Klaar om B wedstrijden te starten?? 4jarige pony..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wake_up

Re: Klaar om B wedstrijden te starten?? 4jarige pony..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:57

hmm, ik moet wel zeggen dat ik de laatste 3 foto's er wel beter uit vind zien. Alleen zou ik wel oppassen, dat je het alsnog niet overhaast. Misschien kunnen ze het lichamelijk wel aan, maar ik zou 't lekker rustig aan doen met zo'n jong paard. Je kunt toch ook nog een maandje of 3 /4 wachten voordat je gaat starten? kan het paard de 'nieuwe dingen' beter verwerken, en heb je over een jaar nog een paard die het leuk vind om te werken :)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 19:10

Alane schreef:
Dat kun je niet beoordelen vanaf foto's..
Ik kan je foto's laten zien van onze 4 jarige dan geloof je niet dat daar iemand op kan blijven zitten, of dat die een B proef uit kan lopen... en deze gaat naar 4 wedstrijden de indoor beginnen in L1.
Als ze stap/draf/galop en halt kunnen en een stuur hebben, dan kun je er gewoon B mee starten... leren ze veel van.
Als je alleen voor de prijzen wedstrijden wilt rijden, moet je dat niet doen met een jonkie (kan wel, doet de onze ook wel, maar is niet de goede insteek... Wij gaan altijd voor de eenvoorlaatste plaats, alles wat de combi hoger eindigd is meegenomen :D en dan lukt boven 190 punten ook wel :oo )

Bedankt hoe vind je haar op de laatste foto's lopen?

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 19:12

wake_up schreef:
hmm, ik moet wel zeggen dat ik de laatste 3 foto's er wel beter uit vind zien. Alleen zou ik wel oppassen, dat je het alsnog niet overhaast. Misschien kunnen ze het lichamelijk wel aan, maar ik zou 't lekker rustig aan doen met zo'n jong paard. Je kunt toch ook nog een maandje of 3 /4 wachten voordat je gaat starten? kan het paard de 'nieuwe dingen' beter verwerken, en heb je over een jaar nog een paard die het leuk vind om te werken :)

Ja daarom zei ik ook al het is fout geweest om die foto te plaatsen.
Dus vandaar die nieuwe er even bij gezet.
Ik doen ook rustig aan rij geen uren per dag maar gewoon max half uurtje langer niet.
Wedstrijden is gewoon oefenen kijken wat ze kan en wat niet, kijken of het haar te veel overdondert
of dat we nog even moeten wachten..

Maar dat is het juist ze wil gewoon elke dag aan de bak.. Is leeft helemaal op als ik er op zit
ze vind het helemaal geweldig.. als ik een dag niet gereden ofzo heb dan is ze helemaal luip in der hoofd
maar dat komt denk ik ook omdat ze flink aan het pubberen is :p

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:47

Nicoletje92 schreef:
Alane schreef:
Ik kan je foto's laten zien van onze 4 jarige dan geloof je niet dat daar iemand op kan blijven zitten, of dat die een B proef uit kan lopen... en deze gaat naar 4 wedstrijden de indoor beginnen in L1.
Als ze stap/draf/galop en halt kunnen en een stuur hebben, dan kun je er gewoon B mee starten... leren ze veel van.
Als je alleen voor de prijzen wedstrijden wilt rijden, moet je dat niet doen met een jonkie (kan wel, doet de onze ook wel, maar is niet de goede insteek... Wij gaan altijd voor de eenvoorlaatste plaats, alles wat de combi hoger eindigd is meegenomen :D en dan lukt boven 190 punten ook wel :oo )

Bedankt hoe vind je haar op de laatste foto's lopen?

compleet andere combi... gewoon gaan starten, ga voor de voorlaatste plaats en kijk dan waar je eindigd... gaat helemaal goed komen :D

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:54

tja, ik zou het gewoon doen.
wel rustig aan, kijk wat de jury zegt.
en train daarop, krijg je toch erg lage punten,
dan train je nog even lekker door!
En zijn je punten goed, dan ga je eens per maand ongeveer ofzo.
Van een paar foto's kan je niet een heel paard beoordelen.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:56

Alane schreef:

Daar heb je helemaal gelijk in,
en daar gaan veel mensen de fout in door ze te overwerken. :)

maar zoals ik al zei,
gewoon starten! al is het alleen maar voor de fun :D

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 21:15

Alane schreef:
Alane schreef:

compleet andere combi... gewoon gaan starten, ga voor de voorlaatste plaats en kijk dan waar je eindigd... gaat helemaal goed komen :D

THANKS!!
Ja daarom zei ik ook al.. Ik had zooon foute foto geplaatst :P
maar zo gaat het er nu ongeveer aan toe heb morgen les en vrijdag weer.. Dus lekker oefenen..
We gaan wel voor de laatste plaats het kan altijd meevallen daarom.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 21:18

essie_blue schreef:
tja, ik zou het gewoon doen.
wel rustig aan, kijk wat de jury zegt.
en train daarop, krijg je toch erg lage punten,
dan train je nog even lekker door!
En zijn je punten goed, dan ga je eens per maand ongeveer ofzo.
Van een paar foto's kan je niet een heel paard beoordelen.

Ja daarom..
Ik zal binnenkort ff iemand mee sleuren naar de paarden voor
een goed filmpje te maken.. ;)

Bedankt nog.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:21

Alane schreef:
Gewoon doen... worden ze niet slechter van, wel wijzer.
Kijk naar je pony, wat die aanbied, en pak dat aan.

En je hoort dan van de jury of hetgeen je doet ook goed is en je op de goede weg bent..

Ze kan er wel degelijk slechter van worden. Het is nog een jong beestje en 8 weken onder het zadel is echt niet veel. En dan kan die nog zo'n super conditie hebben, het is gewoon wel allemaal erg veel. En ik heb het dan niet zo zeer over die wedstrijd, maar gewoon over het hele rijden. Ze loopt veel te gespannen met haar hoofdje in die eerste foto's vooral, maar bij die laatste vind ik het er ook nog een beetje te uitzien voor een 4 jarige. Laat haar lekker lopen, ze is nog jong. Het "echte" werken gaan oppakken met het dressuurrijden komt nog wel. Ga wat afwisselende dingen met haar doen, niet alleen rijden en longeren maar probeer ook eens nieuwe dingen als vrijheidsdresuur of zonder zadel rijden ofzo, dan wordt het allemaal wat speelser. ;)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:08

xSaarSaar schreef:
Alane schreef:

En je hoort dan van de jury of hetgeen je doet ook goed is en je op de goede weg bent..

Ze kan er wel degelijk slechter van worden. Het is nog een jong beestje en 8 weken onder het zadel is echt niet veel. En dan kan die nog zo'n super conditie hebben, het is gewoon wel allemaal erg veel. En ik heb het dan niet zo zeer over die wedstrijd, maar gewoon over het hele rijden. Ze loopt veel te gespannen met haar hoofdje in die eerste foto's vooral, maar bij die laatste vind ik het er ook nog een beetje te uitzien voor een 4 jarige. Laat haar lekker lopen, ze is nog jong. Het "echte" werken gaan oppakken met het dressuurrijden komt nog wel. Ga wat afwisselende dingen met haar doen, niet alleen rijden en longeren maar probeer ook eens nieuwe dingen als vrijheidsdresuur of zonder zadel rijden ofzo, dan wordt het allemaal wat speelser. ;)

Tis geen suikerbeest...Als je je paard door te starten op een wedstrijd naar z'n grootje rijdt, moet je je afvragen of je dan uberhaupt geschikt bent om een paard te rijden...

en het 'echte werk' is een B-proef... 6 minuten... galop , draf en stap en 1 X halthouden. gasgeven remmen en sturen... als je dat het echte werk noemt, dan heb je het hele paardrijden niet begrepen... en het wedstrijdrijden evenmin...

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:22

Ik ben akkoord met Alane: Ik zie er eigenlijk ook niet zo'n probleem is, ik vind de laatste foto's er trouwens ook helemaal niet zo slecht uitzien, pony loopt genoeg op lengte en ziet er ontspannen uit.

Wedstrijden zijn wat mij betrefd een goede leerschool, zolang je niet ver boven je niveau gaat starten is er echt geen probleem en als je pony er niet klaar voor is zal je dat snel genoeg merken.
Belangrijker is dat je haar in de week niet al te zwaar gaat trainen, hou het werk 'luchtig' en leuk en dan komt het allemaal goed...

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:22

xSaarSaar schreef:
Alane schreef:

Ze kan er wel degelijk slechter van worden. Het is nog een jong beestje en 8 weken onder het zadel is echt niet veel. En dan kan die nog zo'n super conditie hebben, het is gewoon wel allemaal erg veel. En ik heb het dan niet zo zeer over die wedstrijd, maar gewoon over het hele rijden. Ze loopt veel te gespannen met haar hoofdje in die eerste foto's vooral, maar bij die laatste vind ik het er ook nog een beetje gespannen uitzien (maar ze zijn wel beter dan de eerste) voor een 4 jarige. Laat haar lekker lopen, ze is nog jong. Het "echte" werken gaan oppakken met het dressuurrijden komt nog wel. Ga wat afwisselende dingen met haar doen, niet alleen rijden en longeren maar probeer ook eens nieuwe dingen als vrijheidsdresuur of zonder zadel rijden ofzo, dan wordt het allemaal wat speelser. ;)

Tis geen suikerbeest...Als je je paard door te starten op een wedstrijd naar z'n grootje rijdt, moet je je afvragen of je dan uberhaupt geschikt bent om een paard te rijden...

en het 'echte werk' is een B-proef... 6 minuten... galop , draf en stap en 1 X halthouden. gasgeven remmen en sturen... als je dat het echte werk noemt, dan heb je het hele paardrijden niet begrepen... en het wedstrijdrijden evenmin...[/quote]

Ik heb niet gezecht dat het echte werk een b proef is. Ik bedoel gewoon het rijden algemeen. Het ziet er allemaal zo strak en super dressuurgericht uit. Dat beestje is jong hoor, dan ozu ik nog eerst wat meer speels rijden. Het is echt niet zo dat ik geen verstand heb van jonge paarden, ik heb er zelf ook 3 ingereden.
Laatst bijgewerkt door xSaarSaar op 23-09-09 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:28

@xsaarsaar:

Wat vind je op die laatste foto's er dan 'te' uitzien?
Dresuurmatig trainen, daar is volgens trouwens niets verkeerd aan hoor. Je mag best 2x tot 3x per week dressuurmatig werken, zolang je de tijd maar beperkt houdt en zoals TS al aangeeft , rijdt ze gemiddeld zo'n 20min per training, dat vind ik persoonlijk een mooi gemiddelde...

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:30

Ik heb toch gezegd dat die laatste foto's er ook al beter uit zien?

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:31

xSaarSaar schreef:
Alane schreef:

Misschien begrijp ik het verkeerd? ik val je niet aan hoor, ik vraag me gewoon af wat jou denken erachter is :)

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:33

Ik vind gewoon dat het er een beetje gespannen uit ziet. Maar dat is mijn mening;)

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:39

De eerste foto die ts geplaatst heeft ziet er idd wel een beetje gespannen uit, ook niet onwaarschijnlijk in de situatie waarin ze zich bevonden. Mijn jonge paard zou wellicht ook niet mooi ontspannen lopen :D

Maar de laatste foto's vind ik er niet gespannen uitzien, de pony is actief en maakt zich wel wat langer in de hals... vind ik er persoonlijk niet zo slecht uitzien :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:53

Mijn dochter rijdt een 4 jarige op wedstrijden (is 4 X meegeweest nu) en kan je foto's laten zien tijdens een proef waar ze 207 punten voor had, maar als je de foto's ziet geloof je dat echt niet... (veel 7 en 8 maken een enkele 4 gelijk weer goed :D ) tis maar net wanneer men foto's maakt...

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 19:11

Alane schreef:
Mijn dochter rijdt een 4 jarige op wedstrijden (is 4 X meegeweest nu) en kan je foto's laten zien tijdens een proef waar ze 207 punten voor had, maar als je de foto's ziet geloof je dat echt niet... (veel 7 en 8 maken een enkele 4 gelijk weer goed :D ) tis maar net wanneer men foto's maakt...

Ik heb ook wedstrijd gereden toen mijn pony 4(bijna 5) was ;) Het gaat mij er meer om hoe lang hij onder het zadel is, niet hoe oud hij is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 19:57

hoe hij onder het zadel is oftewel hoe de combinatie is... ken er wat die zijn al 10 jaar onder het zadel en kunnen nog geen B-proef met winst rijden :(:) :=

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:12

Alane schreef:
hoe hij onder het zadel is oftewel hoe de combinatie is... ken er wat die zijn al 10 jaar onder het zadel en kunnen nog geen B-proef met winst rijden :(:) :=

Hahaha, dan snap ik niet dat die nog officieele proeven rijdt. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:17

Gewoon starten......je ziet wel waar het schip strandt toch? :)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 08:06

Ja daarom,
het is alleen een leer school voor ons beiden..
Ik rij ook vrij veel buiten door de bossen voor de afwisseling.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 08:08

xSaarSaar schreef:
Alane schreef:

Hahaha, dan snap ik niet dat die nog officieele proeven rijdt. :+

die houden er ook vaak mee op om vervolgens tegen alles wat met wedstrijdsport op elke manier dan ook aan te skuppen :D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:49

yep.... dan is dressuursport pure jurysport met menselijke willekeur.. snappen niet waarom ze geen 8 krijgen voor de verzorging opdat ze dan een winspunt zouden hebben gehad....
(neemt niet weg dat ik wel eens baal als we een jury treffen die niet meer of minder geeft dan 5 en 6 en geen commentaar op het protocol schrijft, maar dat is een andere discussie :D )