Starten met je pony tussen de paarden.. Wie tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzas

Re: Starten met je pony tussen de paarden.. Wie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:27

Oh, ik vind je pony echt een schatje! Ja, herhaal mijn mantra!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:27

tips tegen zenuwen.. gewoon denken, het is maar een spelletje, het is niet van levensbelang, en vooral niet te veel nadenken over wat je gaat doen, je kan die tijd en moeite beter gebruiken om je pony los te krijgen ;) werkt bij mij wel altijd maar ik heb zo en zo niet zo heel snel zenuwen :D

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:59

Even nadenken waarom je ook alweer wedstrijden ging rijden.
Niet omdat het moet.
Niet omdat die jury graag wat te doen heeft.
Niet omdat de jury je opeet als je een foutje maakt.
Maar omdat paardrijden leuk is!!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:02

Ik start al jaren tussen de paarden, soms krijg ik het idee dat ik benadeeld wordt, maar meestal niet hoor!

Ik haal gewoon mijn WPen, al ben ik tot nu toe nooit op de 1e plek geeindigd. Mijn arabierenpony haalt het gewoonweg niet bij de dressuurgefokte kwpnners. Maar inderdaad, het gaat en ik vind het leuk!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:18

Gewoon tegen jezelf zeggen there goes nothing.

Dat werkt bij mij erg goed! Toen stond ik gelijk 1ste exequo met een hengst terwijl mijn merrie 220 dagen drachtig was!!

tjah, gewoon doen alsof je gek bent, gewoon rijden, dat helpt het beste.

En na een paar wedstrijden merk je dat het eigenlijk helemaal niet spannend is... en dan gaat het vanzelf ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:49

Sjonniej schreef:
Kan prima, bedenk alleen dat je je beperkingen hebt. Een pony beweegt nu eenmaal niet zo ruim en heeft minder uitstraling. Deze punten mis je en zal je er dus aan moeten rijden.
Als een paard als Totilas een simpele volte loopt, krijgt hij op zijn gangenwerk en uitstraling een hoog cijfer. Als jouw pony relatief gezien (dus in verhouding tot wat hij kan) dezelfde volte laat zien, zal jij nooit hetzelfde cijfer krijgen omdat je mist aan uitstraling.

Dat ben ik toch echt niet met je eens Sjonniej, ik ken menige pony die een fantastisch sportpaard was geworden als hij maar 20 of 30 cm groter was geweest :o

Net zoals je doodsimpele KWPNers hebt, heb je ook simpele pony's. En heb je er zo een, dan zul je het helaas van je accurate proeven moeten hebben.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:54

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 07-03-24 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:42

Urielle schreef:
Dat ben ik toch echt niet met je eens Sjonniej, ik ken menige pony die een fantastisch sportpaard was geworden als hij maar 20 of 30 cm groter was geweest :o

In verhouding tot zijn maat is hij dan erg ruim. Maar in verhouding tot het paard mist hij alsnog ruimte.
Mijn pony heeft ook erg veel ruimte in zijn gangen, maar als er een dressuurpaard met ruime gangen voorbij gedraaft komt, dan vallen zijn gangen toch behoorlijk in het niet. Terwijl zijn gangen in een clubje pony's misschien juist zouden opvallen.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 20:08

Ik ben van mening dat er een hoop verschil zit tussen de kwaliteit pony's net zoals je dat hebt bij de paarden hebt.

Tussen de paarden rijd ik net zo goed 7ens en 8en voor dr gangen (en middengangen)als iemand met een groot paard.

Doet ze dan onder voor een paard?Ik vind van niet..

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:01

ik heb wel gemerkt dat het mij makkelijker afgaat als ik na de pony's mag starten (die van mij is 1.40) maar ook als ik gewoon na een paard start heb ik mijn winstpunten gehaald.
Daarbij komt dat mijn pony chronisch hoefbevangen is met gekantelde hoefbeentjes. Zijn gangen zijn daarom echt niet geweldig maar toch ging het ons best goed af! gewoon netjes rijden (figuren en op de bordjes) en inderdaad soms wel eens net even wat meer durven maar dat is natuurlijk altijd goed!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:12

Sjonniej schreef:
In verhouding tot zijn maat is hij dan erg ruim. Maar in verhouding tot het paard mist hij alsnog ruimte.
Mijn pony heeft ook erg veel ruimte in zijn gangen, maar als er een dressuurpaard met ruime gangen voorbij gedraaft komt, dan vallen zijn gangen toch behoorlijk in het niet. Terwijl zijn gangen in een clubje pony's misschien juist zouden opvallen.

Ik weet echt pony's die als ze maar in de paardenmaat gevallen waren zo naar Anky hadden gekund. Zoveel beweging, rek, elasticiteit en gummie... :9 Daar kunnen maar weinig paarden tegenaan en ik ken toch ook wel wat kwijlbokken in paardenmaat.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:45

Het inschrijfgeld is dat per proef of per wedstrijd?
Ik rijd namelijk 2 proeven maar er staat inschrijfgeld: 8 euro.
Weet nou niet of dat per proef is of per wedstrijd? :D

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:38

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 07-03-24 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:44

Urielle schreef:
Sjonniej schreef:

Ik weet echt pony's die als ze maar in de paardenmaat gevallen waren zo naar Anky hadden gekund. Zoveel beweging, rek, elasticiteit en gummie... :9 Daar kunnen maar weinig paarden tegenaan en ik ken toch ook wel wat kwijlbokken in paardenmaat.

Daar ken ik ook genoeg voorbeelden van.. Ik kijk weleens op de site van het Welsh Stamboek, maar als je ziet wat daar soms te koop staat. Dat doet echt niet onder voor veel paarden. Over mij pony zeggen ze ook vaak dat hij er in de 'paard-uitvoering' had moeten zijn, maar mij maakt het niets uit dat het een pony is :+

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 11:34

Romytjuuh schreef:
Het inschrijfgeld is dat per proef of per wedstrijd?
Ik rijd namelijk 2 proeven maar er staat inschrijfgeld: 8 euro.
Weet nou niet of dat per proef is of per wedstrijd? :D

dat is per proef. voor een wedstrijd moet je dus 16 euro betalen ;)

Tess96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:07

D of E pony? ; Doen. :P
A/B of C pony? Niet Doen. :o

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:04

Nou we zijn vandaag de 1ste officiële wedstrijd tussen de paarden gestart.
Was wel even wennen om tussen al die grote reuzen in te rijden :Y) Je word ook een beetje aangekeken door het publiek met zo'n kleine! }:0
In de onderlinge wedstrijden en op cross scoren we over het algemeen wel hoog. Rond de 200 punt.
Naar mijn idee is er vrij streng gejureerd het gemiddelde was rond de 180. Dat strenge jureren vind ik trouwens erg fijn. Ik heb eindelijk eens het idee dat er echt goed gekeken word!
In de 1ste proef las mijn vriendin verkeerd voor. Dit zorgte voor -2 punt (Bovendien ging mobiel af die aan de zijlijn lag, dit zorgde voor een mooie kür op muziek :+ ). Alsnog 182 punt. Het mocht van mij iets vlotter maar was wel tevreden. 2de proef weer 182 gereden. Werd hiermee 4de en 5de van de 12. Ben mega trots op mijn kleine D pony! Onze eerste wedstrijd tussen de paardjes was wel een sucses. :D
Ik vind dat de jury correct gejureerd heeft, en de pony niet in de min heeft gesteld!
De jury had er zelf nog bijgezet: Wat een leuke pony heb je!
Nou dan kan je dag niet meer stuk toch! :D

7 November gaan we weer knallen tussen de reuzen!

Afbeelding

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 04:27

Gefeliciteerd met de goede punten op je eerste officiële wedstrijd! Is wel een lekker begin.. Kan me wel voorstellen dat het even wennen zal zijn zo tussen die 'grote' paarden!

Sympathiek ook van de jury, dat commentaar! :)

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 09:54

Ja dat vond ik ook, was erg leuk om te horen.
Bedankt :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:19

@Kitty Gomez, gefeliciteerd met je nieuwe PONY!!

Wel jammer van je andere pony, mijne 12, moet ook met deeltijd pensioen wegens blessure.
Ben stiekum ook aan het shoppen, van arabier (dus weer pony....) tot KWPN....
Ben blijkbaar net zoals jou niet ontmoedigd met een pony tussen de paarden. Zegt genoeg denk ik.
(Ik ga wel voor de E, aangezien ik geen 1.52 ben zoals jij)

@Romytjuuh, Gefeliciteerd met je puntjes! En die 200 van onderling, tja onderling zijn ze meestal soepeler, is niet zo dat officieel strenger is. (Je moet het andersom zien)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:31

Ik ben sinds 2009 ook tussen de paarden gestart en ik moet zeggen... Het is wel lastig maar ja, paardrijden is nou eenmaal niet makkelijk. Heb ook absoluut nog niet het idee gehad dat ik benadeeld ben. Dit jaar maar 1 winstpunt gehaald tussen de paarden maar dat was terecht. Jureren gebeurt hier in de regio wel wat strengig maar wel goed.

Nu moet ik nog wat minder zenuwlappig worden, dat scheelt vast ook een hoop.. :P

ZappaSupreme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 19:34

Ook ons debuut is super verlopen! Zijn nu officieel B+2 met 180 en 187 punten!

Ook hier correct door de jury beoordeeld en leuk en bruikbaar commentaar!

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:42

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 07-03-24 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:51

Zo'n debuut had ik niet, maar niet erg. Als een winstpunt niet verdiend is wil ik m ook eigenlijk niet. (niet dat ik naar de jury toe ga of er aub een paar puntjes vanaf mogen hoor... :P)

Gefeliciteerd!! :D

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 08:16

Net de uitslag binnen, en we hebben het echt niet slecht gedaan! Op 4 ruiters na heeft iedereen geen winspunt. En wij horen bij die 4. Trots op haar pony! :D