Mag KNHS zonder de toestemming sectie doen op dood paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mag de KNHS verplicht sectie laten doen bij overlijden paard tijdens een wedstrijd?

1. ja dat vind ik een geweldig plan. Alle paarden die sterven tijdens een wedstrijd of vervoer naar/van wedstrijd moet verplicht sectie op worden verricht, ongeacht wat de eigenaar daarvan vindt. De KNHS heeft dit terecht opgenomen in de regels.
38 (18%)
2. Nee, de KNHS mag nooit zonder toestemming van de eigenaar sectie verrichten. De eigenaar is verantwoordelijk voor de keuze wat er moet een gestorven paard gebeurt, het paard (dood of levend) is eigendom van de eigenaar en die beschikt wettelijk over zijn eigendom, ongeacht wat in de regeltjes van de KNHS staat. Kortom de eigenaar moet toestemming geven en de KNHS moet het vragen.
172 (81%)

Totaal aantal stemmen: 210

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:35

AmonRe schreef:
Door lid te worden van de KNHS en KNHS wedstrijden te rijden moet je aan hun regels voldoen.

Behalve als die strijdig zijn met 'hogere' regels...
:D

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:58

Daar heb je gelijk in.
Wie begint een proces tegen de KNHS?! ;) :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 20:12

Ik heb de vraag via een bevriende politie-agente ook even uitgezet bij een officier van justitie. Ik wil nl ook graag zeker weten dat als ik bel omdat ze mijn paard willen afvoeren, dat de politie dan mijn eigendomsrecht beschermt (met andere woorden of de KNHS dit mag). Bevriende agente vond het wel interessant genoeg om de vraag intern uit te zetten.

Ik hoop niet dat mijn paard ooit sterft tijdens een wedstrijd, en dat moet gebeuren om een proces te starten volgens mij.
Laatst bijgewerkt door Anya op 01-06-09 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:13

Ik ben ook OvJ.... Maar dit is geen strafrecht, dit is civiel recht...OvJ gaat over strafrecht. Heb wel civiel gehad tijdens studie, maar dat is echt weer weggezakt haha.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 20:15

Ja dat snap ik wel, maar op het moment dat de KNHS mijn paard mee wil nemen zonder mijn toestemming omdat ze het o.a. op doping willen onderzoeken en de doodsoorzaak willen vaststellen dan is het toch wederrechtelijk? Aangezien het mijn eigendom is. Dan moet ik toch de politie kunnen bellen om dat tegen te houden? Als iemand besluit mijn auto weg te slepen zonder mijn toestemming bel ik ook de politie.

En ook mijn civielrecht is weggezakt, maar voor zover ik weet mag je geen niet-wettelijke regels opnemen. Bijvooorbeeld: je kunt in je huurcontract opnemen dat huurder eruit moet bij verkoop woning, maar koop breekt geen huur, tenzij dringend eigen gebruik. Je kunt een 'niet aansprakelijk-bordje' bij de bakrand zetten, maar daarmee ben je niet van je wettelijke aansprakelijkheid af.

Maar kun jij als officier bij vermoeden van misdrijf (doping of iets waardoor een paard dood neer zou kunnen vallen) sectie vorderen? Want dan hoeft de KNHS alleen vermoeden van misdrijf te uiten om mijn eigendomsrecht buiten spel te zetten toch?

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:48

Ik durf me er niet over uit te laten. Ik weet wel dat er een paardenjurist (eigen advocatenpraktijk) op Bokt zit, maar ben ff haar naam kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:56

Anya schreef:
Ja dat snap ik wel, maar op het moment dat de KNHS mijn paard mee wil nemen zonder mijn toestemming omdat ze het o.a. op doping willen onderzoeken en de doodsoorzaak willen vaststellen dan is het toch wederrechtelijk? Aangezien het mijn eigendom is. Dan moet ik toch de politie kunnen bellen om dat tegen te houden? Als iemand besluit mijn auto weg te slepen zonder mijn toestemming bel ik ook de politie.

En ook mijn civielrecht is weggezakt, maar voor zover ik weet mag je geen niet-wettelijke regels opnemen. Bijvooorbeeld: je kunt in je huurcontract opnemen dat huurder eruit moet bij verkoop woning, maar koop breekt geen huur, tenzij dringend eigen gebruik. Je kunt een 'niet aansprakelijk-bordje' bij de bakrand zetten, maar daarmee ben je niet van je wettelijke aansprakelijkheid af.

Maar kun jij als officier bij vermoeden van misdrijf (doping of iets waardoor een paard dood neer zou kunnen vallen) sectie vorderen? Want dan hoeft de KNHS alleen vermoeden van misdrijf te uiten om mijn eigendomsrecht buiten spel te zetten toch?

Ik denk dat als de KNHS door wil drijven, ze in zo'n geval aangifte van een mogelijk misdrijf moeten doen bij de politie, en dat via het OvJ beslist moet worden of het kadaver in beslag genomen mag worden. Door de politie. NIET door de KNHS lijkt me.

Zou wel eens héél interessant kunnen zijn om dit helemaal uit te zoeken.
Heb er alleen de tijd en energie niet voor, en ik heb gelukkig (nog) niets met die rare club te maken.

hoofdstel2

Re: Mag KNHS zonder de toestemming sectie doen op dood paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:04

Sja ik vind het moeilijk. Aan de ene kant vind het goed dat ze deze regel hebben opgesteld. Aan de andere kant vind ik het ook totaal niet kunnen.

Ik vind niet dat de KHNS kan beslissen dat ze MIJN paard mee nemen voor een sectie... Het is natuurlijk al erg genoeg dat zoiets gebeurd.
Aan de andere kant vind ik het ook goed dat ze dit doen. Als je paard 100% gezond is zou ik zelf ook wel willen weten hoe hij is gestorven.

Ik vind het een goed initiatief, alleen ik vind wel dat de eigenaar het hoogste woord heeft en dus mag beslissen of de KHNS een sectie gaat doen...
Ben trouwens wel benieuwd wie dit dan gaat betalen? Draait de KHNS hier voor op, of komen deze kosten op mij terecht?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:06

Nee, de kosten zijn voor de KNHS. Voor ons allemaal dus.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 15:14

Nee dat is niet helemaal waar.. want je hebt bijvoorbeeld ook nog een verzekering, die andere dingen kan eisen. En als het dus buiten kantooruren is zijn de kosten wel degelijk voor de eigenaar ;)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:54

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 18:04

Ja die PDF heb ik ook gelezen. Maar ga even kijken in het andere topic. Daar heeft iemand de regels en niet de pdf nagespit. En dan ziet de wereld er toch weer even anders uit.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 18:14

edit ik heb het even voor je opgezocht:

Uit de regels van de KNHS

Zie het algemene wedstrijd reglement:
http://www.knhs.nl/objects/00012629.pdf

Citaat:
Citaat:
C. Sectie bij GD op het tijdens een KNHS-wedstrijd of in de verwijskliniek gestorven
paard:
16. De gegevens van het gestorven paard, zoals vermeld op het inzendformulier van de
Behandelend Dierenarts, worden gecontroleerd door de dienstdoende patholoog.
Bij twijfel wordt materiaal (haarwortels) afgenomen en bewaard voor DNA-onderzoek.
17. Op het inzendformulier moet duidelijk vermeld staan of de GD nog moet proberen
bloed en/of urine af te nemen of dat dit reeds is afgenomen. De GD zal indien nodig
alsnog proberen urine en serum te verzamelen voor een controle op ongeoorloofde
middelen.
18. De monsters worden verzegeld en verstuurd naar een door het Federatiebestuur
aan te wijzen laboratorium.
9. Er wordt een normale sectie uitgevoerd. Indien de GD aanleiding ziet voor aanvullend
onderzoek zal zij de KNHS hiervoor toestemming vragen.
20. Alle kosten van de sectie worden betaald door de KNHS.
21. Bijkomende kosten (wanneer bijvoorbeeld een directe sectie buiten werkuren
wordt geëist door de verzekeringsmaatschappij) worden door de KNHS doorberekend
aan de deelnemer.
22. Het volledige sectierapport wordt door de GD verzonden naar de KNHS, die de deelnemer
een afschrift stuurt van dit sectierapport en – wanneer nodig – maatregelen
neemt.

Zie regel 21. en dat is bijvoorbeeld zo als de verzekering vereist dat het paard naar Utrecht gaat. Dan krijgt de eigenaar de rekening. En een sectie buiten kantooruren is ook wel een heel interessante.
En zie je verder ergens nog eigenaar staan? Behalve dan voor de rekening van 'bijkomende kosten'.
Nee, rapportage naar de KNHS, de KNHS neemt maatregelen, de KNHS besluit van alles. Over mijn eigendom. Zonder vermoeden van misdrijf, zonder politie ingrijpen, zonder enige valide reden om iets te doen met mijn eigendom.

Vervang voor de grap paard eens voor auto ;) :D
Nederland zou op de kop staan :j

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:19

Als een verzekering dat eist, dan had je die kosten sowieso gehad denk ik, vergoed de verzekering dat dan niet?

Ik heb geen ervaring met verzekeringen, ik heb m'n paarden nooit verzekerd.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 18:24

Nou dat lijkt me niet persé. Stel jij start in pakweg Zeeland en er is een afspraak dat je paard naar een kliniek in Zeeland wordt gebracht na overlijden. En dat altijd binnen 12 uur sectie wordt verricht (normaal zit dat in je verzekeringseisen). Dan moet jij van de KNHS je paard naar Deventer laten vervoeren. Dat doen ze natuurlijk gratis. Maar het is vrijdagavond. Dus moet de sectie buiten de kantooruren, jij krijgt de rekening en de verzekering betaalt niet uit want er staat in de regels dat je paard naar een kliniek in zeeland had gemoeten, of naar Utrecht. Jij touwtrekken met de verzekering die aangeeft geen boodschap te hebben aan de knhs regels maar alleen aan haar eigen regels, waar je voor getekend hebt. Ik zie het wel gebeuren. Je hebt zo maar bijkomende kosten. De KNHS is niet gek, die regel 21 staat er niet voor niets ;)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:37

Nog een reden om m'n paarden niet te verzekeren. :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 18:40

Dat kan, maar ik denk dat de meeste mensen een basis verzekering hebben tenminste. Waarbij dood door ongeluk is verzekerd bijvoorbeeld. En die gaan een probleem krijgen. Tenzij al die verzekeraars deventer in de voorwaarden gaan opnemen ;)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:36

Anya schreef:
Vervang voor de grap paard eens voor auto ;) :D
Nederland zou op de kop staan :j

Het is niet zo heel vreemd dat je auto of bromfiets na een ongeval meegenomen wordt voor technisch onderzoek...

De meeste wedstrijden vinden in het weekend plaats... dan zit je dus al buiten kantooruren...zou de KNHS regel er niet zijn en mijn paard is verzekerd en de verzekring eist sectie binnen 2 uur... is dat dan spontaan wel rechtsgeldig?
Immers volgens jou woorden is en blijft het paard mijn eigendom, en zou ook een verzekringsmaatschappij dit mogen eisen omdat de wet anders zegt...

Leg me het verschil eens uit.
Ik zie: Beide zijn vrijwillig ... ...

(btw heb mijn paarden niet verzekerd, alleen WA :D )

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 11:22

Het verschil is dat je kunt kiezen of je met die voorwaarden akkoord gaat. Er is geen sprake van een monopoli positie van één verzekeringsmaatschappij. En je kunt altijd kiezen het niet te laten doen. De verzekering betaalt dan gewoon niet uit :D

Maar het blijft jouw eigendom en jouw besluit :)

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:25

jury schreef:
.
Ben alleen wel benieuwd wie de kosten van de sectie draagt.

ja daar ben ik dan ook wel weer benieuwd naar,

ik heb nee gekozen maar ook met een dubbel gevoel, want ik zou toch wel willen weten waar het paard aan gestorven zou kunnen zijn.
Maar goed dat zou dan mijn eigen keus zijn om dat te laten onderzoeken.....dubbel dus

Nenss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:58

Natuurlijk niet.
Ik ben wel van mening dat het nuttig is en ook verstandig, maar je kan zoiets nooit verplichten. De eigenaar mag bepalen wat er met het lichaam van het paard gebeurt.

Ik zou het zelf wel laten doen, want ik zou wel willen weten waaraan mijn paard zo plotseling zou sterven..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:15

Anya schreef:
Het verschil is dat je kunt kiezen of je met die voorwaarden akkoord gaat. Er is geen sprake van een monopoli positie van één verzekeringsmaatschappij. En je kunt altijd kiezen het niet te laten doen. De verzekering betaalt dan gewoon niet uit :D

Maar het blijft jouw eigendom en jouw besluit :)

Je kunt toch ook kiezen om geen lid te worden van de KNHS... of je paard niet ter beschikking te stellen aan een KNHS-lid...

Daarnaast geldt eenzelfde regel voor circusdieren...

Want wat zegt de Gezondheids- en welzijnswet dieren:
Citaat:
aan het gebruik van dieren bij wedstrijden. Hieronder valt het verbod op dierengevechten.
Voor het gebruik van dieren bij wedstrijden kunnen bij AMvB regels worden gesteld voor
onder andere de leeftijd en gezondheid van het dier, de aard van de wedstrijden, het gebruik
van stimulerende middelen en geneesmiddelen en de aanwezigheid van een dierenarts.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:37

Is het niet zo dat die verzekering door het overlijden eigenaar van het paard is geworden? En dat de rekening dus naar de verzekering toegaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:12

ja gestemd
ik vind dat als er een paard dat op wedstrijd overlijd (dus niet in de trailer op weg van/naar de wedstrijd) eerst door een veearts moet worden onderzocht
als er dan twijfel is over de doodsoorzaak (niet te achterhalen of vermoeden dat het om een onnatuurlijke dood gaat) dan moet er een sectie verricht worden om alsnog uitsluiting te krijgen