Verliespunten, tijd voor een nieuwe aanpak?????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quinn

Re: Verliespunten, tijd voor een nieuwe aanpak?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:45

Ik jureer regelmatig en bij mij in de ring heeft er nog nooit iemand afgegroet. Misschien ligt het aan het feit dat ik B-L2 jureer.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 07:49

Nee hoor, want dat jureer ik ook. Mensen groeten af om uiteenlopende redenen, denk dat ik er dit jaar al een stuk of 6 gehad heb. Maar nogmaals, mij maakt het echt niet uit hoor, liever afgroeten dan met hangen en wurgen een proef doorrijden.....

Ik had een tijdje terug een wedstrijd, kom ik aan 3 afmelders in de groep voor de pauze. Eerste start begint en rijdt proef uit, tweede start komt binnen en is zwaar onregelmatig dus die heb ik niet laten starten, derde start komt binnen en groet na 4 onderdelen af wegens verzet. Uiteindelijk had ik 40 min pauze na slechts 3 volledige combi's gezien te hebben!

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:09

Ik denk dat het ook ligt aan de reden waarom je afgroet.
Ik heb afgelopen week voor het eerst afgegroet.
Paard voelde met losrijden al niet fijn aan, 1e proef kreeg ik haar nog redelijk door, maar de 2e proef liep ze vreselijk te emmeren.
Ik heb tot onderdeel 17 doorgereden, aangezien mijn paard slim zat is om dat te merken. Die weet gewoon, 2 proeven en dan is het klaar.
Op wedstrijd is mijn paard niet de makkelijkste, ze is flink kijkerig en als ze eenmaal iets gezien heeft, in dit geval de koeien aan de overkant van de weg :z , blijft ze erover bezig.
Als ik was doorgereden, had ik er niets aan gehad, had ik zeker een verliespunt gehad.
Ik heb uiteindelijk nog een rondje kunnen rijden door de bak, na het afgroeten, zodat ik er de volgende wedstrijd, hopelijk, geen last van heb.
Dusja, ik ben erg blij dat er een mogelijkheid is tot vrijwillig de proef beëindigen, zonder hiervoor met minpunten afgestraft te worden.
Het kan altijd een keer voorkomen dat een paard zijn dag niet heeft, after all... Het blijven dieren ;)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:13

Ik heb zelf al meerdere keren afgegroet en ben heel blij dat die regel bestaat dat het mag!
Mijn merrie word soms zo heet en druk dat er niks mee te beginnen valt als ik dan door MOET rijden dan rij ik juist verlies nu niet.

lor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:27

Ik heb onlangs een keer afgegroet. Mijn paard werd tijdens de proef al heftiger. Wij moesten naast de springring onze proef rijden en vanaf het moment dat hij de bel hoorde was hij al niet meer bij de les. Ik heb toen afgegroet en de reactie van de jury was dat ze vond dat ik gelijk had. Ik was uiteindelijk als ik was doorgereden op wel 2 verliespunten uitgekomen. dat vind ik zonder want normaal zou ons dat niet gebeuren maar dit gebeurde puur door de omstandigheden.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:33

Ik heb ook een keertje afgegroet, had geen ijzers en baan was heel droog en dus glad. Mijn paard had niet voldoende balans om fijn te lopen, dan ga ik echt niet zijn vertrouwen/benen op het spel zetten om koste wat kost het proefje uit te rijden.
Jury was het ook geheel met me eens trouwens, die vond het een wijs besluit.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:43

Van mij hoeft de regel niet anders, ben juist blij dat de mogelijkheid er is.
Ik heb 1x afgegroet in de L2. Mijn pony was tijdens die proef ontzettend kijkerig en echt alles was eng, waardoor hij de hele tijd met buitenstelling liep en ik het gevoel had dat ik op een wandelende tijdbom zat. Ik merkte ook gewoon dat ik mijn geduld begon te verliezen wat ik niet eerlijk tegenover mijn pony vond. Ongeveer halverwege mijn proef heb ik toen afgegroet, als ik door was gereden had ik ook zeker een verliespunt gehad, mijn winstpunten zijn mij iets te waardevol om weer kwijt te raken.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:55

Ik ben ook blij met die regel, al had ik afgelopen weekend gehoopt dat er zeker vier combinaties zouden afgroeten.
Dit hebben ze niet gedaan, en gingen ze richting de verlies.
En dan heb jij het gedaan als jury zijnde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:42

daffodil schreef:
kaatje77 schreef:
Dan pen je de hele proef als een gek om commentaar te geven waar de amazone/ ruiter iets mee kan en als dank daarvoor wordt je imo niet serieus genomen. :n

Ik denk dat je hiermee iets te kort door de bocht gaat, want wie zegt dat ze daar niet alsnog iets mee kunnen? Ik zelf jureer en zit soms te wachten, soms zelfs te hopen dat een ruiter afgroet, zo beroerd gaat het. En ikzelf heb inmiddels ook een paar keer afgegroet om uiteenlopende redenen.

Nee hoor, die regel mag van mij gewoon zo blijven. Ik zelf vat het echt niet als belediging op als een ruiter afgroet, moet hij/zij zelf weten!

Helemaal mee eens.. Ik heb trouwens nog maar zelden gehad dat iemand zomaar afgroet, meestal was het gewoon terecht dat ze ermee stopten :j

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:59

Ik heb afgelopen week zelfs nog af gegroet met mijn 5 jarige in het B. Hij was niet onder controle te krijgen..Vond alles eng en ging in volle galop op het jury hokje af.. Na 4 onderdelen vond ik het mooi geweest, en de jury ook denk ik. :o ( stond met een angstig gezicht zijn hoedje te zwaaien in het hokje). Het was een meerdaags concour en de volgende dagen liep hij regelmatig in de prijzen... Had ik hem er die dag vol doorheen gereden was hij alleen maar meer gaan klieren.
Vroeger heb ik eens met mijn e pony afgegroet. Hij was plots niet meer vooruit te branden.. Twee dagen laten was hij ziek (virusje).
Ik ben dus heel blij met deze regel..

Horseleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:15

Heb je het nu over dressuur of over springen?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:17

Ik heb het over dressuur :j

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:23

Hier in de regio wordt zover ik weet echt zelden afgegroet, ik heb het zelf eigenlijk nog nooit gezien en loop toch al bijna 10 jaar mee, zowel bij de pony's als de paarden.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:51

Nou ik ben heel blij met deze regel! Please niet veranderen hoor!
Heb ook een heel heet/schrikkerig paard en als ik niet af zou kunnen groeten had ik heel wat meer verlies gereden, haha!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 00:31

Hier ook geen ergernis. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand zich afmeldde.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:07

Je kunt altijd hebben dat het niet gaat. In zo'n geval is het prettig als je toch bij onderdeel 22 af kunt groeten. Je kunt dan dus proberen om de proef af te maken en het probleem op te lossen, maar soms gaat dat niet.
Als de eerste 3 onderdelen mislukken, dan is het fijn dat je nog even doorkunt, want dan kan het doorrijden ook een leerproces zijn, zie het dan als training. Ik wil dan juist graag zo lang mogelijk doorrijden om er nog wat van te maken. maar ook om te kijken of je het probleem de baas kunt worden.
Daarna even voor het fatsoen langs de jury (als die dan de tijd neemt, want soms moet direct de volgende al weer in de baan).
Maar als ruiter kun je dan nog iets met het commentaar van de jury. En dat vind ik ook belangrijk.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:18

Ik zo het totale onzin vinden, dit onderbouw ik uit eigen ervaring:

enkele maanden geleden, nog tijdens het indoor seizoen reed ik mee met een merrie in het Z1, door een enorme stortbui was de ingang van de piste natgeregend en de regen maakte écht heel veel lawaai. Deze merrie is een opgewonden standje, maar heeft al behoorlijk wat ervaring. De eerste proef was een ramp, ze was doodsbang en moest bij elke pas mijn spoor gebruiken om haar netjes door de baan te krijgen. Sorry, dit was verre van winswaardig en ik was al 2 min. bezig mijn merrie naar de kl*te te helpen. Ik ben netjes afgewend en heb op x afgegroet.

Hierna nog 2 rondjes gestapt om haar gerust te stellen, buiten weer wat aan het rijden gegaan en de 2e proef gespannen, maar met een stuk fijner en gelukkiger paard kunnen rijden. Wat is hier mis mee?

Owja, had de 2e proef een 2e plaats met dik winstpunt met het commentaar dat de jury erg te spreken was over mijn rijstijl en omgang met het paard!!!!

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:06

kaatje77 schreef:
k heb er eens over nagdacht en wat mij betreft mag er een nieuwe invoer komen van verliespunten:

Heb je een verliespunt gereden, dan krijg je 1 minpunt

Groet je vrijwillig af: bestraf dat met 2 minpunten
.
[/size]

soms gaat het ook echt niet bij sommige mensen, die zitten te trekken en te pluggen aan die pony,
en dan schrikt tie van dingen, en dan stoppen ze erook mee.

ik heb wel eens meegemaakt, selectie(hoorde de jongen nog van te voren zeggen, met deze pony word ik toch nooit 1ste)
nou, tijdens te proef 3 keer uit de ring gevlogen, hij moest alleen nog maar A afwenden en groeten, stapt die jury deruit bij de C,
vragen ze wat er allemaal aan de hand is,(omdat die jonge zo zat te trekken en alles, was een B proefje) mocht die jongen nog zijn proefje afmaken,

zulke dingen snap ik dan ook niet hoor. volgens mij had hij geen winstpunt, maar ook geen verlies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:13

Ik denk niet dat mensen die afgroeten de jury niet serieus nemen. Het commentaar op de coupon kan hen toch ook helpen als ze de proef niet helemaal uitrijden?
Ik vind het zelf wel fijn dat afgroeten gewoon mag. Bijvoorbeeld als je voelt dat je paard zich verstapt heeft in de proef, maar ook weer niet zo onregelmatig loopt dat de jury je wegstuurd, of als je jezelf niet lekker voelt worden.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:14

zoals jij je ergert snap ik , maar zou het dan neit beter zijn als je 2 minpunten krijgt als je na de 17de onderdeel stopt ?!

Want sommige ruiter's hebben zoiets van : 'mijn paard loopt niet goed , en het voelt niet lekker aan'. Dus groeten ze (misschien wel voor onderdeel 10 ofzo?)af , maar dan lijkt het me ook wel banketstaaf dat je dan 2 minpunten hebt , als je het niet vertrouwd moet je dus maar doorrijden anders heb je 2 minpunten te pakken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:17

Ik snap je punt maar het ligt er natuurlijk wel aan waarom je afgroet.

Zelf heb ik eind vorig jaar me lelijk verkeken op wat m'n drachtige wedstrijdmerrie nog aankom ik dacht dat 1 wedstrijdje nog wel zou lukken. Dat was niet zo pony storte helemaal in halverwege de proef dus ja dan groet ik af...

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:22

Yvank_ schreef:
Ik snap je punt maar het ligt er natuurlijk wel aan waarom je afgroet.

Zelf heb ik eind vorig jaar me lelijk verkeken op wat m'n drachtige wedstrijdmerrie nog aankom ik dacht dat 1 wedstrijdje nog wel zou lukken. Dat was niet zo pony storte helemaal in halverwege de proef dus ja dan groet ik af...

Ja , kijk dat bedoel ik , maar dan groet je wel af , maar je hebt wel (dan) 2 minpunten te pakken..

Ik vind het zelf ook aardig vevelend als ik schrijf , dus ik ben het ook wel met jou eens , maar ik ozu het ook banketstaaf vinden als je tegen je zin in moet gaan...

Dus ja , ik vind het eigenlijk een beetje moeilijk zeggen ;)

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:32

Sorry hoor, maar als schrijver vind ik dat je niks te zeiken hebt als iemand afgroet. Je hebt die tijd toch al vrijgehouden, je hebt er zelf ook weer wat van geleerd :)* (wanneer groet iemand af en waarom en passen de punten daar wel bij?) en verder kost het je niks.

Een deelnemer groet echt niet "voor de lol" af. Die voelt iets wat niet lekker voelt. En of dat een moe paard, een onregelmatigheidje of misschien zichzelf niet lekker voelen is maakt dan toch niets uit? Deelnemer is degene die het sowieso al eea kost hoor, die is gewoon zijn/haar startgeld kwijt, om maar even niet te praten over de tijd en energie die op wedstrijd gaan kost.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:21

Nies_ schreef:
Even offtopic misschien, hoe gaat dat afgroeten eigenlijk? moet je dan gewoon X-G groeten, of maakt dat neit uit? :=

Jaa , gewoon waar je altijd groet ;)

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:31

Hier nog iemand die heel blij met deze regel is. ik was me er voorheen niet van bewust dat dit mocht en heb dit op harde manier geleerd nadat ik met steigerend en stakend paard de bak uitgestuurd ben. Die 3 verliespunten kwamen behoorlijk hard aan, eigenlijk.

Het lijkt me voor een jury ook niet zo heel fijn om naar een zeer gespannen paard en idem gefrustreerde ruiter te kijken die gedwongen wordt door te rijden...

Laatste keer dat ik afgegroet heb (afwteringspijpje/sloot langs buitenbaan die heul eng was) heb ik braaf en de jury gevraagd of ik mijn proef nog uit mocht rijden en dat mocht. Dat kon ik enorm waarderen.

Het is eigenlijk al sneu genoeg dat zo een hele dag waarvoor de ruiter ook veel moeite heeft gedaan (boenen, vlechten, etc) op zo een manier in het water valt. Als je je dan ook nog zorgen moet gaan maken of de schrijfster eventueel beledigd is... sorry, daar begin ik niet aan.