Ess_Ramona schreef:Je kan alleen iemand verbieden met sporen te rijden.
Sorry hoor, maar dit voegt niet echt iets toe?
Onderbouw je mening eens!
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Miss_Malfoy schreef:Edit:
@ IndezzW: Dan nog hoef je niet met sporen te starten hoor.
Als jij zo traint, prima, maar als hij uiteindelijk niet op je kuit te rijden word, dan doe je iets verkeerd.
Als je training werkt, kun je uiteindelijk zonder sporen rijden, omdat hij gewoon aan je been is.

soofenflo schreef:Jij als ruiter zal die spanning moeten kunnen laten afvloeien, zonder daarbij naar een spoor te grijpen wat dus geen oplossing van het probleem is.
Ja, in het begin, als je het gaat oefenen met een jonkie en een paard nog opspant als je blijft zitten. Maar later toch niet meer?
)
Freezen is lastig
Urielle schreef:Ik zag jou of iemand anders trouwens ook ergens schrijven dat paarden trager worden van doorzitten, dat heb ik dus echt helemaal nietJa, in het begin, als je het gaat oefenen met een jonkie en een paard nog opspant als je blijft zitten. Maar later toch niet meer?
lucifertje schreef:Ik zelf rij ook in het B met sporen met wielen. Ik zie daar het probleem niet van in. Mijn paard luisterd nou eenmaal beter als ik een keer "tik" met de sporen dan dat ik met sporen zonder wiel de hele tijd zit te duwen.
Tuurlijk moet je ermee om kunnen gaan, maar om het nou te verbieden vind ik overdreven.
De kunst van het met sporen rijden is om ze niet te gebruiken. Maar op sommige momenten heb je ze eenmaal nodig. Als jij je benen stil kunt houden en niet bij elke pas die spoor en in duwt zal je paard er echt niet minder om worden.
@TS: heb jij dan nog nooit met sporen gereden?
En de hengst kan ooit even weg zijn met zijn aandacht, maar daar is het een vent voor.
(Ik kan mijn benen namelijk ook niet altijd stilhouden, zeker niet als hij een *piep*bui heeft waarin hij mij continue uit mijn balans probeert te brengen)
IndezzW schreef:Dat is ook zo, hangt ook wel een beetje af van de beenlengte van de ruiter.
Urielle schreef:Maar dan nog moet je op het moment van de overgang consequent zijn. Als je ze dan gaat laten slabakken worden ze ook alleen maar trager van het schakelwerk. Naar voren is gewoon altijd zonder discussie, zonder nadenken naar voren. Vind ik echt heel belangrijk. Eigenlijk bijna altijd als ik rijtechnische problemen heb en ik ga het helemaal op de basis herleiden kom ik er altijd bij uit dat ze op dat moment gewoon niet scherp genoeg aan het been waren. Da's de absolute basis.
Dat je goede reacties beloont staat daar verder ook los van, dat geldt altijd, ook in omgang en andere vormen van trainen.

Lante schreef:IndezzW: corrigeren vind ik net zo goed een vorm van straffen; je geeft een negatieve prikkel aan je paard waarmee je duidelijk wilt maken dat het moet gehoorzamen. Ik heb ook hele flegmatieke paarden aangereden, maar met het rijden van overgangen en schijnovergangen, inderdaad corrigeren en vooral daarna belonen op het juiste moment is het bij allemaal goed gekomen. Maar goed, die van jou zal wel heel veel moeilijker zijn...