Kun je het maken om met een Hóógdragend paard te starten??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 07:12

CarpeDiem schreef:
Heb even op de KNHS de regelementen doorgelezen, onder Gedragscode, welzijn paard staat het volgende:
Drachtigheid/merries met veulens
"Merries mogen niet aan internationale wedstrijden deelnemen na de vierde maand van drachtigheid of als zij een veulen aan de voet hebben. Voor KNHSwedstrijden geldt, dat hoogdrachtige merries zijn uitgesloten van deelname aan wedstrijden. In de diverse disciplinereglementen kunnen aanvullende bepalingen zijn opgenomen."

Ik vind na 4 maanden erg vroeg. Maar na een maand of 8 / 9 dracht mag de KNHS van mij best verplichten om niet meer te starten

Ik vind 4 maanden helemaal niet vroeg want het gaat om INTERNATIONALE wedstrijden. Daar komt veel meer bij kijken dan een regionale wedstrijd...neem alleen maar het vervoer van hier naar bv Spanje of wellicht verder Amerika waar de paarden heel wat uurtjes op de vrachtwagen staan of in het vliegtuig.

In nederland zouden ze gewoon 8 maanden moeten instellen en een betere controle.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 07:29

Cowgirl schreef:
CarpeDiem schreef:
Heb even op de KNHS de regelementen doorgelezen, onder Gedragscode, welzijn paard staat het volgende:
Drachtigheid/merries met veulens
"Merries mogen niet aan internationale wedstrijden deelnemen na de vierde maand van drachtigheid of als zij een veulen aan de voet hebben. Voor KNHSwedstrijden geldt, dat hoogdrachtige merries zijn uitgesloten van deelname aan wedstrijden. In de diverse disciplinereglementen kunnen aanvullende bepalingen zijn opgenomen."

Ik vind na 4 maanden erg vroeg. Maar na een maand of 8 / 9 dracht mag de KNHS van mij best verplichten om niet meer te starten

Ik vind 4 maanden helemaal niet vroeg want het gaat om INTERNATIONALE wedstrijden. Daar komt veel meer bij kijken dan een regionale wedstrijd...neem alleen maar het vervoer van hier naar bv Spanje of wellicht verder Amerika waar de paarden heel wat uurtjes op de vrachtwagen staan of in het vliegtuig.

In nederland zouden ze gewoon 8 maanden moeten instellen en een betere controle.

8 maanden vind ik dan weer te hoog voor een regionale wedstrijd. Bij dressuur oké, maar niet bij springen.
Bij springen zou ik eerder een maand of 6/7 nemen.

PatriciaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 07:41

joopie7 schreef:
Wat bizar! :oo Als dat mens ooit zwanger wordt wil ik haar geheel vrijwillig na 8,5 maand zwangerschap over een horde parcours jagen. Sorry maar hoe gestoord ben je? 8)7 Goed dat je een melding van hebt gemaakt! Hoop dat er wat mee gedaan wordt.

Hier sluit ik me helemaal bij aan..Ongelovelijk dat dit met publiek en jury erbij kan gebeuren. ;(

Scum

Re: Kun je het maken om met een Hóógdragend paard te starten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 07:54

--> WD-V

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 08:25

Candymarilyn schreef:
[]

8 maanden vind ik dan weer te hoog voor een regionale wedstrijd. Bij dressuur oké, maar niet bij springen.
Bij springen zou ik eerder een maand of 6/7 nemen.

Dat is ook nog heel verschillend per merrie. Als ze een strak getrainde en bespierde buik hebben hebben ze er minder snel last van als wanneer ze al snel een hangpens hebben. Dan is het aan het gezond verstand van de ruiter om daarna te oordelen.
Internationaal staan ze steeds dagenlang op vreemde stallen tussen paarden van overal, Dat lijkt me niet bevorderlijk voor een ongeboren veulen qua ziektes. daar vind ik 8 mnd heel goed, maar ik denk dat internationale ruiters uit zichzelf wel eerder stoppen.
Eerlijk gezegd zou ik mijn eigen merrie gewoon vakantie geven in de wei en moedertje laten spelen òf kiezen voor de sport. Een beetje recreatief rijden is helemaal anders als al dat wedstrijdgebeuren.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:50

Ik vind springen sowieso not done met een drachtige merrie. Dressuur kan ik beter inkomen omdat de merrie helpt om beter in shape te blijven en dan is voor haar de bevalling uiteindelijk ook makkelijker, maar springen vind ik een onnodige belasting voor een drachtige merrie. Als je besluit om je merrie te laten dekken vind ik dat je gewoon moet in calculeren dat je merrie sowieso een jaar niet geschikt is voor de sport.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:02

is er al reactie op je mail?

Tallie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:37

Wat zielig! Echt schandalig.
En dat de jury er niks van zegt!!! :?

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:41

Dit is ronduit schandalig!
Dacht dat het om een dressuurwedstrijd ging, maar zijn ze gewoon met het arme beest aan het springen.

Ik vind het super dat je het gemeld hebt, hopelijk krijgt dit verhaal nog een staartje voor de betreffende amazone.

Veleta_02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:40

Verschrikkelijk... dat de jury daar niks aan doet!
Ik snap niet dat mensen met zo'n paard gaan wedstrijden rijden....

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 00:58

Sorry maar als je zo met een merrie om durf te gaan:
a. hoor je in een psychiatrische inrichting thuis
b. ben je absoluut geen paard (of een ander dier) waardig

Toen mijn merrie dragend was begon ze al tijdens de 8e maand aan te geven dat longeren (laat staan rijden) eigenlijk wat te zwaar werd, ben ik dus maar mee gestopt.
Pas toen het veulen ruim 2 maanden oud was begon ze weer een beetje zichzelf te worden en kon ik haar weer licht werk laten verrichten, maar rijden was ook toen nog niet aan de orde.

Dus ja, waarschijnlijk heeft dit mens ipv hersens zaagsel in d'r hoofd en is het gevoel misschien al bij de geboorte verloren gegaan.....

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 03:45

ben t met je eens ben blij dat ik het niet gezien heb

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:48

CarpeDiem schreef:
Bedankt dat je die regel voor me hebt opgezocht. Ik heb besloten om de KNHS toch een mailtje te sturen met dit voorval. Ik vind dat ze hier best strenger tegenop zouden mogen treden.

Je had zelf, samen met een getuige, 'protest' aan kunnen tekenen. Zie artikel 48 van het algemeen wedstrijdreglement. Uiteraard had je altijd aan een official kunnen vragen hoe of wat en of je evt. de reglementen in zou mogen zien, iedere official hoort die eigenlijk bij zich te hebben. Ik vraag me af wat de KNHS hier achteraf nog mee kan/doet.

Ik vind het overigens wel erg slordig dat de jury van de ring waarin ze startte ze in ieder geval niet bij zich heeft geroepen om om uitleg te vragen. Bij ons op de cursus is er op gehamerd dat het welzijn van de paarden erg hoog in het vaandel staat!

edit; heb het nog eens even goed doorgelezen en daarin staat dat een deelnemer protest kan aantekenen, weet dus niet of je in je recht staat als je als toeschouwer protest aantekent.
Laatst bijgewerkt door Remember op 20-05-09 08:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:57

OMG; dat lijkt toch nergens op....

Ik ben van mening dat dit echt niet kan. Daarnaast kan je het met name bij het springen goed zien dat dragende merrie toch anders springt. Met anders bedoel ik voorzichter en met minder bascule/rek. Negen van de tien keer zie je dan ook dat een parcours niet foutloos wordt afgelegd. Hier worden de merrie's alleen maar bank en onzeker van. Mijn advies is dan ook om niet te gaan springen met dragende merries....

Lijkt me ook een goed idee om de KNHS een mailtje te sturen. Nu in het voorjaar is dit natuurlijk een hot-item en zullen ze er meer aandacht aan moeten besteden op concoursen.

WingedJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:03

Die heeft lef := (op een niet positieve manier)

Zou als de dood zijn dat er wat met veulen en merrie gebeurd, zo'n dier heeft een erg goede reden om te weigeren bij de hindernissen + hinder van de buik.
Vind het echt verbazend dat een jury zoiets toe staat en dat iemand het in het hoofd haalt om met een hoogdragend paard een parcoursje af te gaan leggen.

Ben benieuwd of ze als ze zelf hoogzwanger was ook nog even een wedstrijdje gaat springen...

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 18:19

Heb helaas nog steeds niets gehoord van de KNHS :(

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:28

Ik zou ook niet met een hoogdrachtig dier willen springen, dressuur tot daar aan toe als het dier het nog als prettig ervaart.

Dat je op dat moment niks hebt gedaan is jammer, net zoals die andere mensen wat daar hebben staan kijken en waar dit ook in hun hoofd is omgegaan.

Aan de andere kant weet ik ook niet of je nog op tijd was geweest om het arme paard voortijdig uit de ring te krijgen. Eer dat je bij de jury bent, of bij het secretariaat of de ringmeester kan het al zijn dat deze combinatie al klaar was. Je moet immers eerst erheen lopen, dan kijken of je je woord mag doen enz enz.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:23

mm ik vind dit niet echt kunnen. Gewoon zielig.

toevallig moest ik paar weken terug schrijven bij een jury. Toen kwam er ook een merrie binnen. Errrrruuggh dik. Na paar rondjes hadden we beide zoiets van mm die is drachtig. Beestje kon lopen maar had het moeilijker als ander paard. Dit nagevraagd. Bleek dat het veulen er al was maar dat het paard niet goed afviel. Dus je kan het fout hebben. Dit was overigens dressuur.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 10:43

Ben benieuwd hoe het nu zit met het staartje van dit verhaal.

sjaakiekira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 16:19

Ik snap niet dat mensen dat zelf niet beseffen dat dat echt niet kan :( Ik rij zelf dressuur en ben half april gestopt met rijden en ze is 29 mei uitgerekend. Mijn paard gaf aan dat ze niet meer wou, en ze is normaal heel fanatiek... Maar springen deed ik na 4 maanden dracht al niet meer, hoe kan het dat mensen dat niet begrijpen.. :n

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 16:49

:x Als ik jou was (TS) had ik het wel gedaan (haar van het paard gesleurd en een tik met de zweep verkocht). Jeumig zeg, waar is dan je liefde/kennis voor paarden als je met een hoogdrachtige merrie rond gaat springen!! :=

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 18:05

Heb vandaag wederom een mailtje richting KNHS de deur uitgedaan. Blijf net zo lang doorgaan totdat ik in elk geval reactie heb :j

Aranel: geweld lost in dit soort zaken niets op. Heb liever dat ze haar het komende seizoen (* of langer) weigeren op wedstrijden. Heb ik haar veel harder mee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:32

Hou er wel rekening mee dat het Hemelvaart is geweest he? Sinds je vorige mail zijn er nog maar 3 werkdagen geweest.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 18:34

Sorry ik werk minstens 6 dagen in de week, dus dat ben ik inderdaad even vergeten. Enfin, dan weten ze in elk geval da ik er mee bezig ben en blijf :j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:59

Even tussendoor, licht off topic maar de maanden kwestie is hier wel genoemd, vandaar: Ik ben vroeger wel eens met een vier maanden drachtige merrie door de organisatie verzocht niet meer te starten. Ik heb hier gehoor aan gegeven ondanks dat ik het totaal belachelijk vond.
Met vier maanden zie je dus gewoon niks. Dat is op een kwart van de dracht. Niet alle paarden zijn gelijk, maar een gewoon gezond sportpaard kan dan nog behoorlijk presteren en ik zat in de oefenparcoursen/B. Ik ben niet van mening dat ik een dierenbeul was. Ik heb ook drachtige merries gezien die verder heen waren en fluitend parcoursen aflegden, het is zeer individueel. Met regels kun je daar natuurlijk geen rekening mee houden en dan denk ik dat vier maanden aan de zeer veilige kant gekozen is. Er zit aan internationaal natuurlijk meer vast dan alleen het parcourtje afleggen en je hebt het dan denk ik ook automatisch over echt hoog moeten. Maar regionaal willen verlagen is belachelijk.
Acht maanden voor regionaal is prima. De laatste drie maanden zijn zwaar. Met acht maanden zie je bij sommige paarden nog niks. Men vergeet wellicht dat een paard 11-12 maanden (met een beetje pech) draagt? En het dus in de achtste maand nog een kwart van de dracht te gaan heeft?

En het blijft ook nog een zo dat de verantwoording en de kans inschatting ook bij de ruiter moet blijven.
Het is nogal dom om te denken dat een puffende merrie die verzuurd na drie galoppassen bij wijze van spreke foutloos rond gaat komen.
Ergens is er dan ook wat mis bij de voorlichting van die ruiter. Wie heeft zij/hij om zich heen die haar/hem laten geloven dat het wel kan? Waar is de trainer in dit verhaal bv?
Het kan een kwestie van totale onwetendheid zijn en dan is uitleg erbij ook wel handig.
Ik vind straffen niet op zijn plek als ze niet op dat moment gedwongen is terug te trekken van deelname.