Proef uit je hoofd rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:54

sjakie schreef:
Eenmaal uit het hoofd gekozen houdt in dat er die proef ook niet meer voorgelezen mag worden :)

Volgens mij mag het wel als de voorlezer het eerste onderdeel voorleest en zich dan verder stil houdt. Dan is het een proef met voorlezer en mag de voorlezer op ieder moment invallen en verder voorlezen. Anders zet je er een voorlezer neer die heel zachtjes voorleest, zodat jij het niet kan horen. Als je het niet meer weet kan diegene gewoon harder voor gaan lezen zodat je het alsnog hoort.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:28

okee leuk :D
ik heb ook en proefje uit me hoofd gereden maar wel op de stalwedstrijd :+ en was 1e met 107 punten :D

anoushka

Re: Proef uit je hoofd rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:32

bij ons hebben we geen keus, je moet het uit je hoofd leeren, ik vind dat ook beter.ik denk dat ik in de war zou raken als het vorgelezen werd

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 19:03

R0oszs schreef:
okee leuk :D
ik heb ook en proefje uit me hoofd gereden maar wel op de stalwedstrijd :+ en was 1e met 207 punten :D

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:49

Ik doe het zelf liever niet. Ik moest ooit tegelijk met mijn voorlezer rijden (M1).
Ik wist dat al weken tevoren (de groep M1 ruiters op die wedstrijd was altijd max 3, vandaar). Dus ik ben ruim tevoren begonnen om die 2 proeven uit mijn hoofd te leren.
Ik kon ze wel allebei opdreunen. Maar als ik hem eenmaal aan het rijden was ging het echt niet meer, omdat ik me gewoon meer op het rijden zelf concentreerde en dan niet meer wist wat het volgende onderdeel moest zijn.

Wat was ik dus blij om ter plekke toch nog een voorlezer te vinden daar. Zoiets doe ik nooit meer.

Vorig jaar heb ik dan wel een B proefje uit mijn hoofd gedaan. Maar daarin zitten meer lange stukken en het was maar 1 proef. Ik was evengoed als de dood om fout te rijden.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:25

Fitzroy schreef:
In de training kan ik de proef zo uit het hoofd rijden, ik ben alleen bang dat ik het op wedstrijd niet meer weet door de stress.

Ben ik ook bang voor. + ik ken proef 13 nu volledig uit mijn hoofd, maar denk als ik 14 ook ga leren ik beide proeven door elkaar ga halen tijdens het rijden. Maar in principe kan ik proef 13 dromen nu.....maar ben bij voorbaat te nerveus om het daadwerkelijk te durven.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:21

Ik leer mijn proefjes altijd uit het hoofd, maar neem toch een voorlezer mee. Ik betrap me er wel op dat ik er niet bewust naar luister, maar 't is voor mijn eigen gemoedsrust beter als er iemand aan de kant staat.

ankyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:26

Mij lijkt als je hem uit je hoofd gaat rijden, dat je dan zo aan het denken bent van wat moet ik dalijk doen, wat moet ik dalijk doen, dan dat je je concentreerd op je rijden. ;)

Het kan ook zo zijn dat je je nog beter concentreerd en dus ook gewoon netjes blijft rijden, en juist als er voorgelezen wordt, je minder concentreerd op het rijden. :)

Iedereen is anders.

_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 09:49

Ik denk toch dat je het best uit je hoofd kan leren want bij mijn eerste wedstrijd dacht ik,ze lezen het toch voor,dus waarom leren? Maar de jury had het op mijn blad geschreven dat ik de proef moest leren. Enik heb het aan mezelf ook gemerkt want soms lazen ze te laat de oefening en dan reed ik verkeerd.. dus volgende keer dan toch maar inoefenen :D

sabinaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:21

Dat is wel een goeie met dat ja roepen!
Het is altijd makklijker je proefje uit je hoofd te leren, stel voor dat je niemand hebt die kan voorlezen dan raak je in iedergeval niet in stres als dit voorkomt.
Ik vind het altijd wel fijn dat er iemand voorleest, ken het proefje meestal wel uit m'n hoofd maar vind het altijd wel prettig als iemand er bij staat die me voorleest. maar ja zo heeft iedereen wel zijn voorkeuren..............

bokken123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:25

Ik leer altijd de proeven uit mijn hoofd, maar op concours vind ik het wel fijn dat er iemand bij staat.
Ben meestal heel druk bezig en vergeet denk ik dan de proef., maar 2 weken geleden, moest mijn vader voor het eerst de M1 voorlezen, hij snapte er niets van (mijn vriendin leest meestal voor) dus eigenlijk heb ik hem uit mijn hoofd gereden.
Thuis rijdt ik hem altijd uit mijn hoofd, voor het oefenen. ;)

Myot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:31

Ik leer de proeven wel altijd uit het hoofd (handig met oefenen) maar heb het op wedstrijd nog nooit aangedurfd om ze ook daadwerkelijk uit het hoofd te rijden. Het lijkt me op zich wel prettiger, maar hoe gaat dat als je meerdere ringen hebt en in de ring naast je iemand uit volle borst te lezen. Kun je dan nog je eigen proef uit het hoofd rijden? Wat zijn jullie ervaringen?

Fronika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:15

uit het hoofd leren, je weet van te voren wat er komt en daardoor kun je het paard beter voorbereiden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 03:19

Ik ken de proef uit mijn hoofd zodat ik weet wat er komt en het paard kan voorbereiden, maar ik heb graag een lezer ter ondersteuning... :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 06:09

Vandaag gaat het gebeuren, ik ga de proeven uit het hoofd rijden. Ben echt heel benieuwd.
Gaat het niet dan groet ik gewoon af.

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 07:19

va het zz licht moet je je eerste proef uit je hoofd rijden en vanaf de LT is alles uit het hoofd. Ik deed het al in het Z, uit het hoofd rijden, omdat ik geen voorlezer had.
Ben 1 keer verkeerd gereden, maar daarna de draad weer opgepakt.

Oh ja, de eerste keer in de LT (toen ging er al van alles fout in mijn proef) reed ik ook verkeerd...maar de 2e keer niet meer :D

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 07:50

Myot schreef:
Ik leer de proeven wel altijd uit het hoofd (handig met oefenen) maar heb het op wedstrijd nog nooit aangedurfd om ze ook daadwerkelijk uit het hoofd te rijden. Het lijkt me op zich wel prettiger, maar hoe gaat dat als je meerdere ringen hebt en in de ring naast je iemand uit volle borst te lezen. Kun je dan nog je eigen proef uit het hoofd rijden? Wat zijn jullie ervaringen?

Dat hoor ik dus echt totaal niet :o
Als ik mijn proef aan het rijden ben gaat alles wat langs de kant gebeurd compleet langs me heen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 08:31

Wij gaan volgend weekend voor het eerst op wedstrijd en zijn nu hard aan het oefenen met de proef.
Mijn moeder zou moeten voorlezen, maar dit gaat nog niet echt wat je noemt goed.
Dus ik heb sowieso iemand die mee is gevraagd als back-up, maar toch heb ik de proef ook uit mijn hoofd geleerd.
Al is het maar voor de zekerheid ;)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:32

Ik rijd tegenwoordig alles uit mijn hoofd. Ben zo veel meer geconcentreerd, kom veel meer aan rijden toe, voor mij geen voorlezers meer hoor :D. En in al die proeven nog nooit de weg kwijt geraakt of het niet meer geweten. Overigens oefen ik ze niet op het paard, ik ga op een rustige plek zitten, ogen dicht en dan in gedachten rijden.
Door de symmetrie en logica in de proeven vind ik ze erg gemakkelijk te leren. En dan zijn er ook nog wat handigheidjes, bijv. keertwendingen, als je op de linkerhand bent en gaat afwenden, is je 1e keertwending naar links. Dus altijd 'met de wending mee'.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:33

Bettine schreef:
Myot schreef:

Dat hoor ik dus echt totaal niet :o
Als ik mijn proef aan het rijden ben gaat alles wat langs de kant gebeurd compleet langs me heen.

Bij mij is dat nu juist nóg meer, omdat ik me niet open hoef te stellen voor een voorlezer kan ik me veel meer op mezelf en het rijden concentreren :j

bianca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:37

Als het kan rijd ik ook altijd uit mijn hoofd, vind ik persoonlijk veel ontspannender!
Toen ik M2 werd met mijn vorige paardje was het wel eens lastig, ik haalde de proeven door elkaar :7
Succes ermee!!!

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 12:35

Ik heb gister ook weer mijn eerste proef uit m'n hoofd gereden.
Was buiten op t gras met 2 andere ringen ernaast wara ook werd voorgelezen, maar had er totaal geen last van :)
2e proef wel laten voorlezen omdat ik t nog niet aandurf 2 proeven uit mijn hoofd te doen :o Ga het a.s. zaterdag wel proberen!
Was overigens 2 keer 1ste met 191 en 195 :D

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:13

Ik leer mijn proefjes wel altijd uit mijn hoofd en probeer ze ook af en toe te oefenen. Wel staat er een voorlezer de proef voor te lezen. Stel het paard schrikt of ik vergeet iets. Dan zou ik er niet meer goed inkomen.
Heb wel een keer een pas de deux op muziek gereden met een vriendin, uit ons hoofd. Dat ging wel goed :D

TakeThat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:06

Ik leer mijn proef altijd zo:

binnenkomen draf
van hand veranderen middendraf
volte halsstrekken

ect, dus gewoon in grote lijnen

Vaak oefen ik dan onderweg nog even om precies op de letters te rijden en ga zo mijn proef rijden.
Anders ben ik alleen maar afgeleid naar wat de lezer gaat zeggen en heb ik het idee dat ik mijn proef toch niet hoef te kennen omdat ik een lezer heb

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:52

Ik ga me er ook weer aan wagen, om de proeven uit mijn hoofd te doen. Ik heb dat vroeger 1 X gedaan, en dat ging hartstikke goed.
Nu heb ik om te trainen, de proeven in ‘telegram’ stijl getypt en geprint, ik wil ze op mijn hand doen/plakken. Ik wil kijken of ik op deze manier toch iets achter de hand kan hebben, voor het geval ik het even niet meer weet.
(alleen het idee al, geeft me rust :D . Kan ik toch nog even spieken)