Op jonge leeftijd op hoog niveau.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:03

Die van ons word dit jaar 6 en start in februarie voor het eerst in de M.
We hebben rustig aan gedaan en heb niet het idee dat ze het niet aan kan.
Trainen niet elke dag en zomers regelmatig een buitenrit er tussendoor.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:07

Sizzle schreef:
Adil18 schreef:
Dat vind ik ook te heftig. Een mooi voorbeeld vind ik altijds de Spaanse Rijschool. Zij geven hun paarden echt de tijd om zioch te ontwikkelen. Deze paarden lopen normaal gesproken vanaf hun 8e mee in de shows...!

Is dat niet een beetje tegenstrijdig? Totilas is wel zielig want die is nog maar 9 en moet de GP oefeningen doen. Maar met 8 jaar kun je wel bij de Spaanse RS piafferen en andere zware hogeschool belastingen doen? :=

Daarom stelde ik de vraag.
De oefeningen van de Spaanse RS zijn een veel zwaardere belasting dan de oefeningen in de basissport..

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:09

Lynske78 schreef:
En z'on paard als Totilas? Hij is pas 9. Hoe denken jullie daarover?

Denk je dat ze daarmee vanaf zijn 3e bezig zijn geweest met ZZ oefeningen?
Kan best zijn dat ze daarmee 'pas' op zijn 6e begonnen zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:25

Yvonniej schreef:
Denk je dat ze daarmee vanaf zijn 3e bezig zijn geweest met ZZ oefeningen?
Kan best zijn dat ze daarmee 'pas' op zijn 6e begonnen zijn.

Dat kan idd goed zijn.
Wel is het zo dat de profs bij het proberen van een vierjarige bijv. al eens laten aantreden naar een piaffe of passage om te kijken of 'het' er in zit. Ik zou niet weten hoe ik het er uit moet halen :P Dus ik denk wel dat de zwaardere oefeningen spelenderwijs al makkelijker worden meegepakt door de ruiters die op hoog niveau hebben gereden omdat ze er minder tegenop kijken.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:41

eowyn04 schreef:
Als ik soms bij die pavo-cupjes kijk, dan wordt ik ook triest.
Laatste keer bij prinsenstad, al die drie jarige lopen gigantisch aan de teugel, verzameld enz...
Daar word ik triest van. Laat die paarden eerst eens lekker door de rug lopen, beetje voorwaarts, zodat ze kunnen ontwikkelen.

En natuurlijk heeft het ene paard meer potentie dan het andere paard en is het ene paard eerder in het Z dan het andere, maar hoe sommige mensen met drie-vierjarige omgaan, daar ga ik van huilen.

Ikzelf heb nu een 5 jarige, zij is erg laat in de ontwikkeling, moeite met de galop door snelle groei. Daar doe ik rustig aan mee.
Nu wordt ze wat sterker en gaan we iets meer door vragen, want nu moet die achterhand goed ontwikkelen.
Ze is nu voor het grootste gedeelte uitgegroeid, dus durf ik wat meer te doen.
Ik zie het als 5 jaar, 5 dagen wat doen, waarvan 1 dag op zijn minst naar buiten en 2 dagen lekker niets.
Rest is rijden of dubbele longe.

jij weet vast niet wat daar de belangrijkste voorwaarden voor zijn ;) idd, van achter uit!!! dus MET een achterbeen en nee, niet van voor in de krul getrokken maar van achteruit naar de hand toe rijden, dit moeten ze bij mij al vanaf dag 1 !! dit is wel degelijk DE manier om ze heel te houden...
ik word verdrietiger van paarden die jaren lang zomaar mogen hobbelen en niks hoeven doen en dan ineens wedstrijden moeten rijden (want ze zijn nu toch wel oud genoeg..)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:43

o ben het ook helemaal met sizzle en kamsel eens, een lachertje die opmerking van adil!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:39

Ik denk dat een paard die op z'n 6e Z loopt met een prof. minder te leiden heeft dan een paard dat 8 is, 3x per week gereden wordt en L loopt.
De verzorging voor zo'n paard is heel goed, wordt altijd in de gaten gehouden (aub geen gezeur over wel of geen weidegang) het paard heeft een bovengemiddeld talent en kan de oefeningen dus makkelijker aan, krijgt de juiste training en wordt uitstekend gereden door zo'n ruiter. . .
Als zo'n paard het niet aan zou kunnen dan was die ruiter er allang mee gestopt hoor...

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:41

Niinatjuh schreef:
Je laat een kind van 5 ook geen zware fitness oefeningen doen.. Of een marathon rennen..

Ik heb ook nog nooit een kind gezien die al 2 of 3 kinderen heeft gegeven...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:46

Sizzle schreef:
Adil18 schreef:
Dat vind ik ook te heftig. Een mooi voorbeeld vind ik altijds de Spaanse Rijschool. Zij geven hun paarden echt de tijd om zioch te ontwikkelen. Deze paarden lopen normaal gesproken vanaf hun 8e mee in de shows...!

Is dat niet een beetje tegenstrijdig? Totilas is wel zielig want die is nog maar 9 en moet de GP oefeningen doen. Maar met 8 jaar kun je wel bij de Spaanse RS piafferen en andere zware hogeschool belastingen doen? :=

Heb ik ergens gezegd dat ik Totilas zielig vind? Leg me a.u.b. niks in de mond...

Laat ik het zo teggen: Het kan wel, paarden op jongere leeftijd hoger laten lopen, maar veel ruiters kunnen het niet...en dan alles mogelijke inzetten (slof e.d.) om met 4/5 de m te bereiken is imo te belastend voor het paard. Het moet leuk blijven en de ruiter moet in staat zijn het paard zo te begeleiden dat het paard niet physiek of mentaal te zeer belast wordt...En dan vraag jezelf maar eens af hoeveel ruiters dat kunnen...

Edit: Lijkt me dat de ruiters van de spaanse rijschool hier wel toe in staat zijn...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:58

Adil18 schreef:
Heb ik ergens gezegd dat ik Totilas zielig vind? Leg me a.u.b. niks in de mond...

Laat ik het zo teggen: Het kan wel, paarden op jongere leeftijd hoger laten lopen, maar veel ruiters kunnen het niet...en dan alles mogelijke inzetten (slof e.d.) om met 4/5 de m te bereiken is imo te belastend voor het paard. Het moet leuk blijven en de ruiter moet in staat zijn het paard zo te begeleiden dat het paard niet physiek of mentaal te zeer belast wordt...En dan vraag jezelf maar eens af hoeveel ruiters dat kunnen...

Edit: Lijkt me dat de ruiters van de spaanse rijschool hier wel toe in staat zijn...

Die ruiters komen ook niet aan het Z toe... :Y)

kamsel

Re: Op jonge leeftijd op hoog niveau.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:01

En aangezien dit topic gaat over jonge paarden op hoog niveau is het misschien handiger om de definitie van hoog niveau eerst vast te stellen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:03

Janine1990 schreef:
Adil18 schreef:

Ik hoop het van harte ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:06

Adil18 schreef:
Janine1990 schreef:

Ik hoop het van harte ;)

Ik zal je even uit je droom helpen, er zijn genoeg GOEDE ruiters die hulpmiddelen op een juiste manier gebruiken... Echt waar!
Helaas (zoals al zo vaak gezegd hier op bokt) is van elk hulpmiddel een martelwerktuig te maken...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:09

Janine1990 schreef:
Adil18 schreef:

Ik hoop het van harte ;)

Ik zal je even uit je droom helpen, er zijn genoeg GOEDE ruiters die hulpmiddelen op een juiste manier gebruiken... Echt waar!
Helaas (zoals al zo vaak gezegd hier op bokt) is van elk hulpmiddel een martelwerktuig te maken...

Even voor de duidelijkheid: Ik hou er niet van wanneer mensen op zo'n kleinerende toon met mij beginnen. Zeker niet gezien ik iemand ben die altijd maar zegt dat een goede ruiter altijd verder zal komen met een minder paard dan een slechte ruiter met een heel erg goed paard.

Ik WEET dat er genoeg ruiters zijn die hulpmiddelen goed toepassen, maar ik weet ook dat er nog meer ruiters zijn die dat niet doen.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:10

essiesilly schreef:
jij weet vast niet wat daar de belangrijkste voorwaarden voor zijn ;) idd, van achter uit!!! dus MET een achterbeen

:? :?

Weet wel degelijk wat de belangrijkste voorwaarden daarvan zijn, dus deze opmerking... :?
Maar je heb achterbeen gebruik en je heb het echte verzamelen....In mijn ogen vind ik dat echte verzamelen toch echt een stuk zwaarder dan goed achterbeen gebruik bij een 3 jarige.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:20

Adil18 schreef:
Even voor de duidelijkheid: Ik hou er niet van wanneer mensen op zo'n kleinerende toon met mij beginnen. Zeker niet gezien ik iemand ben die altijd maar zegt dat een goede ruiter altijd verder zal komen met een minder paard dan een slechte ruiter met een heel erg goed paard.

Ik WEET dat er genoeg ruiters zijn die hulpmiddelen goed toepassen, maar ik weet ook dat er nog meer ruiters zijn die dat niet doen.

Easy easy...
Als jij het zo leest, prima... Maar dan kan ik ook wel wat maken van jouw opmerking ;)
En daar reageerde ik op, op voor mijn gevoel gepaste wijze.

eowyn04 schreef:
essiesilly schreef:
jij weet vast niet wat daar de belangrijkste voorwaarden voor zijn ;) idd, van achter uit!!! dus MET een achterbeen

:? :?

Weet wel degelijk wat de belangrijkste voorwaarden daarvan zijn, dus deze opmerking... :?
Maar je heb achterbeen gebruik en je heb het echte verzamelen....In mijn ogen vind ik dat echte verzamelen toch echt een stuk zwaarder dan goed achterbeen gebruik bij een 3 jarige.

Moet je eens naar de hengstenkeuring gaan, moet je eens kijken hoeveel hengsten daar een gigantisch dragend lopen. Dat is niet per definitie verzameling hoor. Maar ik zou graag wat filmpjes zien... :j

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:22

Een goede ruiter weet echt wel wat hij wel of niet kan vragen bij een jong paard, en als het er niet in zit, inversteerd zo'n ruiter echt niet in een minder paard.

En ik vind dat Z voor een echt talentvol paard nog gewoon basissport is...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:24

Henkjan schreef:
Een goede ruiter weet echt wel wat hij wel of niet kan vragen bij een jong paard, en als het er niet in zit, inversteerd zo'n ruiter echt niet in een minder paard.

Ik ben het helemaal met je eens...

Hoewel er genoeg goede ruiters zijn die zich ook tevreden stellen met een minder paard, maar die hebben gewoon hele andere doelen als het gaat om rijden... ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:29

Janine1990 schreef:
Easy easy...
Als jij het zo leest, prima... Maar dan kan ik ook wel wat maken van jouw opmerking ;)
En daar reageerde ik op, op voor mijn gevoel gepaste wijze.

Dat lijkt me niet...In mijn eerste opmerking reageerde ik niet op jou maar op Sizzle, en dat was overigen ook een normale reactie.

Mijn enige reactie op jou was:

Citaat:
Ik hoop het van harte ;)

Ik weet niet wat je daar uit kan halen... :?

Het is imo onnodig een zin als "ik zal je eens even uit de dromen helpen" voor jouw mening te plaatsen...Alsof ik in een of andere fantasiewereld leef? Is gewoon niet nodig :n

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:30

Adil18 schreef:
Henkjan schreef:

Ik ben het helemaal met je eens...

Hoewel er genoeg goede ruiters zijn die zich ook tevreden stellen met een minder paard, maar die hebben gewoon hele andere doelen als het gaat om rijden... ;)

Zulke ruiters rijden dan ook geen 6 jarig paard op Z niveau denk ik.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:32

Henkjan schreef:

Zulke ruiters rijden dan ook geen 6 jarig paard op Z niveau denk ik.[/quote]

Nee, ik denk niet dat ze dat willen, daar doelde ik daarop, sommige ruiters hebben gewoon geen wedstrijdambities.

Maar een goede ruiter met wedstrijdmabities zal zeker geen tijd investeren in een paard wat nooit het gewenst doel gaat bereiken... :j

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:37

Ik vind persoonlijk dat het aan het paard ligt, de een pakt alles sneller op als de ander. Daarnaast scheelt het ook aan de lichamelijke bouw van een paard, de een is sneller "compleet"als de ander. Dus ik vind het per definitie niet slecht, als een paard leergierig is en redelijk "volgroeit" is, hoeven de oefeningen niet zo'n probleem te zijn. Mijn paard wordt 6 jaar en ik wil deze zomer de overstap naar de klasse M2 maken, hij loopt met gemak voorin in de klasse M1 en voor mij een graatmeter dat het geen probleem hoeft te zijn. Het is wel zo, dat ik vind dat je in je trainingen niet behoort te overdrijven, ga niet door tot het bittere einde. Pak spellender wijs oefeningen mee en breidt dat uit. Ga niets forceren, dan moet je een stap terug doen.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:40

Dat is nou precies het verschil tussen een prof en een amateur! De prof weet precies wat hij moet doen, en hoe hij moet trainen, terwijl een amateur, hoe goed ze het ook willen doen, net wat anders trainen, en niet efficient genoeg trainen.
Daar is vaak een half uur per dag genoeg terwijl de amateur 5 uur per week traint...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:44

Henkjan schreef:
Dat is nou precies het verschil tussen een prof en een amateur! De prof weet precies wat hij moet doen, en hoe hij moet trainen, terwijl een amateur, hoe goed ze het ook willen doen, net wat anders trainen, en niet efficient genoeg trainen.
Daar is vaak een half uur per dag genoeg terwijl de amateur 5 uur per week traint...

Dan ben je dus niet in staat een paard goed te begeleiden en dan wordt het belastend, dat is dus wat ik wilde zeggen met mijn reactie ergens bovenaan deze pagina...!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:44

Dat is niet per definitie zo, profs weten wel hoe ze het willen. Maar dat wil niet zo zijn dat dat dan in een half uurtje gedaan is.
Vaak hebben zij namelijk de paarden met meer karakter, wat soms juist meer tijd kost.

Henkjan schreef: