verplichte verzekering afsluiten bij het starten van een H?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:39

Ik vrees dat de schade door paarden nog wel eens in de AVP uitgesloten gaat worden.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:40

LDRD schreef:
Ik vrees dat de schade door paarden nog wel eens in de AVP uitgesloten gaat worden.

Sommige dingen worden al uitgesloten. Bijvoorbeeld als je een gehuurd goed onder je hebt. In theorie hebben ze het recht om schade aan bv je box in een pensionstal af te wijzen. Hetzelfde geldt voor schade aan een gehuurde trailer, vrachtwagen e.d.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:44

Ja dat klopt, maar ik bedoel dat men gewoon de aansprakelijkheid gaat uitsluiten door paarden.

Dan zou je een aparte aansprakelijkheidsverzekering moeten sluiten voor als je een paard hebt.

Je wil niet weten wat die beesten allemaal voor schade aanrichten en dat voor een premie??

Only_Hellen

Re: verplichte verzekering afsluiten bij het starten van een H?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:46

Ja, inderdaad. Zou op zich niet zo gek zijn natuurlijk.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:52

LDRD schreef:

Nope dat is echt niet zo. Paarden van jezelf (als particulier) vallen onder je AVP.
Stel er gebeurd iets op concours. Je paard trapt een ander en jij had een rood strikje in de staart, dan is de organisatie verantwoordelijk ervoor. Jij hebt immers aangegeven middels rood strikje dat de kans bestaat dat je paard kan meppen..

Heb je dat niet en je paard slaat toevallig uit, dan valt dat gewoon onder je wa.
(heb ik zelf eens aan de hand gehad en ik heb ook een hengst. de gedupeerde wees mijn verzekering erop dat ik een hengst had. Mijn verzekering moest lachen want dat heeft totaal niks met hengsten te maken. Peerd werd trouwens plotseling geraakt of dergelijk door iets anders, waardoor uit reactie hij een trap van achter gaf. Normaal trapt die nooit)

Daarnaast als je een ruiterbewijs heb, heb je ook nog een verzekering daaraan gekoppeld lopen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:55

en daar lees ik al weer heel wat onzin. Dat rode strikje ontslaat jou echt niet van de verantwoordelijkheid voor de gedragingen van jouw dier, en legt het al helemaal niet bij de organisatie neer. Zou ook wat wezen zeg :x

Op dit moment valt de schade idd onder je AVP, wat LDRD aangeeft is dat ze verwacht dat het in de toekomst kan veranderen. En LDRD weet wel waar ze het over heeft ;)

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:56

@Nagyl. LDRD bedoelt in de toekomst, en niet alleen vwb wedstrijden, maar in zijn algemeenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 18:02

ik heb mijn verzekering gebeld.
Ik ben gewoon verzekerd als ik op het paard rijd en mijn paard richt schade aan.
Mocht ik niet het paard berijden maar iemand anders en er gebeurd dan wat ( zoals laten uitstappen door iemand anders) ben ik niet verzekerd en is het mijn eigen risico.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:05

OK, dus Reaal heeft de uitsluiting dat je dus zelf op het paard moet zitten. Is iemand anders met jouw paard op buitenrit, je paard loopt tegen een auto, dan ben je niet verzekerd?

Inderdaad LDRD, er worden steeds meer uitsluitingen bedacht.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:13

tahnee1987 schreef:
Ik ben gewoon verzekerd als ik op het paard rijd en mijn paard richt schade aan.
Mocht ik niet het paard berijden maar iemand anders en er gebeurd dan wat ( zoals laten uitstappen door iemand anders) ben ik niet verzekerd en is het mijn eigen risico.

Maar als het schade betreft aan de persoon die er op dat moment op zit ben jij daar wel aansprakelijk voor.
En zoals ze het je nu zeggen er niet voor verzekerd.
Je zult maar een schadeclaim van een paar ton krijgen zeg :oo
Vraag het me toch af hoor, gelukkig is de expert al in het topic aanwezig

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:28

Only_Hellen schreef:
OK, dus Reaal heeft de uitsluiting dat je dus zelf op het paard moet zitten. Is iemand anders met jouw paard op buitenrit, je paard loopt tegen een auto, dan ben je niet verzekerd?

Inderdaad LDRD, er worden steeds meer uitsluitingen bedacht.

die uitsluiting is al jaren.... daarom word vaak gezegd als je een paard van een ander rijd, dat je moest doen alsof het de jouwe was...
alleen dat gaat nu lastiger sinds het paardenpaspoort er is.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:39

Nagyl schreef:
die uitsluiting is al jaren.... daarom word vaak gezegd als je een paard van een ander rijd, dat je moest doen alsof het de jouwe was...
alleen dat gaat nu lastiger sinds het paardenpaspoort er is.

Is niet helemaal of altijd waar. Zie hier de voorwaarden van een verzekeraar.

Citaat:
Verzekerd is schade toegebracht door een huisdier waarvan verzekerde eigenaar
is, aan anderen dan een verzekerde tijdens de periode dat die ander, niet
zijnde een beroeps- of bedrijfsmatige oppas, met het toezicht op het huisdier
is belast.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 08:37

tahnee1987 schreef:

Ik was er al bang voor dat je of verkeerde info zou krijgen of onduidelijke info :j .

Inderdaad je bent gewoon verzekerd.

Ook als iemand anders op jouw paard rijdt en er ontstaat schade door een 'eigen gedraging' van het paard dan is dat gewoon gedekt op jouw AVP, ook gewoon bij Reaal.

Ander punt (en dat bedoelen ze maar maken ze niet goed duidelijk of ze snappen het zelf niet) is dat, wanneer een ander op jouw paard zit en deze stuurt het paard al een willoos werktuig te dicht langs bijvoorbeeld een auto waardoor schade ontstaat, de ander hiervoor aansprakelijk is en dus zijn AVP zal moeten aanspreken.

Hét verschil zit hem in de eigen gedraging van het paard.

En nog even voor de duidelijkheid: als de ander die erop zit er af kukelt door een eigen gedraging van het paard, dan ben jij daar aansprakelijk voor en is dit gedekt op jouw AVP. Het gaat me te ver om hier even te bespreken of jij of je AVP dan ook een schadevergoedingsverplichting heeft.

Neem dit nou gewoon maar even van mij aan dat dit zo is ;) .

En kijk eventueel even bij TAO bij FAQ.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 10:34

LDRD schreef:
tahnee1987 schreef:

Ik was er al bang voor dat je of verkeerde info zou krijgen of onduidelijke info :j .

Inderdaad je bent gewoon verzekerd.

Ook als iemand anders op jouw paard rijdt en er ontstaat schade door een 'eigen gedraging' van het paard dan is dat gewoon gedekt op jouw AVP, ook gewoon bij Reaal.

Ander punt (en dat bedoelen ze maar maken ze niet goed duidelijk of ze snappen het zelf niet) is dat, wanneer een ander op jouw paard zit en deze stuurt het paard al een willoos werktuig te dicht langs bijvoorbeeld een auto waardoor schade ontstaat, de ander hiervoor aansprakelijk is en dus zijn AVP zal moeten aanspreken.

Hét verschil zit hem in de eigen gedraging van het paard.

En nog even voor de duidelijkheid: als de ander die erop zit er af kukelt door een eigen gedraging van het paard, dan ben jij daar aansprakelijk voor en is dit gedekt op jouw AVP. Het gaat me te ver om hier even te bespreken of jij of je AVP dan ook een schadevergoedingsverplichting heeft.

Neem dit nou gewoon maar even van mij aan dat dit zo is ;) .

En kijk eventueel even bij TAO bij FAQ.

Oke,
Dan neem ik dat gewoon aan!
Dankje wel:D

Van mij kan er een slotje op dit forum.
Mijn vragen zijn beantwoord ;)