Verschil in Regio's en Kampioenschappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:10

pebbels75 schreef:
Pion schreef:
Maar Groningen heeft maar '1' kans, NB heeft er 8. :)
Als ik naar het NK zou mogen en een fout zou maken in mn keertwending ben ik 'afgeschreven'. Terwijl als iemand uit NB die fout zou maken nog 7 mensen staan te springen om ook een poging te doen. ;)

Ja maar in NB zijn er tijdens t kampioenschap ook 8 meer waar een onderdeel fout gaat.

Maar ook 8 kansen om kampioen te worden.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:11

Hier in NH zijn er gewoon te weinig deelnemers. Wat in brabant een kleine wedstrijd is, is hier een best grote wedstrijd. Een kringwedstrijd komt al niemand meer op af (paarden springen) Nu is ingesteld dat je paard springen zo op de regio mag starten. Dressuur paarden moet je je op het kringkampioenschap selecteren en in mijn ponytijd, weet niet of dat nog zo is, moest je als ponyruiter het kringkampioenschap starten en dan mocht je naar de regio.

Maarja, met 10 mensen in 1 ring en dan 2 kampioenschappen houden, heeft ook niet zoveel nut. Er is hier gewoon veel minder animo voor, en we zijn al veel kleiner. Bij ons zouden selecties ook niet zoveel zin hebben denk ik, er komen toch telkens dezelfde mensen bovenaan omdat er zo weinig zijn (de semi-profs vaak dus :P)

En als ik hier in de buurt (+- een uur rijden) op wedstrijd ga, rij ik ook bijna altijd tegen dezelfde mensen. Maar misschien dat dat bij jullie in brabant anders is? (Omdat je in de beginpost zei dat je kids telkens tegen dezelfde mensen moesten rijden met de selecties en dat niet leuk was oid, voor mij is dit heel gewoon, er zijn gewoon niet meer deelnemers :+)

Door al die selecties en daar telkens bovenaan te staan en dan kampioen worden heeft veel en veel meer betekenis dan 1x regiokampioenschap springen en dan met toeval winnen, maar das mijn mening!

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:11

Ja maar dan zouden die andere 7 mensen niet goef genoeg zijn om kampioen te worden.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:13

x_tico schreef:
Ja maar dan zouden die andere 7 mensen niet goef genoeg zijn om kampioen te worden.

Mogelijk, maar dat neemt niet weg dat NB 8 kansen heeft en Groningen 1.

x_tico

Re: Verschil in Regio's en Kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:15

Tja, maar dat komt dat het hier drukker is dan in Groningen, lijkt mij. Maar het is niet zo dat je bij ons zó door bent, even rijden en door.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:15

Jolienn schreef:
Door al die selecties en daar telkens bovenaan te staan en dan kampioen worden heeft veel en veel meer betekenis dan 1x regiokampioenschap springen en dan met toeval winnen, maar das mijn mening!

Dat ben ik met je eens, hoewel kampioen worden vaak geen toeval is (tenminste bij de dressuur).
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 18-08-09 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:16

Bij ons of bij jullie? Bij ons ben je inderdaad niet even zomaar kampioen, meestal heb je al een idee wie het is. Degene die met de selecties met kop en schotel bovenaan staat.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:18

x_tico schreef:
Tja, maar dat komt dat het hier drukker is dan in Groningen, lijkt mij. Maar het is niet zo dat je bij ons zó door bent, even rijden en door.

Dat klopt en dat snap ik.
En ik geef ook toe dat Brabantskampioen op een bepaalde manier 'meer' is als Groningskampioen.
Maar een Groningskampioen heeft er ook voor moeten rijden en ik vind het gewoon onjuist dat er wordt gezegt dat het niveau in NB per definitie hoger ligt.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 18-08-09 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:20

x_tico schreef:
Bij ons of bij jullie? Bij ons ben je inderdaad niet even zomaar kampioen, meestal heb je al een idee wie het is. Degene die met de selecties met kop en schotel bovenaan staat.

Bij ons én bij jullie.
Hier worden de mensen die het hele seizoen hun paard/pony goed voor elkaar hebben kampioen
Ik wist bij de startlijsten van de kampioenschappen al enkele mensen aan te wijzen die waarschijnlijk goed zouden gaan presteren.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:25

Ja klopt dat kan natuurlijk ook. Ik denk dat je bij jullie vaak/altijd tegen dezelfde mensen rijd omdat er niet meer mensen zijn. Ik rijd hier vaak zat tegen mensen waar ik geen flauw idee van heb wie het zijn..

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 14:32

Pion schreef:
Dat klopt ook pebbels, maar je zou het ook als een voordeel kunnen zien om meerdere 'plaatsingskansen' te hebben.
Wij rijden op 1 dag, 1 proef, alles of niets. Terwijl je bij jullie 1 proef nog wel zou kunnen 'verprutsen' omdat je nog een kans hebt.
Aan alles zitten voor en nadelen. :)

Juryverschil heb je overal, dat heb ik ook ondervonden...

En mijn standpunt is eigenlijk dat NB niet per definitie hoger niveau levert. :)

Durf ik niets van te zeggen, ik kan me alleen het aantal tallenten aangeleverd per provincie herinneren...

Qua plaatsingskansen, als je echt goed bent, of een echte goede pony/paard hebt heb je dat denk ik minder nodig. De gemiddelde ruiter/paard zal het moeten hebben van plaatsingskansen. Heb je een beetje paard/pony/ruiter werkt het denk ik in het nadeel omdat het dan weer jurysport of kwestie van smaak is ;)

lastige materie maar wel een leuke discussie!!
Zou het vanuit de knhs gezien geen streven zijn om alles gelijk te trekken??

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:34

kring utrecht is vrije inschrijving, alleen bij het springen.. bij de dressuur moet je geloof ik geselecteerd worden..

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:36

Ik zou geen vrije inschrijving willen hoor :n ik vind 6 selecties goed, heb je 6 kansen waarvan er 4 tellen. Dan is het geen momentopname :)

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 14:40

x_tico schreef:
Ik zou geen vrije inschrijving willen hoor :n ik vind 6 selecties goed, heb je 6 kansen waarvan er 4 tellen. Dan is het geen momentopname :)

nee maar wel een geregel met 3 pony's en 3 kinderen en springen en dressuur, dat zijn er dus minimaal 36 _/-\o_

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:42

pebbels75 schreef:
Pion schreef:
Dat klopt ook pebbels, maar je zou het ook als een voordeel kunnen zien om meerdere 'plaatsingskansen' te hebben.
Wij rijden op 1 dag, 1 proef, alles of niets. Terwijl je bij jullie 1 proef nog wel zou kunnen 'verprutsen' omdat je nog een kans hebt.
Aan alles zitten voor en nadelen. :)

Juryverschil heb je overal, dat heb ik ook ondervonden...

En mijn standpunt is eigenlijk dat NB niet per definitie hoger niveau levert. :)

Durf ik niets van te zeggen, ik kan me alleen het aantal tallenten aangeleverd per provincie herinneren...

Qua plaatsingskansen, als je echt goed bent, of een echte goede pony/paard hebt heb je dat denk ik minder nodig. De gemiddelde ruiter/paard zal het moeten hebben van plaatsingskansen. Heb je een beetje paard/pony/ruiter werkt het denk ik in het nadeel omdat het dan weer jurysport of kwestie van smaak is ;)

lastige materie maar wel een leuke discussie!!
Zou het vanuit de knhs gezien geen streven zijn om alles gelijk te trekken??

Ik denk dat het moeilijk wordt alles gelijk te trekken, startkaarthouders zijn oneerlijk over het land verdeeld. :+
Misschien zoals iemand hier eerder al opperde: provincies 'herindelen', de noordelijke provincies krijgen grote kringen, de zuidelijke kleine kringen waardoor het aantal startkaarthouders per kring ongeveer even groot wordt.
Maar of dat nu haalbaar is...

Feit is wel dat op het NK, van welke provincie de ruiters ook komen, ze het verdienen om daar te rijden.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:44

x_tico schreef:

Daar zitten wij dan weer mee, die momentopname. :P
Maar ondanks dat heb ik nog nooit meegemaakt dat iemand totaal onverwachts het kampioenslint pakte.
Hoewel er wel een kans is dat zoiets gebeurd...

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 14:49

Pion schreef:
x_tico schreef:

Daar zitten wij dan weer mee, die momentopname. :P
Maar ondanks dat heb ik nog nooit meegemaakt dat iemand totaal onverwachts het kampioenslint pakte.
Hoewel er wel een kans is dat zoiets gebeurd...

Wij dus wel afgelopen weekend! En dan vraag je je af, waar doe je t allemaal voor. Al die selecties afrijden als 1 zeikerige jury alle oordelen van alle selecties en voorrondes van de brabantse op zijn kop gooit, geen ideaal systeem dus.... maar zou dat bestaan??

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:50

Zoals Pion ook al zegt, je kunt dit simpelweg niet gelijk trekken.
Het enige wat je kunt doen is tellen hoeveel startkaarthouders we in de kleinste regio hebben. Stel dat N-H de minste startkaarthouders heeft, 5.000. Dan delen we in Brabant ook nog maar 5.000 startkaarten uit, de rest die wil starten heeft pech. Dan heb je gelijke regio, dus ook gelijke selectieprocedures. Maar geloof niet dat veel mensen hier gelukkig van zullen worden?
Regio gelijk maken op basis van het aantal startkaarthouders. Dan krijgen we straks regio Brabant-Oost en regio Fr-Gr-Dr, dat gaan onze Noordelijke collega's ook niet echt grappig vinden. Want dan zijn daar ook ponymoeders die 3 kinderen hebben, 36 selecties afmoeten, maar dan wel heel Fr., Gr. en Dr voor afmoeten.

Het is heel vervelend. Maar door de gigantische verschillen in startkaarthouders kun je hier simpelweg weinig aan veranderen. Op dit moment zijn de selectieprocedures dan wel anders, maar verder is iedereen gelijk en heeft iedereen kans op op een kampioenschap te starten. Dat een Groningse ruiter nu directe inschrijving heeft, wil ook niet zeggen dat Boer Jantje meteen even kampioen kan worden daar en naar de Hippiade mag.

Ik denk dat er voor de drukke ponymoeders onder ons, niets anders op zit dan zelf een systeem te bedenken: Deze winter mag kind 1 meedoen aan de selecties voor het springen, zomer 2010 mag kind 2 meedoen aan de selecties voor dressuur, winter 2010/2011 mag kind 3 meedoen aan de selecties, etc.
Geloof ook niet dat het een probleem van de KNHS is, dat er drukke ponymoeders zijn met meerdere kk in meerdere disciplines. Het blijft voor de betreffende personen wel een lastig verhaal natuurlijk.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:52

Ja het juryverschil op de kampioensschappen afgelopen weekend was in sommige ringen erg groot ja..

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:52

Ik denk inderdaad dat er geen ideaal systeem bestaat.
Hoewel, misschien als er 3 ipv 2 (en 4 ipv 3) juryleden zouden gaan zitten en het laagste percentage wordt wegestreept...
Een beetje het idee als op de OS.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:53

Sjonniej schreef:
Zoals Pion ook al zegt, je kunt dit simpelweg niet gelijk trekken.
Het enige wat je kunt doen is tellen hoeveel startkaarthouders we in de kleinste regio hebben. Stel dat N-H de minste startkaarthouders heeft, 5.000. Dan delen we in Brabant ook nog maar 5.000 startkaarten uit, de rest die wil starten heeft pech. Dan heb je gelijke regio, dus ook gelijke selectieprocedures. Maar geloof niet dat veel mensen hier gelukkig van zullen worden?
Regio gelijk maken op basis van het aantal startkaarthouders. Dan krijgen we straks regio Brabant-Oost en regio Fr-Gr-Dr, dat gaan onze Noordelijke collega's ook niet echt grappig vinden. Want dan zijn daar ook ponymoeders die 3 kinderen hebben, 36 selecties afmoeten, maar dan wel heel Fr., Gr. en Dr voor afmoeten.

Het is heel vervelend. Maar door de gigantische verschillen in startkaarthouders kun je hier simpelweg weinig aan veranderen. Op dit moment zijn de selectieprocedures dan wel anders, maar verder is iedereen gelijk en heeft iedereen kans op op een kampioenschap te starten. Dat een Groningse ruiter nu directe inschrijving heeft, wil ook niet zeggen dat Boer Jantje meteen even kampioen kan worden daar en naar de Hippiade mag.

Ik denk dat er voor de drukke ponymoeders onder ons, niets anders op zit dan zelf een systeem te bedenken: Deze winter mag kind 1 meedoen aan de selecties voor het springen, zomer 2010 mag kind 2 meedoen aan de selecties voor dressuur, winter 2010/2011 mag kind 3 meedoen aan de selecties, etc.
Geloof ook niet dat het een probleem van de KNHS is, dat er drukke ponymoeders zijn met meerdere kk in meerdere disciplines. Het blijft voor de betreffende personen wel een lastig verhaal natuurlijk.

Dan zijn er talenten die niet uit kunnen komen in de sport omdat ze geen startkaart hebben. Voor ponymoeders is het niet leuk inderdaad, maar het is wel zo. Ponydressuur en ponyspringen is 's omers wel eens op dezelfde dag . Hier dan, en anders heb je 2 selecties. 3 Kids mee dressuur en de volgende week 3 Kids mee springen. Ja het is maar waar je voor kiest.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:04

De grote juryverschillen op kampioenschappen staat natuurlijk los van het hele systeem van selecties en kampioenschappen, maar is een op zichzelf probleem van een jurysport. Dat het in dit geval een heel kampioenschap voor een ruiter kan verpesten, is natuurlijk heel erg vervelend, maar heeft niet zoveel te maken met de selecties opzich.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:06

Sjonniej schreef:
De grote juryverschillen op kampioenschappen staat natuurlijk los van het hele systeem van selecties en kampioenschappen, maar is een op zichzelf probleem van een jurysport. Dat het in dit geval een heel kampioenschap voor een ruiter kan verpesten, is natuurlijk heel erg vervelend, maar heeft niet zoveel te maken met de selecties opzich.

:j
Heb ik zelf ook ervaring mee...zwaai maar dag naar het kampioenslint :+

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:13

ach, ik had dat bij de laatste regio ook. Bij de hoofjury was ik 4e van boven en bij de ander 4e van onder. De waarheid qua punten zat ergens in het midden.
Op 1 onderdeel na (ene jury 7 andere 4)hadden ze allebei dezelfde trend van jureren, de hoofdjury was aleen wat enthousiaster.
Het verschil in punten vind ik niet zo dramatisch. Je zit zo 10/15 punten van elkaar vandaan zonder dat 1 vd jury's het "fout" heeft.
Zorgelijker vind ik het als de plaatsering zoveel van elkaar vandaan ligt. Maar goed dat zie je zelf op internationaal niveau gebeuren.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:15

Hier nog een Brabander. Ik wist nog nieteens dat de andere provincies geen selectiewedstrijden reden :o Ik vind het eerlijk gezegd wel fijn dat we selectie wedstrijden hebben, het geeft je zo een extra goed gevoel als je naar de Brabantse mag! En je hebt dan ook het gevoel dat je daar terecht bent. Bovendien lijkt het me ook geen doen als iedereen maar in het wilde weg bij kampioenschappen in mag schrijven. Als ik al zag hoe druk het bij de Brabantse was....