Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Citaat:Acceptatie van het bit is een belangrijk aspect voor het goed gaande paard. Deze manier van rijden heeft een bit nodig omdat een paard alleen daarmee nek- en kaakgewricht los kan maken om te komen tot het einddoel.
Paarden kunnen natuurlijk wel nageeflijk worden met een bitloze optoming en druk op de teugel geven, maar de ontspanning van nek- en kaakgewricht zal niet volledig zijn. Een goed gereden western paard kan bijvoorbeeld een goede aanleuning hebben op het gewicht van de doorhangende teugel, maar een dressuurjurylid zal dat nooit een aanleuning noemen. Bij het bitloos rijden wordt aanleuning verkregen vanaf de bovenkaak tegen de neusriem aan. Hierdoor ontstaan substantiele verschillen tussen combi's die rijden met en zonder bit.
JoviBan schreef:@jasmijn78, je snapt 't niet en/of je hebt niet goed gelezen.
JoviBan schreef:Verschil in aanleuning is er niet met of zonder bit.
Dit is niet mijn mening, maar een voldongen feit en dat zou jij ook moeten kunnen beamen als je goed dressuur zou kunnen rijden.
KiWiKo schreef:uit de beginpost, en voor mij heel logisch en duidelijk
Citaat:
Acceptatie van het bit is een belangrijk aspect voor het goed gaande paard. Deze manier van rijden heeft een bit nodig omdat een paard alleen daarmee nek- en kaakgewricht los kan maken om te komen tot het einddoel.
Paarden kunnen natuurlijk wel nageeflijk worden met een bitloze optoming en druk op de teugel geven, maar de ontspanning van nek- en kaakgewricht zal niet volledig zijn. Een goed gereden western paard kan bijvoorbeeld een goede aanleuning hebben op het gewicht van de doorhangende teugel, maar een dressuurjurylid zal dat nooit een aanleuning noemen. Bij het bitloos rijden wordt aanleuning verkregen vanaf de bovenkaak tegen de neusriem aan. Hierdoor ontstaan substantiele verschillen tussen combi's die rijden met en zonder bit.
Citaat:Acceptatie van het bit is een belangrijk aspect voor het goed gaande paard. Deze manier van rijden heeft een bit nodig omdat een paard alleen daarmee nek- en kaakgewricht los kan maken om te komen tot het einddoel.
Paarden kunnen natuurlijk wel nageeflijk worden met een bitloze optoming en druk op de teugel geven, maar de ontspanning van nek- en kaakgewricht zal niet volledig zijn.
JoviBan schreef:Frappant weer, dat sommigen zich hier blind achter de tekst van de KNHS verschuilen. Citaatje plaatsen en dan zeggen 'daar ben ik het mee eens'. Zelf niet meer nadenken hoe het nou zit met die aanleuning en wat aanleuning nou eigenlijk is.
JoviBan schreef:Allemaal zaken om goed in beeld te hebben ipv de KNHS maar achterna te hollen in hun onzinnige uitspraken.
Daan_Ordeal schreef:De juiste hoofd-hals houding van je paard komt als het goed is voort uit het correct dresuurmatig rijden van je paard. Dat zou beoordeelt moeten worden.
KiWiKo schreef:Ik voor een loop niet blind achter de mening van de KNHS aan....... als je terug wil lezen (daar moet je natuurlijk maar net zin in hebben want het zijn nogal wat posts) dan kan je zien dat ik eigenlijk al jaaaaaaren geleden hetzelfde zei als wat de KNHS nu ook zegt.
sjakie schreef:Ik heb geen probleem hoor![]()
Ik vind het niks met implementeren te maken. Als de groep bitloosrijders nog als een losse aparte groep gezien worden, waarom dan al jarenlang zoveel moeilijker doen en dan nog mag je niet verder dan de L2.
3 van de 4 paarden rijd ik zelf met bit. Degene die ik graag zou gaan starten zonder bit zou ik in dit concept lekker thuislaten en het startgeld en tijd elders aan besteden.
Vind het weinig uitdagend en zeker niet de moeite waard om voor op stap te gaan.
JoviBan schreef:Frappant weer, dat sommigen zich hier blind achter de tekst van de KNHS verschuilen. Citaatje plaatsen en dan zeggen 'daar ben ik het mee eens'. Zelf niet meer nadenken hoe het nou zit met die aanleuning en wat aanleuning nou eigenlijk is.
Zit aanleuning soms in de mond? Of als daar geen metalen mondstuk(ken) in zit(ten), opeens in de neus?
En hoe en waardoor ontspant een paard zijn nek- en kaakgewricht? Komt dat door gefrut met ijzer in de mond of is dat een ruitergevoel/rijtechnisch verhaal?
Allemaal zaken om goed in beeld te hebben ipv de KNHS maar achterna te hollen in hun onzinnige uitspraken.
Hermelientje schreef:Hoe je het ook went of keert de KNHS houdt zich aan de reglementen van de FEI, lees die maar eens na en dan zie je dat daar meermaals de term "on the bit" wordt gebruikt en dat de acceptatie en het afkauwen van het bit worden genoemd. Dit is dus wat juryleden mede moeten beoordelen. Het lijkt mij ook duidelijk dat bitloos niet in die definitie past.
Daan_Ordeal schreef:Zo ja, leg mij dan alsjeblieft eens uit hoe je volgens jullie het paard laat ontspannen in nek- en kaakgewricht want daar ben ik dan heel benieuwd naar.
Hermelientje schreef:Hoe je het ook went of keert de KNHS houdt zich aan de reglementen van de FEI, lees die maar eens na en dan zie je dat daar meermaals de term "on the bit" wordt gebruikt en dat de acceptatie en het afkauwen van het bit worden genoemd. Dit is dus wat juryleden mede moeten beoordelen. Het lijkt mij ook duidelijk dat bitloos niet in die definitie past.
JoviBan schreef:En in dit opzicht zal de aanleuning inderdaad anders zijn; de één wordt afgedwongen door metaal in de mond en de ander is een gevolg van goed rijden.
JoviBan schreef:De KNHS zou ook het 'aan het bit' weer terug kunnen vertalen naar het oorspronkelijke 'in de hand gesteld', dan zijn we helemaal klaar.