Met jonge paarden voor eerst op wedstrijd? Longeren of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ArabicQueen

Re: Met jonge paarden voor eerst op wedstrijd? Longeren of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 20:04

Uuhmm willen jullie die discussie ergens anders doen en niet in mijn topic AUB!!

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:18

Je moet doen waarvan je zelf denkt dat het zal helpen!!! Iedereen heeft een andere mening, maar dat komt ook omdat elk paard anders op dingen reageert. Ik zelf zou er dus gewoon opstappen, en gelijk aan het werk zetten. Als je weet dat je paard raar zal reageren, omdat hij dat ook de voorgaande keren heeft gedaan, ben je daarop voorbereid lijkt me, en kun je hem evt. thuis al wat longeren zodat de échte frisheid er wel af is.
Longeren op concoursterrein zelf geeft imo veel hinder, omdat andere paarden hier ook op reageren.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:21

Bij het concours aar TS het over heeft, hebben weinig anderen er last van. Het is een heel groot wedstrijdterrein, waar genoeg ruimte is om te longeren, zonder anderen daarbij te hinderen...

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:25

Nou goed, het is nooit verkeerd natuurlijk als zij zelf denkt dat haar paarden daarvan iets ontspannen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:26

Kun je anders niet de benodigde spullen meenemen allemaal en dan zien hoe de reactie van je paard is? Dus gewoon erop gaan.. is ze je te ''heftig'' dat je dan nog even laat uitrazen aan de longeerlijn.

Heeft degene waar ik laatst mee op concours was ook gedaan.. die was gewoon even zo fris dat ie even kon uitbokken aan de lijn en daarna verder rijden.. Was ie alsnog fris, maar het bokken was er uit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:40

Zarena schreef:
Longeren op concoursterrein zelf geeft imo veel hinder, omdat andere paarden hier ook op reageren.

Je zoekt toch een geschikte locatie op als je je paarden voor de eerste keer start? Ik start nergens zonder een longeercirkel (en als je daarnaast gaat rijden dan is het je eigen probleem en niet het mijne :+ ). Als ze dan rondjes willen rennen met hun staart op hun rug of enorm lopen bokken, dan graag zonder mij erop. Ik stap wel op als ze een beetje kalmeren :D

Bongo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 19:03

Net als iedereen zegt moet je gelijk opstappen en dan je zelf helemaal ontspannen en denken dat er niks gaat gebeuren dat voorkomt namelijk ook extra spanningbij je paard...
Toen ik voor het eerst met mijn pony op wedstrijd ging dacht ik dat het een ramp was omdat het echt een schrikachtige pony is dat alles eng vind, maar op het terrein was ze heel rustig omdat haar vriendje wel meeging en die had wel wedstrijd ervaring.
Toen zijn ze samen wezen inrijden en daarna durfde ze wel alleen...
Misschien is het ook handig om dat te doen dat iemand je andere paard misschien al inrijd dan krijgen ze meer vertrouwen ;)

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:30

Ik longeer mn paard altijd thuis voor wedstrijd aan, en als ik savonds moet starten rij ik hem s' ochtends altijd nog even :)

pippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:56

Urielle schreef:
Je zoekt toch een geschikte locatie op als je je paarden voor de eerste keer start? Ik start nergens zonder een longeercirkel (en als je daarnaast gaat rijden dan is het je eigen probleem en niet het mijne :+ ). Als ze dan rondjes willen rennen met hun staart op hun rug of enorm lopen bokken, dan graag zonder mij erop. Ik stap wel op als ze een beetje kalmeren :D

Ik denk dat je zelf een probleem hebt als je nog moet longeren :+ Ik ga eerst oefenparcoursen en op vreemde terreinen rijden voordat ik hem klaar heb voor concours.Als hij nog loopt te bokken staart erop gooien en rondjes rennen gaat hij echt niet mee,Oefen ik wel even door en hoef ik geen longeer cirkel op te zoeken. ;)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:39

ik zou, er ong een uur 3 kwartier van te voren gaan losrijden, dan is hij/zij lekker mak in de proef en dan kan je bij de volgende wedstrijdt voelen waar je keuze naar uitgaat, lang losrijden of longeren

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:57

pippie schreef:
Urielle schreef:

Ik denk dat je zelf een probleem hebt als je nog moet longeren :+ Ik ga eerst oefenparcoursen en op vreemde terreinen rijden voordat ik hem klaar heb voor concours.Als hij nog loopt te bokken staart erop gooien en rondjes rennen gaat hij echt niet mee,Oefen ik wel even door en hoef ik geen longeer cirkel op te zoeken. ;)

Inderdaad. Wanneer je paard gek doet, is hij blijkbaar niet wedstrijdklaar.
Een paard moet ten allen tijde bij jou blijven. Bokken en rennen doet hij mar in het land/paddock/los in de bak. Maar niet met mij er op. Dan gewoon niet weggaan. Ben je alleen maar anderen tot last.

Als de paarden op stal staan, kun je ze thuis eerst even losgooien/longeren. Puur voor hun eigen gevoel. Maar niet omdat je ze anders niet kan houden. Dan Is er iets nog niet helemaal ok..

Longeren is BTW ook niet overal toegestaan op inrijterrein. En om allen te starten bij accomedaties met een longeercirkel, is ook een heel gepuzzel.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:39

Nou dat vind ik ook wel erg 'dramatisch' genomen. Soms kan 'n paard een slechte/drukke dag hebben toch..

Paard van 'n vriendin van me had dat laatst, en toch zit ze nu 1 wp verwijderd van de m1 hoor..
Die heeft ze gewoon ff gelongeert dan maar.

SophieMPL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:49

Ik ben voor het eerst op wedstrijd gegaan toen mijn paardje 3.5jaar was.. Hij is een zeer rustig type..
Eens daar was hij de braafste van almaal! Zo rustig! Heb hem dus ook niet gelongeerd, goed ingereden.. Beetje laten verkennen.....
Ik zou het proberen zonder te longeren.. ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:02

Nagini schreef:
Nou dat vind ik ook wel erg 'dramatisch' genomen. Soms kan 'n paard een slechte/drukke dag hebben toch..

Paard van 'n vriendin van me had dat laatst, en toch zit ze nu 1 wp verwijderd van de m1 hoor..
Die heeft ze gewoon ff gelongeert dan maar.

Die hebben we hier op stal ook een, 1e buitenwedstrijd is hij zo gek als een deur...echt gevaarlijk!!!! maar de combinatie heeft al wel de punten voor het Z ;)

Het voorgaande vind ik dus onzin, het zegt dus niets over dat je zelf problemen hebt of dat het paard nog niet wedstrijdklaar is.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 03-05-10 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:05

pippie schreef:

Onzin, 'mijn' hengst liep mijn lessen op andere locatie, is mee gaan oefenen met een merrie erbij, is twee keer mee op buitenrit geweest, heb ik gereden op een hengstenshow en had al aan de hand twee hengstenkeuringen gelopen want hij is goedgekeurd.
En toch had ik er op het eerste concours heel wat mee te stellen, lees: dravend aan de hand naar het losrijterrein en 45 minuten in dolle galop met zijn staart op zijn rug aan de longe. Onder het zadel heeft hij zich daarna afgezien van wat brullen en zijn nek erop zetten wel gedragen, maar als ik er gelijk op was gegaan had ik alle hoeken van de baan gezien met hem. En die hengst is nota bene de braafste op stal om mee te rijden, mijn zwarte ruin is veel feller en die was de eerste concoursen dan weer een lammetje om te rijden, die kroop helemaal in zijn schulp.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:44

Ik zou zeggen longeer hem thuis eerst even, zodat de meeste gekheid eraf is..Mocht hij dan nog druk zijn als ie van de trailer af is gewoon aan de hand stappen en eventueel even laten grazen. En gewoon daarna erop en rijden..

pippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:49

Urielle schreef:

Het gaat er niet om dat je hengst gelongeerd moet worden,maar dat een ander maar voor jou uit moet kijken.mooi makkelijk zeggen.... je eigen probleem niet de mijne :+ :+.Toen ik vorige week voor het eerst met mijn nieuwe paard naar concours ging moest ik ook wel even doorzetten om er op te stappen.Als er dan iemand in de buurt is die hem 45 min.moet longeren heb ik hem ook leip...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:00

Ik zoek nota bene speciaal concoursen op met een afgezette longeercirkel, dan ben je gewoon dom bezig als je daar met een onervaren lastig paard naast gaat rijden. Je mag blij zijn dat ik niet gewoon op de bonnefooi erop stap en al bokkend over het losrijterrein kletter. Die mensen zie je ook genoeg, hun paard braaf na een half uur, maar de rest van de paarden volkomen over de mik de ring in moeten. Heel sportief. (en zo te horen zijn er van die mensen heel wat in het topic, want bijna iedereen roept hier 'ik zie wel'.)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:07

Ik longeer dus ook altijd even voor ik erop stap op vreemd terrein/wedstrijd. Hij heeft me 2 keer gelanceerd op vreemd terrein en met wedstrijd heb ik toch (gezonde) spanning, waar paard op reageert. Ik zoek dus wedstrijden op waar ik kan en mag logeren. Dit vraag ik ook altijd even. Ik hoef maar 5 minuutjes te longeren en dan kan ik erop. Doe ik dat niet, lig ik er binnen paar meter af, nouja vroeger. Nu is hij een stuk braver en kent het riedeltje van opzadelen, even longeren, rondje aan de hand stappen, rondje erop met moeders ernaast en dan lekker rijden.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:58

Idd :j en als het je zelf gewoon 'n rustiger gevoel geeft. Je hoeft ook zeker niet 3 kwartier te longeren... 5 tot 10 minuutjes was al meer dan genoeg.

De wedstrijd waar wij laatst waren was een enorm groot grasveld waar ingereden werd.. toen zijn we achter ergens in een hoek gaan staan.. als je dan in de buurt komt rijden is het echt je eigen schuld.

Ziet het daarna meestal ook 10x zo vriendelijk uit dan een groot deel wat er verder op los rijd/ragt/schopt omdat het paard anders weet ik welke kant op vliegt.
kleine correctie in mn vorige post, ze is bijna m2 startgerechtigd..

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 15:26

Deze tips kan ik ook gebruiken }>

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 16:15

Longeren kan soms helpen, maar je moet je wel realiseren dat het heel storend kan zijn voor anderen. Longeren kun je thuis ook doen. Door het reizen, als ze dat niet gewend, zijn verliezen ze ook al wat energie. Zelf vind ik het hoogst vervelend als ik met mijn jonge paard aan het losrijden bent en iemand is zijn stuiterbal op het losrijterrein een het longeren.

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 16:16

Lithya schreef:
Longeren kan soms helpen, maar je moet je wel realiseren dat het heel storend kan zijn voor anderen. Longeren kun je thuis ook doen. Door het reizen, als ze dat niet gewend, zijn verliezen ze ook al wat energie. Zelf vind ik het hoogst vervelend als ik met mijn jonge paard aan het losrijden bent en iemand is zijn stuiterbal op het losrijterrein een het longeren.

voor mense met vroijke paarden, zoals ik, is longeren toch iets handigs 8-)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 16:34

Lithya schreef:
Zelf vind ik het hoogst vervelend als ik met mijn jonge paard aan het losrijden bent en iemand is zijn stuiterbal op het losrijterrein een het longeren.

Kun je nagaan hoe vervelend het is als iemand met een stuurloos en bokkend paard je bijna van de sokken komt rijden ;)

Thuis longeren vind ik echt geen optie. Thuis lopen ze als van die makke schapen aan de longe en dan kom je op een druk terrein en springen ze van de adrenaline alsnog pardoes alle kanten op. Nog afgezien van dat ik doorgaans toch wel minstens een uur onderweg ben en ze daarna ook nog een uur op de trailer staan. Dat longeren zijn ze allang vergeten tegen de tijd dat je erop stapt.

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 16:42

Urielle schreef:
Lithya schreef:
Zelf vind ik het hoogst vervelend als ik met mijn jonge paard aan het losrijden bent en iemand is zijn stuiterbal op het losrijterrein een het longeren.

Kun je nagaan hoe vervelend het is als iemand met een stuurloos en bokkend paard je bijna van de sokken komt rijden ;)

Thuis longeren vind ik echt geen optie. Thuis lopen ze als van die makke schapen aan de longe en dan kom je op een druk terrein en springen ze van de adrenaline alsnog pardoes alle kanten op. Nog afgezien van dat ik doorgaans toch wel minstens een uur onderweg ben en ze daarna ook nog een uur op de trailer staan. Dat longeren zijn ze allang vergeten tegen de tijd dat je erop stapt.

groot gelijk ;) :9