Aan de hand stappen op het losrijterrein

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:42

Vjestagirl schreef:
Wat heel erg goed werkt (maar best een beetje gemeen is) tegen heel erg veel van dit soort ergernissen, is gewoon ff een rood strikje in de staart knopen, het liefste op een paard wat flink zuur kan kijken. Dan heb je vaak alle ruimte

dat vind ik enorm egoistisch. Dat is bedoelt voor paarden die daadwerkelijk achteruit slaan. Als iedereen denkt dat te kunnen gebruiken voor meer ruimte wordt het op een gegeven moment niet meer geassocieert ermee wat en gevaarlijk is en gewoon een belachelijke reden is als je paard niet slaat.

Daarnaast heeft dat niets met het paard aan de hand stappen te maken heeft.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:48

idd, kan dit leiden tot gevaarlijke toestanden. Mijn ongeluk is gebeurd doordat een paard dat gestapt werd begon te stuiteren waardoor een ruiter dus moest uitwijken en dus op onze landingsplek terecht kwamen.

Dit heeft ervoor gezorgd dat ik gestopt ben met competitie jumping en overgegaan ben op dressuur.
Dressuur zijn toch vaak al mutsen, en verder hou ik me gewoon aan men voorrangsregels. Ik zet mijn paard niet op handrem, dan bots ik er wel recht op. Verder weet ik heus wel dat er dingen mis kunnen gaan, maar gewoon een beleefde sorry en dan is het toch klaar. Maar iemand die dan een grote bek opzet, die heeft dan wel ff de verkeerde voor.

Wedstrijden rijd ik voor mijn plezier en ontspanning en niet om gefrustreerde mensen tegen te komen.

Roos_s

Re: Aan de hand stappen op het losrijterrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:49

:= helemaal mee eens bulck :D klnkt erg bekend!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:32

Roos_s schreef:
pharagirlke schreef:
Ik zou een geschoren paard toch wat dikker inpakken als het zoals van de winter 20 graden vriest..

neem aan dat je toch ook wel eens buitenrijdt in de winter??? onzin, voornamelijk binnen vind ik het enorm storend dat mensen aan de hand paard laten stappen.. is vaak al zo weinig ruimte..

Mijn paarden zijn niet geschoren dus je valt hier al sowieso de foute aan. Maar ik kan wel begrip op brengen voor mensen die binnen komen rondstappen omdat het paard warm is en niet meer echt in beweging en dat het buiten -20 is, want in in tegenstelling tot nederland blijkbaar, hebben wij hier wel bijna een maand onder de -10 gezeten. En neen, dan hoeven die mensen niet met een warm paard buiten te gaan stappen, zelfs niet met 0°C. Een beetje verdraagzaamheid en wat minder egoïsme zou onze paardensport sowieso goed doen. Het is geen wonder dat ruiters bekeken worden als arrogante trutten die vinden dat alles voor hen moet schuiven. Want dat zijn ze ook blijkbaar.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:38

Oh dan vinden jullie mij ook niet aardig...
Ik stap altijd een rondje aan de hand door de baan en met de jonge paarden(die vaak voor het eerst mee zijn)soms wel twee :o
Ik kijk dan wel goed om me heen!

Ik erger me meer aan mensen die uitgebreid hun proef gaan doornemen of de bandages,lappen,springschoenen en weet ik wat er allemaal voor de show om moet, er af staan te halen! :(

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:46

Ik wil wel eens aan de hand uitstappen. Heerlijk de singel een gaatje losser en ik ernaast zodat hij lekker kan ontspannen. Maar ik weet dat ik wel in de gevarenzone loop. Als er een paard uithaalt kan die klap veel slechter aankomen dan als ik op mijn paard zit. Ik doe het dus alleen als er veel ruimte is en er geen jolig paard aanwezig is.
Of je er naast loopt of erop zit, dit maakt op zich weinig uit. Wel mensen die gaan staan kwekken op de hoefslag of mensen die dwars door het inrijterrein lopend oversteken. In principe ga ik daar niet voor aan de kant, die hebben maar op de rijders te letten. Tja, en een paard dat eerst door 4 man uitgepakt moet worden voordat die de ring in kan, lijkt me alleen maar lastig voor de ruiter.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 23:23

Ik vind dat dus wel veel uitmaken, want een paard wat aan de hand gestapt wordt (op de binnenhoefslag) neemt voor zichzelf de binnenhoefslag in en de begeleider de derde hoefslag. Laat de hoefslag in gebruik zijn door iemand die op de linkerhand aankomt, terwijl jij op de rechterhand zit, en ook nog iemand die op de volte aankomt en je paard kan weer eens op de rem getrokken. En dat is bij de drukke binnenconcoursen toch echt geen uitzondering. De meesten stappen nog figuren ook :+
Stappen kan imo ook prima op het erf of het trailerterrein, longeren kan in de aanwezige longeercirkel (en is die er niet dan heb je in het binnenseizoen gewoon pech en moet je je wedstrijden beter uitzoeken...). Springen doe ik niet, alleen dressuur en daar is het een stuk minder 'van de een op de ander' dan springen, ook omdat de proeven langer duren dan een springparcours. Nog sterker: laat je dan mooi met je ene paard als 1e zetten en met de volgende als 25e en dan kun je zelfs nog een bakje koffie pakken tussendoor :+
Het probleem van koud weer zie ik ook niet zo, heb jarenlang met een buitenbakje gedaan en jaren gewoon bij vorst buiten in- en uitgestapt zolang de bak nog rijdbaar was. En anders moet de groom er maar even op, aan de lange teugel, cap op, kan toch ook?

Heb het trouwens zelfs met een selectiewedstrijd nog voor gehad: propvolle losrijring en de een of andere pino gaat een paard aan de hand losstappen, inclusief figuren. Nadat ik er al vier keer vol voor op de rem moest, kwam het zo uit dat mijn paard vanuit stap niet aangaloppeerde en ik kon hem niet corrigeren omdat zij - weer eens!- voor me zaten. Tja, ik word daar dus echt megachagrijnig van, want ik wil ook graag gewoon los kunnen rijden en IK ben dan niet de uitzonderingssituatie...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 23:28

Mag alleen niet volgens de regels! ;) Tenzij je je groom ook in een wit pak wil steken met laarzen. :)

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 23:29

pharagirlke schreef:
Roos_s schreef:

neem aan dat je toch ook wel eens buitenrijdt in de winter??? onzin, voornamelijk binnen vind ik het enorm storend dat mensen aan de hand paard laten stappen.. is vaak al zo weinig ruimte..

Mijn paarden zijn niet geschoren dus je valt hier al sowieso de foute aan. Maar ik kan wel begrip op brengen voor mensen die binnen komen rondstappen omdat het paard warm is en niet meer echt in beweging en dat het buiten -20 is, want in in tegenstelling tot nederland blijkbaar, hebben wij hier wel bijna een maand onder de -10 gezeten. En neen, dan hoeven die mensen niet met een warm paard buiten te gaan stappen, zelfs niet met 0°C. Een beetje verdraagzaamheid en wat minder egoïsme zou onze paardensport sowieso goed doen. Het is geen wonder dat ruiters bekeken worden als arrogante trutten die vinden dat alles voor hen moet schuiven. Want dat zijn ze ook blijkbaar.

Zo jij hebt wel een beetje gelijk vind ik de laatste tijd hier op bokt meerdere topics met mensen die zich aan van alles ergere op losrijterrein, maar waarom stoppen die mensen dan niet sport is leuk niet alleen maar ergeren toch? En ok ik ben het nog niet gewend en ga binnenkort beginnen enkele onderlinge wedstrijden gereden met een chaos in de inrijbak geschreeuw onderilng en alles. De eerste keer ergerde ik me eraan maar aan het eind negeerde ik het en dan valt het nog best mee.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 23:30

pharagirlke schreef:
Het is geen wonder dat ruiters bekeken worden als arrogante trutten die vinden dat alles voor hen moet schuiven. Want dat zijn ze ook blijkbaar.

Dat vind ik dan weer opgaan voor mensen die zo nodig twee hoefslagen in moeten nemen...

Dat je start bij koud weer, met tien paarden per rubriek, met dat jonge dier op wedstrijd waar geen longeercirkel is... daar kies je voor. Doe dan met je uitzonderingssituatie iig je best om anderen niet lastig te vallen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 23:31

pharagirlke schreef:
Mag alleen niet volgens de regels! ;) Tenzij je je groom ook in een wit pak wil steken met laarzen. :)

Stappen aan de lange teugel mag hier gewoon, mits degene die erop stapt een cap op heeft.
Teugels mogen niet aangenomen worden, maar gewoon stappen mag wel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 23:32

Bij ons mag dat dus niet. Dan word je zonder pardon de bak uit gestuurd. :)

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 23:32

Ik snap deze ergenis wel. Ik heb sowieso een hekel aan mensen die overal op het inrijterrein gaan staan of er als dwazen overheen lopen. Als ik naar de andere kant moet kijk ik netjes even om me heen en ga dan via de zijkant naar de overkant, maar je hebt ook van die mensen die dan in een groep van 5 dwars over het veld geslenterd komen... _-:( Of van die mensen die bij een hindernis gaan staan (Lees: een meter van de hindernis af, zodar er nog net een smal doorgangetje is voor de ruiters) Maar goed, verder probeer ik me over zulke dingen niet té druk te maken ;)

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 23:35

Urielle en jij denkt dat er altijd rekening mee gehouden wordt als je meerdere paarden meeneemt?
En je groom er op zetten gaat ook niet altijd op, voor geen goud dat ik op enkele paarden ging zitten die mee gingen, er naast ging prima maar als ik er op zou stappen zouden er juist ongelukken gebeuren :)

Dan maar minder paarden meenemen? Omdat andere mensen zich er aan kunnen irriteren, dacht het mooi niet :)
Ze rijden er maar omheen, ik blijf altijd zeer netjes op de binnenhoefslag en kijk altijd goed waar ik loop, maar zou er geen paarden voor thuis laten :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 23:36

Ben eens voor mijn initiator gegaan en daar waren op dat moment vnl LRV ruiters die jumping reden. En die mentaliteit.. Tja dan ben ik blij dat ik dressuur rijd in de KR :o Echt ik heb nog nooit zulke associale ruiters gezien.... Dan liever een paard dat binnen aan de hand word uitgestapt dan een springruiter bij in de bak :o Het valt me op dat, als er al springruiters mee komen rijden bij ons, ze meestal niets kennen van bakregels en dus áltijd in de weg rijden :oo (let wel: dat is iets wat me hier op valt, kan heel goed zijn dat dat in een andere provincie compleet anders is)

Heb een tijd met twee pony's gereden in de dressuur. En ik moest ook van de ene op de andere. Die pony werd ook effe losgestapt aan de hand voor me terwijl ik Ex op de trailer zette. (gezien mijn moeder dat niet graag doet).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 23:39

Vjestagirl schreef:
Wat heel erg goed werkt (maar best een beetje gemeen is) tegen heel erg veel van dit soort ergernissen, is gewoon ff een rood strikje in de staart knopen, het liefste op een paard wat flink zuur kan kijken. Dan heb je vaak alle ruimte

Ergenis nr 2 van mijn (naast arogante ruiters, die menen dat de hele bak van hun is) ONTERECHTE rode strikjes.

Prachtige uitvinding die rode strikjes, alleen af en toe wordt je er helemaal gestoord van.
Zo laatst ook op mijn 2e endurance wedstrijd, leek wel of iedereen een slaand paard had.
Jurylid ergerde zich er ook aan.
Vele paarden kregen strikje gewoon in, om anderen uit de buurt te houden, zo verliest het zijn signaal functie en
krijg je weer brokken, omdat niemand het meer serieus neemt en er wel een keer een mepper tussen zit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 23:41

En ik heb er eentje die mept en ik mag het 70x zeggen dat ze niet te dicht moeten komen, en als madame dan uiteindelijk echt mept word ik ook nog lelijk aangekeken terwijl ik zo vaak waarschuw van "niet te dicht wat ze kan meppen" ze doet het nl niet altijd.

Mogen die dingen eigenlijk inblijven tijdens de proeven?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 23:45

Nijn schreef:
Urielle en jij denkt dat er altijd rekening mee gehouden wordt als je meerdere paarden meeneemt?
En je groom er op zetten gaat ook niet altijd op, voor geen goud dat ik op enkele paarden ging zitten die mee gingen, er naast ging prima maar als ik er op zou stappen zouden er juist ongelukken gebeuren :)

Dan maar minder paarden meenemen? Omdat andere mensen zich er aan kunnen irriteren, dacht het mooi niet :)
Ze rijden er maar omheen, ik blijf altijd zeer netjes op de binnenhoefslag en kijk altijd goed waar ik loop, maar zou er geen paarden voor thuis laten :)

In de dressuur iig wel ja.
Ik heb in al die tijd (ik stuur verzoekjes naar het secretariaat ivm reistijd) maar 1 keer meegemaakt dat het secretariaat geen rekening had gehouden met mijn verzoekje. En ik heb ook wel als groom paarden aan de hand gestapt waar ik niet op mocht, maar altijd netjes buiten de rijbanen.
Ik zie dus met de beste wil ter wereld niet in, waarom je andermans losrijden bijna moedwillig blokkeert omdat je er zelf meerdere mee moet nemen. :o
Maar ik ben gewaarschuwd, de volgende concoursen knal ik mijn paarden er gewoon boven op. }> Draven en galopperen heeft voorrang boven stappen O:) Op de rem gaan omdat iemand er per se meer mee moet nemen? Dacht het mooi niet. Ik zal me netjes aan de rijbaanregels houden en alles wat in de weg rijdt/loopt/stapt moet maar maken dat ze weg komen. :+

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 23:46

Dan hebben de mensen die morgen met mij moeten losrijden ook pech. Mijn jonge merrie gaat voor het eerst mee en ik zal zowel links- als rechtsom een rondje aan de hand stappen.

Ik zie niet in waarom iemand daar voor die paar minuten last van zou moeten hebben. Een beetje rekening houden met anderen mag best. Ook een jong dier zal een keer ervaring op moeten doen op vreemd terrein. De 1 is rustiger als je een paar rondjes aan de hand stapt en de ander als je er direct op gaat. Overigens stap ik geen figuren en let er echt wel op dat niemand voor me op de rem moet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 23:46

Overgens slaat die van mij echt achteruit, alleen niet altijd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 23:48

pharagirlke schreef:
En ik heb er eentje die mept en ik mag het 70x zeggen dat ze niet te dicht moeten komen, en als madame dan uiteindelijk echt mept word ik ook nog lelijk aangekeken terwijl ik zo vaak waarschuw van "niet te dicht wat ze kan meppen" ze doet het nl niet altijd.

Mogen die dingen eigenlijk inblijven tijdens de proeven?

Sinds kort mag dat in Nederland wel, vroeger moesten ze uit in de proef.
Wrangler heeft in zijn beginconcoursen huisgehouden door op zijn achterbenen te gaan staan, naar voren te springen en en passant zijn voorbenen te kappen richting passerende paarden. Die hield ik zelf zo ver mogelijk van anderen weg. Ik hoef anderen niet in gevaar te brengen omdat ik een paard had die zichzelf niet gedroeg op wedstrijd (want uiteraard gebeurde dat thuis weer niet... :x )

De hengst blijft ook thuis tot ik zeker weet dat hij het niet in zijn bolletje haalt om op hengstige merries te springen (want ik weet bij voorbaat ook al dat er iemand gaat zijn die zijn hengstige merrie precies voor zijn neus parkeert, dat gebeurt).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 23:50

En in België? Ik rijd nl in Belgie :P

anoeska: Ik stapte in het begin met mijn merrie nooit een rondje, na een wedstrijd deed ik dat wel :') En daar had niemand een probleem mee omdat ze het alternatief kende :=

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 23:51

Anoeska27 schreef:
Ook een jong dier zal een keer ervaring op moeten doen op vreemd terrein.

Daarom pak ik de paarden van te voren ook mee naar andere maneges om te trainen. Kan ik de hele bak afhuren en geen mens die last heeft van paarden die gaan lopen pingpongen omdat vreemd terrein eng is. ;) Ook zoek ik in het begin lokaties uit waar je de paarden af kunt longeren.
Maar het is buitenseizoen Anoeska, is het een afgesloten bak bij jullie? Want op een groot terrein is het nog net even wat anders dan in zo'n frutbakje met 20 man.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 23:52

pharagirlke schreef:
En in België? Ik rijd nl in Belgie :P

Ik ben echt niet meer up to date met de reglementen daar dus ik zou niet weten wat er daar aan bepalingen instaat. Ik zie mijn instructeur ook pas volgende week vrijdag, tegen dan weet jij het zelf ook al wel van iemand :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 23:54

Op sommige locaties is het een kleine binnenbak bij ons, andere is het een grote buitenbak. :) Op andere locaties trainen heeft niet altijd zin. Mijn merrie liep wekelijks les in een bepaalde bak, maar als ik op wedstrijd niet effe een rondje aan de hand stapte met haar dan liet ze mij (en alle paarden die op haar weg kwamen) alle hoeken van de bak zien. Ze thuis voor elkaar hebben en op andere locaties trainen werkt niet bij elk paard. Dus ja ik heb ook een tijd rondgestapt met haar. Moet ik maar niet op wedstrijd gaan omdat een stel ruiters niet wil dat iemand rond stapt met een paard? (en dan denk ik er aan dat de bewuste merrie op dit moment heel fijn is in vreemde bakken. Nerveus de ereste tien minuten maar niet meer gevaarlijk)

Had ik dit paard dan maar gewoon terug moeten verkopen? Terwijl ik er nu een fantastische merrie aan heb die ik voor geen goud van de wereld nog zou willen missen? :) Nee, IMO is het echt een kwestie van beetje verdraagzaam zijn. ;)

Zal het eens vragen :j Zie mijn lesgeefster ook woensdag pas weer :') die zat in saumur sinds vorige dinsdag :')