Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sizzle schreef:Adil18 schreef:Dat vind ik ook te heftig. Een mooi voorbeeld vind ik altijds de Spaanse Rijschool. Zij geven hun paarden echt de tijd om zioch te ontwikkelen. Deze paarden lopen normaal gesproken vanaf hun 8e mee in de shows...!
Is dat niet een beetje tegenstrijdig? Totilas is wel zielig want die is nog maar 9 en moet de GP oefeningen doen. Maar met 8 jaar kun je wel bij de Spaanse RS piafferen en andere zware hogeschool belastingen doen?
Yvonniej schreef:Denk je dat ze daarmee vanaf zijn 3e bezig zijn geweest met ZZ oefeningen?
Kan best zijn dat ze daarmee 'pas' op zijn 6e begonnen zijn.
Dus ik denk wel dat de zwaardere oefeningen spelenderwijs al makkelijker worden meegepakt door de ruiters die op hoog niveau hebben gereden omdat ze er minder tegenop kijken. eowyn04 schreef:Als ik soms bij die pavo-cupjes kijk, dan wordt ik ook triest.
Laatste keer bij prinsenstad, al die drie jarige lopen gigantisch aan de teugel, verzameld enz...
Daar word ik triest van. Laat die paarden eerst eens lekker door de rug lopen, beetje voorwaarts, zodat ze kunnen ontwikkelen.
En natuurlijk heeft het ene paard meer potentie dan het andere paard en is het ene paard eerder in het Z dan het andere, maar hoe sommige mensen met drie-vierjarige omgaan, daar ga ik van huilen.
Ikzelf heb nu een 5 jarige, zij is erg laat in de ontwikkeling, moeite met de galop door snelle groei. Daar doe ik rustig aan mee.
Nu wordt ze wat sterker en gaan we iets meer door vragen, want nu moet die achterhand goed ontwikkelen.
Ze is nu voor het grootste gedeelte uitgegroeid, dus durf ik wat meer te doen.
Ik zie het als 5 jaar, 5 dagen wat doen, waarvan 1 dag op zijn minst naar buiten en 2 dagen lekker niets.
Rest is rijden of dubbele longe.
idd, van achter uit!!! dus MET een achterbeen en nee, niet van voor in de krul getrokken maar van achteruit naar de hand toe rijden, dit moeten ze bij mij al vanaf dag 1 !! dit is wel degelijk DE manier om ze heel te houden... Sizzle schreef:Adil18 schreef:Dat vind ik ook te heftig. Een mooi voorbeeld vind ik altijds de Spaanse Rijschool. Zij geven hun paarden echt de tijd om zioch te ontwikkelen. Deze paarden lopen normaal gesproken vanaf hun 8e mee in de shows...!
Is dat niet een beetje tegenstrijdig? Totilas is wel zielig want die is nog maar 9 en moet de GP oefeningen doen. Maar met 8 jaar kun je wel bij de Spaanse RS piafferen en andere zware hogeschool belastingen doen?
Adil18 schreef:Heb ik ergens gezegd dat ik Totilas zielig vind? Leg me a.u.b. niks in de mond...
Laat ik het zo teggen: Het kan wel, paarden op jongere leeftijd hoger laten lopen, maar veel ruiters kunnen het niet...en dan alles mogelijke inzetten (slof e.d.) om met 4/5 de m te bereiken is imo te belastend voor het paard. Het moet leuk blijven en de ruiter moet in staat zijn het paard zo te begeleiden dat het paard niet physiek of mentaal te zeer belast wordt...En dan vraag jezelf maar eens af hoeveel ruiters dat kunnen...
Edit: Lijkt me dat de ruiters van de spaanse rijschool hier wel toe in staat zijn...
Janine1990 schreef:Adil18 schreef:Heb ik ergens gezegd dat ik Totilas zielig vind? Leg me a.u.b. niks in de mond...
Laat ik het zo teggen: Het kan wel, paarden op jongere leeftijd hoger laten lopen, maar veel ruiters kunnen het niet...en dan alles mogelijke inzetten (slof e.d.) om met 4/5 de m te bereiken is imo te belastend voor het paard. Het moet leuk blijven en de ruiter moet in staat zijn het paard zo te begeleiden dat het paard niet physiek of mentaal te zeer belast wordt...En dan vraag jezelf maar eens af hoeveel ruiters dat kunnen...
Edit: Lijkt me dat de ruiters van de spaanse rijschool hier wel toe in staat zijn...
Die ruiters komen ook niet aan het Z toe...
Adil18 schreef:Janine1990 schreef:Die ruiters komen ook niet aan het Z toe...
Ik hoop het van harte
Janine1990 schreef:Adil18 schreef:
Ik hoop het van harte
Ik zal je even uit je droom helpen, er zijn genoeg GOEDE ruiters die hulpmiddelen op een juiste manier gebruiken... Echt waar!
Helaas (zoals al zo vaak gezegd hier op bokt) is van elk hulpmiddel een martelwerktuig te maken...
essiesilly schreef:jij weet vast niet wat daar de belangrijkste voorwaarden voor zijnidd, van achter uit!!! dus MET een achterbeen
Adil18 schreef:Even voor de duidelijkheid: Ik hou er niet van wanneer mensen op zo'n kleinerende toon met mij beginnen. Zeker niet gezien ik iemand ben die altijd maar zegt dat een goede ruiter altijd verder zal komen met een minder paard dan een slechte ruiter met een heel erg goed paard.
Ik WEET dat er genoeg ruiters zijn die hulpmiddelen goed toepassen, maar ik weet ook dat er nog meer ruiters zijn die dat niet doen.
eowyn04 schreef:essiesilly schreef:jij weet vast niet wat daar de belangrijkste voorwaarden voor zijnidd, van achter uit!!! dus MET een achterbeen
![]()
![]()
Weet wel degelijk wat de belangrijkste voorwaarden daarvan zijn, dus deze opmerking...![]()
Maar je heb achterbeen gebruik en je heb het echte verzamelen....In mijn ogen vind ik dat echte verzamelen toch echt een stuk zwaarder dan goed achterbeen gebruik bij een 3 jarige.
Henkjan schreef:Een goede ruiter weet echt wel wat hij wel of niet kan vragen bij een jong paard, en als het er niet in zit, inversteerd zo'n ruiter echt niet in een minder paard.
En ik vind dat Z voor een echt talentvol paard nog gewoon basissport is...
Janine1990 schreef:Easy easy...
Als jij het zo leest, prima... Maar dan kan ik ook wel wat maken van jouw opmerking![]()
En daar reageerde ik op, op voor mijn gevoel gepaste wijze.
Citaat:Ik hoop het van harte

Adil18 schreef:Henkjan schreef:Een goede ruiter weet echt wel wat hij wel of niet kan vragen bij een jong paard, en als het er niet in zit, inversteerd zo'n ruiter echt niet in een minder paard.
En ik vind dat Z voor een echt talentvol paard nog gewoon basissport is...
Ik ben het helemaal met je eens...
Hoewel er genoeg goede ruiters zijn die zich ook tevreden stellen met een minder paard, maar die hebben gewoon hele andere doelen als het gaat om rijden...
Henkjan schreef:Hoewel er genoeg goede ruiters zijn die zich ook tevreden stellen met een minder paard, maar die hebben gewoon hele andere doelen als het gaat om rijden...
Henkjan schreef:Dat is nou precies het verschil tussen een prof en een amateur! De prof weet precies wat hij moet doen, en hoe hij moet trainen, terwijl een amateur, hoe goed ze het ook willen doen, net wat anders trainen, en niet efficient genoeg trainen.
Daar is vaak een half uur per dag genoeg terwijl de amateur 5 uur per week traint...
Henkjan schreef:Dat is nou precies het verschil tussen een prof en een amateur! De prof weet precies wat hij moet doen, en hoe hij moet trainen, terwijl een amateur, hoe goed ze het ook willen doen, net wat anders trainen, en niet efficient genoeg trainen.
Daar is vaak een half uur per dag genoeg terwijl de amateur 5 uur per week traint...