B rijden galop nog niet helemaal in orde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fronika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:16

ik had er zelfs met mijn 203 pnt nog kritiek op staan. terwijl je met minder punten gewoon niks op hebt staan :?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:17

Joceline schreef:
Fronika schreef:
moet er wel commentaar op je coupon staan, wat vaak niet gebeurd. actief rijden is er wel erg belangrijk en niet zitten te rukken en te plukken

Ik heb nog nooit geen commentaar gehad eigenlijk..jullie wel dus?

bij veel van die 5en en 6en jury's staat vaak haast niets misschien een paar keer een woord maar verder niets, daar heb je niets aan, liever iemand die 3en geeft en ook 8en en die ook aangeeft waarom

elzaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:20

ik zou als ik jou was beginnen met wedstrijd rijden!!
ik rijd zelf op een pony en die kan de galop nog helemaal niet goed springt steeds over omdat ze nog geen balans heeft, en is nog best kijkerig.
laatst had ik toch 182 punten terwijl het niet egt goed ging..
maar ik denk dat je het wel moet doen want dan oefen je vast voor de wedstrijden
en als het straks goed gaat in de galop dan is hij meteen gewent aan de wedstrijden. :D

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:24

plientjedres schreef:
sorry hoor maar als je dressur wilt gaan rijden moet alles gewoon goed zijn! :(
dat is de kunst van dressuur, je paard voor elkaar hebben.
dat je nu perongeluk een punt heb , hartstikke leuk voor je.
mischien haal je er zometeen nog wel een paar in de b en mischien ook wel in de l1.
maar in de l2 moet het echt wel goed zijn.
en als jij in een paar maanden die b en l1 doorbent heb je nog niet goed kunnen oefenen voor die galop want dan ga je oefenen voor je wijken enzo.
en dan ga je janken want je heb geen goede punten voor je galop en dan krijgt je paard de schuld!

ik snap ook niet dat iedereen hier zo poeslief op reageerd! >;)
want dit is gewoon niet goed om zo al te gaan starten.

mischien een beetje grof opgeschreven maar ik bedoel dit gewoon in het algemeen, je paard moet gewoon goed voor elkaar zijn voordat je start

Ik ga er even vanuit dat je op mij reageert...
Ten eerste, mijn paard zal toch wel goed voor elkaar zijn, anders zou ik geen wp rijden ;) Daarbij, waar concludeer je uit dat ik meteen doorga naar de L1?! Ik ben namelijk van plan de B uit te rijden. Ik heb namelijk een jong paard en die moet gewoon ervaring opdoen. Daarbij is het natuurlijk een beetje onzin dat wanneer je voor de L1 traint, je in een keer niet meer kunt oefenen met de galop... je gaat toch niet je hele training wijken :+ Verder heb ik tijdens mijn proeven niet eens commentaar gehad op mijn galop, had er zelfs 6en en enkele 7ens voor.
En nog even een vraagje... waarom zou het paard de schuld krijgen als ik slechte punten voor de galop zou krijgen? Ik ben wijs genoeg om te weten dat wanneer ik mijn paard niet genoeg voor elkaar zou hebben dat het aan mij ligt en niet aan mijn paard ;)
Samengevat: ik vind dat je rustig kunt gaan starten als je galop nog niet 100% voor elkaar is.
Zo galopeert mijn paard trouwens als het goed gaat: http://img18.imageshack.us/img18/95/69801845.jpg
En zo als ze zich even wegdrukt: http://img149.imageshack.us/img149/4723/39537465.jpg
Daarbij kan ik in mijn proef mijn voltes wel rijden, maar ze zijn nog niet altijd even rond.

Lindor92

Re: B rijden galop nog niet helemaal in orde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:30

als een paard iets slordig aanspringt is niet zo heel erg of dat hij lang word..
een paard dat in verzet komt. die van mij dus..(doet ze alleen als ze ergens anders is en bij mij thuis niet) dat word afgestraft.
ik wil juist gewoon zo vaak mogelijk van huis weg en veel wedstrijden rijden zodat ze went en ons er overheen zetten dat ze zich niet meer gaat verzetten..
de 1e keer buiten voor dit jaar was clubkampioenschappen.
mijn paard was zo gigantisch in verzet omdat ze niet gewent was om ineens op het gras te lopen. wel hoog gepunt toen maarjah..
voor verzet word je afgestraft, als een jong paard nog niet helemaal stabiel is en nog lang word is niet zo erg..!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:42

elzaaa schreef:
ik zou als ik jou was beginnen met wedstrijd rijden!!
ik rijd zelf op een pony en die kan de galop nog helemaal niet goed springt steeds over omdat ze nog geen balans heeft, en is nog best kijkerig.
laatst had ik toch 182 punten terwijl het niet egt goed ging..
maar ik denk dat je het wel moet doen want dan oefen je vast voor de wedstrijden
en als het straks goed gaat in de galop dan is hij meteen gewent aan de wedstrijden. :D

dan ben jij dus een van die sprokkelaars en als je straks een jury krijgt die je wel de punten geeft die je verdient , heeft je paard het vast gedaan. Jammer.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:45

@RobinA: De foto's die je plaatst zie ik geen paard die niet goed kan galopperen. Dus is het niet gek dat je wp's rijd.
Maar als je moeite hebt met goed aanspringen in galop, in de goede galop of ongecontroleerd door de ring crost vind ik toch een wereld van verschil met hoe jou paard erbij loopt...

Om B te starten hoeft niet alles perfect te zijn, maar iig het begin van de basis moet er zijn. Kan mijn paard niet galopperen, dan start ik niet, beest is er dan nog niet klaar voor... Wij mensen zijn de gene die direct op wedstrijd willen en het liefst zsm Z worden.

Wat voor kwaad kan het om te wachten met wedstrijden tot je paard iig de basis gangen goed onder de knie heeft?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:48

idd W_W, gewoon even doortrainen tot het goed zit en dan pas starten.

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:50

W_W schreef:
@RobinA: De foto's die je plaatst zie ik geen paard die niet goed kan galopperen. Dus is het niet gek dat je wp's rijd.
Maar als je moeite hebt met goed aanspringen in galop, in de goede galop of ongecontroleerd door de ring crost vind ik toch een wereld van verschil met hoe jou paard erbij loopt...
Ze kan ook wel galoperen, maar is nog niet de hele tijd nageeflijk en ook nog niet de hele tijd in balans. Maar zo als het er nu uit ziet, is dit voor de B voldoende :D

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:52

_RobinA_ : jij denkt aan veel verder daardoor ben je nog niet tevreden maar waar het hier om gaat zijn mensen die gewoon koste wat het kost willen starten en dan een winstpunt verwachten terwijl het nog niet voormekaar is.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:53

_RobinA_ schreef:
W_W schreef:
Ze kan ook wel galoperen, maar is nog niet de hele tijd nageeflijk en ook nog niet de hele tijd in balans. Maar zo als het er nu uit ziet, is dit voor de B voldoende :D

Ik vind ook adhv de foto's dat dit zeker voor de B voldoende is.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:55

sjorsie schreef:
_RobinA_ : jij denkt aan veel verder daardoor ben je nog niet tevreden maar waar het hier om gaat zijn mensen die gewoon koste wat het kost willen starten en dan een winstpunt verwachten terwijl het nog niet voormekaar is.

Er zijn ook mensen die starten voor de ervaring op wedstrijdgebied en oefening. Als mensen dit tevaak doen vind ik het zonde van het geld, maar ik train en rijd wedstrijden tegelijkertijd. Ik ga niet eens op pad eigenlijk met het idee dat ik WP wil..vind het gewoon leuk en ervaringrijk :)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 20:11

En er zijn ook mensen die starten voor de lol. Niet iedereen wil maar direct zo snel mogelijk naar de Z hoor (@ W_W) Ik in elk geval NIET, ik hoop de L, misschien L2 nog door te rijden, we zien het wel. Ik start echt puur voor ons plezier, ONS plezier, mijn en dat van mijn paardje :D :D

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:38

plientjedres schreef:
ja dan heb je paardje gewoon top voor elkaar, super *D .
en dat de jury soms niet oplet ben ik volkomen met je eens.
maarja dat blijkt alweer uit dit topic, want iedereen rijd winstpunten met een paard wat niet kan galoperen :x .

ook lekker kort door de bocht, je punten worden gebasseerd op het algemene beeld van de proef.
als jij egwoon verder alles super goed doet en 2 of 3 keer een 5 haalt voor de galop?

rij jij nooit een 5? op middendraf of een andere oeffening? nou dan mag jij ook niet starten als je dat wel doet want je hebt dat niet voor elkaar.

ik heb juist mede door het commentaar op de jury omdat ze naderhand naar me toe kwamen waardoor ik het nog kon verbeteren en door de motivatie om het beter te krijgen heel veel er op getraint en nu zijn het mijn beste oeffeningen (en nee niet met een 5 maar met een 8)

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:58

Dabo schreef:
En er zijn ook mensen die starten voor de lol. Niet iedereen wil maar direct zo snel mogelijk naar de Z hoor (@ W_W) Ik in elk geval NIET, ik hoop de L, misschien L2 nog door te rijden, we zien het wel. Ik start echt puur voor ons plezier, ONS plezier, mijn en dat van mijn paardje :D :D

Ik weet dat er mensen zijn die voor de lol starten. Maar waarom niet eerst de basis bevestigen, lijkt me dat je dan ook meer lol hebt :)

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:48

Om op de stelling terug te komen: Je kan gewoon starten in de B als de galop nog niet voor elkaar is. Je moet dan wel zeker zijn van je andere gangen anders rij je idd lage punten, maar een paar 5-en zijn met 7-ens makkelijk te compenseren. Mijn paard heeft nog 0 balans in de galop, geeft niet want daar trainen we voor. Ik haal echter wel 7-ens en 8-en voor de stap en draf onderdelen, waardoor ik in totaal ruim aan de 180-190 punten zit.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:25

Waarom niet eerst de basis bevestigen, ach waarom wel, de B hoeft nog niet perfect te zijn, een paard kan met een klein beetje training fatsoenlijk B proeven lopen, tuurlijk gaat er wel eens iets fout, maar dat is niet erg in de B hoor, het is niet voor niet begin.... Ik heb aan t begin toch ook heel wat galopdingen fout gedaan, maar toch mijn wpen gereden, tuurlijk gaan we met regelmaat op wedstrijd, tuurlijk halen we niet altijd een wp, maar ik ben degene die gaat voor de ervaring, en kan er niet boos om worden als ik geen winst heb hoor :D

IrisenUledi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:31

ik reed ook op mijn verzorgpaard niet nagefelijk en aan de ene kant niet in de goed galop en had tog een winstpunt dus het kan wel

lonni_kirby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:58

gewoon gaan met de banaan, ookal haal je geen winst punt jij en je paard leren er beide van

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:55

Volgens mij zegt ook niemand dat je in de B perfect moet uitvoeren...
Ook op hoger niveau gaat er wel eens wat fout en dat is helemaal niet erg, normaal zelfs...

Maar als je thuis structureel problemen hebt met de galop (verkeerd aanspringen, niet nagevelijk, overspringen, racen etc etc) vind ik dat je beter kan zorgen dat je iig thuis een goede galop er uit kan rijden.

En om te leren hoef je niet officieel te starten, als er niets onderling in de buurt is kan je ook op ander terrein oefenen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 00:35

ik denk dat het vooral van jezelf en je motivatie afhangt.
ikzelf ben ook gewoon met een 3 jarige gestart die geen ruk snapte van de galop;. overkruisd, verkeerd, boksalvo's omdat ze d'r benen niet kwijtkon. you name it, zij deed het :=
voor de rest liep ze heel braaf,maar vond het aanspringen gewoon moeilijk. eenmaal erin verder geen problemen meer.
maar dit koste ons zoveel punten elke keer ( minimaal 4 onderdelen in de proef, en onderdeel "galop" ook) dat we iedere keer naast de winst grepen ( 177,179,175 :+ )
uiteindelijk voor de ervaring erheen gegaan, maar nu ze die heeft, ook gewoon het dier enkele maanden thuis de kans geven om het beter te bevestigen voor we voor het eggie gaan.

het hangt dus net van je motivatie af WAAROM je wilt starten. voor de winstpunten? niet doen..... krijg je alleen teleurstellingen van.

voor de ervaring en je plezier? gewoon lekker starten mits je geen gevaar/hinder oplevert voor je medeconcours ruiters.
wel belangrijk dat je les blijft nemen en thuis het probleem blijft aanpakken.

hvjponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:22

ik zou ook zeggen gewoon gaan je leert altijd wel wat en dan maar geen winstpunt als je maar plezier hebt gehad die dag!

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:38

robin a dit was gewoon mijn reactie op dit topic.
en dan nog kan ik niet reukrn hoe jou paard loopt.

just saar tuurlijk heb ik ook genoeg onvoldoendes gehaald,en tuurlijk kan je een 5 op halen met een 7.
maar op de vraag van de ts zeg ik gewoon nee.
zorg in iedergeval dat je paard thuis zonder spanning netjes kan geloperen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:56

W_W schreef:
Kan mijn paard niet galopperen, dan start ik niet, beest is er dan nog niet klaar voor... Wij mensen zijn de gene die direct op wedstrijd willen en het liefst zsm Z worden.

Wat voor kwaad kan het om te wachten met wedstrijden tot je paard iig de basis gangen goed onder de knie heeft?

Wat voor kwaad kan het om een paard alvast enkele keren ervaring op te laten doen op ander terrein? Zoals Lowara ook al aanhaalt kun je met verschillende doelen een wedstrijd rijden. Ikzelf ben ook wedstrijden gestart met een pony die de galop absoluut niet snapte ohz. Ik vind het leuk om wedstrijden te rijden, om eens op andere locaties te komen en om tussen de andere paarden te rijden.
Uit ervaring weet ik nu (nu mijn pony kan galoperen) dat hij die wedstrijden ook heel erg veel geleerd heeft. Hij heeft geleerd om op een ander terrein te komen, heeft kennisgemaakt met witte hekjes, auto's, andere paarden, verplichte oefeningen. Is dit nu per definitie slecht voor het paardje geweest? Ik geloof het niet, mits je eerlijk blijft. Mits je niet verwacht dat hij op wedstrijd ineens de sterren van de hemel zal galoperen. Mits je hetzelfde galopeerd als thuis. Dan zie ik geen nadelen, alleen maar de voordelen van de ervaring.
Natuurlijk had ik kunnen wachten tot ik alles onder de knie had, dat was de andere keuzeoptie. Ik heb ervoor gekozen om hem eerder uit te brengen. Toen hij namelijk de galop snapte, was het ook normaal om op wedstrijd te gaan en kon ik meteen fijne proeven rijden.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:32

Je kan ook zonder te starten ervaring op doen op ander terrein, waarom zou je daarvoor (officieel) moeten starten?

Het hoeft ook niet per definitie slecht te zijn. Maar als je thuis goed de basis gangen kan uitvoeren bespaar je je paard imo wel stress. Paard heeft dan niet alleen een vreemde omgeving, witte hekjes, andere paarden en meer dingen die voor stress kunnen zorgen maar ook de galop die als deze niet goed is geheid stress oplevert... Dan vraag ik me af of het toch niet beter is om te wachten tot iig de basis gangen er goed in zitten. :)