Z dressuur = stang en trens erin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 08:22

Marliesje schreef:
Wat ik zo vreemd vind is dat ze een blauwe tong kunnen waarnemen op een röntgenfoto. :?

ze keken met rontgen én gewoon met het blote oog

Marliesje

Re: Z dressuur = stang en trens erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 08:23

In een gesloten mond?

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 08:23

Arabesk schreef:
ksb schreef:
Mijn conclussie: mensen die het gebruik van deze optoming nog nooit toegepast hebben,mogen hun mening geven,maar de mensen die wel die kundigheid hebben niet te beoordelen,want dat kan je ronduit niet!(beetje offtopic!)

alle mensen die tegen stierenvechten zijn, moeten eerst zelf hebben leren stierenvechten, anders mogen ze geen mening hebben :?

dat is geen vergelijking,maar als hier voormij iemand mij verteld wat ík met mijn optoming verkeerd doe (in detail) zonder dat ervaren te hebben, vind ik dat onterecht,maar ik heb NIET gezegd dat je geen mening mag hebben,iedereen mag zijn mening hebben,100%

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 08:24

Marliesje schreef:
In een gesloten mond?

ik zou zeggen vraag het de beste man, hij zal niet gaan liegen als FEI dierenarts zijnde ;-)

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 08:33

Ben persoonlijk een echte tegenstander van S&T, kan me niet voorstellen dat zo berg ijzer plezierig zit in een paardenmond.
Ben iedere week naar wedstrijd en constateer dan ook steeds weer dat minstens de helft van de paarden met S&T in hun mond, hun mond open hebben, hun tanden laten zien of echt kwijlen. Dat zijn voornamelijk de paarden die van het achterbeen aflopen en hun gewicht in de ruiterhand leggen, maar die hebben dan wel degelijk last van de S&T, terwijl die optoming op dat moment niets oplost.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 08:35

Leonora schreef:
Ben persoonlijk een echte tegenstander van S&T, kan me niet voorstellen dat zo berg ijzer plezierig zit in een paardenmond.
Ben iedere week naar wedstrijd en constateer dan ook steeds weer dat minstens de helft van de paarden met S&T in hun mond, hun mond open hebben, hun tanden laten zien of echt kwijlen. Dat zijn voornamelijk de paarden die van het achterbeen aflopen en hun gewicht in de ruiterhand leggen, maar die hebben dan wel degelijk last van de S&T, terwijl die optoming op dat moment niets oplost.

Daar moet ik me (jammergenoeg) bij aansluiten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 08:36

Leonora schreef:

Ik zou natuurlijk eens kunnen gaan filmen bij een wedstrijd :+

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 08:59

Ik ben een van die mensen die nog niet met S&T heeft gereden, puur omdat ik geen wedstrijden rij, echter beschik ik gelukkig over een stel hersens en kan ik me verdiepen in de materie en met anderen in discussie gaan, dan mag ik daar toch best een mening over hebben? Je moet je er natuurlijk wel in verdiept hebben.

Hoe dan ook, principieel kan ik me vinden in de opvatting dat S&T eigenlijk niet gebonden is aan een klasse, maar aan een opleidingsniveau. Uiteraard zijn er in iedere klasse combinaties die zijn doorgestroomd terwijl ze er nog niet klaar voor zijn, óf er ogenschijnlijk klaar voor zijn maar waar de basis verkeerd is en dus vroeg of laat toch tegen de lamp lopen. Vanuit die redenering zullen er dus altijd combinaties kunnen zijn die het opleidingsniveau nog niet hebben maar wel S&T inhangen, dat is waar IMO voor gewaakt moet worden.

Is daar iets tegen te doen? Toelatingsklasse opkrikken? Als er pas vanaf ZZ-L met S&T gestart zou mogen worden, kun je met meer zekerheid zeggen dat het opleidingsniveau voor S&T is bereikt, want richting subtop kom je niet verder zonder goede basis. Echter is de vraag of je dan goed opgeleide combinaties in het Z1/Z2 niet ongewild straft voor de klungelige daden van anderen. :D

alinuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:01

zolang je zonder stang kan, gewoon onder stang rijden!
en als je zelf denkt m uiteindelijk nodig te hebben kan je m altijd nog gebruiken!

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:02

Een aantal maanden geleden is er ook eens zo'n topic geweest hierover, onderstaande heb ik toen geantwoord en daar blijf ik nog steeds bij:

Niet jaloers, geen voorstander, geen tegenstander, wel even mijn belevenis:

Mijn eerste Z1 proef met een paard reed ik op trens, mijn eerste Z2 proef ook, met het 2e paard ook. Ik kreeg eens de vraag van een jurylid of dat mijn paarden de stang niet accepteerden. Ik wist het op dat moment niet: Ze hadden em nog nooit ingehad. :+
In die tijd was het nog verplicht om met stang en trens te rijden in het ZZL. Op een gegeven moment (ik reed toen al heel wat wedstrijden in het Z2) ben ik gaan oefenen met een stang en trens hoofdstel.
Waarom niet eerder? Omdat ze het op trens ook goed deden. En nu rij ik sinds kort weer een paard in het Z1, en ook op trens. Waarom? Hij doet het op trens gewoon goed, sterker nog, hij heeft nog niet eens een stang en trens hoofdstel... :Y)

Ondertussen loopt ie sinds 3,5 maand Z2 en afgelopen weekend heeft ie zich zelfs geselecteerd voor het NK in het Z2. Op trens...

Ieder zijn goed recht om een stang erin te hangen.
De een vindt het een streven om in het Z1 te komen en meteen de stang er in te hangen, hoedje op en al, want "het staat zo mooi", "nu ben ik écht Z", enz. De ander heeft weer een ander streven, namelijk eerst maar eens die Z proef zo goed mogelijk afleggen. Wat blijft, is dat iemand die zijn paard goed voor elkaar heeft (inclusief s&t), scoort en ook blijft scoren. Iemand die zijn paard niet goed voor elkaar heeft, kan dat niet blijven verbloemen met s&t, en zal naar mijn idee nóg sneller uitgereden zijn met S&T dan zonder...

Zolang het paard niet wordt overgeslagen (en dan bedoel ik écht niet alleen: hij accepteert de stang, maar de ruiter die er mee kan omgaan en sturen) moet ieder doen wat hij wil.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:25

Sander:was het maar waar dat het probleem opgelost was als je het niveau omhoog gooit voor het starten met S&T.Ga maar eens in de ZZL kijken,het is om triest van te worden.Er wordt niet voor niets zo weinig winst gereden.Het zou gewoon nog veel harder afgestraft moeten worden en ook schriftelijk toegelicht op de coupon.Misschien dat er dan bij de betreffende ruiters een lichtje gaat branden.Snap ook niet hoe sommige mensen zo met de stang kunnen rijden,als mijn stang teugel per ongeluk strakker wordt gaan ze gelijk rotter lopen.Maar ik rij er wel mee in de hoop ooit nog LT te mogen starten.Eerst nog ff de ZZZ....

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:59

Ambre, als je er wat van durft zetten op een protocol krijg je heel wat gezeik ;-)
Ik ben er zelf niet verlegen om om verkeerd gebruik van teugelhulpen (zij het enkel op trens of s&t) af te straffen op protocol.
En dan krijg je vaak misnoegde mensen, want zo'n commentaar hebben ze nog nooit gekregen :+ Maw je verzint maar wat...

Afgelopen weekend was gewoon triestig, dat ik echt blij was om die enkele combinaties de ring te zien betreden, die duidelijk met gevoel en kennis uit hun basisopleiding een correcte proef lieten zien. En tussen die combinaties zaten zowel gewone optomingen als dubbele. Het is de manier van voorbrengen die veel doet.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:08

Bulck, dat lijkt me wel jammer, jij als jurylid zijnde, dat je voor je eigen gevoel goed doet door dit af te straffen, maar je wordt dan niet als correct jurylid beschouwd (eerder als zwart schaap, me dunkt?).
Ik neem aan dat je de voldoening dan maar moet halen uit het feit dat je zélf weet dat je juist handelt?

Ambre, ik weet zelf niet hoe het er in het ZZ aan toegaat, maar dat zou ik wel jammer vinden. Als je op dat niveau rijdt zou men toch de kennis moeten bezitten om te weten dat het zo niet behoort te werken. Jammer!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:22

Bulck,het is jammer dat je tegenwoordig haast nix meer kan zeggen als jury.Vroeger moest je na het rijden van je proef bij de jury komen en kreeg je nog tips.Dit vond ik altijd hardstikke leuk.Ik heb soms het idee dat er steeds slechter gereden wordt naar mate je hogerop komt.In het L zie je nog best goed bewegende paarden maar in het Z...In welke mate dit door de optoming komt weet ik niet,misschien houden die paarden er uiteindelijk wel gewoon mee op.De maat vol,zo gezegd.Ik rijd iig makkelijker 65% in het Z dan in het L of M.

Sander:misschien is de kennis er wel maar de kunde niet,ik weet ook de hulpen voor de wissels om de pas en piaffe maar helaas lukt het nog steeds niet al te best! ;)

Adjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:53

Hoi hoi,

Kijk je mag met stang & trens gaan rijden voor het ene paard een voordeel en voor de andere een nadeel !

Als je paard gewoon fijn te rijden is op een trensje niks veranderen.. je kan natuurlijk wel testen of dat je paard fijner is op stang en trens ipv trens.
en zo kan je , je besluit nemen.

Zelf doe ik gewoon varieren paar dagen stang en trens en dan weer een paar dagen een trensje light het net aan.
voordeel van stang en trens kan je paard netjes ietsjes makkelijker bewerken als die bijv lastig is en zich eruit wil drukken (ook voor de keertwendingen erg fijn;))

Succes ermee :D

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 13:18

@Adjeee: In mijn geval gaat het om een pony van 1.43 tussen de paarden
en vraag me af om in die niet al te grote mond zoveel ijzerwerk te hangen :P
Heet jou moeder trouwens Conny?
Heb in Deil gestart Kijfakker wedstrijd.

Adjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:47

@ kabouterdans . ooh hahaha foutje;) ja mijn moeder heet conny .. hoe ken je mij dan ?

JoukjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:57

ilovetrusha schreef:
Ik ken iemand die rijd zonder sporen met een trensbitje in de Z :)

Je bent in de Z verplicht met sporen te rijden, dus zal ze dit ongetwijfeld alleen thuis doen.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:01

De vrouw waar ik het paard weleens van rijd, rijd met gewoon een trensbitje in het Z.
Tsja, is je eigen keuze vind ik. :)

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 14:03

Adjeee schreef:
@ kabouterdans . ooh hahaha foutje;) ja mijn moeder heet conny .. hoe ken je mij dan ?
Van de wedstrijden, wel jammer dat Kijfakker wedstrijd dit jaar de laatste keer was.

Adjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:06

Kabouterdans schreef:
Adjeee schreef:
Van de wedstrijden, wel jammer dat Kijfakker wedstrijd dit jaar de laatste keer was.

ja maar ik ken jij geloof ik helemaal niet ?? :P

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:30

Ik ben niet tegen S&T. Rij momenteel 1 paard in de M1 en die hoop ik van het voorjaar in de Z te mogen starten. Hij heeft al Z2 gelopen maar geeft het je niet kado!!! Is erg hangerig. Gooit snel zijn tong eruit en heeft vaak zijn mond open. Heb alle bitten, denk ik, onderhand wel geprobeerd. De Myler Toklat kwam als beste uit de bus. Heeft nu minimaal de tong eruit, schuimt(!!!) en is lekker makkelijk in de hand. Hij loopt erg snel te diep. Ben nu met de uitgestrekte draf bezig om niet te gaan duiken.
Op de laatste coupon stond: paard moet met meer druk gereden worden!!! Ik had 'm super licht in de hand en aan het been!! En je zou mijn beenspieren eens moeten voelen!!hihi...
Nu dus de vraag: moet ik straks met S&T gaan rijden?? Hij duikt namelijk heel erg, en loopt snel achter de LL, naar mijn idee wordt dit dan alleen maar erger??!! Helaas is de Myler S&T nog in ontwikkeling. Deze zal namelijk weinig ruimte in de mond innemen, net als de toklat.

Mijn ander (L2) paardje loopt zo erg opwaarts en licht dat ik voor haar geen S&T nog zal hebben, denk ik. Die is superlicht aan de hand/beenhulpen.

Mijn mijlpaal is toch echt dat hoedje!!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:32

Ik rijd met mn haflinger Z, en heb 'm gewoon op een trensje.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:03

alinuh schreef:
zolang je zonder stang kan, gewoon onder stang rijden!
en als je zelf denkt m uiteindelijk nodig te hebben kan je m altijd nog gebruiken!

Dan zou ik eerder het rijtechnische probleem oplossen ipv een ander hulpmiddel te gebruiken :)*

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:04

FrankavdT schreef:
Een aantal maanden geleden is er ook eens zo'n topic geweest hierover, onderstaande heb ik toen geantwoord en daar blijf ik nog steeds bij:

Niet jaloers, geen voorstander, geen tegenstander, wel even mijn belevenis:

Mijn eerste Z1 proef met een paard reed ik op trens, mijn eerste Z2 proef ook, met het 2e paard ook. Ik kreeg eens de vraag van een jurylid of dat mijn paarden de stang niet accepteerden.

Zegt meer over dat jurylid dan over jouw paard :oo

Z kan zonder stang, zelfs zonder trens, het kan zelfs bitloos :D