ''contact'' dik worden ligt nou niet echt aan het ras maargoed, er zijn ook nog weilanden waar maar weinig gras staat zodat ze zichzelf niet ''dik vreten'' overigens hebben ze op het weiland meer beweging als in de stal dus ook in de stal kunnen ze dik worden met constant voedsel.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:16

Wij zetten de sportpaarden op dit moment ook 24 uur buiten (al is het nu met regendeken). Als de nachten weer onder 10 graden komen gaan ze nachts naar binnen (19.00 uur haal ik ze binenn 8.00 uur er weer uit).

Ze staan alleen wel op een afgemaaid stuk gras (dus geen croky chips in overvloed :-) De jonkies en en oudjes staan eerst op een stuk, het overige wordt gemaaid en dan gaan de sportpaarden erop.

Gaat prima maar er zijn natuurlijk grenzen wat betreft weersomstandigheden. (overvloedig regen, veel sneeuw)

En ze krijgen natuurlijk 2x krachtvoer bij.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:16

CasanovaLY schreef:
fl0wer schreef:
Ik vind het onzin, een paard moet zo veel mogelijk paard kunnen zijn.
Ik ben een voorstander van veel weidegang of ruime paddock met (als dit kan) andere paarden.
2 uur vind ik echt "not done"...zou zelf gek worden als ik hele dagen tussen 4 muren "moet" zitten.
Om medische redenen een paard tijdelijk binnen te houden vind ik natuurlijk een ander verhaal maar gezonde paarden daarin tegen horen niet hele dagen in een hokje van 3 bij 3 of 4 bij 4... :o

Maar niet alle paarden staan hele dagen in een hokje, kijk dat ze een uur of 2 uur op de wei gaan betekend toch niet dat ze geen andere bewegingsmogelijkheden krijgen??? ;)

Nee niet alle paarden maar ik ken genoeg stallen waar de paarden maar heel weinig buiten komen en dan heb ik het niet eens over dure sportpaarden.
Hele dagen op stal... uur rijden en/of uurtje stapmolen, uurtje paddock en weer terug naar stal...
Ik zeg niet dat alle paarden 24/7 het land/paddock op moeten maar minimaal een halve dag zou toch wel fijn zijn.
Maar goed die keuze is voor iedereen anders dat begrijp ik ook wel, het is meer hoe ik het zelf willen met een eigen paard ;)

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:19

Dat vind ik echt onzin..
Een paard hoort niet hele dagen op stal te staan, die hoort lekker in de wei te kunnen lopen en mijn voorkeur gaat uit naar dag en nacht.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:21

Iedereen vind de defenitie van een sportpaard ook verschillend.
Ik vind dat de paarden die bij Anky Edward etc.. alleen sportpaarden voor de rest komen wij alleen nog maar kijken...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:27

Ik denk ook dat je naar het type paard moet kijken, een 'doorgefokte' kwpn'er zit anders in elkaar dan een tinker die ze uit de natuur in Engeland hebben getrokken :)

Edit: daarmee bedoel ik niet dat het ene paard wel en het andere paard niet naar buiten moet. Maar sommige rassen worden al eeuwen gefokt voor sportdoeleinden en daar zijn dus ook andere eisen aan gesteld in de selectie voordat er mee gefokt werd :)