Rassen in de hogere dressuursport

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Munnie

Re: Rassen in de hogere dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:53

Daarom zeg ik ook dat dat een eindeloze discussie gaat worden maar ik zeg dus een Fries is een half warmbloed :D

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:56

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:56

geerke schreef:
Heino schreef:

Ja dit denk ik dus persoonlijk meer :)
Ik vind barokke rassen gevraagde oefeningen als piaffe, passage, pirouettes etc. juist veel correcter uitvoeren.

ben ik helemaal met je eens!
De barokke paarden hebben doorgaans een iets kortere rug....
Laat z'on lange trakhener maar eens gaan 'zitten' tijdens de piaffe...gaat niet zo makkelijk.
Daarintegen zijn de gestrekte gangen vaak spectaculairder bij de langere paarden.

Ach,je kunt niet alles hebben....

Ook ik ben het hier mee eens! ze kunnen veel meer verzamelen ;)

Tevens rijd er *volgens mij * ook een lusitano in de Gp :j
Ik heb zelf een bruine Pre. Maar elk paard is natuurlijk verschillend kwa lopen je kan het gewoon niet over 1 kam scheren. je hebt pre's die kunnen onwijs strekken en ruim zijn, en je hebt kwpnérs die dat niet kunnen en die kort in de bewegin zijn ;)

petitparis@ De merries meestal wel (uitzondering altijd net als de mijne 1.62) maar de meeste hengste worden tegenwoordig groter gefokt :) en zijn boven de 160 :)
Laatst bijgewerkt door just_kiki op 12-01-10 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:06

Daisies Wiki wordt ook door mensen in elkaar gezet. Maar ik vind een Haflinger Fjord ook geen warmbloed en er zijn echt wel meer koudbloeden moet ik beginnen?

Just_Kiki. Je hebt helemaal gelijk over de verzameling.
Volgens mij zijn er wel een paar en een Lustiano die voorheen genoemd was bij de OS.
Mijn pre kan niet strekken maar ik kan ook wel wat kwpners noemen die het niet kunnen inderdaad. En zo ken ik een pre die absoluut niet kan verzamelen.

Ik heb ook een pre merrie en die is 1,635 om even helemaal precies te zijn en ook nog een zwarte dat is helemaal zeldzaam maar het kan dus inderdaad dat ze groter zijn.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:16

Tja, het heeft allemaal te maken met wat men nu graag wil zien en wat men nu het ideaal beeld vind. Over 20 jaar zou dat vast en zeker weer anders zijn. Alles is constant in beweging om ons heen, en blijft zich ontwikkelen.

Ik vind overigens sommige paarden er echt niet uit zien in een GP proef, en ik heb toch echt alleen de KWPN nog (live) gezien. De foto's van die australische ruiter met de Lusitano, wat een machtige foto's zeg! Het zou dan vast en zeker niet misstaan.

Máár als de oefeningen correct uitgevoerd worden, dan hoort het goed te zijn. Echter hebben we met mensen en verschillende meningen te maken. De een vind de SB van ruiter 2 goed, de ander vind de SB van ruiter 2 heel slecht. Klein voorbeeld.

We hebben met een jurysport te maken, met een oog wat ook wat wil zien, met gokken en hopen dat je de juiste jury's treft, want we roepen wel zo hard dat jury's er niet om heen kunnen als er goed gereden wordt. Maar soms kunnen ruiters zo dicht naast elkaar liggen qua goed rijden, maar omdat het een andere combi is zal de jury er toch 1 beter vinden. En in dat oordeel speelt altijd een plaatje mee. Helaas kunnen we niet silhouetten maken, waarin paarden en ruiters helemaal gelijk zijn en je alleen de oefeningen ziet. En aan de hand hiervan beoordelen wie nou het beste was..

En hoeveel barokke paarden zijn er in tegenstelling tot de KWPN'ers?? Denk dat ze toch erg in minderheid zijn, dus een ruiter zou daarom ook sneller bij een KWPN uitkomen.. Automatisch wordt die vraag groter, maar alles is in beweging dus wie weet waar het naar toe veranderd! :D Ik zou het niet erg vinden.. :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:20

pol013 schreef:
Denken jullie niet dat als toppers werkelijk zouden geloven dat een PRE Grand Prix zou kunnen lopen dat ze hem dan gewoon zouden rijden? Blijkbaar zien de toppers er geen potentie in. Daarom hebben ze ze niet op stal.

Misschien spelen ze op safe? Als ze met KWPN'ers altijd topresultaten hebben behaald, kan ik me voorstellen dat een volgend paard ook weer een KWPN'er wordt. Tijd, geld en energie kun je maar één keer besteden. Als je voor die kaderplaats en dat kampioenschap gaat, dan is IMO safer om die zaken te stoppen in een paard waarmee je voor jouw gevoel meer 'zekerheid' hebt. Of waarbij je sponsors een beter gevoel hebben. ;)

Overigens heeft die Australische die ik eerder in dit topic noemde een behoorlijke tijd op de stal van Isabell Werth gewerkt. Daar is zij deze Lusitano ook vrijwel direct gaan rijden, met IMO toch een leuk resultaat in de Grand Prix en op de OS. Ik doe het haar iig niet na. ;)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:22

En waarom hebben ze dat gevoel van zekerheid bij een KWPNer?
De topruiters (of degene die voor deze mensen op zoek zijn naar paarden) bekijken echt wel elk goed paard. Een foute kleur bestaat daarbij niet en zelfs een 'lelijke ezel' als salinero/ bonfire komen in aanmerking voor de top......

Een PRE heeft gewoon een ander (en dan zeg ik niet beter/slechter) bewegingspatroon als een KWPNer. Dat geeft in de huidige dressuursport blijkbaar niet het gewenste plaatje.

Niemand maakt mij wijs dat ze die paarden gewoon laten staan voor dit werk uit eigenwijsheid/kortzichtigheid/onbekendheid.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:28

Doen ze ook niet, barokke paarden zijn er simpelweg minder geschikt voor.

Karin

Daarover verschillen we dan van mening. Ik denk zelf dat het voor een deel 'durven' is.

En ach, als over een aantal jaren iemand als Edward of Anky zich eens aan een 'ander' type paard waagt en daarmee in de hoogste regionen terecht komt... Dan wordt het vast ineens een hype en wil iedereen zo'n paard. Misschien verandert 'het plaatje' dan ook wel mee. :))

Nogmaals: er zijn uitzonderingen. Net zoals er in andere takken van sport uitzonderingen zijn. Blijkbaar durft hier en daar een ruiter het toch aan - met resultaat.
Laatst bijgewerkt door Karin op 13-01-10 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Daisies

Daar heb je helemaal gelijk in, bijv een Fries wordt soms ook afgeschilderd als een karrepaard. Nou Friezen hebben vechtlust waar je u tegen zegt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:48

Wat hebben vechtlust en karrepaard met elkaar te maken? En wat heeft dat dan weer te maken met geschiktheid voor de (top) sport?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:49

Vechtlust heb je nodig om iets te bereiken? Als een paard niet mee werkt ben je nergens.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:51

Blijkbaar zien mensen als Isabell Werth toch wat in zo'n paard, al is het dan 'maar' onder een stalruiter. ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:51

Tineke Bartels heeft in het verleden tenminste 1 Fries op hoog niveau uitgebracht. Toch zien we bij hen geen Friezen op GP niveau lopen. Dus met alleen maar 'op safe' spelen zal het toch niet te maken hebben.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:53

Ze zijn er simpelweg niet voor gemaakt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:53

Ik zeg ook niet 'alleen maar' op safe spelen, maar ik zie het wel als grote factor.

In een tak van sport als endurance ben je ook 'safer' met een volbloed Arabier. Die lopen bij bosjes mee aan de top. Wat niet wil zeggen dat een Anglo of een geheel ander ras geen kampioenschap kan volbrengen. Maar de kans is kleiner en als je je tijd/geld/energie toch maar één keer kunt besteden én je wilt die top bereiken, dan kan ik me voorstellen dat je voor een ras gaat dat zich al bewezen heeft in die tak van sport in plaats van 'zo ver mogelijk willen komen met een ander ras'. Uitzonderingen daargelaten. ;)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:58

Ja maar dan heb je het toch zelf ook al over geschiktheid? Die volbloed arabier is geschikter en heeft dus meer kans om hoog te komen.

Ik persoonlijk kies er ook voor om met een minder geschikt paard toch op een leuk niveau dressuur te rijden. Gewoon omdat ik dit paard nu eenmaal heb en er best plezier aan beleef om hard te werken met dit dier. Dat maakt hem toch nog niet bij uitstek geschikt? Daarmee kan ik nog niet zeggen dat hij potentie heeft voor het hogere werk en dat het maar raar is dat andere mensen niet ook met zo'n paard proberen hogerop te komen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:00

Ik denk dat het dus niet zo eenvoudig ligt als dat. Tineke heeft al veel vaker aangetoond echt niet bang te zijn voor een experiment, maar bij hen zijn de Friezen dus duidelijk niet doorgebroken voor de hogere sport. Daar zal toch wel een duidelijke reden voor zijn.

Ik snap dit allemaal nooit zo. Als je de ambitie hebt om in de eventingsport het ver te schoppen (en dat is dus 4* niveau, niet een leuke M cross), zul je ook niet met een Tinker aan de start komen. En in de huidige dressuursport zijn KWPN-ers en aanverwanten beter geschikt om in de top mee te draaien dan een PRE of een Fries. Mss is dat over 20 jaar anders, als je nu naar de toppers van 30 jaar terug kijkt (Granat om maar iets te noemen) geloof je het ook niet.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 13-01-10 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:00

Karin schreef:
Daarover verschillen we dan van mening. Ik denk zelf dat het voor een deel 'durven' is.

En ach, als over een aantal jaren iemand als Edward of Anky zich eens aan een 'ander' type paard waagt en daarmee in de hoogste regionen terecht komt... Dan wordt het vast ineens een hype en wil iedereen zo'n paard. Misschien verandert 'het plaatje' dan ook wel mee. :))

Nogmaals: er zijn uitzonderingen. Net zoals er in andere takken van sport uitzonderingen zijn. Blijkbaar durft hier en daar een ruiter het toch aan - met resultaat.

Ja dat vind ik ook :j

Daisies@ Daar ben ik het gewoon niet mee eens. zoals ik al in mijn vorige post zei. Sommige KWPN'ers hebben geen beweging voor de top(ook sommige pre's niet). worden ze voor die beweging gefokt? Ja. Maar dat worden PRE's ook :j die fokken ze ook op beweging. Ik vind het zelf een veel machtiger gezicht een barok paard in de GP als een kwpn (maar dat is mijn mening! ;) )

_Marinke_ schreef:
En hoeveel barokke paarden zijn er in tegenstelling tot de KWPN'ers?? Denk dat ze toch erg in minderheid zijn, dus een ruiter zou daarom ook sneller bij een KWPN uitkomen.. Automatisch wordt die vraag groter, maar alles is in beweging dus wie weet waar het naar toe veranderd! Ik zou het niet erg vinden..

Veel minder zijn er :j mensen zien alleen KWPN érs tegenwoordig in de top. Ik denk dat ze daarom denken dat andere paarden het niet kunnen.

* nu moet ik even naar me volgende les*

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:01

Maar er zijn zeker wel barokke paarden geschikt voor de GP. Het zijn er alleen zo weinig, en kan niet op tegen de kwpn'er.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:01

Klopt. En ruiters zoals jij en ik hebben te kiezen. Daar hangen geen sponsorgelden of kaderplaatsen van af.

Een ruiter die weinig te kiezen heeft en voor de top gaat, zal wellicht zijn kostbare tijd en energie liever steken in iets wat meer kans van slagen heeft.

Aan de andere kant: als je het niet probeert, zul je het ook niet weten. Is niet erg, maar dat is IMO geen reden om dan maar aan te nemen dat zo'n paard 'het dus niet kan, anders zou men er wel voor kiezen'. Er liepen overigens op de OS best wat Lusitano's mee, zag ik in een overzichtje ergens op internet.

Ik vind het overigens nog wel een verschil of je met een Tinker wilt meekomen in de 4* eventing of met een PRE/Lusitano in de GP dressuur.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:04

Karin schreef:
Klopt. En ruiters zoals jij en ik hebben te kiezen. Daar hangen geen sponsorgelden of kaderplaatsen van af.

Ik neem aan dat dit voor mij is. Ik denk dat ik heel wat minder te kiezen heb dan een ruiter die wel op kaderniveau zit. Ik moet het doen met de paarden die kan betalen of die ik te rijden krijg, en daar moet ik het beste van maken. Op kaderniveau heb je - over het geheel genomen - de middelen om het beste paard te kiezen en kennelijk valt die keuze dus nog steeds op de KWPNehners. Niet omdat ze geen keuze hebben, maar omdat de ambitie bij de absolute top ligt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:05

Nee, ik reageerde op pol013, maar er waren alweer een paar mensen sneller dan ik met reageren. ;)

Ik bedoel dat 'de gewone mens' te kiezen heeft in de zin van geen druk van buitenaf om te presteren, de keus hebben om 'met een niet zo gangbaar paard zo ver mogelijk te komen', eens wat anders te proberen.
Laatst bijgewerkt door Karin op 13-01-10 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:06

Maar een goede Fries is betaalbaarder dan een goede kwpn'er. Mijn zus had de keus om voor een bepaald bedrag een kwpn'er te kopen, of voor meer dan het dubbele een Fries. Dan is de keuze snel gemaakt ook al ben je geen Friezen fan.

Veel ruiters die op dat niveau mee rijden hebben weinig keus, beter gezegd. Ze hebben vaak niet eens een eigen paard. Ze rijden voor stallen, en rijden de paarden die zij aangeboden krijgen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:08

Daisies schreef:
Veel ruiters die op dat niveau mee rijden hebben weinig keus, beter gezegd. Ze hebben vaak niet eens een eigen paard. Ze rijden voor stallen, en rijden de paarden die zij aangeboden krijgen.

Dat is dus ook wat ik bedoel. :j

Zij krijgen paarden te rijden waar een ander (vaak de geldschieter/bekostiger van het geheel) potentie in ziet. Tijd is geld, en als je de top wilt bereiken, dan is de spoeling voor wat betreft goede paarden toch best dun. In welke tak van sport dan ook. Ik zou als geldschieter dan ook liever op safe spelen - in het verleden behaalde resultaten geven in de sport toch wel enige garantie voor de toekomst. ;)
Laatst bijgewerkt door Karin op 13-01-10 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt