Paard schuldig????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:00

Jij hebt ervor gekozen, het paard niet Knipoog

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:01

Fout geinterpreteerd: ik heb er niet voor gekozen om te werken, ik moet wel.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:02

Om het paard te onderhouden, die er niet zelf voor gekozen heeft om bij jou te gaan leven en die wedstrijden te gaan lopen Knipoog EN jij kan nog redelijk zelf kiezen wat voor werk je gaat doen enzo...

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:06

Ik ben het volkomen eens met fitz hier... wij hebben ook maar een beperkte keuze wat voor werk we kunnen doen... en eerlijk is eerlijk... wij werken al gauw 36/40 uur per week om in ons levensonderhoud te voorzien... mijn paard werkt daar maar een fractie van (laten we even zeggen 6 uur in de week)... kleine moeite dus zou ik zeggen...

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:09

Nogmaals, de meeste mensen kiezen zelf voor de opleiding die ze (niet) doen, met de baan die dat tot gevolg heeft, het paard heeft meestal weinig te kiezen, als die door een dressuurruiter wordt gekocht dan moet ie dressuren, als het door een springruiter is moet ie springen.
Als jij een dagje weinig zin hebt met werken dan doe je wat minder, of je meldt je ziek. ALs een paard dat heeft dan wordt ie geslagen, of wordt het een lui beest genoemd...
Als jij een baan helemaal niets vindt kan je ermee stoppen, dat kan een paard niet...

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:12

Wat is dat nou voor onzin?
Als jij het ergens niet mee eens bent, dan zeg je dat op je werk. (over het algemeen)
Als je op je flikker van de baas krijgt, dan kun je je nog verdedigen. Dat paard niet!
Wie weet wat er aan de hand is? Dat paard kan je dat niet vertellen of wel?

Ik zeg niet dat een paard niet gestraft mag worden voor zijn fouten (mits drakerig en opzettelijk) Maar kom op, een paard na een proef nog even flink op zijn flikker geven?

Ik heb gisteren met genoegen naar Aken gekeken. Als het niet naar de zin ging, stopte ze en verlieten de ring. Mét schouderklopje voor paard!
Dat is pas sportief.

Ik snap dat sommige balen van een slechte proef, maar er zijn ook zoiets als omstandigheden, humeur en voelbare spanning....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:13

Mijn paard moet idd ook voor me werken
maar als ruiter moet je dan wel eerlijk blijven of je niet overvraagt in zijn kunnen en op het paard zijn doel letten

um wazig, wat bedoel ik daarmee Haha!

niet ek paard is geschikt voor in de dressuursport
je hebt er die graag springen
je hebt er die liever in het bos lopen en daar wel hard willen werken

dus als ruiter ben je ook wel wat verplicht om je paard niet te gaan dwingen tot iets wat hij gewoon niet op kan brengen

Zo ben ik niet iemand die op een kantoor wil zitten, al kon ik wel goed leren als ik zou willen (zeg er bewust als ik zou willen achter Lachen )

Ik ben iemand die liever lichamelijk bezig is, daarom werk ik ook in de tuinbouw, waar ik andere van jullie weer zie denken, die is helemaal gestoord. Haha!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:14

dr_jacksel schreef:
Om het paard te onderhouden, die er niet zelf voor gekozen heeft om bij jou te gaan leven en die wedstrijden te gaan lopen Knipoog EN jij kan nog redelijk zelf kiezen wat voor werk je gaat doen enzo...

Met die instelling kan je een paard beter de natuur in gooien e hem z'n eigen gang laten gaan.. Knipoog
Er kan altijd iets fout gaan, maar om je zo af te gaan reageren op je paard is zo fout, ik heb in de loop van de jaren dat ik nu rijd dat het heel veel beter is om je in te houden.. Het heeft toch geen zin om je kwaad te maken..

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:16

youngster"]
[quote="dr_jacksel schreef:

Met die instelling kan je een paard beter de natuur in gooien e hem z'n eigen gang laten gaan.. Knipoog
Er kan altijd iets fout gaan, maar om je zo af te gaan reageren op je paard is zo fout, ik heb in de loop van de jaren dat ik nu rijd dat het heel veel beter is om je in te houden.. Het heeft toch geen zin om je kwaad te maken..
[/quote]

Idd, je raakt alleen maar gefrustreerd en beleeft er zelf geen lol aan.... en het paard ook niet dacht ik zo.

Ik ben het met Kawa eens. Rijd na de proef nog even door en sluit zo goed af. Dat komt voor beide beter over en een stuk prettiger....

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:17

Ik zeg ook niet dat het paard niets hoeft te doen, maar ik vind de instelling van 'ik werk voor mijn paard en dus moet hij ook voor mij werken' een beetje vreemd... Als ik rijd moet het paard inderdaad ook werken. Maar als ik zou merken, op wat voor manier dan ook dat mijn (toekomstige) paard er totaal geen lol (meer) in heeft, zou ik me toch eens achter de oren krabben...
En er zijn echt wel paarden die plezier hebben in het werken hoor!

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:20

dr_jacksel schreef:
Als jij een dagje weinig zin hebt met werken dan doe je wat minder, of je meldt je ziek. Als jij een baan helemaal niets vindt kan je ermee stoppen, dat kan een paard niet...

Niet mee eens hoor...ik ben ook afhankelijk van de beperkte keuzes die ik tegen kom... en stoppen met een baan is lang zo makkelijk niet gedaan als gezegd aangezien de rekeningen en mijn eten etc. niet van de lucht betaald worden... dus in dat opzicht vind ik persoonlijk dus keus veel beperkter dan jij denkt... en oh...ziek melden gaat ook tegen mijn principes in...enne... als mijn paard een baaldag heeft dan mag dat van mij hoor... mijn stelling is dat ik haar heb voor mijn plezier en dat zij evenveel plezier verdient als ze geeft... Knipoog Maar dat daar gelaten vind ik ook nog steeds dat niet alles zo zwart wit is...

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:21

Je hebt werken en werken!! Ik ben eerlijk tegenover het paard en verwacht dat dus ook terug, als ik iets fout doen weet ik dat en zal het paard als die goed is mij daar op een of andere manier op wijzen..
Dan is het aan mij om dat te respecteren!!

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:23

Tuurlijk is het niet zwart-wit, ik zeg hierboven ook dat een paard bij mij ook gerust best wel moet werken...
Het enige waar ik dus behoorlijk over struikelde was de opmerking: ik werk voor mijn paard dus moet hij ook voor mij werken... Ik vind dat je dat dus niet kan zeggen...

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:33

Mee eens Youngster, jammer alleen dat veel mensen alleen rijden voor hun eigen plezier en vergeten dat het paard ook gevoel heeft.
Netty laat mij duidelijk merken als het voldoende is.
En als ik dan nadenk, moet ik vaak eerlijk zeggen dat ik dan idd die week wel erg doorgedraaft bent. Ze doet dan zo goed haar best en dan wil ik meer. Ik vergeet dan in mijn enthousiasme haar weleens. Die werkt zich helemaal het apezuur, zonder daar iets voor terug te krijgen. (iets anders, een dagje rust, springen, longeren of buitenritje) Dus laat ze het mij merken door tijdens het werken flink in staking te gaan.
Ik begrijp dan dat vaak (heus niet altijd, ik geef er op dat moment niet aan toe, maar ga even iets rustiger aan het werk en sluit het netjes af Knipoog ) de grens even bereikt is en ik gauw van spijs moet veranderen. Van spijs veranderen doet eten. Na twee dagen ga ik weer verder met het werk en loopt ze weer de sterren van de hemel, maar wel na 2 dagen wat anders gedaan te hebben.

Wel zo eerlijk en ik geloof dat Netty daar prima mee kan leven. Gisteren ook weer, ik had erg veel zin om te rijden, maar we waren heel de week al aardig aan de bak geweest. Heb haar even lekker een dagje extra goed gepoetst,(en ik ben echt niet iemand die graag tut, brrr) staart gewassen en dergelijke en even aan de longe gezet. Ga vanavond weer verder. Ik merk dat ze dat ook wardeert en gelijk een stuk beter te pas is. Voor mij een kleine moeite om af en toe een pasje terug te nemen en ik merk aan haar dat zij meer voor mij wil doen....

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:43

Sorry Jacksel, maar dat is dus idd de manier waarop ik er tegenaan kijk. Hij mag 23 uur per dag lummelen, dus dan vind ik het niet teveel gevraagd als hij 1 uurtje per dag wat voor mij doet. Ik werk 8 uur voor hem.
Dus de verhouding is nog altijd in zijn voordeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:46

Maar jij kiest voor hem, dus is het ook normaal dat je voor hem werkt
tenminste zo kijk ik er tegen aan.

Misschien wilde hij helemaal geen dressuurpaard zijn maar een cross paard Haha!
Maar komt ie verdorie bij jou terecht Knipoog Haha!

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:47

runningkawa schreef:

Niets aan toe te voegen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:48

dr_jacksel"]
[quote="runningkawa schreef:

Niets aan toe te voegen
[/quote]

Denk alleen dat Kawa dat ook vaak denkt Schijnheilig

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:54

Fitzroy schreef:
Sorry Jacksel, maar dat is dus idd de manier waarop ik er tegenaan kijk. Hij mag 23 uur per dag lummelen, dus dan vind ik het niet teveel gevraagd als hij 1 uurtje per dag wat voor mij doet. Ik werk 8 uur voor hem.
Dus de verhouding is nog altijd in zijn voordeel.

Werk jij alleen voor je paard? Knipoog

Dat hij voor jou aan het werk moet, is ook niets mis mee. Maar is eerlijkheid niet geboden?
Ik suggereer btw niet dat dat bij niet zo is, maar om even op het onderwerp terug te komen.

moekoekoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 17:13

Hmmm...ik weet niet hoe het bij jullie is. Maar ik hoef niet bij mijn baas aan te komen met : misselijk, moe, mijn dag niet, geen zin, winterdepressie, voorjaarsmoeheid en andere ellende. Ziek is ziek, dan moet ik niet komen. Maar als ik er ben moet ik er voor 100% zijn.

Bovendien is met paarden bezig zijn niet voor iedereen alleen een hobby. Ik verdien er ook geld mee.
Ben het ermee eens dat je een paard niet moet overvragen. Maar je hebt er ook echt tussen die ertussen uit naaien om zich te kunnen drukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 17:17

Klopt en die laatse groep zou ik zelf dan ook aanpakken, maar wel op een nette manier, niet 5 min nadat het bebeurt was in de ring
heb dan het lef het meteen te doen, daar waar hij het fout deed.

En als dat elke proef moet, zou ik toch gaan denken of je wel door moet gaan

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 17:25

Tuurlijk, er lopen zeker slimme draken bij... Maar er zijn grenzen voor het afstraffen daarvan. En ik vind dat dat niet is, na 10 minuten dat je de ring verlaten hebt.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 17:26

suzanne schreef:
Nou Sjuimpje....ik zou zeggen: kom er maar eens een handrem opzetten. En dan graag op concours, want thuis lukt het me zelf ook nog wel.
Ik zou het geweldig vinden. want mijn instructrice, die vast de minste niet is heeft ook bovenop een heuvel met hem gestaan.
Tuurlijk...je moet hem voor zijn, maar als je voor je donder gereden wordt ben je net een fractie van een sec te laat en dan ben je de klos.
Ik ben benieuwd hoe je het oplost.

Mijn reactie was niet speciaal voor jou bedoeld,
en zoals ik al zei heb ik met mijn eigen paard ook veel moeilijk heden (gehad), ik denk ook helemaal niet dat ik die bij jou en je paard weet op te lossen.
Sterker nog, mijn ervaring is dat je alleen maar verder van huis raakt als je het een ander laat doen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 20:28

Ik weet best wat Fitz had willen zijn: een LUI Paard Haha!

Maar om op het onderwerp terug te komen: ik heb mijn paard nog nooit op zijn flikker gegeven na de proef. Ik heb het geprobeerd IN de proef wat een 'mooie' demonstratie voor alle Almelo-gangers gaf verleden jaar.
Na de proef kun je -als ze tenminste niet zo klierig zijn als die van suzanne en mij Knipoog en met een flinke rotgang richting stallen gaan - hooguit op het losrijterrein je paard nog wat verder doorrijden.

Ik ben er dus niet van overtuigd dat de schuld altijd bij de ruiter gezocht moet worden, dat is eigenlijk het punt waar het om draait.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 20:30

En dat ben ik weer wel met je eens Haha!