lesgever mee nemen op wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:08

HouvanPonys schreef:
En daar was een meisje die kreeg nog les, het leek net alsof ze privé les kreeg, instructrice midden in de bak en maar heen en weer lopen en dat meisje bleef telkens op de volte.

Ja, als je dan met ongeveer 10 man in een 20x40 bak losrijdt, rijd dit niet fijn los.. Vooral dat je stukjes contragalop, en alles meepakt en wel dat je de hele bak doorrijdt, dat rijdt gewoon niet fijn, maargoed, dat heb je met allerlei niveau's wel, of je B of M rijdt, je hebt er dan wel last van..

Wat dat betreft ben ik soms best een takkewijf op concours denk ik. Als iemand me structureel in de weg rijdt en geen voorrang heeft, dan komt het mentale kookpunt dat ik ze gewoon een keer ondersteboven rij vanzelf ~~}> En o wee als ze dan ook nog commentaar durven te hebben of vuil durven te kijken naar me, dan leg ik wel even iets minder beleefd de bakregels uit _-:( Niet als het een keer per ongeluk voorkomt hoor, maar als iemand echt aso aan het rijden is..

En bij een binnenbaan kan de instructeur gewoon aan de kant gaan staan en in de meeste gevallen zijn voetgangers in de rijbaan dan ook verboden dus dan vraag ik ook wel om aan de kant te gaan staan.
Op grote terreinen stoort het me niet zo, dan zal ik er niks van zeggen. (Maar als ze net op mijn diagonaal staan terwijl ik aankom in middendraf ben ik echt niet degene die aan de kant gaat, rijbaan is voor de ruiters, zo werkt het voor mij dan weer wel)

Monnie_

Re: lesgever mee nemen op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:11

oooit van een oortje gehoord? nergens last meer van

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:12

Monnie_ schreef:

haha ja wa da kost :D

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:13

Je hoeft niet persé een sennheiser te hebben hoor :D ik heb er ooit eentje bij de blokker gekocht voor 15,- en daar train ik vaak mee.. doet het super :)

Illusion

gruwelijk irritant.
een instructeur/instructrice die door de bak staat te schreeuwen, of de halve bak in beslag nemen op de volte..

Urielle

Monnie_ schreef:

Niet van de instructeur :D
Maar het is wel heel moeilijk als ruiter om En op je oortje En op de omgeving te focussen :=
Ik vind het wel heel lekker lessen, dat wel!

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:15

ik sta bij mijn trainer op stal,
en gaan altijd samen op wedstrijden
paard van haar mee, en mijn paard mee, samen in de trailer.
dus ze helpt mij nog met kleine dingentjes.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:15

hedwyghedika schreef:
Ik vind dat echt dom hoor, je lesgever meenemen. Misschien is het af en toe wel eens fijn dat je lesgever ziet hoe je paard is op concours. Mijn pony is namelijk heel anders op concours dan thuis. Maar laatst reed ik mijn proef en naast de ring naast mij zat een man die via een soort van "walkie talkie" aan dat meisje zei wat ze moest doen. Dat meisje had dus echt gewoon een oortje in waardoor vertelt werd wat ze moest doen.
Dat snap ik niet, op concours laat je toch zien wat je kan met je paard? :o
Soms staan er ook gewoon mensen midden in het veld/in de bak. Dat is ook zo dom, want opzij gaan ze niet...

wat is daar nou dom aan?
:?
het is bij sommigen ook nooit goed zeg, aan de ene kant wordt het niet fijn gevonden dat er geschreeuw wordt want dan kom je zogenaamd uit je concentratie.
maar als iemand met een orrtje rijdt is het ook niet goed? :')
echt, dit is serieus de grootste onzin die ik ooit gehoord heb.....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:19

volgens mij bedoelde hedwyghedika dat dat meisje tijdens de proef nog instructies kreeg via een oortje. En dat vind ik ook niet helemaal sportief..
(ik zie het wel veel, ook instructeurs die met hun rug naar de jury staan en dat de jury dus niet kan zien dat er iets gezegd wordt, maar ik vind het echt uiterst onsportief om in de ring nog steeds hulp te nemen).

Illusion

oortje vind ik idd een erg goede oplossing, jammer dat er nog veel zijn die gewoon staan te schreeuwen, of een prive les houden in een 20x40 bak met nog 10 andere mensen en vaak ook niet aan de bakregels houden.

edit: goede oplossing voor het losrijden, tijdens de proef is het idd heel onsportief..
Laatst bijgewerkt door Illusion op 05-05-10 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Af en toe is mijn lesgeefster wel mee gezien haar dochter ook wedstrijd rijd en dan kijkt ze bij het inrijden en grijpt ze af en toe kort in als ik mijn heethoofdige trut er echt niet doorheen krijg maar echt enkel in geval van "nood" zeg maar. :) Zo lang ze niet echt een probleem ziet laat ze me het zelf oplossen. :D

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:27

Urielle schreef:
volgens mij bedoelde hedwyghedika dat dat meisje tijdens de proef nog instructies kreeg via een oortje. En dat vind ik ook niet helemaal sportief..
(ik zie het wel veel, ook instructeurs die met hun rug naar de jury staan en dat de jury dus niet kan zien dat er iets gezegd wordt, maar ik vind het echt uiterst onsportief om in de ring nog steeds hulp te nemen).

ohw sorry hedwyghedika, dan is dat natuurlijk niet goed.
als je het zo bedoelde, da's idd heel onsportief :j

tulpje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:38

Ik vind het wel verstandig! op concour gaan is toch weer anders dan thuis oefen voor je proefje. Vaak spelen de zenuewen van zowel ruiter als paard op en onder begelieding wordt ditr dan wel vaak beter opgelost. En als je lesgever je wedstrijd ook heeft gezien, dan kan hij in de les weer beter tijd besteden aan de zwakke punten. Heel verstandig dus om je lesgever mee te nemen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:42

tulpje80 schreef:
Ik vind het wel verstandig! op concour gaan is toch weer anders dan thuis oefen voor je proefje. Vaak spelen de zenuewen van zowel ruiter als paard op en onder begelieding wordt ditr dan wel vaak beter opgelost. En als je lesgever je wedstrijd ook heeft gezien, dan kan hij in de les weer beter tijd besteden aan de zwakke punten. Heel verstandig dus om je lesgever mee te nemen.

Vind je dan niet dat je op de wedstrijd laat zien wat je in die tussentijd heb getraint? Dat je zelf kan toepassen wat je al die tijd geoefend heb...

Ik ben ook niet tegen het meenemen van instructeur... maar sommige krijgen eerst een uur priveles om vervolgens hun proef in te gaan, om daarna weer les te krijgen om daarna hun volgende proef in te gaan. En als zoals hierboven staat iemand een oortje heeft... prima... maar bij ons in de buurt wordt er meer met veel geschreeuw gewerkt. Schreeuwen is best vervelend maar ok, maar als iemand constant op een volte midden op het veld rijdt en daar les krijgt is behoorlijk vervelend!

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:43

Mijn lesgeefster komt altijd mee :$
Gewoon om bij het inrijden nog wat tips te geven, maar ook gewoon
voor de gezelligheid :j

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:41

Mijne komt wel eens kijken gewoon voor de lol. En die geeft dan wel wat tips, maar geen les. Gelukkig niet, want daar zou ik echt niet tegen kunnen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:48

Oortje tijdens de proef is gewoon verboden, dus daar kan de ruiter dan voor gediskwalificeerd worden. Ik les altijd met een oortje, super fijn vind ik dat.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:55

vibabu schreef:
Klopt. Maar wat heb je er aan als je alleen maar onzeker je proef in gaat? en als je zelf je fouten ziet leer je daar misschien nog wel veel meer van.

En als je achteraf ziet wat je niet goed deed kan je de keer daarna er aan werken.

Dan heb je wel een hele slechte instructeur als die je onzeker maakt. Zo eentje zou ik thuis al niet willen hebben, laat staan dat ik die meeneem op wedstrijd.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:57

Ik vond het wel handig dat ze de eerste paar wedstrijden mee wilde gaan. Dan ben je nieuw en kan ze je altijd nog aanwijzingen geven.

HouvanPonys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:08

Urielle schreef:
HouvanPonys schreef:
En daar was een meisje die kreeg nog les, het leek net alsof ze privé les kreeg, instructrice midden in de bak en maar heen en weer lopen en dat meisje bleef telkens op de volte.

Ja, als je dan met ongeveer 10 man in een 20x40 bak losrijdt, rijd dit niet fijn los.. Vooral dat je stukjes contragalop, en alles meepakt en wel dat je de hele bak doorrijdt, dat rijdt gewoon niet fijn, maargoed, dat heb je met allerlei niveau's wel, of je B of M rijdt, je hebt er dan wel last van..

Wat dat betreft ben ik soms best een takkewijf op concours denk ik. Als iemand me structureel in de weg rijdt en geen voorrang heeft, dan komt het mentale kookpunt dat ik ze gewoon een keer ondersteboven rij vanzelf ~~}> En o wee als ze dan ook nog commentaar durven te hebben of vuil durven te kijken naar me, dan leg ik wel even iets minder beleefd de bakregels uit _-:( Niet als het een keer per ongeluk voorkomt hoor, maar als iemand echt aso aan het rijden is..

En bij een binnenbaan kan de instructeur gewoon aan de kant gaan staan en in de meeste gevallen zijn voetgangers in de rijbaan dan ook verboden dus dan vraag ik ook wel om aan de kant te gaan staan.
Op grote terreinen stoort het me niet zo, dan zal ik er niks van zeggen. (Maar als ze net op mijn diagonaal staan terwijl ik aankom in middendraf ben ik echt niet degene die aan de kant gaat, rijbaan is voor de ruiters, zo werkt het voor mij dan weer wel)

Oh zo'n typ kan ik ook wel zijn hoor, gewoon midden de volte's doorrijden enzo.. mijn pony kon je achter op de kont kruipen en dan deed hij nog niks :')
Mijn vader heeft ook vriendelijk gevraagd of zij aan de kant wou staan, nou.. hij had echt wat verkeerd gezegt hoor! Mensen hebben hem de hele tijd chagerijnig aan zitten kijken :')

3 weken geleden op wedstrijd ook, een groot veld en dan gaan ze met 5 pony's op verschillende plekken telkens op de volte blijven..
en dan knal ik perongeluk met mijn pony bijna op iemand anders, ging telkens net goed.. en dan mij boos aankijken dat ik hun in de weg rij.. :+

Oortjes zijn ideaal! geen geschreeuw meer :P maar soms zijn ze wel duur, alhoewel er ook wel goedkopere zijn -denkik- :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:18

Ik heb er een gruwelijke hekel aan.
En bovendien vind ik het ook onzin.

Ik ga pas op concours als ik zeker weet dat mijn paarden en ik het niveau aankunnen. Anders heeft het geen zin om te starten. En omdat ik weet dat ik het niveau aankan ben ik dus al helemaal voorbereidt op concours en heb ik dus geen instructie meer nodig.

Als er mensen zijn die (en die zijn er!! ) niet zonder hun instructeur op concours gaan dan kunnen ze mijn insziens beter thuisblijven. Je moet het namelijk al vóór elkaar hebben voordat je op concours gaat

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:21

Nou nou, volgens mij staat Sjef ook nog wel eens wat aanwijzingen te geven als Anky aan het losrijden is :+

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:28

Sjef staat dan contstant aanwijzingen te geven. ;)

Op de basiswedstrijden heb ik er echt een hekel aan. Op de nationale en internationale concoursen werken ze allemaal met oortjes.

En daarbij, Tips & aanwijzingen zijn heel wat anders als les.
In mijn ogen althans.

Een enkele tip tussendoor krijg ik graag, contstant commentaar = dus lesgeven heb ik een hekel aan op concours. Vooral omdat de desbetreffende ruiters alleen nog maar rekening houden met zichzelf en hun instructeur. De rest van het losrijterrein wordt vaak compleet vergeten.

Voor mij ergernis nummer 1 op concours!

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:57

Mijn instructeur gaat ook vaak mee op concours, hij helpt me dan met losrijden. Hij gaat me dan niet een complete les geven maar helpt me gewoon bij de moeilijke dingen en zegt hoe ik het beste kan losrijden. Ik vind het zelf heel fijn omdat je dan minder onzeker bent. Als hij niet mee gaat lukt het me ook wel zelf hoor. Maar het is toch fijn als je er bij geholpen wordt.

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:00

Chaos schreef:
Ik heb er een gruwelijke hekel aan.
En bovendien vind ik het ook onzin.

Ik ga pas op concours als ik zeker weet dat mijn paarden en ik het niveau aankunnen. Anders heeft het geen zin om te starten. En omdat ik weet dat ik het niveau aankan ben ik dus al helemaal voorbereidt op concours en heb ik dus geen instructie meer nodig.

Als er mensen zijn die (en die zijn er!! ) niet zonder hun instructeur op concours gaan dan kunnen ze mijn insziens beter thuisblijven. Je moet het namelijk al vóór elkaar hebben voordat je op concours gaat

Als je je instructeur meeneemt op concours wil dat toch niet zeggen dat je het niet alleen kan en dat je het niet voor elkaar hebt?
Misschien vind je het wel gewoon fijn dat er iemand is die zegt of je het goed doet of niet, en wie je zonodig helpt. Ik zelf ga veel rustiger en ontspannender op concours als mijn instructeur er ook is. Het is altijd best een opluchting als ik hem zie staan langs het losrijterrein. Het is niet zo dat ik het niet zelf kan. Ik ga ook vaak genoeg alleen en dan lukt het ook wel. Alleen ben je dan wat onzekerder, en misschien minder ontspannen. Het heeft er dan niks mee te maken of je je paard voor elkaar hebt of niet.