AmonRe schreef:Door lid te worden van de KNHS en KNHS wedstrijden te rijden moet je aan hun regels voldoen.
Behalve als die strijdig zijn met 'hogere' regels...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anya schreef:Ja dat snap ik wel, maar op het moment dat de KNHS mijn paard mee wil nemen zonder mijn toestemming omdat ze het o.a. op doping willen onderzoeken en de doodsoorzaak willen vaststellen dan is het toch wederrechtelijk? Aangezien het mijn eigendom is. Dan moet ik toch de politie kunnen bellen om dat tegen te houden? Als iemand besluit mijn auto weg te slepen zonder mijn toestemming bel ik ook de politie.
En ook mijn civielrecht is weggezakt, maar voor zover ik weet mag je geen niet-wettelijke regels opnemen. Bijvooorbeeld: je kunt in je huurcontract opnemen dat huurder eruit moet bij verkoop woning, maar koop breekt geen huur, tenzij dringend eigen gebruik. Je kunt een 'niet aansprakelijk-bordje' bij de bakrand zetten, maar daarmee ben je niet van je wettelijke aansprakelijkheid af.
Maar kun jij als officier bij vermoeden van misdrijf (doping of iets waardoor een paard dood neer zou kunnen vallen) sectie vorderen? Want dan hoeft de KNHS alleen vermoeden van misdrijf te uiten om mijn eigendomsrecht buiten spel te zetten toch?
KNHS schreef:De sectie door de Gezondheidsdienst voor
dieren, kost de eigenaar of ruiter niets. De KNHS
betaalt zowel het onderzoek als het vervoer.
Citaat:Citaat:
C. Sectie bij GD op het tijdens een KNHS-wedstrijd of in de verwijskliniek gestorven
paard:
16. De gegevens van het gestorven paard, zoals vermeld op het inzendformulier van de
Behandelend Dierenarts, worden gecontroleerd door de dienstdoende patholoog.
Bij twijfel wordt materiaal (haarwortels) afgenomen en bewaard voor DNA-onderzoek.
17. Op het inzendformulier moet duidelijk vermeld staan of de GD nog moet proberen
bloed en/of urine af te nemen of dat dit reeds is afgenomen. De GD zal indien nodig
alsnog proberen urine en serum te verzamelen voor een controle op ongeoorloofde
middelen.
18. De monsters worden verzegeld en verstuurd naar een door het Federatiebestuur
aan te wijzen laboratorium.
9. Er wordt een normale sectie uitgevoerd. Indien de GD aanleiding ziet voor aanvullend
onderzoek zal zij de KNHS hiervoor toestemming vragen.
20. Alle kosten van de sectie worden betaald door de KNHS.
21. Bijkomende kosten (wanneer bijvoorbeeld een directe sectie buiten werkuren
wordt geëist door de verzekeringsmaatschappij) worden door de KNHS doorberekend
aan de deelnemer.22. Het volledige sectierapport wordt door de GD verzonden naar de KNHS, die de deelnemer
een afschrift stuurt van dit sectierapport en – wanneer nodig – maatregelen
neemt.
Anya schreef:Vervang voor de grap paard eens voor auto![]()
Nederland zou op de kop staan
jury schreef:.
Ben alleen wel benieuwd wie de kosten van de sectie draagt.
Anya schreef:Het verschil is dat je kunt kiezen of je met die voorwaarden akkoord gaat. Er is geen sprake van een monopoli positie van één verzekeringsmaatschappij. En je kunt altijd kiezen het niet te laten doen. De verzekering betaalt dan gewoon niet uit
Maar het blijft jouw eigendom en jouw besluit
Citaat:aan het gebruik van dieren bij wedstrijden. Hieronder valt het verbod op dierengevechten.
Voor het gebruik van dieren bij wedstrijden kunnen bij AMvB regels worden gesteld voor
onder andere de leeftijd en gezondheid van het dier, de aard van de wedstrijden, het gebruik
van stimulerende middelen en geneesmiddelen en de aanwezigheid van een dierenarts.