gewoon schandalig hier in belgie... of ben ik echt mis?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 11:16

Rapperijder schreef:
Vero: Als je op LRV wedstrijd al merkt dat het niet gaat zonder dat andere paard erbij, dan heb je nog niet genoeg beheersing en controle om een stapje 'moeilijker' te gaan. Als je aan jouw camion kunt wegrijden terwijl het andere paard daar blijft, en dan je proefje kunt rijden, dàn heb je echt controle over je paardje.

Als je paard totaal uit zijn plaat gaat op een LRV tornooi is dat niet zo gevaarlijk want daar is plaats genoeg. Dus als ik jou was zou ik gewoon een heel seizoen LRV starten, totdat je echt iets te zeggen hebt aan je paard.

ja je hebt gelijk dat gaan we ook doen, als we nog een club vinden.
ik vind ze daar ook vriendelijker eigenlijk en hulpvaardig. er is niet zo een afgunst.
rij jij toevallig lrv?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:21

Ik denk wat vooral mensen tegen de borst stoot is je attitude. Blijkbaar had je oprecht verwacht dat het goed ging gaan, en soms kan je er niets aan doen als e paard echt loopt te klieren.

Maar, als je nu je een ingesteldheid had gehad van: Ik ga met mijn paard uit de piste zodat ik de anderen niet meer tot last ben, ik geef mjn excuses aan de ruiters van de paarden die door jouw bang zijn, dan was er niks aan het handje.

Jij doet net het tegenovergestelde: Jij veroorzaakt de last omdat je paard niet luisterd, en dan is het nog een ander zijn schuld :? .

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:24

idd BraveSpots.
En heb je het over afgunst, waarop?
En dan had je het net zelf over madametjes met bling bling!
Het had niks met de bling bling te maken, maar ze hadden last van je!

Zou fijn zijn, als je ogen eens open gaan.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:25

vind het nogal kort door de bocht.
tuurlijk heb jij ook recht om in de bak te rijden. maar op het moment dat jou paard begint te klieren zo erg dat anderen niet meer fatsoendelijk kunnen losrijden dan is het aan jou om je verantwoording te nemen en uit de bak te gaan en een ander plekje te zoeken om te kunnen los rijden.
Echter snap ik dat je met een jong paard op concours gaat voor de ervaring maar op het moment dat het paard begint te klieren als z'n vriendinnetje of vriendje er niet bij is dan zou ik toch echt eens achter mijn oren krabben en thuis meer gaan oefenen. ga naar les toe op een andere locatie uiteraard zonder het andere paard.

met de opmerking ik heb betaald dus ik mag rijden en de rest kan stikken (sorry zo komt het op mij over) vind ik erg arrogant de rest heeft ook netjes betaald en jij verstoord van meerdere mensen het losrijden en geeft vervolgens iedereen de schuld behalve jezelf.

Vero83

Re: gewoon schandalig hier in belgie... of ben ik echt mis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 11:33

tja ik weet dat het voor de rest niet gemakkelijk zal geweest zijn, ik heb ocharme max 10 min de bak gezeten waarvan het in het rechtste deel wel goed ging en gewoon tussen de rest reed.
en omhoog hij miss 10x omhoog is geweest en dat is niet meer dan een half metertje. en hij is ook niet gaan lopen stond gewoon stil.

als ik op wedstrijd ben en ik zie een paard met problemen dan mijd ik hem maar ga zeker de ruiter niet uitschelden en dingen verwijten omdat ze haar kans een wilt wagen.
een paard is en blijft een dier.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 11:36

als het zo erg geweest was hadden ze mij er heus wel uitgezet hoor.
maar zo erg was het heus niet, alleen in de ring zelf.
en daar krijg ik het dan van dat mensen langs de kant mij niet eens in de ring willen zien... daar was niemand die ik in de weg kon lopen maar ik zou niet eens mogen proberen...

we hebben veel commentaar gehad dat het een super mooi paard was met geweldig lopen. maar moeilijk karakter.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:39

Vero83 schreef:
tja ik weet dat het voor de rest niet gemakkelijk zal geweest zijn, ik heb ocharme max 10 min de bak gezeten waarvan het in het rechtste deel wel goed ging en gewoon tussen de rest reed.
en omhoog hij miss 10x omhoog is geweest en dat is niet meer dan een half metertje. en hij is ook niet gaan lopen stond gewoon stil.

als ik op wedstrijd ben en ik zie een paard met problemen dan mijd ik hem maar ga zeker de ruiter niet uitschelden en dingen verwijten omdat ze haar kans een wilt wagen.

Nu doe je alof het wel mee viel.
ik vind 10 x omhoog gaan veel in 10 minuten tijd. Daarbij gaf je aan dat er paarden angstig van werden.
Die ontspanning vind je niet zo makkelijk weer terug en als je dan gelijk de ring in moet, wordt je daar echt niet blij van.

Paard is idd een dier en daar moet JIJ rekening mee houden als die van jouw zich misdraagd

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:40

Vero83 schreef:

Nu ben je dingen aan het verdraaien zodat het minder erg lijkt. Je maakte de andere paarden bang, punt. Of hij nu 5x omhoog kwam of 10x maakt niet uit.
Als je je jong paard met een 'moeilijk karakter' niet aankan dan moet je een ander paard zoeken om te rijden. En de fout bij jezelf leggen, niet bij de andere ruiters of bij het paard.

Trouwens, volgens mij heb jij nog heel wat te leren met je paard als je vind dat het inrijden goed ging terwijl hij op 10 min 10x omhoog kwam :x.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:42

mensen langs de kant weten het altijd beter, dus daar moet je je niks van aantrekken
maar als je los aan rijden bent hoor je gewoon los te kunnen rijden
je zegt: het is een dier, dat klopt, maar de ruiter kiest ervoor om op wedstrijd te gaan en als je paard er niet klaar voor is, zou ik ervoor kiezen om de losrijdbaan te verlaten zodat de rest wel goed kan inrijden
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 25-05-09 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:42

Vero: ik heb vroeger veel LRV gereden. Is Kaulille niet bij jullie in de buurt? Daar doen ze denk ik niet zo moeilijk over lid worden.

Vero83 schreef:

Ik vind niet dat je hier correct in bent. Ik heb ook een jong paard en als er een andere moeilijk zit te doen verandert de hele sfeer in de ring. Mijn paard reageert daar ook duidelijk op.
Als jij vindt dat 10 x steigeren niet veel is, en niet storend, dan moet je denk ik toch eens gaan nadenken over wat jij als normaal beschouwt. Een paard hoort niet te steigeren onder de ruiter. Ik zou me als ik jou was niet teveel fixeren op wedstrijden rijden en gewoon proberen met je paard zo veel mogelijk buiten te komen. Naar trainingen gaan, les gaan nemen op maneges, gewoon om hem in allerlei situaties te laten zijn. Zo krijg je een paard waarmee je ergens kan komen.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:43

Vero83 schreef:

kwestie van eigen verantwoordelijkheid nemen!
uiteraard kan elk paard wel eens gek doen en een bokke sprong maken of een keer omhoog komen maar niet 10x in 10 minuten, dat is simpel weg een kenmerk dat jij je paard niet onder controle hebt.
als jij zo'n paard niet aan kan moet je hem niet rijden heel simpel!

ik denk niet dat ik zo aardig tegen je geweest was als ik jou tegen kwam in de ring, had je de wind van voren gegeven.

kijk eens in de spiegel en ga eens bij jezelf na wat je fout doet voordat je de schuld naar alles en ieder ander mens en dier toeschuift!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:45

Vero83 schreef:
Hij is ongeveer 25x op zijn achterbenen gaan staan en draaide zich om om naar buiten te gaan.

Citaat:
en omhoog hij miss 10x omhoog is geweest en dat is niet meer dan een half metertje.

Kijk, het wordt al minder! :D

En ik denk dat als de mensen je hadden KUNNEN ontlopen dat ze dat bijkans wel gedaan hadden!

Idd, je had graag willen horen dat ze jou de ruimte hadden moeten geven en "kijk eens, dat meisje heeft een jong paard, laten we haar helpen", maar er zijn er zat met een jong paard die dit soort fratsen niet hebben en genoeg oudere paarden die het wel doen. Het gros gedraagt zich echter wel en daar had je je gewoon even naar moeten aanpassen. Beetje maf overigens dat je paard blijkbaar geen meter zonder dat andere paard kan, hoe wil je dat doen, dat andere dier altijd langs de ring neerzetten? Lijkt me het eerste puntje van aandacht alvorens op concours te gaan!

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:48

WowAmigo schreef:
En ik denk dat als de mensen je hadden KUNNEN ontlopen dat ze dat bijkans wel gedaan hadden!

Idd, je had graag willen horen dat ze jou de ruimte hadden moeten geven en "kijk eens, dat meisje heeft een jong paard, laten we haar helpen", maar er zijn er zat met een jong paard die dit soort fratsen niet hebben en genoeg oudere paarden die het wel doen. Het gros gedraagt zich echter wel en daar had je je gewoon even naar moeten aanpassen. Beetje maf overigens dat je paard blijkbaar geen meter zonder dat andere paard kan, hoe wil je dat doen, dat andere dier altijd langs de ring neerzetten? Lijkt me het eerste puntje van aandacht alvorens op concours te gaan!

Ik pleit wel voor begrip voor jonge paarden op wedstrijd hoor!
Ik vind het altijd erg als ze tegen mensen die al veel problemen hebben met hun paard ook nog eens beginnen te z**ken dat ze aan de kant moeten gaan.

De eerste 2 keer dat ik met de mijne op wedstrijd ging was er ook geen land mee te bezeilen, maar dat was LRV dus ik kon gewoon uit de buurt van de ringen een beetje gaan rondhupsen en dat stoorde niet zo.

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:48

Toevallig heb ik gisteren samen met jou ingereden. De bak was idd zeer klein: combinaties voor 2 wedstrijdringen moesten erin losrijden. Zelf heb ik geen 'last' gehad van het gedrag van jouw paard (mijn merrie is ook maar 5 en heeft zeer weinig wedstrijdervaring) omdat het vooral hinnikken was. Ik weet wel dat niet ieder paard daar rustig bij blijft. Toch heb ik de andere paarden niet zien panikeren. Dus volgens mij viel de 'hinder' ook voor de andere ruiters erg goed mee. Het omhoog gaan was idd vnl in de wedstrijdring en niet bij het inrijden.

Jammer genoeg was er geen plaats om even ergens anders te gaan rijden of longeren. Dat was in dit geval denk ik al een oplossing geweest.

De opmerkingen van de andere ruiters en omstaanders moet je je niet teveel aantrekken. Iedereen wil er het beste van maken en is natuurlijk gespannen (wedstrijdstress). Dan krijg je zulke reacties, vooral als ze je niet kennen.

Ik vond het wel top van de jury dat je bij de E7 zolang mocht blijven proberen. Dat heb ik eerlijk gezegd ook al anders geweten: dadelijk de ring uit als het niet lukt (zelfs als je de laatste combinatie van die proef én die dag bent). Spijtig dat het toch niet wou lukken. Ik weet nog dat ik dacht: ocharme :(:) .

Bij LRV is idd veel minder te zien: veel paarden, mensen, wat auto's en wat kegeltjes. Maar de terreinen zijn vaak schandalig slecht (wat wij een 'patattenveld' noemen). Misschien is het wel niet slecht om wat oefenwedstrijden daar mee te rijden en volgend jaar, of dit jaar, gewoon opnieuw KR te proberen?

Je kan ook BW (Buiten wedstrijd) starten. Maar dan rij je ook gewoon mee met de andere combinaties.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 11:51

ja maar daarom snappen we het niet, dat hij zich zo extreem heeft gedragen, hij is altijd super braaf, we gaan heel dikwijls wandelen en op verschillende plaatsen rijden maar hij heeft zich echt nog nooit misdragen, meestal is hij de kalmheid zelf terwijl de rest flipt, daar staat hij zo van ja en?

of hij nu alleen is of met de rest nooit heeft hij zo gedaan, de eerste wedstrijd op lrv niet, daar was wel dat paard bij. en de 2de wedstrijd op de kempische heb ik ook gewoon tussen de rest ingereden en ging hij perfect! dat was de week ervoor.

iedereen zei blijf maar doorrijden die stopt er wel mee. rij ma door rij ma door. ja dat heb ik dan gedaan.

maar had beter kunnen stoppen dan...

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 11:54

Pashon schreef:
Vero83 schreef:

kwestie van eigen verantwoordelijkheid nemen!
uiteraard kan elk paard wel eens gek doen en een bokke sprong maken of een keer omhoog komen maar niet 10x in 10 minuten, dat is simpel weg een kenmerk dat jij je paard niet onder controle hebt.
als jij zo'n paard niet aan kan moet je hem niet rijden heel simpel!

ik denk niet dat ik zo aardig tegen je geweest was als ik jou tegen kwam in de ring, had je de wind van voren gegeven.

kijk eens in de spiegel en ga eens bij jezelf na wat je fout doet voordat je de schuld naar alles en ieder ander mens en dier toeschuift!

MAAR IK HEB NIEMAND DE FOUT TOE geschoven ik weet niet hoe je hierbij komt?????
mijn paard was stout, en ik zat erop.
maar moeten de bling bling trutjes direkt iemand uitscheiten die voor het eerst komt?
ik had moeten stoppen, maar omdat iedereen zei doorrijden deed ik wat iedereen zei.
maar ik met mijn combi zijn de fout voor de rest ik heb van niemand iets gezegd...
ik heb het over hun commentaar

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 11:55

WowAmigo schreef:
Vero83 schreef:
Hij is ongeveer 25x op zijn achterbenen gaan staan en draaide zich om om naar buiten te gaan.

Citaat:
en omhoog hij miss 10x omhoog is geweest en dat is niet meer dan een half metertje.

Kijk, het wordt al minder! :D

NEEN LEES MIJN TEKST TEGOEI!
10x in inrijbak
25x in de RING! waar ik alleen was en niemand kon storen

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 11:58

WOWamigo: ja we zijn de week ervoor zonder dat paard op wedstrijd geweest zonder problemen, trouwens.
en dachten dat met 2 ook ging.
maar blijbaar zaten we mis...

en nog maals geef ik niemand de fout behalve mij en mijn paard.
ma goed ik had eruit moeten gaan.

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:01

Tja: eruit gaan, was in dit geval ook geen oplossing geweest. Dan had hij ook gewonnen.

Er was te weinig plaats én idd veel te zien. Ik heb tegen mijn man ook gezegd als we toekwamen: als ik hier rondgeraak dan kan er voor de rest van het wedstrijdseizoen niets meer fout gaan.

Blijven meenemen is mijn raad. Maar kijk goed waar naartoe. Neem hem vooral mee naar niet officiële wedstrijden zodat jullie alle 2 kunnen wennen (zonder stress en commentaar van anderen) én je hem kunt aanpakken als hij dit nog eens probeert.

Gemakkelijk is anders, dat weet ik maar al te goed.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 12:05

Donnatella schreef:
Toevallig heb ik gisteren samen met jou ingereden. De bak was idd zeer klein: combinaties voor 2 wedstrijdringen moesten erin losrijden. Zelf heb ik geen 'last' gehad van het gedrag van jouw paard (mijn merrie is ook maar 5 en heeft zeer weinig wedstrijdervaring) omdat het vooral hinnikken was. Ik weet wel dat niet ieder paard daar rustig bij blijft. Toch heb ik de andere paarden niet zien panikeren. Dus volgens mij viel de 'hinder' ook voor de andere ruiters erg goed mee. Het omhoog gaan was idd vnl in de wedstrijdring en niet bij het inrijden.

Jammer genoeg was er geen plaats om even ergens anders te gaan rijden of longeren. Dat was in dit geval denk ik al een oplossing geweest.

De opmerkingen van de andere ruiters en omstaanders moet je je niet teveel aantrekken. Iedereen wil er het beste van maken en is natuurlijk gespannen (wedstrijdstress). Dan krijg je zulke reacties, vooral als ze je niet kennen.

Ik vond het wel top van de jury dat je bij de E7 zolang mocht blijven proberen. Dat heb ik eerlijk gezegd ook al anders geweten: dadelijk de ring uit als het niet lukt (zelfs als je de laatste combinatie van die proef én die dag bent). Spijtig dat het toch niet wou lukken. Ik weet nog dat ik dacht: ocharme :(:) .

Bij LRV is idd veel minder te zien: veel paarden, mensen, wat auto's en wat kegeltjes. Maar de terreinen zijn vaak schandalig slecht (wat wij een 'patattenveld' noemen). Misschien is het wel niet slecht om wat oefenwedstrijden daar mee te rijden en volgend jaar, of dit jaar, gewoon opnieuw KR te proberen?

Je kan ook BW (Buiten wedstrijd) starten. Maar dan rij je ook gewoon mee met de andere combinaties.

oh dat vind ik nu eens fijn, toch iemand te horen die niet zo negatief is. Ja daar was dus een meisje met zo een bling bling toque die mij constant zat uit te schelden tijdens het inrijden.
ik werd echt boos op een keer.

Vond jij nu dat ik mijn paard niet onder controle had? behalve in de ring dan? maar daar deed ik niemand kwaad he.
ja we zijn met de KR in zolder geweest op wedstrijd, wel zonder ander paard en daar heeft hij zijn proefje wel gelopen.

in zutendaal en opglabbeek ga ik nog meedoen, daarna misschien de rest lrv.
maar het is weer geen paard om 4 tal enzo te doen lopen vrees ik. dus ja kan toch zijn dat we blijven.
maar iedereen zegt eens goed aanpakken (waar je kan natuurlijk) en
dat gaat vanzelf eruit...

maar de verlatingsvrees van die andere moet er wel uit, dat hadden we niet zien aankomen.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 12:08

ja ik vond het ook super dat ik zolang mocht proberen van de jury maar ja ik had dan ook al voor de 2de keer geen voorruit gang geboekt he.

en de 2de proef deed hij nog een stuk erger vond ik.
wie was je? of welk paard?

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:08

Nou, gewoon een paar keer op pad gaan hoor, het paard moet het ook leren, iedereen begint ergens, zelf heb ik ook jonge paarden, misschien gewoon de buiten concoursen bezoeken, dan ben je elkaar iets minder tot last,

aan de andere kant, mensen die zeggen dat hun paard daar van jou paard druk van worden, dan hebben ze hem zelf ook niet 100 % op hunzelf gericht, kan jij toch ook niets aan doen..

achja, ik zal hem gewoon meenemen, om mensen wat minder tot last te zijn, naar grote buitenconcoursen met veel terrein oid :)

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:09

Ik heb alle begrip voor jonge & sensitieve paarden, maar dat is hier heel het punt niet, naar mijn smaak :)
Ik begrijp alle argumentatie over wennen, eerder goed gedrag en omstandigheden - maar daarmee ga je aan het punt voorbij dat jij de controle in handen had moeten hebben. Iedereen die jonge paarden heeft gereden, weet dat je soms een dag tegen kunt komen waarop je niet meer weet waar dat dier onder jou nou eigenlijk mee bezig is. Maar daar kan die ander werkelijk niets aan doen, en dus moet jij dat oplossen... :)

Als het probleem 'm zit in die 15 paarden, waarom rijd je dan niet eerst gewoon eens in manegelessen mee? En de witte tenten - ga eens langs een buitenconcours op buitenrit. Als je met jonge paarden werkt, moet je een beetje creatief zijn :)

Nu niet te moeilijk doen, niet klagen over schandalig - gewoon, vandaag opnieuw beginnen :) Je bent blijkbaar nog niet zover als je gedacht/gehoopt had te zijn: jammer dan. Veel van geleerd, dat gaat zo nog niet - dus dan pak je het anders aan. Geef 'm de tijd & werk eraan. Misschien moet ie een beetje meer tot rust komen in z'n bol - prima, dan rijd je een jaar geen wedstrijden.. Van een sterke basis, zowel qua vertrouwen als qua training, is nog nooit een paard slechter geworden :)

Dit was een negatieve ervaring: jammer. Laat het los, begin opnieuw & geniet! :) Succes & vooral: veel plezier! :)

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:53

Het is niet altijd gemakkelijk om een wedstrijd te vinden waar plek genoeg is om in te rijden. Dat is een probleem, zeker voor jonge paarden die vaak nog niet zo wendbaar en gehoorzaam zijn als de wat oudere paarden.

Ik reed trouwens mee met een zwarte merrie (een combinatie of 3-4 na jou). Deze merrie heb ik vorig jaar 2 keer buiten wedstrijd ingeschreven en deze winter ook 2 keer meegenomen. Haar idee van wedstrijd was = witte hekjes bijten en alles wat erbuiten ligt ook.
Nu ineens zijn we vertrokken. Ze zal wel nog eens angstig zijn, maar niet zo erg als in het begin. Het resultaat mocht er dan ook zijn deze zondag: een 3de plaats. Oefening baart kunst.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 13:18

amai proficiat!
ja normaal moeten we nu zondag in zolder meedoen met de jonge paarden, maar ik denk dat ik hem meeneem en inrij maar niet de ring in ga. heeft weinig zin want zal niet verder komen als de X en het is een 20x60 bak.
maar daar zijn velden dus kan ik hem eens goed aanpakken als hij na de merrie wilt.

ja stond je niet op die parking waar wij ook stonden (het eerste tennisplein)?
ja ik verwachte er niks van maar ja ik vond dat dat meisje toch echt wel overdreef in haar reacties.

doe je in zutendaal en opglabbeek ook mee?