Starten in de B of in de L1 ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Re: Starten in de B of in de L1 ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:05

En bij de D-pony's is het ook al gelijk weer strenger dan bij de C-pony's en nog veel meer concurrentie.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:10

Helemaal mee eens.

Je kunt geen appels met peren vergelijken.

Ik heb veel kinders in de A-B -ponyklasses begeleid, en er zijn er zelfs 3 van brabants kampioen geweest.

Uiteraard omdat ik zo goed lesgeef *kuch* maar vooral ook omdat er gewoon zeer weinig tegenstand is. Kinders die een beetje kunnen rijden moeten makkelijk kunnen winnen in die klasses.

Vanaf de D klasse is de tegenstand inderdaad helemaal groot.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:11

Skygirl schreef:
Als je 3e in de selectie staat betekent het ook niet dat je altijd een wp hebt gehaald. Maar klasse BB bij kampioenschappen is er bij de KNHS toch helemaal niet??

Lezen is een vak ;) Ze stond 3e in de selectie BB dressuur, er is wel een brabantskampioenschap, daar stond ze 3e voor..

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:13

Ja dat begreep ik maar ik dacht dat in die klasse geen kampioenschappen waren.. Maar dat is dus wel zo. :)

Ts: Gewoon lekker B starten!

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:40

crossmonster schreef:
Helemaal mee eens.

Je kunt geen appels met peren vergelijken.

Ik heb veel kinders in de A-B -ponyklasses begeleid, en er zijn er zelfs 3 van brabants kampioen geweest.

Uiteraard omdat ik zo goed lesgeef *kuch* maar vooral ook omdat er gewoon zeer weinig tegenstand is. Kinders die een beetje kunnen rijden moeten makkelijk kunnen winnen in die klasses.

Vanaf de D klasse is de tegenstand inderdaad helemaal groot.

Dat zal toch per regio schelen, hier bestond de groep uit wel 32 combinaties waarvan een stuk of 12 serieus een leuke proef reden.

Maar als je echt op de FNRS proeven gaat kijken worden er volgens mij voldoende basis onderdelen gevraagd die je moet beheersen om in de F12 terecht te komen. Wijken enzo zit er dan ook al in

Waarom dan weer in de B beginnen?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 11:32

Als je een D-pony hebt zoals TS is er iig heel veel concurrentie. Je kunt beter in de B beginnen en als je echt klaar bent voor de L1 ben je in een paar wedstrijden zo over als je wilt. Dat je een beetje kunt wijken in een FNRS proefje wil niet zeggen dat je daarmee in een L1 KNHS proefje ook punten rijdt. KNHS wedstrijden zijn echt strenger dan FNRS wedstrijden hoor.. Sowieso als je met een D-pony gaat starten. Als je dan in de B begint en dat gaat goed eindig je ook meteen een beetje leuk. Ik denk echt niet dat een F12 proefje te vergelijken is met een L1 proefje..

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 11:38

Zoals bijna iedereen al zegt, ik zou gewoon B starten. De F-juryleden jureren vaak veel milder, en ik zie ook wel combinaties totaal mislopen als ze de overgang van F-proef naar Knhs-proef maken.. (Sommige zitten dan eerder tegen een verliespunt dan bij een winstpunt ;) ).

Dus gewoon lekker in de B beginnen

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 11:43

De FNRS-jury kijkt (zeker t/m de F12) eigenlijk alleen maar naar de ruiter. Geeft die de juiste hulpen, heeft ze de juiste houding en zit enz. Het paard is bijna niet belangrijk. Ik vind dat een hele goed manier van jureren voor manegekinderen die elke week op een andere pony zitten. Je werkt daarmee echt aan de ontwikkeling van de (manege)ruiter.

MAAAAR, bij de KNHS wordt gekeken naar de combinatie. Als er dus tot de F12 nagenoeg alleen naar de ruiter is gekeken, heb je een probleem als je in de L1 begint, en er meteen verwacht wordt dat je pony op L1 niveau meeloopt.

Dus gewoon lekker B starten!

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:46

Absoluut niet mee eens dat een KNHS-jury milder is dan een FNRS-jury. Hiermee wil ik niet zeggen dat ik ontzettend streng jureer, maar volgens mij toch een stuk strenger dan FNRS. Ben pas bij mijn nichtje wezen kijken die een F12-proef reed op haar manege. Ze werd daar eerste en de hemel in geprezen, terwijl ze met dezelfde proef bij mij lang niet aan een winstpunt gekomen zou zijn...
Ben het wel eens met Anoeska, er wordt veel aandacht besteed aan de manier van rijden van de ruiter, geven van de juiste hulpen enz. Erg belangrijk, maar uiteindelijk gaat het toch om de combinatie die je vormt en daar wordt bij de FNRS te mild mee omgegaan vind ik.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:00

ik vind ook dat je gelijk hebt dat het eigenlijk gaat om de combinatie. Daarom vind ik de FNRS wedstrijden ook een goede voorbereiding op de (echte) KNHS wedstrijden. Eerst wedstrijden waar extra veel op de ruiter gelet wordt, houding, zit, is de ruiter vriendelijk met het paard bezig... En dan door naar de KNHS waar de combinatie gejureerd wordt.

Het is gewoon heel moeilijk om een combinatie te jureren bij een FNRS wedstrijd, met ruiters en paarden die geen echte combinatie zijn. Ruiter heeft iedere week een ander paard, paard heeft elke dag 3 verschillende ruiters. Dus ik denk wel dat de FNRS daar een mooie oplossing voor biedt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 08:23

Ik vind dat de fnrs wel reeeler moet zijn naar zijn leden toe.
Teveel leden menen dat ze L1 aankunnen omdat ze F12 rijden.

En dat klopt gewoon totaal niet. Mensen krijgen een te rooskleurig beeld van de officiele wedstrijden en lopen vrijwel allemaal een blauwtje . Een volwassene kan dit best handelen, maar voor een kind is dat natuurlijk veel zwaarder.

Dus wat mij betrefd mag de fnrs best wat reeeler worden en eerlijk naar zijn leden zeggen dat fnrs wedstrijden niet te vergelijken zijn met de knhs.

belle1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 08:34

Ik ben het eens met crossmonster.
Ik reed met mijn pony ook al wedstrijden bij de fnrs (E-pony) en had daar echt altijd een pp, hoe bagger het ook ging.
En nu start ik in de B en dat valt best wel tegen, ik vind het inderdaad veel strenger gejureerd.
Als ik jou was zou ik zeker in de B beginnen.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 08:34

Ik vind zelf dat ze gewoon de tmde f20 moeten uitrijden en dan pas b moeten gaan starten dat is reeel.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 08:40

crossmonster schreef:
Dat zal vast wel ergens te vinden zijn op de fnrs site.

Feit is dat de fnrs de ruiters teveel hoop geeft, ze vergelijken appels met peren, want die F proeven kun je niet vergelijken met de KNHS proeven. De beoordeling verschilt veel te veel, en het niveau van vergelijken klopt voor geen ene meter.
IK denk eerder dat F20 vergelijkbaar is met klasse B knhs.

Niet om de ruiters af te vallen, maar een fnrs jury kijkt totaal anders naar het rijden dan een knhs jury.

De F20 is veel moeilijker dan de B! Op de lange zijde een volte 10m in galop heb je niet in de B hoor.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 08:48

Klopt, maar de fnrs kijkt niet genoeg naar de nageeflijkheid en gaan van het paard. Terwijl de B bij de knhs daar al wel streng op is. Pony niet nageeflijk, dan word het moeilijk om in de prijzen te komen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:04

Jullie hebben helemaal gelijk hoor, daarom hamer ik er tijdens het jureren al op dat je de KNHS en de FNRS niet met elkaar moet vergelijken. Vanaf de F12 wordt er weldegelijk naar nageeflijkheid gekeken trouwens.

Ik ben het helemaal eens dat de KNHS en de FNRS slecht met elkaar te vergelijken zijn. Maar dat maakt de FNRS-proeven nog niet slecht. Ik vind deze proeven namelijk een stuk beter aansluiten, dan de manege ruiters maar gewoon KNHS proeven laten rijden op onderlinge wedstrijden. Nu wordt er rekening gehouden met de beperkingen van een manegeruiter, en kan er toch leuk 'wedstrijd'gereden worden.

Ik zie dus de KNHS en de FNRS al hele verschillende soorten wedstrijden. En ik zie het grootste voordeel van de FNRS wedstrijden in de lagere proeven. Kinderen leren op een leuke manier een proefje rijden, en krijgen commentaar op hoe zij op het paard zitten en de hulpen geven. Ik denk hierbij echt aan de allerkleinste. Die hebben nog helemaal niets te maken met nageeflijkheid, die zijn al blij als ze een paar rondjes achter elkaar lekker kunnen rijden. Die hebben gewoon een leuke dag, proefje gereden, en gaan met wat extra commentaar weer naar huis.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 05-04-09 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:08

Precies anoeska, zo zie ik het ook.
Jammere is dat de fnrs de leden wijsmaakt dat ze zo kunnen doorstromen naar de knhs. Dat is mijn punt.

En die nageeflijkheid... die word niet door alle juryleden zo beoordeeld, want ik ken zat ruiters die met een baggerproef zonder nageeflijkheid hun punt krijgen bij de fnrs... :=

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:09

B starten, liever in de B goed rijden dan in de L1 maar zozo...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:09

SusieQ87 schreef:
De F20 is veel moeilijker dan de B! Op de lange zijde een volte 10m in galop heb je niet in de B hoor.

Maar dat doe je als je B rijdt in de training al wel thuis, zodat die grote volte een eitje is op concours (hopelijk in figuurlijke zin :D :D :D ) ;) En dan heb je het voordeel al dat je dat fijn elke dag met dat paard thuis kunt oefenen :)

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:23

Gewoon lekker in de B beginnen!
Kunnen jullie samen nog mooi wat wedstrijd ervaring opdoen en kun je thuis alvast oefenen voor de L1...

Denk dat je het voor jullie beiden op deze manier makkelijker maakt!

Coldplay90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:43

Gewoon B starten, waarom zou je gelijk in de L1 beginnen als je nog nooit officieel bent gestart?

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 20:46

Hoppje schreef:
Gewoon lekker in de B beginnen!
Kunnen jullie samen nog mooi wat wedstrijd ervaring opdoen en kun je thuis alvast oefenen voor de L1...

Denk dat je het voor jullie beiden op deze manier makkelijker maakt!

Bedankt voor je reactie !! :D :D

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 20:47

SusieQ87 schreef:
crossmonster schreef:
Dat zal vast wel ergens te vinden zijn op de fnrs site.

Feit is dat de fnrs de ruiters teveel hoop geeft, ze vergelijken appels met peren, want die F proeven kun je niet vergelijken met de KNHS proeven. De beoordeling verschilt veel te veel, en het niveau van vergelijken klopt voor geen ene meter.
IK denk eerder dat F20 vergelijkbaar is met klasse B knhs.

Niet om de ruiters af te vallen, maar een fnrs jury kijkt totaal anders naar het rijden dan een knhs jury.

Bij f20 moet je zelfs een gebrokenlijn in contra galop doen :\

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:49

Ik denk dat veel B-ruiters dat wel kunnen hoor. ;) Iig die punten rijden dan.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 06:49

ik zou ook gewoon lekker beginnen in de B
KNHS verschilt behoorlijk van FNRS.
Bij de FNRS kijkt de jury meer naar de ruiter,en bij de KNHS ga je echt als combinatie beoordeeld worden.

de F20 is echt niet makkelijker als de B hoor,zo erg is t nu ook weer niet.
Maar als je F12 op de manege bent,denk ik dat je het nog best pittig in het L1 zal krijgen.

Voor de ervaring van jou en je pony zou ik gewoon rustig aan beginnen,en je ziet vanzelf wel hoe het gaat.
Mensen denken erg licht over de B,maar zo gemakkelijk gaat dat nog niet!