Overgang B Naar L1

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:56

__PSM__ schreef:
Dan vind jouw instructeur dat je direct vooraan mee moet kunnen rijden in een klasse :) Daar heeft hij gelijk in, maar lang niet iedereen gaat met die instelling, sommige mensen gaan onbevestigd een klasse in en vinden het dan geen probleem om daar iets langer in te blijven....

Het is maar net op welke manier je je wedstrijden wilt rijden....

Zolang je dan als ruiter maar niet op de jury gaat lopen fitten, vind ik hier geen probleem aan hoor :)

Ik denk net als PSM. Okee, het gaat hier om een overstap van B naar L. Daar zit niet heel veel verschil in qua oefeningen en moeilijkheidsgraad. Van M1 naar M2 bijvoorbeeld wel. Veel meer oprichting en verzameling, veel moeilijkere oefeningen, snel opvolgend. Er zijn een heleboel mensen die denken, ach, in de lagere klassen ben ik ook overgegaan terwijl ik er eigenlijk nog niet helemaal aan toe was, dat kan nu ook wel. En vallen vervolgens gevoeglijk door de mand, met verliespunten erbij.
Ik ga echt pas over als ik denk dat we er beiden aan toe zijn, en ja, 10 meter kunnen wijken. Als je dat kunt, kun je vijf meter ook...

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:26

Ik heb gister mijn L1 debuut gehad! :D
inrijden ging super echt goed dus ik dacht al yes maar eenmaal in de ring sloeg de spanning toe :o
pony dacht volgens mij omg dit is een heel ander proefje dan anders! en ik zat alleen maar aan dat stomme wijken te denken wat helemaal niet lukte aangezien ik hem bijna niet opzij kreeg :P
pony kent het nog niet en voor mij is het ook nieuw dus dat was egt bagger. (daar had ik dus 4 en voor en dat viel mij nog mee)
uiteindelijk toch nog een wp tje behaald voor men eerste proef 181 en mijn 2de proef 177 dus dat vond iik wel oke voor de eerste keer ;)

kleinvosje

Re: Overgang B Naar L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:51

Nou, heel fijn joh! Nu gewoon rustig dooroefenen op de onderdelen waar je onvoldoende op scoorde, en proberen je zenuwen onder controle te krijgen!

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:03

Ik had gister ook mijn L1 debuut, viel een beetje tegen :+
Afwenden een 5, met 'niet goed om binnenbeen', hoef je in de B niet te verwachten, dat zien ze wel door de vingers. In de L is dat helaas over ;)

Ik had trouwens 170 en 171, dus dat viel hartstikke mee :D En dat met twee 4en voor het wijken *schaaaam*

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:13

Joh, voor een eerste keer valt dat echt nog wel mee hoor! Een kennis van mij rijdt al 3 jaar L1, en rijdt ook elke keer170, of nog lager. Geef het de tijd!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:19

Ik start nu zo'n 1,5 maand L1, en ben overgegaan terwijl alles nog niet bevestigd was, nu nog steeds niet... We zijn inmiddels L1 +5, maar de laatste tijd zitten we geregeld in de 175 :P Maakt niet uit, paard is jong, we moeten het nog leren, en ik ben alleen de B uitgegaan, omdat ik daar na 5 jaar klooien met mijn vorige paard wel klaar mee was... Gewoon rustig door blijven trainen en rijden, dan komt het vanzelf :)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:25

Hmm, lees hier toch genoeg 'tegenvallende' verhalen. Ik was echt positief verrast, mijn eerste keer L1. Hoogste punten uit de B, gelijk ook in de L1. Veel positief commentaar en meteen twee winst. :j Zaterdag moet ik weer, hopelijk gaat het dan net zo lekker. :)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:11

Myukii schreef:
Hmm, lees hier toch genoeg 'tegenvallende' verhalen. Ik was echt positief verrast, mijn eerste keer L1. Hoogste punten uit de B, gelijk ook in de L1. Veel positief commentaar en meteen twee winst. :j Zaterdag moet ik weer, hopelijk gaat het dan net zo lekker. :)

Het is natuurlijk ook een verschil hoe je overgaat.
* Ga je over als je de B zat bent en het wijken etc. is nog niet bevestigd.
* Ga je over als het wijken etc ook al helemaal bevestigd is.
In het 2e geval is het, ervanuitgaande dat je basisgangen gewoon goed, zuiver en in aanleuning zijn, inderdaad niet verwonderlijk dat gewoon weer hoog in de punten zit :)

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:24

Ik ben er 3 maand uit geweest ivm blessure van mezelf en heb zaterdag mn eerste concours weer gehad. 197 punten. Nu weet ik voor mezelf zeker, dit was de laatste keer in de B. Ik start de 21e voor het eerst in de L1.
Ik vind het vooral belangrijk dat het paard goed los door zn lijf loopt. En als je dat in de B of L1 niet hebt. Word dat later alleen maar lastiger. Lekker ontspannen en los rijden. En van daaruit verder trainen. Kom je het verst mee.

Ik irriteer me mateloos aan mensen die constant met hun handen aan het plukken zijn en hun paard van voren maar tegenhouden en dat terug is te zien in het hele paard. Zo kom je de B en L nog wel door. Maar als je hoger komt hou je dat ook niet vol. Los en ontspannen rijden

Margreet86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:55

Ik ben pas overgestapt van de B naar de L1. Ik had in de B 14 winstpunten in 5 wedstrijden, ik reed steeds punten tussen de 190 en 205. En voor mijn eerste L1 proef kreeg ik 180. Nu moet ik zeggen dat de proef niet erg gladjes verliep, maar het was wel even slikken, zo'n groot verschil. Gelukkig had ik feedback op mijn coupon waar ik wel iets mee kon. De jruy vond dat ik mijn paard te lang reed, ik moest haar met wat meer bijelkaar gaan rijden, met meer front en wat actiever. Nu heb ik dat mijn tweede wedstrijd dan ook gedaan, en nu had ik weer mooie scores van 192 en 189. In mijn beleving wordt er dus wel anders gejureerd in de L1. In de B hoefde ik niet veel te doen voor mooie punten, nu moet ik daar écht harder voor werken.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:28

Sjonniej schreef:
Myukii schreef:

Het is natuurlijk ook een verschil hoe je overgaat.
* Ga je over als je de B zat bent en het wijken etc. is nog niet bevestigd.
* Ga je over als het wijken etc ook al helemaal bevestigd is.
In het 2e geval is het, ervanuitgaande dat je basisgangen gewoon goed, zuiver en in aanleuning zijn, inderdaad niet verwonderlijk dat gewoon weer hoog in de punten zit :)

Toen ik mijn 10 punten had ben ik direct overgegaan. :) Zonder dat het wijken niet helemaal bevestigd is, maar omdat de rest dat grotendeels wel is, waren mijn punten alsnog om vrolijk van te worden :j Ik vind de L1 echt nog gewoon basis ook..

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:47

Toen ik mijn 10 punten had ben ik direct overgegaan. :) Zonder dat het wijken niet helemaal bevestigd is, maar omdat de rest dat grotendeels wel is, waren mijn punten alsnog om vrolijk van te worden :j Ik vind de L1 echt nog gewoon basis ook..[/quote]

voor sommigen is het basis en voor sommigen is het toch best een overstap :)
zeker als het voor alletwee nieuw is is het extra moeilijk vind ik.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:51

Ja, iedere combinatie is anders natuurlijk. :) Maar ook wij hebben 0,0 ervaring. Ik had nooit wedstrijden gestart, mijn paard wordt pas sinds een jaar echt dressuurmatig gereden en we hebben elkaar alles moeten leren, zonder instructeur, op het grasveldje naast de stal. Niet dat ik wil zeggen dat ik zo goed ben, of mijn paard een wonderpaard.. Maar wij hanteren echt wel het schoolvoorbeeld van een 'foute' trainingsmethode en slechte 'begin'basis (zonder instructie en zonder ervaring van beide kanten).

Ik blijf er dus bij dat als puur de basis goed voor elkaar is, de overstap niet groot hoeft te zijn. :)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:58

Myukii schreef:
Ja, iedere combinatie is anders natuurlijk. :) Maar ook wij hebben 0,0 ervaring. Ik had nooit wedstrijden gestart, mijn paard wordt pas sinds een jaar echt dressuurmatig gereden en we hebben elkaar alles moeten leren, zonder instructeur, op het grasveldje naast de stal. Niet dat ik wil zeggen dat ik zo goed ben, of mijn paard een wonderpaard.. Maar wij hanteren echt wel het schoolvoorbeeld van een 'foute' trainingsmethode en slechte 'begin'basis (zonder instructie en zonder ervaring van beide kanten).

Ik blijf er dus bij dat als puur de basis goed voor elkaar is, de overstap niet groot hoeft te zijn. :)

oke :D dan kan ik natuurlijk niet meer zeggen dat ik gewoon nog heel goed moet oefenen ;)
en als je de L1 met de grand prix vergelijkt is dat inderdaad basis ja :P
en ik vond mijn punten voor de eerste x best meevallen zal ook heus beter worden

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:48

Ik heb in de L1 ook al mijn punten gehaald op mijn basis, die als enige voor elkaar was. Wijken en middengalop kon hij nog niet. Zat dan wel steeds kantjeboord; 180-185.
Nu in de L2 kan hij nog steeds geen wijken en middengalop, maar krijg er nu gewoon 4en voor, plus een onvoldoende voor achterwaarts wat nog niet vanzelf gaat, dat wordt wat lastiger wegwerken ;) Maar ook daar haal ik mijn punten weer op doordat de basis nog steeds goed is. Alleen valt het met 5 vieren niet mee om nog boven de 180 te komen.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:35

Sjonniej schreef:
Ik heb in de L1 ook al mijn punten gehaald op mijn basis, die als enige voor elkaar was. Wijken en middengalop kon hij nog niet. Zat dan wel steeds kantjeboord; 180-185.
Nu in de L2 kan hij nog steeds geen wijken en middengalop, maar krijg er nu gewoon 4en voor, plus een onvoldoende voor achterwaarts wat nog niet vanzelf gaat, dat wordt wat lastiger wegwerken ;) Maar ook daar haal ik mijn punten weer op doordat de basis nog steeds goed is. Alleen valt het met 5 vieren niet mee om nog boven de 180 te komen.

middengalop is voor mijn pony geen probleem gelukkig en achterwaarts vind ie ook niet moeilijk.
dit pakken we afentoe mee in de les maar eigenlijk bijna niet omdat ze het niet moeilijk vind.
het enige wat echt een groot probleem is by my is het wijken.
maar ach ik heb in december toch geen wedstrijd dus tijd genoeg om te oefenen :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:43

Ik zit nu op B+7. Wat de oefeningen voor de L1 betreft, ik ben aan het werken op het achterwaarts, dat gaat nog niet zo goed. Maar goed, ik ben niet van plan om gelijk over te gaan. Ik wil eerst alles goed bevestigd hebben, en de selecties ook in de B rijden. Dat betekent dat ik op zijn vroegst pas in januari of begin februari (als ik door mag) de overstap ga maken, en dus nog zeker twee maanden goed kan oefenen!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:48

Achterwaarts komt ook pas in de L2, dus daar zou ik me nog niet te druk over maken! :j

De overstap naar de L2 ga ik ook niet direct maken, op z'n vroegst pas in het buitenseizoen. Wijken gaat nog niet goed genoeg voor de L2 en middendraf over de hele diagonaal (toch?) gaat 'm ook nog niet worden. Achterwaarts en middengalop wel, maar ook het doorzitten zie ik wel tegenop. Nog flink oefenen dus, maar we hebben geen haast! :D

vionnesem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:55

ik heb zo ongeveer 2 jaar gedaan om mijn winstpunten voor de B te behalen, ben toen doorgereden tot 14.. De laatste 3 wedstrijden reed ik iedere proef 1,2,3e prijs. Na mijn L1 debuut wou ik dat ik terug kon (161 en 167) maar mijn 2e ging al veel beter 177 en 185. Nu eigenlijk iedere wedstrijd winst, op die na ;) heb nu 7 wedstrijden gereden en 6 winst.

Imo is de L1 dus makkelijker als de B :j

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:06

Ik weet dat aw. pas in de L2 zit, maar toch zie ik graag dat dat er al wel een beetje in zit voordat ik overga naar de L1. Het hoort gewoon bij de africhting vind ik! Doorzitten gaat op mijn merrie juist erg fijn, mijn vorige paard zat echt niet lekker, daar had ik echt problemen mee in de M1. Kon em gewoon niet goed uitzitten, had een hele korte draf.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:33

vionnesem schreef:
Imo is de L1 dus makkelijker als de B :j

Komt dit niet gewoon doordat je paard nu 3 basisgangen heeft die bevestigd zijn?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:58

Myukki, na één wedstrijd een onbevestigde middengalop en wijken, kom je vanzelf jury's tegen waar je geen winst bij rijdt, dat is bij mij net zo, basis is goed, maar sommige jury's willen gewoon net meer dan de basis...

Met alleen de basis, zonder wijken en middengalop ben je er bij sommige jury's niet.. Absoluut niet erg, want tja voor de L2 hoort dat er gewoon echt in te zitten :P

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 09:40

__PSM__ schreef:
Myukki, na één wedstrijd een onbevestigde middengalop en wijken, kom je vanzelf jury's tegen waar je geen winst bij rijdt, dat is bij mij net zo, basis is goed, maar sommige jury's willen gewoon net meer dan de basis...

Daar ben ik het toch zeker niet mee eens. Heb in de L1 gewoon mijn winstpunten binnen gehaald, zonder dat het paard het wijken snapt en 9 van de 10 proeven wissels sprong tijdens de middengalop. Maar heb in alle proeven mijn punten op kunnen halen tot winst op basis van mijn stap en draf die wel goed voor elkaar waren. (En dat ook nog met een pony'tje tussen de paarden)

Nu in de L2 (ik ben niet zo serieus met dressuur, dus gewoon over gegaan met 10 ptn) wordt het wel knap lastiger. Waar ik in de L1 meestal een 5je kreeg voor het wijken, heb ik nu gewoon 4en staan. Hetzelfde voor de middengalop, te weinig verruimen was meestal een 5, nu een 4. En terecht hoor trouwens.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 09:56

Ik ben zelf met dit paard in de L1 gestart en zit nu in de L2.
Doeke wijkt ook heel moeilijk en heb voor het wijken eigenlijk altijd een 4 of 5...
middendraf is ook niet denderend (5), achterwaarts gaan is nog niet helemaal diagonaal (5), middengalop is ook niet altijd alles (5) en nog haal ik 3 winstpunten in 4 proeven...
Dat komt gewoon omdat de aanleuning en de impuls heel stabiel zijn en het daardoor 1 mooi geheel vormt.
Zondag mogen we weer.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:14

Ik vond de overgang niet heel groot. Mij is altijd geleerd dat je minimaal een niveau hoger aan moet kunnen voordat je een bepaald niveau start (dus als je B start, moet je oefeningen van de L1 kunnen, zodat je in een keer door kunt), en terwijl je dan B rijdt kun je ondertussen mooi de L1 extra doortrainen, zodat wanneer je er aan toe bent, je zo door kunt :)