Jury houdt zich niet helemaal aan reglementen, wat doe jij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 07:51

Ik heb het een keer meegemaakt. Een jurylid met eigen reglementen.
Je mocht maar 1 rondje in de ring.
Dat rondje mocht alleen maar in stap.
En de voorlezer mocht niet de ruiter aanmelden, het was verplicht dat de ruiter dit zelf deed.

Ik was er als voorlezer, en als jurylid ben ik zelf ook wel op de hoogte van de regels. Maar aangezien hij best autoritair over kwam heb ik maar niks gezegd. De combinatie moest nog gaan rijden en ik was bang dat hij negatief zou gaan punten.
Na de proef begon de jury er weer zelf over. Ik heb hem toen gewezen op de reglementen, maar hij werd daar heel boos over en vond dat hij gelijk had. Het was een ouder iemand die al veel jaren jureerde. Tja....

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 08:08

anneliesdj schreef:
Ik kwam de ene week op concours en het laatste onderdeel is 'in stap de rijbaan verlaten'.
Dus had netjes halt gehouden, gegroet en bij het wegstappen laat ik mijn paard de halsstrekken maar wel met contact op de teugel, paardje houd keurig contact met mijn hand en loopt met d'r neusje op kniehoogte de baan uit.
Jurylid was er helemaal over in de wolken, geweldig! Had als cijfer een 8!
Dus de week erop doe ik hetzelfde, krijg ik als commentaar; vrije stap is geen halsstrekken met als cijfer een 4 of 5, weet ik niet zeker meer.

Ik had de jury nog om persoonlijk commentaar willen vragen maar hij/zij was al weg helaas.

Dus ik ben nog steeds erg nieuwsgierig wat er nu wordt met bedoeld met 'in stap de rijbaan verlaten'.

voorheen was t idd in vrije stap de rijbaan verlaten en vrije stap werd omschreven als een arbeidstap met de neus op schouderhoogte, dus niet halsstrekken ;)

Iedereen kan wel klagen over juryleden, maar ze doen dit allemaal in hun vrije tijd en tegen een kleine onkostenvergoeding. Toen we begonnen met dressuurrijden wisten we dat we beoordeeld werden door een jury en een mening van een mens kan nooit volledig objectief zijn, hoe graag diegene dat ook wilt.
Jury's die echt reglementair uit hun boekje gaan, moeten we er natuurlijk op aanspreken, maar verder moet je hun commentaar accepteren, anders moeten we niet voor een jurysport kiezen...
Voor de jury's die niet reglementair bezig zijn, heb ik, als wedstrijdsecretaresse, jurylid en deelnemer, altijd de reglementen mee naar de wedstrijd. Als ik dan ergens reglementair niet mee eens ben, duw ik ze het boekje onder de neus. Ik heb het nu en paar keer moeten gebruiken, maar dan sta je tenminste sterker in je argumenten...

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 08:14

Nou hier heb je wel gelijk in want ik ken de reglementen ook niet goed moet ik eerlijk bekennen :o terwijl ik wel wedstrijden rij. Ik zal ook niet snel een discussie aangaan over iets wat wel of niet mag omdat je toch wel zeer zeker van je zaak moet zijn!

Daarnaast vind ik dat er erg negatief over jury's word gedaan. En mensen kunnen geen normale gesprekken meer voeren, je kan vaak een grote mond krijgen en that's it! Overleggen is er bijna niet meer bij.

KarinvdM schreef:
Jemig Barmat, wat ben jij gefrustreerd zeg, misschien moet je eens hulp gaan zoeken? :+

Er gaat hier en daar best wel eens fout en een jury is ook maar een mens. Bovendien zijn er jaarlijks wijzigingen in de reglementen.
Ik verbaas me er als jury wel eens over hoe weinig kennis veel ruiters van de reglementen hebben...

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 08:30

jury schreef:
Barmat, ik zeg alleen dat jij heel bijzondere dingen mee maakt.
Gelukkig heeft niet iedereen deze voorbeelden als ervaring.
(Kort lontje?)

Ik heb hetzelfde meegemaakt maar dan met een midden- en uitgestrekte draf, stond ook; Niet getoond (en dan 2x)en via de beelden op een camera kon je duidelijk zien dat het onderdeel getoond was en ook nog heel correct ;)
De jury daar achteraf mee confronteren was geen optie omdat die direct na het jureren was weggegaan.
De opmerking over het ras van je paard is mij ook al eens overkomen; toen hing de dame jury uit het raam te gillen dat ik dit paard niet moest pesten en hem lekker in het circus had moeten laten, ik was nog niet eens gestart met mijn proef dus.
Ach zulke mensen zijn mijn energie niet waard.

WashingtonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:51

Gelukkig gebeurt het ook wel eens dat de jury zich in jou verplaatst. Ik heb (met name) op vreemd terrein en wat fris weer weleens dat mijn paard de eerste paar rondjes ernstig veel dingen kan zien. Na een paar rondjes is het klaar en kijkt hij er de rest van de proef niet meer naar, maar goed de jury moet je dan wel de tijd geven om nog te mogen beginnen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:29

kaatjemuts schreef:
anneliesdj schreef:
Ik kwam de ene week op concours en het laatste onderdeel is 'in stap de rijbaan verlaten'.
Dus had netjes halt gehouden, gegroet en bij het wegstappen laat ik mijn paard de halsstrekken maar wel met contact op de teugel, paardje houd keurig contact met mijn hand en loopt met d'r neusje op kniehoogte de baan uit.
Jurylid was er helemaal over in de wolken, geweldig! Had als cijfer een 8!
Dus de week erop doe ik hetzelfde, krijg ik als commentaar; vrije stap is geen halsstrekken met als cijfer een 4 of 5, weet ik niet zeker meer.

Ik had de jury nog om persoonlijk commentaar willen vragen maar hij/zij was al weg helaas.

Dus ik ben nog steeds erg nieuwsgierig wat er nu wordt met bedoeld met 'in stap de rijbaan verlaten'.

voorheen was t idd in vrije stap de rijbaan verlaten en vrije stap werd omschreven als een arbeidstap met de neus op schouderhoogte, dus niet halsstrekken ;)

Iedereen kan wel klagen over juryleden, maar ze doen dit allemaal in hun vrije tijd en tegen een kleine onkostenvergoeding.

Dat veranderd de zaak toch niet? Als je van twee juryleden verschillende dingen hoort weet je als ruiter ook niet waar je aan toe bent. Ik wil best doen wat ze graag zien maar dan moet dat wel bij iedereen hetzelfde zijn.
En het gaat mij er niet om dat ik van dat laatste jurylid ook een 8 had willen hebben, ik wil van beide hetzelfde horen, als dat betekend dat ik van het eerste jurylid ook een 5 zou krijgen is dat prima, dan laat ik mijn paard de volgende keer iets minder halsstrekken, kleine moeite ;)

Alane

Re: Jury houdt zich niet helemaal aan reglementen, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 22:39

Maar houdt een ieder zich dan ook zelf aan de regels?
Als ik alleen al kijk naar de reclame uitingen op dekjes...

Aangesnoerde sperriemen.... etc...
is een ieder dan ook zo groot dit te melden bij de jury dat men zelf de regels overtreedt en de jury dat niet opmerkt?

Het is zo gemakkelijk schoppen, uiteraard in eigen voordeel, dan ook te zeggen dat men zelf de regels overtreedt zonder dat de jury daar iets van zegt.