Hoe krijg je een 9 op verzorging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe krijg je een 9 op verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:49

Vergeet je tuig niet als je echt uit wilt blinken op verzorging. Ik zie tegenwoordig aardig wat mensen met ongepoetst tuig op wedstrijd gaan. Goed schoonmaken en lekker invetten, gespjes mooi schoon en alle losse dingetjes door de passantjes. Dat maakt een mooi plaatje echt 'af' wat mij betreft.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:51

M gaan starten, dan krijg je geen punten meer voor verzorging. :D

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:08

Ik heb toevallig de afgelopen maanden 2x een 9 gehad op wedstrijd (4 proeven dus 4x een 9) maar ik vind dat zelf ook wel een beetje belachelijk _O-
Van de winter op een haflingerwedstrijd waar ik de enige in mijn dagdeel was met ingevlochten manen..stond er op m'n protocol een 9 met commentaar: "fijn om de hals te zien"
En laatst een 9 met als commentaar: "super verzorging" maar ik weet niet wat de rest dan had :P

Ik heb zelf m'n Haf altijd gevlochten ook al is het niet verplicht :) Ik vind het zelf praktischer (geen manen die vastzitten in de teugels :=) en de hals is gewoon beter te zien voor de jury. Ik denk dat er zeker wel jury's zijn die het fijn vinden dat mensen ook met hun haflinger invlechten...maar goed, we hebben ook vaak zat gewoon een 7 dus ja..ik hou me er echt niet mee bezig :') _O-
Ik zorg gewoon dat de pony helemaal gewassen is, tuig schoon, netjes gevlochten, zelf netjes in m'n pakkie...maar, dat doe ik meer voor mezelf en dat we er op het losrijterrein mooi uitzien, in de proef gaat het om het rijden :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:16

niet alleen het uitzicht van je pony/paard telt maar ook je uitrusting (zadel, dekje, kleren, laarzen,...)

ik denk dat 7 of 8 een standaard cijfer is, alleen wanneer er echt iets uitzonderlijk is kan er een punt bijkomen, maar meestal worden er van de 8 punten afgetrokken voor wat niet in orde is.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:39

Oké, dan doe ik die gouden dingen erin op de eerste wedstrijd. Of je het echt gaat zien? Geen idee. Het is een vos, met een gouden frontriem en dus gouden elastiekjes.. :Y) Voor alles moet een eerste keer zijn ;)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:51

Ik geef standaard een 7 maar een hele witte schimmel krijgt bij mij wel een 8. Bij de ponies geef ik standaard wel een 8. Idd om de reden die hierboven al genoemd is : het zijn toch weer compensatiepunten voor slecht gereden onderdelen. Bovendien kun jij als jurylid nooit zien hoe lang iemand bezig is geweest met tuig poetsen (als dat al gebeurt), wassen en vlechten. De een is daar handiger in dan de ander en de een maakt er veel meer werk van dan een ander. Stel nou dat iemand idd uren bezig is geweest maar net op wedstrijd schiet de knoop van een rijjasje eraf, moet je dan zo iemand 'bestraffen' met een 5 terwijl een ander z'n paard uit de wei plukt er een paar knotten in gooit en klaar is kees?
Dat vind ik niet eerlijk, dus vandaar dat ik een standaard cijfer op z'n plek vind.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:32

Je moet kijken naar het geheel. Naast het toiletteren van je pony kan je bijv ook kijken: hoe is het geheel?
Als je een lichtbruin hoofdstel, een zwart zadel en een groen jasje hebt kan ik me bijv. voorstellen dat het er vreemd uitziet. Verder moet het tuig inorde zijn. Zolang het totaal plaatje klopt, zal je wel een goed cijfer krijgen voor verzorging. Alleen het blijft een feit dat een 9 heel zeldzaam is, juryleden geven vaak standaart een 7, en bij een heel mooi geheel bijv. een 8. :)

sharintje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 13:42

Sonja schreef:
Vergeet je tuig niet als je echt uit wilt blinken op verzorging. Ik zie tegenwoordig aardig wat mensen met ongepoetst tuig op wedstrijd gaan. Goed schoonmaken en lekker invetten, gespjes mooi schoon en alle losse dingetjes door de passantjes. Dat maakt een mooi plaatje echt 'af' wat mij betreft.

Tsja, maar ik rij op een manege... daar kan je niet je tuig poetsen...
Hoogstens wat olie eroverheen doe, maar uit elkaar halen mag niet...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:25

Tja, ik spoel de paarden dagelijks na het werk af en voor het concours helemaal in het sop. De voeten doe ik daarna met rainmaker zodat ze schoon blijven en blijven glanzen, bij speciale evenementen met hoeflak. De schimmel en appaloosa worden met talkpoeder bewerkt na het wassen zodat ze ook echt wit zijn en bij de donkere paarden wat babyolie over hun snoet. Invlechten met naald en draad. Apart hoofdstel, aparte laarzen, aparte cap en aparte stijgbeugels voor concours die dus echt netjes blijven. Ik rij met zwart en koper/zwart met bling/bruin met koper en heb alles daarop aangepast dan. Voor de goudcombinaties heb ik ook een gouden reversspeld en andere oorbellen en haarnetje en make up dan voor de bling. Maar toch de standaard 7 of 8, dus ik begin nu zelf ook meer te neigen naar laksheid eerlijk gezegd. Als ik met gewoon een borstel eroverheen en her en der een vlechtje met stiekjes erin hetzelfde cijfer krijg, waarom nog zoveel moeite en kosten doen om jezelf en je paard goed te presenteren ;)

Kady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:30

ik heb wel eens een 9 voor verzorging gehad, was daarin tegen ook 2 dagen bezig met tutten en wassen en vlechten en noem maar op! niet speciaal omdat ik op wedstrijd moest maar gewoon omdat ik dat altijd heerlijk vond om te doen op een zaterdag!

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:34

Ik vind het echt belachelijk dat het bij sommige juryleden onmogelijk is om een 9 te halen voor verzorgen. Als de beoordeling puur en alleen over het rijden zou gaan dan zouden ze het oordeel verzorging achterwege moeten laten. Of alleen er bij zetten goed/nietgoed
Wanneer er een onderdeel op staat die beoordeeld kan worden met een cijfer tussen de 1 en de 10, dan moet dat dus gewoon mogelijk zijn. Doordat ik toch altijd wel een 8 krijg voor verzorging, was ik de staart van mijn paard eigenlijk nooit meer voor de wedstrijd, ik lak zijn hoefjes niet meer, ik doe gewoon een snelle merrievlecht in, of een hengstenvlecht, ligt aan mijn bui, en dan ga ik rijden. Krijg toch wel een 8. Als het mogelijk zou zijn om een 9 te scoren zou ik echt veel harder mijn best doen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:35

@urielle, de verzorging doe je toch ook gewoon omdat je zelf goed voor de dag wilt komen? Ik maak ook nog steeds best veel werk van de verzorging maar krijg er geen punten meer voor. En ik weet ook dat andere mensen er geen heisa van maken, maar dat moeten ze zelf weten. Ik wil voor mezelf dat mijn paard en ik er pico bello bij lopen. Daar heb ik geen 9 voor nodig ;)

*edit* voor Christel geldt hetzelfde. Er goed verzorgd uit zien doe je niet voor een jurylid maar doe je voor jezelf.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 12-05-10 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

SemperFi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:36

Mijn vader heeft laatst een keer en 10 op verzorging gegeven, dit was omdat de combinatie helemaal op elkaar was afgestemd. De menwagen, tuigonderdelen, zweep, kleding, alles was schoon en met bordeauxrood onderlegt. Oja, paard zag er natuurlijk ook perfect uit! Witte was spierwit en zwart was ook zwart (en niet vaalzwart). Mn moeder geeft enkel eens een 9 wanneer een schimmel spierwit is. Verder meestal 7 of 8. Soms ook een 5 of 6 hoor wanneer het gewoon niet schoon en netjes is (geldt voor beide ouders) Zelf kreeg ik toch vaak een 7 of 8.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:36

Tja, toen ik nog wedstrijden reed bij de pony's, kregen vaak de mensen die een schimmel hadden (en die spierwit hadden gemaakt voor de wedstrijd) een 9 voor verzorging ;)

Ik had een mooi vosje met blonde manen, het beestje was altijd blinkend en supermooi ingevlochten. Mijn tuig was spik en spam, uren op gepoetst.. Mijn kleding supernetjes, alles schoon geen vlekje te bekennen.. en toch kreeg ik vaak maar een 7 voor verzorging. Soms een 8.

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:38

Ik krijg ook altijd een 8, soms een 7.
gewoon standaart inderdaad.

Relaxed schreef:
sharintje1 schreef:
Is het echt zo moeilijk een 9 te krijgen?

Nee hoor, maar ik ga standaard niet hoger dan een 8 :+ Heb 1 x een 9 gegeven, dat was een bont paard, het witte was spierwit, alles was superschoon en superstrak, super mooi ingevlochten, paard was in een goede conditie.. Maar vooral omdat het witte tot op de hoef zo overduidelijke spierwit was, werd dat een 9 :j

maar hoe moet ik dan een 9 krijgen als in mijn paard geen wit zit?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:40

Ik snap ook wel dat er goed uitzien iets is wat je voor jezelf doet. Alleen ligt mijn standaard tegenwoordig wat lager, terwijl ik voor een hoger punt nog wel eens heel hard mijn best zou gaan doen. Maar het is kansloos, dus doe ik het niet meer.

SemperFi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:40

tsja, het voordeel van een schimmel/bonte hebben danmaar.. daar heb je toch ook meestal veel wit aan en wanneer dat niet schoon is heb je al snel een lager cijfer (tenminste is mijn mening). Ik ga zelf meestal nog even snel met de equishine over de billen en hals heen. Wie weet had het geholpen als ik nog verzorging als onderdeel had...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:31

Ik geef eigenlijk altijd een 8.
Als het heel duidleijk is dat bijv. de sokken niet gewassen en geknipt zijn ga ik ook wel naar beneden. Een 9 geef ik maar heel zelden.
Met mijn schimmel scoorde ik meestal een 8, soms ook wel 7ens en heel enkel een 8 met dan vaak een compliment voor der spierwitte staart. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:33

Fitzroy schreef:
@urielle, de verzorging doe je toch ook gewoon omdat je zelf goed voor de dag wilt komen? Ik maak ook nog steeds best veel werk van de verzorging maar krijg er geen punten meer voor. En ik weet ook dat andere mensen er geen heisa van maken, maar dat moeten ze zelf weten. Ik wil voor mezelf dat mijn paard en ik er pico bello bij lopen. Daar heb ik geen 9 voor nodig ;)

Is ook wel zo natuurlijk, ergens stel ik er ook wel eer in om echt met een perfect verzorgd paard aan te komen. Ik ben best een perfectionist en ik vind het zelf niet zo leuk om met een paard te rijden wat bijv. met elastiekjes gevlochten is, of waar het stof gewoon nog opligt omdat ik niet gewassen heb. Maar het is echt zo ontzettend demotiverend soms als je uitgebreide priegelwerk hetzelfde wordt beloond als de keren dat je er gewoon snel even een borstel over haalt. Plus dat het soms gewoon verleidelijker is om de tijd 's ochtends nog even te gebruiken om te zorgen dat je stallen gemest zijn zodat je dat niet meer hoeft te doen bij thuiskomst, dan om te gaan lopen zepen en soppen voor een jury die het blijkbaar niet eens opmerkt dat je er zoveel moeite in hebt gestoken.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:53

Urielle schreef:
Fitzroy schreef:

Is ook wel zo natuurlijk, ergens stel ik er ook wel eer in om echt met een perfect verzorgd paard aan te komen. Ik ben best een perfectionist en ik vind het zelf niet zo leuk om met een paard te rijden wat bijv. met elastiekjes gevlochten is, of waar het stof gewoon nog opligt omdat ik niet gewassen heb. Maar het is echt zo ontzettend demotiverend soms als je uitgebreide priegelwerk hetzelfde wordt beloond als de keren dat je er gewoon snel even een borstel over haalt. Plus dat het soms gewoon verleidelijker is om de tijd 's ochtends nog even te gebruiken om te zorgen dat je stallen gemest zijn zodat je dat niet meer hoeft te doen bij thuiskomst, dan om te gaan lopen zepen en soppen voor een jury die het blijkbaar niet eens opmerkt dat je er zoveel moeite in hebt gestoken.

Hier ben ik het echt 100% mee eens, dat is precies hoe ik me altijd voel nadat ik heb staan schrobben en alle haartjes heb weg staan werken etc.
De laatste tijd doe ik het ook lang niet meer zo perfectionistisch omdat ik soms dan "gewoon" een 7 krijg terwijl ik echt gewoon niets meer verder kon doen dan wat ik gedaan heb.. Inderdaad demotiverend. Natuurlijk doe je het ook voor jezelf, zelfs met springen was en vlecht ik mijn paard, maar toch. Volgens mij stellen de meeste juryleden gewoon voor ze beginnen een cijfer voor de verzorging vast, in de meeste gevallen een 7 of een 8 en als er dan iets ontbreekt gaat er iets vanaf maar hoger.. :n

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:02

En toch zie je dat vrijwel elke ruiter in het M en Z ook tijd besteed aan het geheel terwijl daar geen punten meer te verdienen zijn voor de verzorging ;)

Voor mij is al het poets- en vlechtwerk enkel en alleen voor m'n eigen voldoening :) Vaak krijg ik op het losrijterrein commentaar van omstanders ("Wat een mooie vlecht","wat glimt ze zeg!", "chique hoor zo'n Haf") en daar doe ik het voor :) Die 1/2/3 punten in m'n proef maken me bar weinig uit ;) Vaak is het mooi meegenomen maar de keren dat ik een 9 had, had ik ook boven de 190 punten en dan maken die 3+ punten toch niet zo veel uit :P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:31

Het punt interesseert me ook niet, maar ik vind een standaard cijfer overkomen alsof de jury niet eens opmerkt dat je er veel aandacht aan hebt besteed. Mijn M-paarden heb ik ook altijd netjes gemaakt, maar ik heb vorige keer mijn schimmel niet eens meer apart voor de wedstrijd gewassen, die is netjes op zichzelf dus die ziet toch wel wit.

samsa0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:34

zou je dan alleen een 9 kunnen krijgen als je paard wit heeft?

Relaxed schreef:
sharintje1 schreef:
Is het echt zo moeilijk een 9 te krijgen?

Nee hoor, maar ik ga standaard niet hoger dan een 8 :+ Heb 1 x een 9 gegeven, dat was een bont paard, het witte was spierwit, alles was superschoon en superstrak, super mooi ingevlochten, paard was in een goede conditie.. Maar vooral omdat het witte tot op de hoef zo overduidelijke spierwit was, werd dat een 9 :j

sharintje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 12:52

Relaxed schreef:
Ik ga standaard niet hoger dan een 8 :+ Heb 1 x een 9 gegeven, dat was een bont paard, het witte was spierwit, alles was superschoon en superstrak, super mooi ingevlochten, paard was in een goede conditie.. Maar vooral omdat het witte tot op de hoef zo overduidelijke spierwit was, werd dat een 9 :j

samsa0000 schreef:
zou je dan alleen een 9 kunnen krijgen als je paard wit heeft?

Tsja, dat vragen sommige hier zich ook af. Je kan misschien beter een schimmel nemen :P :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:24

Moet je wel echt een spierwitte nemen.
Ik heb er een met appels op zijn kont, donkere benen en donkere staart plus een Appaloosa met veel wit maar dat levert niks extra's op :+