Welk niveau starten met een Hengst Volgens FNRS??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 14:20

KingMarco schreef:
Ach je hebt altijd mensen die discrimineren en dus een hekel aan hengsten hebben. Sommige paarden zijn gewoon al te oud om te casteren of er is gewoon simpel weg geen reden om het te doen. Bij mij beiden.
Vertel mij nou eens een goede reden namelijk waarom ik die van mij zou moeten laten helpen.

Daar heb ik geen goede reden voor. Ik weet wel dat je erg veel zorgen op je hals kan halen om dat nu nog te doen bij oudere paarden. Heb ook geen hekel aan hengsten, maar vind dat soms de verkeerde mensen hun paard hengst laten en dan ook nog met de verkeerde redenen.
Als jij mij kan verzekeren dat je als hij zo mak blijft als een lam op een druk wedstrijdterrein, vind ik het goed, maar vraag mij af in hoeverre je dit kan inschatten.
Ik hoor het namelijk wel vaker en heb al eens zo'n geval gezien.
Dan vraag ik me af hoe iemand anders het in zo'n hoofd haalt om zijn collega ruiter onder die risico's bloot te stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 14:22

Ik heb geen hekel aan hengsten
Maar ik heb wel brave hengsten enorm zien veranderen op een ander terein.
Waar zelfs zeer goede ervaren ruiters nog moeite hadden de hengst bij de les te houden.
Ik was blij dat daar niet zomaar een ruiterje opzat

Verder weet je gewoon van te voren dat je wp's moet hebben om een hengst te mogen starten.
Ben maar blij dat het niet nog steeds M is.

Dus achteraf zeuren erom is gewoon flauw, want zo zijn de regels al jaren.
En zeer terecht
Jij hebt dan misschien een echte brave, maar dat hebben ze niet allemaal(al denken ze van wel)
En ergens moet toch een regel gemaakt worden.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 14:26

Fitzroy schreef:
Om direct wedstrijden te kunnen rijden zonder over 21 punten te beginnen?

Jee dat ik daar nog niet aan gedacht heb Bloos nee daar denk ik idd niet aan Haha!

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 14:31

Ik kan het je verzekeren omdat ik regelmatig met hem op vreemd druk westrijd terrein kom, zonder zelf mee te mogen doen, maar niemand die verbied dat je daar mag komen.

Daar komt bij dat er ook genoeg merrie's en ruinen op het terrein lopen waar ik toch niet graag van zou willen dat dat los komt te lopen of waar ik zowiezo niet bij wil rijden. Die allerlei teugels e.d. nodig hebben om de eerste frissigheid eruit te halen, of erger nog eerst moeten longeren.

Zelf heb ik 4 jaar op een ruin gezeten, als ik daarmee binnen kwam ging iedereen terecht de bak uit. Dit was een achterbaks dier, maar daar had ik zo mee mogen starten.
Ook heb ik zo'n zelfde soort merrie gehad, daar heeft menig instructeur ook vanaf gelegen, maar ook daar mocht ik mee starten.

En dat zijn paarden die je ook op wedstrijdterrein tegen komt. Of die paarden die bij alles als een blinde olifant wegspringen, nee dat is altijd even veilig?
Nee geef mij me hengst maar. Als hij op vreemd terrein komt 1 x een gil en verder hoor of zie je hem niet meer. Loopt braaf zijn rondje, kijkt een beetje schuin onder zijn voorpluk af en toe, maar doet geen stap verkeerd.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 14:32

runningkawa schreef:

Dus achteraf zeuren erom is gewoon flauw, want zo zijn de regels al jaren.
En zeer terecht
Jij hebt dan misschien een echte brave, maar dat hebben ze niet allemaal(al denken ze van wel)
En ergens moet toch een regel gemaakt worden.

Ik vind dat ik het recht heb om te zeuren nadat die >>>>>>>> mijn punten kwijt zijn geraakt Boos!
Ik kan ze wel schieten en dan door hun fout maar even mijn paard laten snijden? dacht het toch niet, dan rijd ik wel alleen de wedstrijden waar ik niet federatie hoef te zijn, daar mag ik weer wel starten met een hengst

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 14:36

Ach ik wist niet eens dat die regel bestond totdat ik een startkaart aanvroeg. Gewoon simpelweg nooit bij stil gestaan. Maar maakt niet uit. Ik vermaak me wel met me paard zonder dat hij geholpen hoeft te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 14:37

Dat is idd heel erg k.. Cloris
dan kan ik me voorstellen dat je wel zeurt Lachen
Maar jij had je punten dan eigenlijk ook al

Maar anderen die de punten niet hadden, weten hoe de regels zijn.

En idd zijn er wel eens ruinen of merries die niet sporen, maar die heb je toch niet 1,2, 3 in je nek zitten.
En paardrijden blijft risico sport
zeker als er meer bij elkaar zijn, maar het risico extra verhogen is ook niet nodig

helaas dan voor de eigenaren met hensgsten die wel braaf zijn.
Nogmaals, je weet wat de regels zijn.

Zo zijn er wel meer dingen die krom zijn.
Dat is dan helaas niet anders

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 14:40

Gelukig bestaat paardrijden niet alleen maar uit wedstrijd rijden. En idd er zijn zoveel dingen krom op de wereld.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 14:43

KingMarco schreef:
Ik kan het je verzekeren omdat ik regelmatig met hem op vreemd druk westrijd terrein kom, zonder zelf mee te mogen doen, maar niemand die verbied dat je daar mag komen.

Daar komt bij dat er ook genoeg merrie's en ruinen op het terrein lopen waar ik toch niet graag van zou willen dat dat los komt te lopen of waar ik zowiezo niet bij wil rijden. Die allerlei teugels e.d. nodig hebben om de eerste frissigheid eruit te halen, of erger nog eerst moeten longeren.

Zelf heb ik 4 jaar op een ruin gezeten, als ik daarmee binnen kwam ging iedereen terecht de bak uit. Dit was een achterbaks dier, maar daar had ik zo mee mogen starten.
Ook heb ik zo'n zelfde soort merrie gehad, daar heeft menig instructeur ook vanaf gelegen, maar ook daar mocht ik mee starten.

En dat zijn paarden die je ook op wedstrijdterrein tegen komt. Of die paarden die bij alles als een blinde olifant wegspringen, nee dat is altijd even veilig?
Nee geef mij me hengst maar. Als hij op vreemd terrein komt 1 x een gil en verder hoor of zie je hem niet meer. Loopt braaf zijn rondje, kijkt een beetje schuin onder zijn voorpluk af en toe, maar doet geen stap verkeerd.

Nu heb je het over individule paarden en er zijn uitzonderingen. Ik heb het in het algemeen over hengsten. Je moet toch toegeven dat de gevolgen vele malen groter kunnen zijn voor je collega ruiter met een hengst dan met een ruin/merrie. Bij een ruin/ merrie heeft het vaker gevolgen voor jezelf doordat je erafvalt. Het wedstrijdrijden is natuurlijk niet zonder risico en dat is ook niet erg.
Als ik onverwachts een hengst in mijn nek krijg en zie er iemand op zitten met niet de meeste ervaring en dan zeggen: dat doettie anders nooit..
Zij zouden geen hengst mogen hebben.
Want het is en blijft een dier en een hengst is gewoon onberekenbaarder.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 14:48

runningkawa schreef:
Dat is idd heel erg k.. Cloris
dan kan ik me voorstellen dat je wel zeurt Lachen
Maar jij had je punten dan eigenlijk ook al

Ja ik had L1 plus1 springen dus kan je nagaan hoe mijn reactie was toen ik hoorde dat alles van mij wegwas (naam totaaaaal onbekend) maar dat had ik nog kunnen trekken, echter kwamen toen die winstpuntenregels en ook nog eens een verhoging van de klasse... ik kon wel janken echt waar, ik zag het echt niet meer zitten...
Waarom ben ik zo vreselijk stom geweest om mijn verleden uit te wissen en alles achter mij te "verbranden" ook mijn protocollen (raar woord eigenlijk) ik heb niets om iets te bewijzen, echt helemaal niets....
Nu heb ik een paard waarvan ik zeg, ja daar kom ik verder mee dat die andere die we hadden, een paard die dressuur rijden echt leuk maakt voor mij en dan dit..
Ik moet ook niet zeuren hoor, er zijn veel ergere dingen dan dit besef ik me maar al te goed, maar af en toe moet je even kunnen schoppen he Haha!

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 14:52

Waarom gaat iedereen er toch vanuit dat hengsten alleen maar van die geile beren zijn, ik ben banger voor meppende merrie's moet ik zeggen. Van hengsten weet je tenminste wat je kunt verwachten en kun ze daar kort in houden, merrie's zijn wat dat betreft toch een stuk onberekenbaarder. Maar misschien ben ik bevooroordeelt, aangezien ik al me hele leven met hengsten optrek en ik maar heel weinig hengsten tegen kom die echt wat doen. Waarschijnlijk zijn we te streng voor ze en durven ze bij ons niets meer, ik weet het niet hoor. Ja af en toe zit er een tussen dat je zegt ja dat is nou waar de meeste mensen het over hebben: een onopgevoed geile beer.
Maar ik ga hier niet meer verder op in ik ben namelijk toch bevooroordeelt en dat weet ik ook wel van mezelf Bloos . Waarschijnlijk als de situatie anders was voor mij kon ik me helemaal in jullie vinden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 14:55

Cloris, kun je dan niet op een andere manier bewijzen dat je die klassering gehad hebt? Bv. krantenartikels of uitslagen in een clubblad? Misschien door de plaatselijke rijvereniging nog eens te benaderen? Ik weet niet bij welke vereniging je vroeger gereden hebt, de Duin of de Boekhorstruiters, maar die hebben misschien nog wel wat in hun archief.
Want voor jou is het wel erg zuur, dat ben ik met je eens.

P.S. IK heb nog wat uitslagen van een jaar of 15 geleden van wedstrijden in N'hout dus als je in die tijd daar gereden hebt en je PB't even je echte naam, kan ik zien of jij daar tussen staat.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 15:04

Fitzroy schreef:
Cloris, kun je dan niet op een andere manier bewijzen dat je die klassering gehad hebt? Bv. krantenartikels of uitslagen in een clubblad? Misschien door de plaatselijke rijvereniging nog eens te benaderen? Ik weet niet bij welke vereniging je vroeger gereden hebt, de Duin of de Boekhorstruiters, maar die hebben misschien nog wel wat in hun archief.
Want voor jou is het wel erg zuur, dat ben ik met je eens.

Nee ik heb alles al geprobeerd, ben nooit echt actief lid geweest van een vereniging en we spreken nu toch al snel over een jaar of ? 15 a 20 jaar geleden....en das best lang. Krantenartikels enz heb ik niet, die kleine wedstijdjes in de buurt.... bij manege Bakker, Smit, langeveld enz daar ging ik naartoe, verder niet, geen vervoer dus alles te paard.
De enige vereniging waar ik ooit lid van geweest ben daar is volgens mij al 10x overnieuw begonnen en bestaat niet meer geloof ik dus....
Wijze les voor iedereen... gooi nooit iets weg, haha ik bewaak mijn papiertjes waar de winstpunten op staan nu met mijn leven

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 15:07

KingMarco schreef:
Waarom gaat iedereen er toch vanuit dat hengsten alleen maar van die geile beren zijn, ik ben banger voor meppende merrie's moet ik zeggen. Van hengsten weet je tenminste wat je kunt verwachten en kun ze daar kort in houden, merrie's zijn wat dat betreft toch een stuk onberekenbaarder. Maar misschien ben ik bevooroordeelt, aangezien ik al me hele leven met hengsten optrek en ik maar heel weinig hengsten tegen kom die echt wat doen. Waarschijnlijk zijn we te streng voor ze en durven ze bij ons niets meer, ik weet het niet hoor. Ja af en toe zit er een tussen dat je zegt ja dat is nou waar de meeste mensen het over hebben: een onopgevoed geile beer.
Maar ik ga hier niet meer verder op in ik ben namelijk toch bevooroordeelt en dat weet ik ook wel van mezelf Bloos . Waarschijnlijk als de situatie anders was voor mij kon ik me helemaal in jullie vinden.

Nou ja en ik ben misschien bevoordeeld omdat ik altijd graag naar de clubles ging en daar geld voor betaal en dan elke keer achterom moest kijken of die Ka bok niet in mijn nek zat. "kijk je uit voor mijn hengst"
Maar ja, hij moest maar hengst blijven want dan behield hij zijn mooie hengstenhals.
Volgens mij zijn we er wel klaar mee, ieder zijn ervaring.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 15:25

Cloris, je had net mijn laatste P.S. gemist. Ik heb het dus over uitslagen bij Bakker van 15 jaar geleden!!!! Wie wat bewaart heeft wat ... dus PB even je naam dan zoek ik het voor je uit.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 23:16

dat zou gaaf zijn voor haar Fitz Hopelijk staat ze er toevallig tussen!

Moet je trouwens L2-dressuur zijn of mag L/M-springen ook Verward Niet voor mezelf hoor, want ik ben met mijn pony M2 geweest en heb niet eens een hengst. Maar ik ken iemand die nooit gedressuurd heeft(op die ene verplichte winstpunt na), maar wel M gesprongen heeft.

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 01:38

Ik vind het allemaal een beetje onzin.
Ik vind dat iedereen die op een wedstrijd terrijn komt zijn/ haar paard onder controle moet kunnen houden. zo niet moet deze het terrijn verlaten. Dus geen aparte regels voor hengsten. Want ken genoeg merrie's en ruinen die ik absoluut in de buurt van mijn paard wil hebben.
Toen ik 12 jaar was starte ik zelf een goed gekeurde hengst (die volop in de dekdienst stond) in de sport en heb nooit problemen gehad. Ook niet met al de andere hengsten die ik heb gereden.
Als je ergens heen gaat met je paard moet je hem/haar onder controle hebben of dat nu een merrie hengst of ruin is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 10:03

gomir schreef:
dat zou gaaf zijn voor haar Fitz Hopelijk staat ze er toevallig tussen!

Moet je trouwens L2-dressuur zijn of mag L/M-springen ook Verward Niet voor mezelf hoor, want ik ben met mijn pony M2 geweest en heb niet eens een hengst. Maar ik ken iemand die nooit gedressuurd heeft(op die ene verplichte winstpunt na), maar wel M gesprongen heeft.

L springen mag ook.

Dus voor diegene die het in de dresuur niet halen, gaan toch lekker springen Tong uitsteken

Foutloos is meteen 2 wp's
Dat gaat lekker snel Lachen

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 11:57

Daarom *LOL* Dan leen je een goed paard en spring je vijf keer foutloos in het B(dus ongeveer 3 wedstrijden hier Knipoog ) en dan nog even een keer L starten *LOL*

Goed dat ik dat weet, zal dat meisje blij mee zijn Party!!

Guinni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 14:33

Nou, dan kan ik het wel uit m`n hoofd laten!
Laatst dacht ik erover om voor de lol met Patent wat dressuurwedstrijdjes te rijden, maar ten eerste ben ik te jong (hij is een paard en ik ben 13) en ten tweede moet ik dan eerst 21 winstpunten halen met Vol of Joop(met Joop is het wel makkie, die kan volgens onze instructeur wel de M halen)!
Mag je wel onderling met een hengst starten zonder dat je met een ander paard L2+1 moet zijn? Of verschilt dat per manege??

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 08:35

Ik start wel onderlingen wedstrijden op hem. Tenslotte rij je toch ook gewoon op de manege, tussen dezelfde paarden.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 08:40

gomir schreef:
Daarom *LOL* Dan leen je een goed paard en spring je vijf keer foutloos in het B(dus ongeveer 3 wedstrijden hier Knipoog ) en dan nog even een keer L starten *LOL*

Goed dat ik dat weet, zal dat meisje blij mee zijn Party!!

Hihi ehhh ik durf het bijna niet te vragen Haha! Maar dat kan ik natuurlijk ook nog doen.. hmm ik heb een hele leuke springer bij de buren staan, okej maar heb je tegenwoordig ook L1 en 2 in het springen? ja ik ben er al zo onwijs lang uit dat weet ik niet meer hoor Verward

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 08:42

nope, gewoon L springen. Dus met 6 foutloze parcoursen ben je binnen *LOL* (als je tenminste al een wp in de B dressuur hebt).

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 09:50

Lielle schreef:
nope, gewoon L springen. Dus met 6 foutloze parcoursen ben je binnen *LOL* (als je tenminste al een wp in de B dressuur hebt).

Hihi jaa die hebben we wel, maar ik ga dit zeker even overdenken, kijk over een foutloos parcours kan je niet twisten en een dressuurproefje is toch weer mede afhankelijk van de jury, en dat zou me met mijn eigen paard niet zoveel kunnen schelen maar op dit moment wil ik gewoon zo snel mogelijk die punten hebben om uberhaupt met mijn eigen paard te mogen starten Haha!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 11:36

Vraag of je een paard van piet mag lenen Iris en Juventus zijn alletwee behoorlijk safe en hebben al wat gezien
Je zou die van mij ook mogen lenen hoor, maar daar zit toch een behoorlijke kop op en ik weet niet of hij zich makkelijk laat rijden in het parcours door een ander Verward Het is nogal een heethoofd en dan vliegen de balken om je oren Bloos
Maar met juventus ben je er volgens mij zo doorheen