Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

digo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:54

Ze schijnen er over te brainstormen wat de mogelijkheden zijn

digo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:55

Miepie1980 schreef:
Eenvoud in de B is naar mijn mening juist prima.

Voor mensen die voor het eerst starten zelf of met een jong paard is het lang niet altijd haalbaar om direct in de L te starten en te gaan wijken.
Juist de lage drempel maakt het voor veel mensen leuk om mee te doen en om te starten.

Dat is inderdaad zo!! Het moet voor iedereen mogelijk zijn om een keer een wedstrijd te rijden.

Mootje

Re: Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:57

Is dat niet voor een deel de reden dat de FNRS proeven in de wereld zijn geholpen?

Ik rijd met mijn jonge gup in de B, maar vind het voor mijn jonge paard echt geen fijne proeven.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:59

Ik vond de B genoeg moeilijk voor een jong paard... nieuwe invloeden van vreemd terrein etc. Zeker voor een wat minder getalenteerd paard (wat ik toen had).

Noor17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:01

Zonnetje81 schreef:
Ik ben benieuwd. Ik zou zeggen maak de M2 ook wat normaler in de zin van de snelheid achter elkaar. Niet dat ik daar last van heb in het Z1. Volgens mij moet je in het M2 van galop naar stap dan kan stap galop ook wel lijkt me.

In de huidige M2 proeven moet je ook al vanuit de stap naar het galop. Mij lijkt het beter dat er strenger wordt gekeken naar de basis. Op het moment kom je in het M en in het Z combinaties tegen die daar nog niks te zoeken hebben. De basis is bij de meeste nog zo slecht (geen lengtebuiging, slecht nagefelijk etc.) Van mij mogen de M2 proeven beter verdeeld worden. In proef 20 moet je vanuit de stap bij D aanspringen en dan bijna direct een wending maken van 6 meter. De huidige Z proeven zijn nog makkelijker te rijden doordat je veel meer tijd hebt om je voor te bereiden. Daarnaast mag de M1 wel wat moeilijker met bijvoorbeeld weer de kwart keertwending en travers. Hierdoor wordt het verschil tussen het M1 en het M2 wat kleiner.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:05

Ja maar ik bedoel meer dan dat dus de eenvoudige wissel er dan wel in zit. Maar ik vind de M2 gewoon maf met rare snelle korte lijnen.

Noor17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:07

Ah, ik had het net iets anders gelezen. Ja het is flink doorrijden in het M2. Ik vind vooral het verschil tussen het M1 en het M2 te groot. En telkens doorzitten en lichtrijden in het L1 is ook geen succes met een jong paard.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:09

Inderdaad, lichtrijden - doorzitten - lichtrijden met een jong paard is al een oefening opzich :o

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:15

Wat ik trouwens ook nooit begrepen heb is, dat ze het AX binnenkomen en groeten uit de B en L proeven gehaald hebben. Mag van mij wel weer terugkomen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:26

Emilia schreef:
Wat ik trouwens ook nooit begrepen heb is, dat ze het AX binnenkomen en groeten uit de B en L proeven gehaald hebben. Mag van mij wel weer terugkomen.

Omdat stilstaan misschien moeilijk is voor een 3/4/5 jarige qua concentratie :)* zeker gezien vreemd terrein en nieuwe indrukken?

Ik vind dat nog niet zo slecht idee hoor, btw in het L1 moet je wel A afwenden/ stappen en G halthouden en afgroeten ;-)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:27

digo schreef:
Ze schijnen er over te brainstormen wat de mogelijkheden zijn

Ja, het is nog helemaal niet zeker of alle proeven wel vernieuwd worden.
Het kan ook zijn dat ze alleen wat rare en onlogische lijnen gaan aanpassen.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:28

Mootje schreef:
Sparkling, Als je alleen als ruiter beoordeelt wil worden, kan je beter FNRS gaan rijden ;)

Hmm.. ik ben helemaal niks op de hoogte van FNRS... Voor mij staat de B voor beginner en wat ik graag zou zien is dat mensen in gaan zien hoe belangrijk het ontwikkelen van een goede onafhankelijke zit is en niet in de B dat hoofd van zo'n arm paard naar beneden proberen te sjorren omdat de combinaties die "in de krul" lopen het hoogste eindigen, voor het welzijn zou dat een heel stuk verbetering op kunnen leveren, misschien dat zo het bitloos rijden in de lagere klasses ook aantrekkelijker zou worden.
Mijn streven is ook altijd minimaal een 8 te rijden voor houding en zit, voor mij zou een eventuele wp mogen komen te vervallen bij een onvoldoende op dat onderdeel.
Ik zie ook wel in dat lang niet iedereen achter mijn ideeën staat, maar het is nog wel eens leuk om over na te denken.

Dat lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, daar maak ik zelf nog de meeste fouten in als ik ooit eens een L proefje moet rijden.. :o heeft imo ook weinig nut voor de ontspanning van het paard.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:30

listiglistje schreef:
Emilia schreef:

Omdat stilstaan misschien moeilijk is voor een 3/4/5 jarige qua concentratie :)* zeker gezien vreemd terrein en nieuwe indrukken?

Ik vind dat nog niet zo slecht idee hoor, btw in het L1 moet je wel A afwenden/ stappen en G halthouden en afgroeten ;-)

Ok dat kan ik begrijpen, maar je kan dat onderdeel wel in de proef terug laten komen, en het niet becijferen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:31

listiglistje schreef:
Emilia schreef:

In de B moet je ook gewoon stappen, A afwenden, tussen X en G halthouden en groeten :D
Ik zal dan wel de nuchtere springruiter zijn, maar je neemt een jong beest toch voor je gaat starten een paar keer mee naar vreemd terrein om te oefenen?
Sparkle, Bij de FNRS wordt je alleen beoordeeld op jouw reacties / rijerij en hoe jij reageert op het paard. Het jammere is alleen wel dat de FNRS's na de F12 denken dat ze WP's rijden in het L1.... :z

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:32

Ik vind het eigenlijk wel goed dat de B en L1 vrij simpel zijn. Maar misschien dat ze ze nog meer op jonge paarden kunnen toespitsen, kijk wat voor een jong paard echt gemakkelijk is, en welke overgangen eigenlijk meer bij een ouder paard thuishoren.

Het lichtrijden doorzitten verhaal snap ik wel: als je ervan uit gaat dat veel mensen moeite hebben met doorzitten, dan wil je bij oefeningen als halsstrekken, verruimen etc echt wel even lichtrijden.

Ik denk dat ze het M2 al lastig zat hebben. Je moet daar op het appuyeren na vrijwel alles rijden wat ook in het Z1 zit, maar dan met 20 meter minder lengte in je baan.

Ik denk dat je de overgangen stap-galop en galop-stap speels in het M1 zou kunnen stoppen. M1 vind ik echt een eitje met alleen schouderbinnenwaarts, flauwe contra en continu doorzitten. Die is denk ik te licht, waardoor mensen te makkelijk naar het M2 kunnen gaan en daar dan in de knoop raken met de korte lijnen en krappe afstand tussen de oefeningen.

M1: overgangen galop-stap stap-galop
M2: eenvoudige wissels
Z1: op een simpele plaats een vliegende wissel
Z2: vanuit lastigere hoeken/lijnen een wissel vragen, en die kwart pirouette mag er van mij best in maar beoordeel hem minder streng dan in het ZZ-L

Aanpassingen zouden denk ik wel op hun plek zijn :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:35

En dan heb je ook nog het 'probleem' dat het merendeel van de paarden in de B & L1 helemaal zo jong niet zijn (althans, bij mij in de regio).

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:37

Dan misschien een opsplitsing maken? tussen paarden ouder dan zes bijvoorbeeld?
Of snellere promotie naar het L1..
En zouden de oudere paarden niet net zo goed prima de jonge paarden proeven kunnen lopen?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:40

listiglistje schreef:
Emilia schreef:

Afgroeten op de A-C lijn moet je ook in de B. Pas in de L2 begin je via de A-C lijn je proef. Groeten hoeft dan nog niet. Dat hoeft pas vanaf de M1.
Starten via de A-C lijn kan je ook bij de B en L1 invoeren volgens mij, lijkt mij voor jury minder verwarrend (ruiter wil nog volte of rondje rijden terwijl jury denkt dat er gestart is).

Mootje schreef:
En dan heb je ook nog het 'probleem' dat het merendeel van de paarden in de B & L1 helemaal zo jong niet zijn (althans, bij mij in de regio).

Hier een voorbeeld van een ruiter met niet jong paard in B. Eerste paard dus verplicht in B starten. Proeven zijn door de lange stukken zonder oefening best lastig want paard krijgt ook de tijd om afgeleid te worden. Ruiter trouwens ook :o
Laatst bijgewerkt door BrankaZ op 13-07-10 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:41

Tja, als je de B en L1 proeven nog makkelijker gaat maken, wordt het niveau in de hogere klassen alleen maar nog slechter... Ik ben van mening dat elke correct aangereden 4-jarige met een ruiter die netjes rijdt, een B proef kan rijden. Even de wedstrijdstress (van de ruiter) buiten beschouwing gelaten....

Ik vraag mij af hoe een nog makkelijkere B proef eruit ziet? Kan dit uberhaubt? Of wordt het dan een soort bixie / F1 proef?

Branka, als je zorgt dat je niet langs A rijdt, is er toch niets aan de hand? Desnoods wend je af bij K/F.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:52

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de huidige B-proef zo dodelijk saai en simpel vind. Al die rechte lijnen, 300.000 voltes in een proef. Er zit geen moeilijkheid in en zorgt met name in die voltes, voor veel verwarring.

Ik snap het doel van de proeven wel, laagdrempeliger, niet al te zwaar voor een jong dier, maar al die voltes ben ik echt niet blij mee, mijn paard raakt er hersendood van :') Ook in een B-proef moet een slangenvolte met drie bogen goed te doen zijn, neem ik aan? (Dit maar als voorbeeld, dat er genoeg figuren zijn om te rijden in een proef).

Oh, en ik mis het halt houden en groeten aan het begin van de proef.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:54

nee, cdat halthouden en groeten aan het begin van de proef,
vind ik er echt bijhoren,
maar toch ben ik blij dat ze dat uit de b en l proeven hebben gehaald :d

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:57

Ik ben het met M_D_H eens ik vind ook dat binnenkomst dat je moet halthouden en groeten, van mij mogen ze het wel weer invoeren bij de B & L.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:58

Heb niet alles gelezen,maar hoorde dat ze de M2 enkel in een 20x60 baan willen gaan doen end e 20x40 Z proeven gaan er ook uit.
Als ze het Z1 al met wissels gaan doen vind ik de stap wel erg groot van M naar Z.
En hoe zit het dan met het sportpredikaat?Is dat dan nog steeds met Z2 +5?
Dat wordt dan wel steeds pittiger.
Het probleem met de aansluiting van Z naar subtop zit hem niet in de moeilijkheidsgraad v/d proeven maar meer in het jureren.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:59

20x40 Z proeven er uit? dan hebben veel accomodaties een probleem in de winter

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:01

Precies Ambre, daarom ook mijn suggestie.
Was trouwens ook direct mijn idee, hoe moet je dan nog een sportpredicaat halen? Wordt wel steeds lastiger dan.