A.s. weekend op concours met >30 graden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TeeGee

Re: A.s. weekend op concours met >30 graden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:23

De federatievertegenwoordiger toch?

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:25

Ik ga as zaterdag echt wel springen met mijn bruine.
De vraag is of ik dan het tweede parcours ga doen.
Ligt er een beetje aan of ie goed zn best doet :)

Was van het weekend wel blij dat ik geen cc had :D!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:31

gister had bij ons de jury dat bepaalt ;)

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:32

Zover ik weet mag de betreffende jury hierover oordelen. En anders kun je het navragen bij de desbetreffende vereniging.
Laatst bijgewerkt door chance op 28-06-10 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

WashingtonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:33

Ik heb gisteren ook wedstrijd gehad. Moet zeggen dat het met deze temperaturen niet erg lekker is midden op de dag, maar we hebben het wel gered.
Heb geprobeerd dat mijn paard zo kort mogelijk op de trailer hoefde te staan en de trailer in de schaduw geparkeerd.
En met losrijden inderdaad wat korter en meer pauzes nemen.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:35

Ik zou persoonlijk lekker afzeggen, tenzij je in de ochtend moet.
Het is voor de mens al verschrikkelijk heet, laat staan voor het paard.
Misschien handig om bij het sectretariaat te informeren of er meer afmeldingen zijn en vragen wat zij hiervan vinden.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:02

Vaak is de jury ook federatievertegenwoordiger..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:03

liefhelietje schreef:

1 van de jury's ja.. En op een beetje concour zijn dat er een stuk of 20/30 minimaal :+

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelden weet wie federatievertegenwoordiger is :o

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:04

Hier hetzelfde Relaxed!

maar volgens mij zijn er waar ik moet zondagmiddag maar 2 jury, waarvan ik er 1 ben. Dus ga het gewoon overleggen!

LKdressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 15:07

Relaxed schreef:
liefhelietje schreef:

1 van de jury's ja.. En op een beetje concour zijn dat er een stuk of 20/30 minimaal :+

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelden weet wie federatievertegenwoordiger is :o

Ah ok, waar ik zondag heen ga (zwolle) is maar een klein concours, volgens mij 3 ringen en dus ook maar 3 jury's. Ik neem aan dat indien geen van hun federatievertegenwoordiger is zij zelf mogen beslissen of er in zomertenue gestart mag worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:12

LKdressage schreef:
Ah ok, waar ik zondag heen ga (zwolle) is maar een klein concours, volgens mij 3 ringen en dus ook maar 3 jury's. Ik neem aan dat indien geen van hun federatievertegenwoordiger is zij zelf mogen beslissen of er in zomertenue gestart mag worden?

1 van hen is altijd federatievertegenwoordiger :j Tenzij er een ochtend en middagdeel is, dan weet ik eigenlijk niet hoe het werkt.

Maar als ik met 3 jury's zou zitten, dan zou ik denk ik van tevoren wel polsen hoe erover wordt gedacht. Aan de andere kant, er is nog nooit iemand bij me geweest om te vragen of ze in zomertenue mochten.. :n

Nerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:13

Ik zou afzeggen, vind het zelf verschrikkelijk om met dit weer te rijden, laat staan een wedstrijd. Maar dat is natuurlijk ieder voor zich :D

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:14

TeeGee schreef:
Hier hetzelfde Relaxed!

maar volgens mij zijn er waar ik moet zondagmiddag maar 2 jury, waarvan ik er 1 ben. Dus ga het gewoon overleggen!

Waar moet je jureren? Ik mag zondag voor het eerst sinds 13 jaar een dressuurwedstrijd rijden en voor mijn paard is dit de eerste dressuurwedstrijd (dressuurproeven van de cross niet meegerekend).

Aangezien je nu in de buurt woont en ik naar een kleine wedstrijd ga ben ik wel nieuwsgierig

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:15

Halfweg :)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:40

TeeGee schreef:
Halfweg :)

Dan zie ik je misschien wel, mag daar ook starten. Zal wel een desillusie worden voor mijn merrie. Boomstammen en een waterbak en dan alleen een dressuurproef lopen ;)

Had jij al een startlijst opgestuurd gekregen?

Janneke_Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:45

ik heb gisteren ook gewoon op wedstrijd gereden, in de middag om 2 uur en half 3. hier in noord oost brabant is het vaak nog warmer dan de rest van nl. zorg dat je wat drinken voor tijdens het rijden hebt, dat je een keer een slok kunt nemen, rij korter los dan normaal en neem stappauzes. zorg gewoon dat je je paard (en jezelf) niet leegrijdt, dan is er nog wat energie voor de proef. ik heb zonder jasje losgereden, en tijdens de proef met jasje. alleen de springruiter mochten in zomer tenue, wij niet. maar dat is meestal zo ook als was het 30/32 graden ofzo... maar dat vindt ik voor dat kwartiertje proef rijden neit zo erg

TheFreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:04

Ik ben zaterdag gewoon op wedstrijd geweest en moest om 2 uur springen. Het was een uur naar de wedstrijd rijden maar op een of andere manier wordt het in mijn trailer nooit zo heel warm, eerder koeltjes vergeleken met buiten. Nam een jerrycan met water mee en bij aankomst en na het rijden heb ik haar laten drinken. Ze had totaal geen last van de hitte. Je mocht in zomertenue starten en er stonden overal dazenvallen dus ik heb heerlijk gereden. ;) Ik start gewoon bijna iedere wedstrijd want het is toch altijd iets, dan is het te warm, dan is het weer min 10 en ligt er sneeuw. Als je overal voor thuisblijft dan blijven er ook niet zoveel wedstrijden meer over. :+ En meestal heeft je paard minder last van het weer dan jij.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:12

Als jij en/of je paard niet tegen hitte kunnen: gewoon niet rijden. Je rijdt tenslotte toch voor je plezier?

Als jullie er (evt. met een beetje aanpassing) geen moeite mee hebben, dan lekker gaan rijden. Aanstaand weekend wordt het NK Endurance verreden, deze keer over 120 km (internationaal is 160 km de langste afstand). Voor een goed getraind endurancepaard hoeft dat geen probleem te zijn. Veel water meenemen, voor óver het paard en ín het paard (en voor de ruiter net zo). Tijdens de rit wordt op de groomplaatsen enorm veel water over het paard uitgestort.

Op een dressuur- of springwedstrijd kun je dat net zo doen als je uit de ring komt of bij de trailer. Gewoon een paar flessen (frisdrank, wasmiddel) vullen met water en lekker over die hals en tussen de achterbenen uitstorten. Je kunt ook maatbekers gebruiken en water uit een emmer scheppen. Met een zweetmes het warme water eraf trekken en blijven koelen, net zo lang tot er koel water van je paard komt. Paard raakt dan z'n warmte mooi kwijt en de hartslag daalt. Ook met de spons tussen de achterbenen koelen, daar waar de grote aderen lopen. En als je paard wil drinken is dat ook mooi meegenomen.

Een paar jerrycan met water en wat flessen of maatbekers meenemen op wedstrijd: kleine moeite, groot plezier. ;)

Oberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:22

Gewoon rustig aan doen :+

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:25

Als ik op weerplaza kijk wordt het bij ons niet zo heel warm meer. Graad of 24, dus dat is nog wel te doen.

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:28

Ik moet aankomende zondag springen, om 10 en 12 uur geloof ik.

Ben benieuwd, of het wat gaat worden...

xavier1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:43

je rijdt eigenlijk maar een half uurtje in totaal 10 minuten proef in totaal en inrijden moet toch kunnen ;)

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:06

Ik zou me afmelden bij deze hoge temperaturen, wie doe je er nu een plezier mee om met 30 graden of hoger met je paard samen een inspanning te leveren!

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:53

Ja, de één kan er beter tegen dan de ander..

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:55

Ik heb soms wel eens het idee dat de ruiters/amazones altijd maar doorrijden omdat ze het zelf zo leuk vinden, aan de paarden/pony's wordt dan misschien iets minder gedacht!