4 jarige op ijzers voor wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fiiiieeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:33

ik zo gewoon overleggen met je hoefsid. Sommige paarden lopen heel stabiel zonder ijzers op het gras.
Zo overleggen met je hoefsmid wat het beste. Ik rij zelf altijd met ijzers en stiften, maar als het land
heel droog is zou ik liever zonder ijzers rijden.

UvantesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 14:24

Is het wel verstandig om wedstrijd op gras te rijden zonder ijzers? (Indien de grond niet te vochtig is)

Anders moet ik ook nog ijzers onder mijn paard laten zetten, maar ik weet niet of mijn ouders dat wel willen. :(

__PSM__

Re: 4 jarige op ijzers voor wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 13:42

Ja hoor, dat kan prima, op een droge grond is mijn paard nooit gaan glijden, alleen je gaat nu gewoon de laatste maanden van het zomerseizoen in, waardoor het soms dus nog wel een flink vochtig is. Mijn paard gaat daardoor glijden, hij vind het geloof ik nog niet zozeer eng, maar ik wel. Daarom kies ik er nu voor om hem op ijzers te zetten voor er echt wat gebeurd en mijn paard wel echt bang is...

Er zijn zat paarden die wel tot het Z of hoger zonder ijzers lopen, dus als jouw paard makkelijk op gras loopt, en het maakt niet uit of het vochtig is of niet, zou ik lekker zonder ijzers starten, dat was namelijk onze bedoeling ook, maar met het glijden wil dat gewoon niet, ik durf er dan namelijk zelf ook niet echt meer aan te rijden...

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:53

Ik zou raad vragen aan een goede hoefsmid (ik beweer NIET dat je die niet hebt hoor) en dan kijken wat hij ervan vindt.
Zijn hoefschoenen misschien geen idee?

Laartjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:36

Lia_ schreef:
midgie schreef:
Ik zou ook geen ijzers aan doen, vind het een beetje raar dat een paard niet op het gras zou kunnen lopen zonder ijzers, hoe doen ze dat in de wei dan als ze daar uit een dak gaan??

Dan gaan ze onderuit en blesseren ze zich zodanig dat je ze na een jaar dokteren en revalideren alsnog kan laten inslapen ;(
Dat heb ik in 35 jaar al 2x mogen meemaken....

Woow, dat meen je niet. Maar ik denk dat ik je ijzers zal aanraden, met kalkoenen erin loopt je paard toch een stukje steviger op het natte gras.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 13:27

Hihi, Lia, heeft al ijzers :P

Sokje, dat heb ik dus ook gedaan, en deze raadde mij ook ijzers aan voor er ongelukken gebeuren

Michelle124

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:26

Ik zou hem op ijzers zetten, voor de zekerheid

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:59

Dan zou ik het doen, de hoefsmid heeft er vast veel verstand van :))

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 18:47

Dinsdag gaan ze eronder :D

rexxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:26

Als je paard al heeft lopen glibberen zou ik hem op ijzers zetten.

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 08:55

ik zou er gewoon ijzers onder laten zetten.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:05

Je merkt ook dat het per paard verschillend is.
De ene glijd niet snel en als die eens wat glijd wordt die niet onzeker.
De ander glijdt wat sneller, wordt ook nog eens onzeker, gaat daardoor krampachtig lopen en glijd daardoor nog sneller.

Gewoon ijzertje eronder en klaar.
Ik heb geen idee welke regio ts zit,maar in de regio waar ik zit heb je eigenlijk ook nooit geen zand.
Als je dat 1 of 2 keer per jaar lukt heb je er veel geluk. :)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 14:26

Wij zitten in kring NOV :)

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:30

Ik heb mijn 3 jarige ook gelijk op ijzers gezet, hij gaat in oktober mee. Ik vind het zowieso ook gewoon fijn om ze er vroeg aan te laten wennen en hij loopt er net wat fijner mee :)

Kim2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:43

Ik heb ook een 4 jarige onder het zadel die ik dit seizoen voor de eerste maal heb meegenomen op wedstrijd.

Ik vond hem mijn eerste wedstrijd wat voorzichtig lopen op de grasbodem en daarom heb ik besloten hem enkel vooraan ijzers aan te doen. Ik draai altijd kalkoenen in op wedstrijd en ik vind hem nu veel beter en zelfzekerder lopen..

Ik zou je dus aanraden om zeker een ijzertje op te leggen! :D

Succes!

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:45

ik heb mijn 4jarige ook vierkant op ijzers staan en op concours gaan er altijd schroeven in.
Heb slechte ervaringen met het rijden zonder schroeven (ook op blote voeten) dus voor mij niet meer zonder.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:49

Ik zou hem absoluut op ijzers zetten, aan angst heb je niks.

Mijn paard en ik zijn net gestart, ik begon op blote voeten maar heb haar na de 1e wedstrijd voor op ijzers met stiften gezet. Toen ben ik nog een aantal maal gestart. Ging prima, totdat ze 3 wedstrijden na elkaar uitgleed in de galop. Toen dat gebeurde heb ik haar rondom op ijzers gezet. Nu kan ze veel fijner en zekerder lopen, maar denk maar niet dat de galop nog vanzelf gaat op concours.

Ik ben inmiddels L1 + 5, maar eerder reed ik 200 punten, en nu met moeite een winstpunt vanwege alle onvoldoendes op de galoponderdelen. Geloof mij, dat wil je niet. Echt zonde en sneu voor je paard.

En dat hij 4 is? Nou en. Ik heb een 3jarige rondom staan, maakt toch niks uit?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 15:23

Nee, maakt ook niks uit, maar ik ben van mening dat je in de lagere klasses toch ook uit de voeten moet kunnen zonder ijzers...

Ik heb hem inmiddels op ijzers staan, en ook wedstrijd op gras gereden, hij was inderdaad een stuk zelfverzekerder :)

JOS__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:01

Zeker weten als je het kan betalen zou ik zeker ijzers eronder gooien! gewoon stiften erin en kan je weer lekker rijden!

En zo snel zal hij niet onreker worden als je dan ijzers eronder heb en je gaat dan rijden dan is zijn onzekerheid zo weg!