Een 10 in je proef?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:17

heb zelf nog nooit een 10 gehad :) volgens mij 1x een 9 en ook veeeel 8'en :)
dagmarS schreef:
ccathalijne schreef:
Ik heb een keer een tien op de middendraf gehaald en op de verzorging :Y)

jureerde je jezelf? en wat had je wel niet voor speciaals met je paard gedaan, voor de verzorging, had je hem ingepakt of kon ie een liedje zingen?

x Dagmar & Malou

wat een rare reactie? :?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:30

Albert schreef:
Helaas vind ik ook dat er heel veel slap en negatief gepunt wordt. Er heerst een 5 en 6-jes cultuur bij veel juryleden. Als een onderdeel foutloos wordt uitgevoerd hoort daar ook het cijfer naar te zijn.

Als je op school in een toets een vraag foutloos beantwoord krijg je toch een krulletje?
Heb je allemaal krulletjes krijg je een 10. Zo simpel is het.
Als je iets niet laat zien of volkomen verprutst hoort hier ook een 1 te staan.

Juryleden beoordelen de losse onderdelen in de proef per onderdeel en mogen volgens mij geen rekening houden met het uiteindelijke resultaat (de optelling), want daarmee laat je het systeem van beoordelen los en gaat het jurylid teveel op persoonlijke voorkeur punten. Juist om te helpen neutraal te beoordelen wat getoond wordt is dit systeem bedacht. Mijn indruk is dat hier te veel van afgeweken wordt.
Er staat niet voor niets onderdelen 23 t/m 30 op de coupon; dàt is voor het beeld als geheel en het gehele beeld hoort niet in de onderdelen 1 t/m 22 beoordeeld te worden.

Beetje simpel gesteld Albert. Hoevaak zie jij een combinatie iets geheel foutloos doen of zelfs een hele proef? Op school krijg je ook vaak een 6 omdat je de stof niet helemaal beheerst. Tienen krijg ik bijna alleen voor de Duitse woordjes die ik feilloos uit m'n hoofd leerde.
Ik heb zelf ook nog nooit een 10 gescoord in een dressuurproef en dat is in mijn ogen ook volledig terecht. Ik heb nog nooit een paard gehad waarbij alle punten van het skala tot tot in het perfecte voor elkaar waren.

Ik beoordeel ook de losse onderdelen en daarna de laatste cijfers. Ik ga daarbij niet eerst kijken op hoeveel punten een combinatie uitkomt hoor!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:00

KarinvdM schreef:
Beetje simpel gesteld Albert. Hoe vaak zie jij een combinatie iets geheel foutloos doen of zelfs een hele proef? Op school krijg je ook vaak een 6 omdat je de stof niet helemaal beheerst. Tienen krijg ik bijna alleen voor de Duitse woordjes die ik feilloos uit m'n hoofd leerde.
Ik heb zelf ook nog nooit een 10 gescoord in een dressuurproef en dat is in mijn ogen ook volledig terecht. Ik heb nog nooit een paard gehad waarbij alle punten van het skala tot tot in het perfecte voor elkaar waren.

Vaak zie ik onderdelen, en daar gaat het hier om, correct uitgevoerd worden om dan vervolgens op het protocol te zien dat correct gewaardeerd wordt met een 7. Dat is niet het cijfer waarmee ik op school beloond werd als ik een correct antwoord gaf. Terwijl er toch voor dezelfde decimale puntenverdeling wordt gekozen. Correct is in mijn ogen "Een juiste uitvoering van het gevraagde op het niveau van africhting/ scholing (B, L, M enz)"
Om de analogie met school nog even vast te houden; in klas 1 volstaat "ja" en in klas 2 moet je antwoorden met "ja, omdat..."
Alle punten van het scala hoeven in de B enz niet getoond te worden. Deze eis wordt voor de lagere klassen ook niet gesteld. Durf te punten is wat ik eigenlijk bedoel, het kost niets, maar geeft zoveel meerwaarde aan het protocol. Een protocol met alleen maar 5-en en 6-en wordt gewoon ongelezen en zonder er van te leren weggemikt.
Je wilt toch dat dezelfde ruiter de volgende keer wèl doet wat jij bedoeld en wat bedoeld wordt in de proeve?

KarinvdM schreef:
Ik beoordeel ook de losse onderdelen en daarna de laatste cijfers. Ik ga daarbij niet eerst kijken op hoeveel punten een combinatie uitkomt hoor!

Dat is mooi en er zijn zeker weten veel juryleden die dat ook gewoon correct doen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:03

Albert schreef:
Durf te punten is wat ik eigenlijk bedoel, het kost niets, maar geeft zoveel meerwaarde aan het protocol. Een protocol met alleen maar 5-en en 6-en wordt gewoon ongelezen en zonder er van te leren weggemikt.
Je wilt toch dat dezelfde ruiter de volgende keer wèl doet wat jij bedoeld en wat bedoeld wordt in de proeve?

Dat is dan de ruiter zijn eigen fout. Ik laat altijd best veel opschrijven. En ja, ik weet dat veel mensen het protocol niet of amper lezen, maar toch blijf ik commentaar geven en graag op een manier dat de ruiter er ook iets aan heeft en dat ze er wat van leren. Maar vaak zie ik dezelfde ruiters in de ring en als ik dan zie dat ik gewoon iedere keer weer dezelfde dingen kan laten opschrijven...

Ik durf te punten, ik stuur in alle klassen, B t/mZ, mensen met winst, dubbele winst en soms bijna 3 winstpunten naar huis. Maar ook zonder winst en met bijna verlies. Je moet wel wat laten zien om hoge punten te krijgen.
Als je in het B en L te hoog gaat punten lopen er heel veel mensen vast in het L2 en M1 en die snappen er dan niets van omdat ze eerder wel hoge punten kregen.
Vaak wordt er veel te mat gereden, verruimingen zijn vaak er minimaal. Ik laat dan vaak op de coupon zetten dat men de overgangen duidelijker moet markeren, dus duidelijk vertrekken en duidelijk weer teug, maar bijna niemand doet het...
Durven te punten is oké, maar blijf wel reëel!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:30

KarinvdM schreef:
Dat is dan de ruiter zijn eigen fout. Ik laat altijd best veel opschrijven. En ja, ik weet dat veel mensen het protocol niet of amper lezen, maar toch blijf ik commentaar geven en graag op een manier dat de ruiter er ook iets aan heeft en dat ze er wat van leren. Maar vaak zie ik dezelfde ruiters in de ring en als ik dan zie dat ik gewoon iedere keer weer dezelfde dingen kan laten opschrijven...

Ik durf te punten, ik stuur in alle klassen, B t/mZ, mensen met winst, dubbele winst en soms bijna 3 winstpunten naar huis. Maar ook zonder winst en met bijna verlies. Je moet wel wat laten zien om hoge punten te krijgen.
Als je in het B en L te hoog gaat punten lopen er heel veel mensen vast in het L2 en M1 en die snappen er dan niets van omdat ze eerder wel hoge punten kregen.
Vaak wordt er veel te mat gereden, verruimingen zijn vaak er minimaal. Ik laat dan vaak op de coupon zetten dat men de overgangen duidelijker moet markeren, dus duidelijk vertrekken en duidelijk weer teug, maar bijna niemand doet het...
Durven te punten is oké, maar blijf wel reëel!

Geheel met je eens, behalve met dat vastlopen in L2 en M1 dat is niet iets waar jij je druk over moet maken en is geen reden lager te gaan zitten met je punten in de B en L1
Als rijders dan bij je komen met waarom ze vastlopen kan je altijd een verhaaltje vertellen over school
dat in klas 1 "ja" volstaat en in klas 2 je moet antwoorden met "ja, omdat... :D

DTL

Re: Een 10 in je proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:48

Ik heb zelf nog nooit een 10 op mijn protocol gehad, wel een 9 hier en daar en een aantal 8-en. Afgelopen weekend nog voor mijn achterwaarts!
Ik vindt lagere cijfers helemaal niet altijd erg, mits terecht natuurlijk, en ik ben altijd helemaal blij als er ook nog eens veel commentaar bij geschreven staat, daar heb je tenminste wat aan.
Vaak film ik mijn proeven en kijk ik ze later nog terug als ik thuis ben en dan is een volgeschreven protocol erg handig.
Ik heb ook weleens gehad dat ik een 4 had gehad voor mijn middendraf terwijl, mijn paardje (heb een haflinger) dit wel goed gedaan had, had op zijn minst een 6 of 7 moeten zijn.
Ben naar de jury gegaan en gevraagd of hij nog wist wie ik was en of hij mij dit nader kon toelichten, dat deed hij netjes alleen het grapje aan het eind vond ik minder. Hij zij ach meid met een haflinger moet je al blij zijn met je punten. Waardoor ik nog fanatieker ben gaan rijden en inmiddels al M1 startgerechtigd. Dus het kan ook motiverend werken!

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:50

dagmarS schreef:
ccathalijne schreef:
Ik heb een keer een tien op de middendraf gehaald en op de verzorging :Y)

jureerde je jezelf? en wat had je wel niet voor speciaals met je paard gedaan, voor de verzorging, had je hem ingepakt of kon ie een liedje zingen?

x Dagmar & Malou

Jaloers?

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:51

Ja, ik snap die opmerking ook niet helemaal, ccathalijne... :P Liedje zingen? :?

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:53

Mijn pony kan wel erg mooi zingen, maar voor de jury is hij vaak wat verlegen.

Verder denk ik juist dat er te weinig tienen worden uitgedeeld. Ik schrijf wel eens en dan hoor ik de jury zeggen dat ze het echt heel goed vonden en dan geven ze een zeven, jammer is dat.

Isabella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:57

Ik heb ook wel eens een negen gehad, had toen 210 in het L2.. maar verder ook nog niet, was niet eens een fijne proef.. maar een 10, moet het echt wel perfect zijn!

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:59

Nou een 10, niemand heeft de perfecte houding, niemand z'n paard doet de perfecte middendraf.

Vrij onrealistisch, niets is perfect dusja _O-

DTL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:11

Mee eens perfect bestaat niet en het kan altijd beter!
Maar ja het is en blijft een momentopname en het hangt er volgens mij ook wel af of je als eerste start of als laatste.
Als er al een aantal paarden geweest zijn en die doen het matigjes en jou paard doet het in verhouding super, dan krijg je een hoger cijfer denk ik.
Tenminste ik denk altijd dat de eerste start toch wel een beetje de graadmeter is voor de punten.

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:27

ik heb 1 keer een 10 gehad op verzorging 8-)
af en toe krijg ik is een 9, maar een 8 wordt vaker gegeven...

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:37

Ik rijd alleen FNRS wedstrijden, heb geen eigen paard dus dan vindk t nutteloos KNHS te starten. Heb nooit hoger dan een 8 gehaald eigenlijk.. En voor verzorging van t paard krijgt iedereen dan hetzelfde cijfer hebk nogal het idee.. beetje jammer, want de een doet toch wel meer zn best dan de ander :P

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:55

Heb wel eens een 9 gehad, voor middendraf slangenvolte. Ook heb ik een keer een 9 gehad voor verzorging maar nog nooit een tien. Dan moet je echt hemels goed kunnen rijden!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:20

LautjuLau schreef:
Heb wel eens een 9 gehad, voor middendraf slangenvolte. Ook heb ik een keer een 9 gehad voor verzorging maar nog nooit een tien. Dan moet je echt hemels goed kunnen rijden!

Waarom?
De definitie voor goed rijden in de B is geheel anders dan goed rijden in de Z.
Iemand die goed rijdt voor een B-niveau ruiter hoort daarvoor hoog te scoren in de B; leert hij of zij niets bij op dat punt zal de score in de L en verder steeds lager worden op dat punt. Tenminste; zo zou het moeten zijn.

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:34

ccathalijne schreef:
Verder denk ik juist dat er te weinig tienen worden uitgedeeld. Ik schrijf wel eens en dan hoor ik de jury zeggen dat ze het echt heel goed vonden en dan geven ze een zeven, jammer is dat.

Dat had ik nou ook ;)
Ik schreef bij een jury in de L2 was er een paard die echt perfect kon wijken
Zegt de jury: Perfect! dat is nou tact en regelmaat een 7 :+
Zij ik perfect en dan maar een 7? had hij er toch maar een 8 van gemaakt :P

En ik heb ook nog nooit een 10 gehaald één keer een 9 ;)

karlinos2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:39

nog nooit een 10... wel een aantal 9-ens

Lietjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:41

heb wel 9es gehaald voor het halsstrekken en een vriendin van me op de zelfde pony ook wel een paar keer een 10 :D dus het is haalbaar. *D

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:46

Wat een onzin om te stellen dat niets perfect is! Ik heb al 2 of 3 keer een tien uitgedeeld hoor en niet omdat de ruiter dit kado kreeg, nee omdat er een oefening werd getoond waar werkelijk niets op aan te merken was! Nou dat is dan dus perfect voor het niveau waar diegene op rijdt.....de eerste keer was halsstrekken in de B en de tweede keer was een middendraf in het L1.

Denk wel dat hoe hoger je komt hoe moeilijker het wordt voor een tien te rijden...

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:54

Ik heb een keer 2 10en gehaald in een proef en een 0 :D
Had ik dan ook bij de oude puntentelling 202

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:01

Albert schreef:
Waarom?
De definitie voor goed rijden in de B is geheel anders dan goed rijden in de Z.
Iemand die goed rijdt voor een B-niveau ruiter hoort daarvoor hoog te scoren in de B; leert hij of zij niets bij op dat punt zal de score in de L en verder steeds lager worden op dat punt. Tenminste; zo zou het moeten zijn.

Dat gebeurt ook. Een niet vierkant, maar wel in balans halthouden, levert in de B nog een 6 op, in het Z niet meer.
Daarom is er ook een verschil in nivo in het gevraagde tussen B en Z.
In de B volstaan enkele passen middendraf op de diagonaal, in het Z moet je uitstrekken op een lange diagonaal.
In de B zijn de overgangen progressief, in het Z mag dat niet en wordt het afgestraft.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:07

Ik heb ooit eens in de L2 een 10 gehaald voor wijken. Dit was toen op de regio kampioenschappen. Maar daarin tegen had ik wel weer een 5 voor middendraf. :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:09

ik heb ooit in de B een 10 gehad voor de galoppen........... maar de rest allemaal 2en :)

Ik heb namelijk de hele B proef in keurige galop afgelegd :D inclusief wissels keuring onder de X

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:56

Janientje schreef:
chrisje_83 schreef:
Door een 10 te geven kan je een proef onnodig veel punten omhoog laten komen terwijl de rest van de proef helemaal niet zo geweldig is.

Dat vind ik zo slap, als je een oefening uitvoert voor een 10 moet je die toch krijgen? Net als het cijfer voor verzorging, daar zijn juryleden ook wel is terughoudend mee door deze reden.
Maar het is toch gewoon een cijfer, net als iedere oefening? Schrap dan gewoon de hele verzorging van het protocol :+

Ik vind het ook slap hoor. Ben er niet direct verder op in gegaan. Zo zijn er nog wel meer uitspraken van juryleden waar ik mijn vraagtekens bij heb.