Berichtgeving KNHS over bitloos op wedstrijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:25

@jasmijn78, je snapt 't niet en/of je hebt niet goed gelezen.

Die betreffende "dressuur deskundigen" in de werkgroep vinden dat men alleen met bit met aanleuning kan rijden, omdat dit zo beschreven is in het Scala. Daarin is het uitgangspunt 'het bit'. Alles zonder bit valt er hoe dan ook buiten en er is anatomisch en fysiologisch helemaal niet gekeken naar wat aanleuning nou precies is en hoe dat tot stand komt. Er zit geen bit in 'dus' valt het buiten de kaders.

Verschil in aanleuning is er niet met of zonder bit.
Dit is niet mijn mening, maar een voldongen feit en dat zou jij ook moeten kunnen beamen als je goed dressuur zou kunnen rijden.
Als jij vindt dat er wel verschil is, leg mij dan eens uit waar je dat verschil in ziet? Kleurt de paardenmond paars of wordt het bit geel of???

Arabesk

Re: Berichtgeving KNHS over bitloos op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:38

de tong wordt blauw :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:24

uit de beginpost, en voor mij heel logisch en duidelijk :)

Citaat:
Acceptatie van het bit is een belangrijk aspect voor het goed gaande paard. Deze manier van rijden heeft een bit nodig omdat een paard alleen daarmee nek- en kaakgewricht los kan maken om te komen tot het einddoel.

Paarden kunnen natuurlijk wel nageeflijk worden met een bitloze optoming en druk op de teugel geven, maar de ontspanning van nek- en kaakgewricht zal niet volledig zijn. Een goed gereden western paard kan bijvoorbeeld een goede aanleuning hebben op het gewicht van de doorhangende teugel, maar een dressuurjurylid zal dat nooit een aanleuning noemen. Bij het bitloos rijden wordt aanleuning verkregen vanaf de bovenkaak tegen de neusriem aan. Hierdoor ontstaan substantiele verschillen tussen combi's die rijden met en zonder bit.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 20:18

JoviBan schreef:
@jasmijn78, je snapt 't niet en/of je hebt niet goed gelezen.

Ik vraag mij nu echt af wie wat nu niet snapt.....

JoviBan schreef:
Verschil in aanleuning is er niet met of zonder bit.
Dit is niet mijn mening, maar een voldongen feit en dat zou jij ook moeten kunnen beamen als je goed dressuur zou kunnen rijden.

Er is wel verschil, zie de beginpost....

KiWiKo schreef:
uit de beginpost, en voor mij heel logisch en duidelijk

Citaat:
Acceptatie van het bit is een belangrijk aspect voor het goed gaande paard. Deze manier van rijden heeft een bit nodig omdat een paard alleen daarmee nek- en kaakgewricht los kan maken om te komen tot het einddoel.

Paarden kunnen natuurlijk wel nageeflijk worden met een bitloze optoming en druk op de teugel geven, maar de ontspanning van nek- en kaakgewricht zal niet volledig zijn. Een goed gereden western paard kan bijvoorbeeld een goede aanleuning hebben op het gewicht van de doorhangende teugel, maar een dressuurjurylid zal dat nooit een aanleuning noemen. Bij het bitloos rijden wordt aanleuning verkregen vanaf de bovenkaak tegen de neusriem aan. Hierdoor ontstaan substantiele verschillen tussen combi's die rijden met en zonder bit.

Dank je wel Kiwiko... Ik was namelijk van plan om hier niet steeds in de herhaling te gaan vallen ;)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:18

Citaat:

Paarden kunnen natuurlijk wel nageeflijk worden met een bitloze optoming en druk op de teugel geven, maar de ontspanning van nek- en kaakgewricht zal niet volledig zijn.

Dus omdat ik mijn paard bitloos rij zal ze tijdens het rijden NOOIT volledig ontspannen in nek- en kaakgewricht?? :? Dat gaat er bij mij dus echt niet in :n

De juiste hoofd-hals houding van je paard komt als het goed is voort uit het correct dresuurmatig rijden van je paard. Dat zou beoordeelt moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:50

Frappant weer, dat sommigen zich hier blind achter de tekst van de KNHS verschuilen. Citaatje plaatsen en dan zeggen 'daar ben ik het mee eens'. Zelf niet meer nadenken hoe het nou zit met die aanleuning en wat aanleuning nou eigenlijk is.

Zit aanleuning soms in de mond? Of als daar geen metalen mondstuk(ken) in zit(ten), opeens in de neus?

En hoe en waardoor ontspant een paard zijn nek- en kaakgewricht? Komt dat door gefrut met ijzer in de mond of is dat een ruitergevoel/rijtechnisch verhaal?

Allemaal zaken om goed in beeld te hebben ipv de KNHS maar achterna te hollen in hun onzinnige uitspraken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 12:39

JoviBan schreef:
Frappant weer, dat sommigen zich hier blind achter de tekst van de KNHS verschuilen. Citaatje plaatsen en dan zeggen 'daar ben ik het mee eens'. Zelf niet meer nadenken hoe het nou zit met die aanleuning en wat aanleuning nou eigenlijk is.

:z

JoviBan schreef:
Allemaal zaken om goed in beeld te hebben ipv de KNHS maar achterna te hollen in hun onzinnige uitspraken.

Dus jou zien we niet in de ijzerloze ring per 1 april 2010?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:44

Daan_Ordeal schreef:
De juiste hoofd-hals houding van je paard komt als het goed is voort uit het correct dresuurmatig rijden van je paard. Dat zou beoordeelt moeten worden.

De juiste hoofd-halshouding zegt toch niets over de nageeflijkheid in de kaak. Er zijn veel paarden die met de "correcte" hoofd-halshouding voor het rijden van een proef lopen maar helemaal niet los laten in hun kaak en ook niet nageeflijk zijn (en dat vinden veel juryleden in de B en de L al heel moeilijk om te herkennen). Een paard kan daarentegen best zeer nageeflijk zijn terwijl zijn hoofd-halshouding heel anders is dan in de proef gewenst is.

Ik beweer nu dus niet dat het zonder bit niet bereikt kan worden, daar ben ik voor mezelf nog niet helemaal uit. Ik denk persoonlijk dat het wel mogelijk is maar heb het zelf eerlijk gezegd alleen nog maar gezien bij paarden die ook met bit waren gereden. Maar in principe zou ik denken dat je wel gelijk hebt dat het mogelijk moet zijn want het kan ook met cavesson en bijzetteugel bereikt worden.

Ik vind het in ieder geval zeer goed van de KNHS om hier in ieder geval een start mee te maken, dan zal de praktijk wel uitwijzen of het mogelijk is. Dit lijkt mij net zo'n soort discussie als de vraag of je al dan niet Z of hoger kunt rijden zonder stang.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:20

Dressuurmatig gezien kan mijns inziens alleen maar sprake van een juiste hoofd-halshouding zijn als het paard ook nageeflijk is en dus ontspant in nek- en kaakgewricht. Dat lijkt mij een onderdeel van de juistheid, maar dat is mijn visie ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:07

Ik voor een loop niet blind achter de mening van de KNHS aan....... als je terug wil lezen (daar moet je natuurlijk maar net zin in hebben want het zijn nogal wat posts) dan kan je zien dat ik eigenlijk al jaaaaaaren geleden hetzelfde zei als wat de KNHS nu ook zegt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 19:43

KiWiKo schreef:
Ik voor een loop niet blind achter de mening van de KNHS aan....... als je terug wil lezen (daar moet je natuurlijk maar net zin in hebben want het zijn nogal wat posts) dan kan je zien dat ik eigenlijk al jaaaaaaren geleden hetzelfde zei als wat de KNHS nu ook zegt.

Idem hier.... Ik blijf mijzelf niet steeds herhalen, en het heeft ook verder geen zin om die inhoudelijke discussie keer op keer aan te gaan. Voor sommige, die dat niet kunnen/willen begrijpen, is dat de gelegenheid je ervan te beschuldigen over na te denken, en klakkeloos ergens achteraan te hobbelen. In ieder geval zolang je mening niet in hun straatje past. Mij best hoor ;) Ik lig er niet wakker van.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:01

sjakie schreef:
Ik heb geen probleem hoor :')
Ik vind het niks met implementeren te maken. Als de groep bitloosrijders nog als een losse aparte groep gezien worden, waarom dan al jarenlang zoveel moeilijker doen en dan nog mag je niet verder dan de L2.
3 van de 4 paarden rijd ik zelf met bit. Degene die ik graag zou gaan starten zonder bit zou ik in dit concept lekker thuislaten en het startgeld en tijd elders aan besteden.
Vind het weinig uitdagend en zeker niet de moeite waard om voor op stap te gaan.

idem dito, helemaal mee eens... en amen.
Totaal geen uitdaging.
En zodra je 't effect krijgt dat 't bitloos rijden niet verplicht wordt om aan te bieden op wedstrijden door rijvereningingen voor de ruiters kun je uiteindelijk nog nauwelijks wedstrijd rijden, of je moet iedere keer naar alle uithoeken van NL.
Tsjah, ik denk dat mede door dit concept 't bitloze wedstrijd rijden toch wel op zijn gat valt en dan veel mensen (vooral tegenhangers) zullen zeggen van; 'zie je wel' 't hele bitloze rijden is niks en sowieso gedoemt om te mislukken.
(Niet dat mij dat wat uitmaakt, want ik rijd evengoed met bit... maar ik vind 't wel jammer voor de bitloze combi's die er wel bewust voor gekozen hebben).

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:08

De uitdaging wordt nog kleiner als de juryleden weigeren om bijscholing te gaan volgen :+
Maar verder zullen we het gegeven paard niet in de bek kijken.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:08

JoviBan schreef:

Zit aanleuning soms in de mond? Of als daar geen metalen mondstuk(ken) in zit(ten), opeens in de neus?

En hoe en waardoor ontspant een paard zijn nek- en kaakgewricht? Komt dat door gefrut met ijzer in de mond of is dat een ruitergevoel/rijtechnisch verhaal?

Hoe je het ook went of keert de KNHS houdt zich aan de reglementen van de FEI, lees die maar eens na en dan zie je dat daar meermaals de term "on the bit" wordt gebruikt en dat de acceptatie en het afkauwen van het bit worden genoemd. Dit is dus wat juryleden mede moeten beoordelen. Het lijkt mij ook duidelijk dat bitloos niet in die definitie past.

Als iedereen die bitloos wil promoten nou gewoon zijn best doet om zonder bit heel goed voor de dag te komen op wedstrijden en gebruik maakt van de unieke mogelijkheid die de KNHS biedt dan kan het Nederlandse bitloze rijden daarna wellicht als internationaal voorbeeld dienen en kan "on the bit" wellicht veranderen in "on the bridle" met nieuwe definities.

Kortom als het allemaal net zo nageeflijk kan zonder bit (en ik bestrijd dat persoonlijk ook helemaal niet) dan gewoon niet zeuren over de KNHS maar rijden. Dan zal in de praktijk toch gewoon vanzelf moeten blijken dat de bitloos gereden paarden ook ontspannen kunnen zijn in nek en kaak.

@Sjakie
Ik meen dat ik ergens heb gelezen dat het voorlopig tot L2 is daarna ook hogere klassen, maar ik weet niet meer waar.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:15

Heb ik ook wel gelezen, maar ik denk dat het nooit zo ver gaat komen. Alleen als je de tendens van enkele juryleden leest dat men zich wellicht helemaal niet wil laten bij scholen.
Word persoonlijk een beetje misselijk van het "we moeten maar blij zijn toontje..." terwijl als je heel reëel kijkt de kans van slagen nihil is.
Voor mij maakt het niks uit. Wie weet zal het desbetreffende paard ook weer prettig met bit gaan lopen, of gaan we nooit van start.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:19

ja zoals ik nu hoor hebben de meeste juryleden al een hekel aan de huidige bijscholing.... ben inderdaad heel benieuwd hoeveel er op komen dagen voor de bitloze bijscholing!!! (sorry ik begin het steeds meer een goede grap te vinden, ik wacht nog op het moment dat de khns zeg "1 april").
Ik had gehoop dat 't bitloze rijden wat serieuzer genomen zou worden door bijvoorbeeld de knhs, ik vind 't nu ook een beetje omschreven als een wegwerpartikel.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:22

Is ook mijn idee. Erg jammer. Terwijl het initiatief echt leuk en hoopvol is/ was. Ongetwijfeld zullen er ook juryleden zijn die er wel voor open staan :)
We gaan het zien volgend jaar :j

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:25

ja ik ben ook heel benieuwd inderdaad! We zullen 't zien en ik hoop dat er veel goede bitloze combi's van start zullen gaan :j

edit:
@ sjaki... tsjah en als we nu toch bitloos hebben, kunnen we toch ook meteen gaan pleiten voor paardloos ;)
http://www.beeldplein.nl/users/ead7ca90 ... /19527.jpg
(sorry ik kon 't niet nalaten om in je profiel te spieken).

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 11:26

Hermelientje schreef:
Hoe je het ook went of keert de KNHS houdt zich aan de reglementen van de FEI, lees die maar eens na en dan zie je dat daar meermaals de term "on the bit" wordt gebruikt en dat de acceptatie en het afkauwen van het bit worden genoemd. Dit is dus wat juryleden mede moeten beoordelen. Het lijkt mij ook duidelijk dat bitloos niet in die definitie past.

Ik ben bang dat velen hier de reglementen nog nooit eens van dichtbij hebben bekeken, noch een idee hebben hoe het disciplinereglement zich verhoud tot de FEI reglementen, hoe de sport is gestructureerd en wat het met zich meebrengt om beleid/reglementen binnen een organisatie (op democratische wijze) aan te passen/te veranderen (ben zelf beleidsadviseur van beroep en ken hierbij aardig het klappen van de zweep...). Als men daar een goed beeld van zou hebben dat zou men de handreiking van de KNHS wel meer gaan waarderen...

Men denkt dat het de KNHS alleen maar om geld gaat.... Stomme gedachte. Werken bij de KNHS moet wel echt een liefhebberij zijn, want in het berdijfsleven valt veel meer te verdienen. Er spelen zoveel belangen mee. Ik denk bijvoorbeeld aan het volgende: als de allerlei zaken in de reglementen van de basissport gaan veranderen heeft dit ook invloed op de aansluiting van de basis naar de nationale en internationale sport. En hoewel het gros van de ruiters deze overstap wellicht nooit zullen maken, is die aansluiting wel belangrijk. In onze basis worden de toppers voor de toekomst gevormd. Dus ik vind het heel logisch dat men niet lichtzinnig omspringt met veranderingen in de basis. En de KNHS behartigt niet alleen de belangen van dat selecte groepje bitlozen (waarvan de meesten waarschijnlijk nog geen eens LID zijn van de KNHS), maar ook de belangen van de gewone basis, nationale en internationale ruiters en het welzijn van de paarden. Ik denk dat met het huidige voorstel zoveel mogelijk rekening is gehouden met de verschillende belangen en dat de invoeging van het toestaan van bitloos op deze wijze de beste oplossing is.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:31

Kiwiko en Jasmijn jullie zijn het allebei met de visie van de KNHS eens. Begrijp ik het dan goed dat jullie van mening zijn dat ontspanning van het nek- en kaakgewricht van een paard niet volledig kan zijn als het paard bitloos gereden wordt?

Zo ja, leg mij dan alsjeblieft eens uit hoe je volgens jullie het paard laat ontspannen in nek- en kaakgewricht want daar ben ik dan heel benieuwd naar.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 12:07

Daan_Ordeal schreef:
Zo ja, leg mij dan alsjeblieft eens uit hoe je volgens jullie het paard laat ontspannen in nek- en kaakgewricht want daar ben ik dan heel benieuwd naar.

Ik begrijp dat je mij weer probeert te verleiden tot een oneindige inhoudelijke discussie? Ik denk dat dat zinloos is. Beter dan hoe dit omschreven in in het bericht van de KNHS kan ik dat niet (kort) uitleggen. Ik ben ruiter, geen instructeur en geen jurylid. Vanuit mijn eigen rijtechnische ervaring kan ik mij vinden in het oordeel omtrent de aanleuning en daarmee uit.

En verder: wat maak je je druk om of dit nu wel of niet zo is? De KNHS stelt toch ook dat bitloos niet vriendelijker of onvriendelijker is dan met bit? Dat het er om gaat hoe men met de optoming omgaat. Zij stellen alleen dat het punt aanleuning anders beoordeeld moet worden omdat de aanleuning iets anders is. Als je van de hoed en de rand wil weten over hoe juryleden dit moeten gaan beoordelen, dan zou ik als ik jou was even bij de KNHS informeren. Misschien is er een contactpersoon van de werkgroep die je te woord kan staan en het je haarfijn uit kan leggen? Dan heb je je info direct uit de bron.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:26

Ik probeer je nergens toe te verleiden :D (hoewel ik me wel afvraag waarom je dit topic start als je er geen discussie over wilt hebben? Dat kun je over dit onderwerp wel verwachten.)
Ik ben benieuwd naar jullie visie daarover aangezien jullie zeggen het wat dat betreft met de KNHS eens te zijn en ik het oneens ben met dat punt, op grond van mijn ervaring. Ik begrijp gewoon simpelweg niet dat iemand denkt dat een paard dat bitloos gereden wordt niet volledig kan ontspannen in nek- en kaakgewricht. Ik vind het gewoon echt onzin. Als iemand dat wel vind ben ik dus heel benieuwd naar goede argumenten daarvoor.

Ik maak me gelukkig ook nergens druk om. Mijn tijd in de bitloze ring komt nog wel! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:27

Hermelientje schreef:

Precies, en dat heb ik hier ook aangegeven.
Dat de KNHS zegt "bitloos is niet 'aan het bit' dus past het niet in het kader", prima, helemaal waar. Dan moeten ze het daarbij houden en geen uitlatingen gaan doen die anatomisch en fysiologisch gezien kant noch wal slaan.

Maar het wordt mij wel steeds meer duidelijk dat het bit wordt gebruikt voor die zogenaamde 'aanleuning', en dat is niets anders dan in de krul rijden.
En dat gaat met een vriendelijk leren bitloos hoofdstel met een neusband van minimaal 2 cm breed en 6 mm dik natuurlijk niet lukken. Dan komt het pas echt aan op ruitergevoel en rijkunst. Dat is dus het grote voordeel van bitloos. ;)
En in dit opzicht zal de aanleuning inderdaad anders zijn; de één wordt afgedwongen door metaal in de mond en de ander is een gevolg van goed rijden.

De KNHS zou ook het 'aan het bit' weer terug kunnen vertalen naar het oorspronkelijke 'in de hand gesteld', dan zijn we helemaal klaar.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 13:19

JoviBan schreef:
En in dit opzicht zal de aanleuning inderdaad anders zijn; de één wordt afgedwongen door metaal in de mond en de ander is een gevolg van goed rijden.

Nou, dan zijn we het er in ieder geval over eens dat het anders is, en dat het dus anders beoordeeld moet worden. Zijn we het er dan ook over eens dat het een goede beslissing is om aparte bitloze rubrieken te organiseren en dat juryleden dus bijgeschoold moeten worden?

JoviBan schreef:
De KNHS zou ook het 'aan het bit' weer terug kunnen vertalen naar het oorspronkelijke 'in de hand gesteld', dan zijn we helemaal klaar.

Waarom zat jij eigenlijk niet in de werkgroep van de KNHS? Hierin waren tenslotte ook bitloos-deskundigen vertegenwoordigd... Wellicht had met jouw invloed en met inbreng van jouw deskundigheid er nu een beter voorstel gelegen voor de ledenraad?