Waarom mag er geen slof gebruikt worden op het inrij terrein

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:31

Afbeelding

ik rij bijvoorbeeld zo met een slof........... en het ding zit aan de singelstoten vast.......

Ik rij met een slof omdat het mij mentaal helpt (in de zin dat ik denk dat ik het dan beter onder controle heb!!) bij het rijden van paarden waar niet veel mensen meer op op zullen willen stappen.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:33

@milou ik krijg kippenvel van die foto! Veel te geforceerd, hopelijk wordt dat ook verboden.

Ik denk dat ze willen aangeven dat je de slofteugel tijdelijk moet gebruiken en niet permanent?

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:33

Kiwiko: Maar waarom zou dat jou mentaal helpen? Je kan toch ook iets anders mentaal instellen? Dan is die slof toch helemaal niet meer nodig..

Avelienvd

Re: Waarom mag er geen slof gebruikt worden op het inrij terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:35

Ik denk dat Kiwiko over het algemeen iets minder brave paarden onder zich heeft dan de gemidddelde bokker.
En ja dan kan een slof net even dat steuntje geven

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:36

Kiwiko dank voor uw foto en uitleg, dat maakt een hoop duidelijk. Ik rij praktisch nooit met een slof, een enkele uitzondering in het verleden daar gelaten om te leren rijden met slofteugel.
Tot nu toe heb ik me weten te redden zonder slofteugel, op de meest verschillende paarden van niveau en geschiedenis.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:37

xmiloux1 schreef:
Kiwiko: Maar waarom zou dat jou mentaal helpen? Je kan toch ook iets anders mentaal instellen? Dan is die slof toch helemaal niet meer nodig..

omdat ik gewoonweg niet zelfverzekerd genoeg ben .......... :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:38

Heeft u dan wel de benodigde begeleiding en ondersteuning?

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:47

kiwiko zal ongetwijfeld genoeg begleiding en ondersteuning hebben als ze t nodig heeft.. heb ondertussen genoeg gelezen van dr om dat te weten. ook denk ik dat bij die paarden geen psycholoog tegen op kan l*llen :D want een beetje angst heb je toch wel, en das goed want dat houdt je allert. al is angst misschien een verkeerd woord, maar t kwam als eerste op.

ik heb niet alles goed doorgelezen maar is er nu al duidelijk waarom er niet met slof gereden mag worden dan?
ben ik nl ook wel benieuwd naar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:47

IK???? jazeker. :D

Ik rij zowizo nooit alleen op jonkies............ er is altijd iemand in de buurt die me kan helpen :)

Ik rij eigenlijk nooit alleen.......... come to think of it, ik zorg er altijd voor dat er in iedergeval iemand is om 112 te bellen :D :D

en ja na 25 jaar paarden inrijden, beleren en corrigeren........... weet je wel dat dat stukkie nou net effe belangrijk is :)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:50

katia1993 schreef:
@milou ik krijg kippenvel van die foto! Veel te geforceerd, hopelijk wordt dat ook verboden.

Wat een gelul zeg! Is een keer de neus eruit met de nek als hoogste punt is het nog niet goed...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:52

newmom schreef:
kiwiko zal ongetwijfeld genoeg begleiding en ondersteuning hebben als ze t nodig heeft.. heb ondertussen genoeg gelezen van dr om dat te weten. ook denk ik dat bij die paarden geen psycholoog tegen op kan l*llen :D want een beetje angst heb je toch wel, en das goed want dat houdt je allert. al is angst misschien een verkeerd woord, maar t kwam als eerste op.

ik heb niet alles goed doorgelezen maar is er nu al duidelijk waarom er niet met slof gereden mag worden dan?

angst is het goede woord....... vroegah had ik dat niet......... nu dat ik een kind en een bedrijf heb waar veel mensen van eten ben ik toch wel wat voorzichtiger geworden......... ik in een rolstoel (en dat gebeurd zomaar hoor vanaf een paard) ga het niet meer waarmaken waar ik nu voor sta.....

Dus ja......... ergens regeert een stukje angst, ondanks dat ik weet dat ik handig genoeg ben........ maar ik heb die psygologische steun van het omhebben van een slof echt gewoon nodig.... tussen mijn oortjes :)

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:52

Beter dan zo naar beneden vind ik persoonlijk, Vudress. ;)

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:02

KiWiKo schreef:
newmom schreef:

angst is het goede woord....... vroegah had ik dat niet......... nu dat ik een kind en een bedrijf heb waar veel mensen van eten ben ik toch wel wat voorzichtiger geworden......... ik in een rolstoel (en dat gebeurd zomaar hoor vanaf een paard) ga het niet meer waarmaken waar ik nu voor sta.....

Dus ja......... ergens regeert een stukje angst, ondanks dat ik weet dat ik handig genoeg ben........ maar ik heb die psygologische steun van het omhebben van een slof echt gewoon nodig.... tussen mijn oortjes :)

ik ken t,.... die verrekte kinderen ook!! hier precies t zelfde, vroegah stapte ik overal op.. nu denk ik echt wel 3 x na (als t niet meer is) want stel dat ik ervanaf kets en iets breek.. wie zorgt er dan voor onze kindjes??? mijn man is internationaal chauffeur, dus hij niet.
nee, dat is echt over. dus vind t alleen maar knap dat je genoeg hebt aan een slof..
ik stap niet meer op de echte draken.. durf t gewoon niet meer, eerlijk is eerlijk.
(al ben ik niet bang voor een bokje, maar t echte corrigeer werk sla ik af, en dat verdiende toch zo leuk haha)

Edit: was wel erg off-topic... sorry!
Laatst bijgewerkt door newmom op 24-02-10 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:03

Een slofteugel met stang en trens!
Echt, het moet niet gekker worden!

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:04

MarcelDufour schreef:

huh... waar zie / hoor / lees je dat marcel?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:07

newmom schreef:
MarcelDufour schreef:

Dat is toch het gevolg van slofteugels toestaan op het opwarmterrein?

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:07

Ik weet eigenlijk ook echt niet waarom je niet met een slof mag inrijden....ik ga het toch eens navragen.

Het gevoel van Kiwiko kan ik me helemaal voorstellen, als ik wist met mijn vorige paard dat hij knettergek zou zijn, deed ik er ook een slof om, voor mijn eigen gevoel!!! Het gevoel dat ik hem dan kon controleren.
En heb best wat momenten gehad dat ik erg blij was dat die erom zat!

Bij mijn jonge paard doe ik een halstertouw om zijn nek als ik het zelf spannend vind, om van de slof "af te komen"

Ben trouwens wel erg blij dat je wel mag longeren...ga ik zeker gebruik van maken!

Weet iemand waarom je dan wel met bijzet mag longeren en niet met een stiek???

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:08

Waar zie jij een slofteugel met stang en trens?

Niets mis mee trouwens, kan sommige paarden heel goed helpen.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:09

huh... waar zie / hoor / lees je dat marcel?[/quote]
Dat is toch het gevolg van slofteugels toestaan op het opwarmterrein?[/quote]

Ga er eigenlijk vanuit dat ze dan geen slof meer nodig hebben, maar dat is misschien een foute gedachte

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:10

Vudress schreef:
Waar zie jij een slofteugel met stang en trens?

Niets mis mee trouwens, kan sommige paarden heel goed helpen.

Nou, als je slofteugels toe zou staan, dan is automatisch het gevolg dat ze met stang en trens gebruikt worden.
Tenzij de bedoeling is dat het alleen in de lagere klasses wel mag, maar niet meer zodra je hoger rijdt.
Dus is dat verbod eigenlijk heel logisch. Toch?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:11

smurvaas schreef:
Ga er eigenlijk vanuit dat ze dan geen slof meer nodig hebben, maar dat is misschien een foute gedachte

Ik zie VUdress al schrijven dat het goed is voor sommige paarden, dus daar ga je al.
Laatst bijgewerkt door Springert op 24-02-10 21:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:11

KiWiKo schreef:
newmom schreef:

Ik heb precies hetzelfde! Ondanks dat ik precies weet hoe het werkt en wat ik tegen anderen kan zeggen om hen te helpen rijd ik mijn jonge paard ook af en toe met slof, bijvoorbeeld als hij een paar dagen niks heeft gedaan of het stormt. Hij kan namelijk heel hard rennen en je voelt je met een slof dan toch iets zekerder.

Wat betreft de vraag van TS; ik ga ervan uit dat dat niet mag omdat je de basis voor elkaar moet hebben voordat je op wedstrijd gaat. Daarnaast is het erg lastig te controleren op juist gebruik. Met een prijsuitreiking te paard mag je dan wel weer een slof gebruiken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:12

een leeftijdsgrens zou moeten kunnen :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:14

KiWiKo schreef:

Voor de ruiter of het paard?

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:14

KiWiKo schreef:

je bedoelt alleen voor jonge paarden? En dan ook een leeftijdsgrens voor ruiters? :)