Rood lint in de staart van paard, doe jij er wat mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:15

MamboBeach schreef:
Zo moeilijk is dat toch niet? 4 meter is niet zoveel hoor!

Wahaha dat is een kwart van de bak ongeveer, ga maar eens proberen met al die mensen die inrijden, succes, maar ik doe het niet, ik hou al meer rekening met andere mensen dan zij met mij. Ik vind het best.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:15

Skygirl schreef:
MamboBeach schreef:
Maar als er een paard dan slaat kun je de ruiter er ook niet op aanspreken vind ik.

Nou vind ik niet. Je paard moet gewoon goed genoeg luisteren (dus niet slaan als iemand normaal passeert) en anders moet je niet op wedstrijd gaan..

Mijn paard wou dit eerst ook nog weleens (bijna) doen, maar doet dit inmiddels echt niet meer hoor.

Ik vind dus dat je altijd voldoende ruimte moet houden zodat een paard je niet kan raken zodra hij uithaalt!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:16

Nou, je bent als eigenaar/houder (we zullen die juridische nuance maar even laten) altijd aansprakelijk voor de eigen gedragingen van je dier, nog even los van het feit dat ik me persoonlijk ontzettend k*e zou voelen als mijn paard iemand anders slaat, los van de omstandigheden.

Rijerijerije, ik kom ze eerlijk gezegd nooit tegen op wedstrijd. En ik zou er hetzelfde mee doen als ik met van die bokkende malloten (voorbeeldje) doe: een ander stuk terrein opzoeken als die mogelijkheid er is, en anders vragen of ze zelf willen opletten als ze dat niet al doen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:16

MamboBeach schreef:
Skygirl schreef:

Nou vind ik niet. Je paard moet gewoon goed genoeg luisteren (dus niet slaan als iemand normaal passeert) en anders moet je niet op wedstrijd gaan..

Mijn paard wou dit eerst ook nog weleens (bijna) doen, maar doet dit inmiddels echt niet meer hoor.

Ik vind dus dat je altijd voldoende ruimte moet houden zodat een paard je niet kan raken zodra hij uithaalt!

Ja dat ook natuurlijk, maar je hebt je paard dan niet onder controle, dat hoort ook niet.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:17

Silly1972 schreef:
MamboBeach schreef:
Zo moeilijk is dat toch niet? 4 meter is niet zoveel hoor!

Wahaha dat is een kwart van de bak ongeveer, ga maar eens proberen met al die mensen die inrijden, succes, maar ik doe het niet, ik hou al meer rekening met andere mensen dan zij met mij. Ik vind het best.

:') Een kwart!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:17

Lielle schreef:
Ik rijd er nu trouwens nog zo een, die staat ook zomaar achterstevoren als er een ander paard strak passeert. En zolang dat wel fatsoenlijk gebeurt, en niet zodanig dat ik bijna ondersteboven gereden wordt (dat gebeurde me dus laatst) is dat gewoon mijn probleem.

Wanneer jouw paard zo angstig kan reageren, vind ik dat ook prettig om rekening mee te kunnen houden hoor. Mijn paard zal zich ook doodschrikken van de reactie van jouw paard :o

Ik roep altijd wat als mijn paard boven verwachting hyper is en dus kans heb op wegspringen en bokken. Sommige paarden kunnen daar heftig op reageren. Als hij weer braaf ik roep ik ook weer :o

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 16:18

4 meter een kwart van de bak... Uh ik weet niet hoe jij binnen losrijd, maar hier is dat met ong. 4 man in 20x40, dan kan ik prima zelf ontwijken :) het gaat mij nu puur op het rijden in een groen weiland :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:18

Skygirl schreef:
MamboBeach schreef:
Maar als er een paard dan slaat kun je de ruiter er ook niet op aanspreken vind ik.

Er zijn paarden genoeg die slaan als ze zich opgesloten voelen, kan je niks aan doen en heeft imo ook niks met luisteren te maken.. Je kan ze dan gaan straffen, maar dat is niet eerlijk als ze het doen uit schrik of paniek. En dan moet zo'n paard maar thuisblijven? :+ Die van mijn juf (die dus wel eens wil slaan als ie opgesloten raakt) loopt inmiddels LT, beetje zonde als je zo'n paard thuis had gehouden als grasmaaier :+

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:18

Nee dat hoort inderdaad niet als je je paard niet op voldoende afstand kan houden! Dat is een heel slechte zaak! Ik begrijp die mensen ook nooit hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:19

__PSM__ schreef:
4 meter een kwart van de bak... Uh ik weet niet hoe jij binnen losrijd, maar hier is dat met ong. 4 man in 20x40, dan kan ik prima zelf ontwijken :) het gaat mij nu puur op het rijden in een groen weiland :)

4 meter aan beide kanten van het paard en dan ook nog eens voor en achter het paard incl paardlengte.. Nou dan kom je aardig op een kwart uit hoor :j

UrbanL

@TS
wat heeft het voor een zin als ik op je af rij en je hebt een rood lintje in je staart?.

Vind beide netjes ook handig om als je rijdt het te melden aan de andere ruiters. Sommige paarden slaan bv wel als je er te dicht achter rijdt maar als je van voren naderd geen probleem. Als je beide meldt heb je tenminste alles gedaan wat je kan.

Mijn paard vind het nu ook weer eng sinds van de week een paard opzij sprong voor hem. Deze was dus bang voor benaderen maar melde dit niet toen ze de bak inkwam. Het was toen erg druk nu zit ik dus met een terughoudend paard. Meestal duren dit soort dingen bij hem een week of 2.
Zijn zelfvertrouwen heeft al zo snel een deuk en nu dus weer.

Cchanny

Ik vind dat het wel helpt.

En stel dat hij wel een keertje uithaalt en hij is raak, is het hun schuld. Want je hebt het mogelijke al gedaan.
Een gewaarschuwd 'man' telt voor twee.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 16:20

Relaxed schreef:
__PSM__ schreef:

4 meter aan beide kanten van het paard en dan ook nog eens voor en achter het paard incl paardlengte.. Nou dan kom je aardig op een kwart uit hoor :j

Oh zo bedoel je :P nou ja, het gaat mij nu puur over op gras losrijden...

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:20

Relaxed schreef:
Er zijn paarden genoeg die slaan als ze zich opgesloten voelen, kan je niks aan doen en heeft imo ook niks met luisteren te maken.. Je kan ze dan gaan straffen, maar dat is niet eerlijk als ze het doen uit schrik of paniek. En dan moet zo'n paard maar thuisblijven? :+ Die van mijn juf (die dus wel eens wil slaan als ie opgesloten raakt) loopt inmiddels LT, beetje zonde als je zo'n paard thuis had gehouden als grasmaaier :+

Ik bedoelde niet strak passeren, maar niet met overdreven veel ruimte. ;)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:20

MamboBeach schreef:
:') Een kwart!

rijbak is 20 meter breed dus 4 meter is een 5e van de rijbaan, plus de hoefslag en de paarden zelf nog.
ja ik kan best rekenen hoor!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:21

Bandita (meen ik), natuurlijk kun je wel op wedstrijd. Maar dan moet je wel een stuk voorbereiding doen, en wat rustiger wedstrijden opzoeken om mee te beginnen.

Superwoman, wat er gebeurt is dat mijn paard in een keer achterstevoren staat. Verder niets, alleen is dat als ruiter niet zo leuk. Toevallig bij de crossen in Chaam en Etten Leur weer (tijdje niet meegweest), en dan zoek ik zelf wel een rustig plekje op. Voor iedereen prettiger.

Relaxed, onze Pablo sloeg om precies die redenen. Maar dat heeft hij wel afgeleerd, door vertrouwen te geven en door hem wel te corrigeren - met stem - als hij toch wilde slaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:22

Cchanny schreef:
Ik vind dat het wel helpt.

En stel dat hij wel een keertje uithaalt en hij is raak, is het hun schuld. Want je hebt het mogelijke al gedaan.
Een gewaarschuwd 'man' telt voor twee.

Eigenaar/houder is altijd aansprakelijk. Je kan het paard natuurlijk ook thuis houden ;)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:22

Relaxed schreef:

En dat in de lengte ja, precies jij snapt me, en helaas heb je zelden de luxe om maar met 4-5 man in een losrijbak te rijden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:23

Maar mijn punt is dus eigenlijk dat zo'n lintje een mooi signaal is, en dat kan een heel goed idee zijn, maar het blijft primair de verantwoordelijkheid van de ruiter in kwestie om problemen te voorkomen. Andere ruiters horen zo hoffelijk te zijn dat ze hem/haar ook de kans toe geven.

*ben ik zo wat helderder?*

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 16:23

Prisca schreef:
@TS
wat heeft het voor een zin als ik op je af rij en je hebt een rood lintje in je staart?.

Vind beide netjes ook handig om als je rijdt het te melden aan de andere ruiters. Sommige paarden slaan bv wel als je er te dicht achter rijdt maar als je van voren naderd geen probleem. Als je beide meldt heb je tenminste alles gedaan wat je kan.

Mijn paard vind het nu ook weer eng sinds van de week een paard opzij sprong voor hem. Deze was dus bang voor benaderen maar melde dit niet toen ze de bak inkwam. Het was toen erg druk nu zit ik dus met een terughoudend paard. Meestal duren dit soort dingen bij hem een week of 2.
Zijn zelfvertrouwen heeft al zo snel een deuk en nu dus weer.

Prisca, zoals verderop in het topic ook vermeld, doet hij het eigenlijk van alle kanten af alleen van voren het ergste, en rijden mensen om je heen en zullen dus vroeg of laat het lintje zien.. OP een groot open veld voor het losrijden waar nog 20 combi's op rijden kan ik moeilijk iedereen vertellen dat hij bang is voor ander paarden verkeer toch? Dus dacht ik aan het rode lintje...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 16:24

Lielle schreef:
Maar mijn punt is dus eigenlijk dat zo'n lintje een mooi signaal is, en dat kan een heel goed idee zijn, maar het blijft primair de verantwoordelijkheid van de ruiter in kwestie om problemen te voorkomen. Andere ruiters horen zo hoffelijk te zijn dat ze hem/haar ook de kans toe geven.

*ben ik zo wat helderder?*

Ik ben het helemaal met je eens :) en wil dit ook puur als signaal gebruiken...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:24

Lielle schreef:
Superwoman, wat er gebeurt is dat mijn paard in een keer achterstevoren staat. Verder niets, alleen is dat als ruiter niet zo leuk. Toevallig bij de crossen in Chaam en Etten Leur weer (tijdje niet meegweest), en dan zoek ik zelf wel een rustig plekje op. Voor iedereen prettiger..

Ik geloof dat ik makkelijk met jou zou kunnen losrijden hoor, dat we best op 1 lijn zitten.
Toch wou ik even aangeven dat ik het altijd prettig vind om te weten wanneer een paard vaker anders reageerd.
Hou graag rekening met anderen, zeker als dat voor mezelf ook prettiger (veiliger) is. :Y)

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:25

Ik kijk ook uit als er een paard een rood lintje in zijn staart heeft en houd er ook rekening mee.

Ik ga er echter niet mijn hele rijden op diegene aanpassen, vind dat beide/alle ruiters uit moeten kijken voor elkaar :).

superwoman schreef:
Ik roep altijd wat als mijn paard boven verwachting hyper is en dus kans heb op wegspringen en bokken. Sommige paarden kunnen daar heftig op reageren. Als hij weer braaf ik roep ik ook weer :o

Dit vind ik echt super netjes! Heb er eigenlijk nooit echt bij stil gestaan, maar vind het wel een goed voornemen als ik merk dat mijn paard beetje te vrolijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:25

MamboBeach schreef:
Lielle schreef:
het blijft toch echt de verantwoordelijkheid van de ruiter om zijn slaande paard uit de buurt van anderen te houden, en niet andersom.
Het zou toch mooi zijn, lintje erin en maar gewoon doen, en anderen voor de onhebbelijkheden van jouw paard laten opdraaien.

Dit vind ik dus echt waanzin!!!
Als goede ruiter behoor jij nooit en te nimmer dicht langs een ander paard te rijden, zo simpel is het nu eenmaal. Jij vindt het toch ook niet fijn als iemand op je hielen loopt? Of als iemand met autorijden gaat bumperkleven?

Beetje omgedraaide wereld zo! Het is eigenlijk al te gek dat sommige mensen een lintje ervoor aan de staart moeten hangen...

?! Ik denk dat jij degene bent die de wereld omdraait.

Mensen met paarden die slaan mogen van mij thuisblijven

Ik heb in december een trap tegen mijn knie gehad van een merrie die uithaalde naar mijn ruin, is nog niet helemaal hersteld. Ik heb geluk gehad, zijkant knie, stukje meer naar rechts en mijn knieschijf was aan gruzels geweest. Ik vind niet dat het mijn eigen schuld was, ik stond stil met mijn paard, merrie komt langs draait zich om en haalt uit met mij ertussen.
Een rood lintje is het minste wat een ruiter kan doen om zijn verantwoordelijkheid te nemen.

Dus PSM: lintje er in en als het niet meer hoeft laat je het er gewoon weer uit

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:27

superwoman, ik snap jouw punt. Maar op zo'n cross liggen acht ringen en per ring vijf/zes ruiters die aan het losrijden zijn. Dat gaat niet werken ben ik bang. Maar ik houd het wel in gedachten, had er zo nog niet eerder naar gekeken.