paard vastzetten aan de trailer op concours?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Re: zetten jullie je paard vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:41

Mijn poownies zet ik altijd vast. Puur om het feit dat ik wil dat ze het kennen. Paardenknup erin, en dan gaat het *klopt af* vrijwel altijd goed. Nou zijn dat wel dozen die vrijwel alles gewend zijn, daar niet van.
Iemand die ik vaag ken heeft een keer een paard vastgezet met een gewonen knoop, aan een stalling. Paard schrok, begon te trekken, man was er te laat bij, weg paard. Daar liep ik dan met mijn merrie en hengst in dubbelspan, komt dat paard aan geraced. Lekker dan. Die man was gelukkig zelf ook geschrokken, later ook nog even gehoord van de eigenaar hoe je een paardenknup moet maken, weet hij ook meteen hoe dat moet :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 13:04

Ik lees nu veel berichten over de stalgang en in de box etcetera maar dit bericht staat toch echt op het WEDSTRIJDforum dus de vraag is of je je paard aan de trailer cq vrachtwagen vastbindt op concours :+

Ikzelf doe het nooit, heb er al veel te veel los over het terrein zien crossen, zelfs zonder dat de eigenaar in velden of wegen te bespeuren was :(
Zadelen doe ik op de trailer, zonder hoofdstel aan gaat er geen paard de trailer af bij mij. Op een druk wedstrijdterrein met allemaal andere paarden en allerlei toeters en bellen er rond kan een paard toch net weer anders reageren als thuis. Het is toch een (vlucht)dier.

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 13:06

Nee. Heb zowel paard als pony nooit vast staan aan de trailer op wedstrijd. We zijn altijd met 3/4 of zelfs meer, dus genoeg mensen die hem vast kunnen houden. :)

margreet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 13:20

Thuis en op de club staan ze vast, soms op de club houd daddy haar vast omdat er geen plek is om neer te zetten. Op wedstrijd wordt ze altijd vastgehouden!! 2 of 3 keer gaan hangen en halter kapot op wedstrijd dus nu is het vasthouden :P Meestal doe ik op de trailer hoofdstel op en houd daarna iemand haar buiten vast, soms is het een stresskip :P Ach past bij mij :P

poes

Re: paard vastzetten aan de trailer op concours?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:08

Opzadelen op de trailer is in België niet zo'n gewoonte als in NL denk ik urielle?

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:33

Ik zet haar altijd vast aan de trailer, met iemand er naast voor het geval dat.
De laatste wedstrijd was ze ontzettend hyper naast de trailer (dribbelen, draaien, springen, hupsen, kijken, flippen :+ ) toen heeft mijn moeder samen mét mijn voorleester haar vast gehouden, of beter gezegd, in bedwang gehouden, dat vind ik persoonlijk een veiliger idee dan haar aan de trailer laten staan.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:35

Nou ja, wij hadden zo`n braaf schaap die kon je zelfs nog aan de autospiegels vastbinden bij wijze van..
mijn paard van nu is zon knetter, die zet ik alleen thuis vast met een paardenknoop, kun je hem zo lostrekken !

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:38

nee hoofdstel wordt aangedaan in de trailer dan pas stang los en eraf. iemand houd hem dan vast of hou em zelf vast tijdens opzadelen lukt ook best. dan gaat hij weer terug de trailer in stang dicht en dan pas wordt hoofdstel afgedaan en halster terug aan. heb er ook genoeg die tijdens wisselen hoofdstel/halster schrokken of losbraken.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:41

ikke20 schreef:
nee hoofdstel wordt aangedaan in de trailer dan pas stang los en eraf. iemand houd hem dan vast of hou em zelf vast tijdens opzadelen lukt ook best. dan gaat hij weer terug de trailer in stang dicht en dan pas wordt hoofdstel afgedaan en halster terug aan. heb er ook genoeg die tijdens wisselen hoofdstel/halster schrokken of losbraken.

zo doe ik het ook , als ik haar uit de trailer heb, kan ik niet eens meer bij dr hoofd, omdat ze rechtop alles staat te bekijken:P

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 00:51

Die van mij staat ook gewoon aan een halstertouw aan de trailer vast. Nog nooit wat gebeurd.
Als ik weg ga zet ik hem wel gewoon op de trailer ja.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 00:52

poes schreef:
Opzadelen op de trailer is in België niet zo'n gewoonte als in NL denk ik urielle?

Weet ik niet. Ik heb een tijdje ergens gereden en die mensen hielden maar vol dat dat paard aan de trailer kon staan, want 'de rest van de LRV deed het ook'. En die trok thuis al steeds alles kapot :=
Vier halsters en ontelbare vangpogingen later wilden ze pas toegeven dat dit paard wellicht gewoon beter op de trailer kon staan.

Misschien omdat je bij de LRV vaak de hele dag op pad bent en het toch wat sneu is om het beestje een hele dag op de trailer te hebben? Vroegah bij de NPC stond ook alles gewoon aan een touwtje per vereniging bij elkaar (en ging regelmatig een hele zwik pony's tegelijk aan de kletter _O- )

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 00:55

In België zie ik ze echt vaak allemaal aan de trailer staan, is pasq sinds de laatste jaren dat ze ze eebs op de trailer houden, maar dat was vroeger echt not done heb ik de indruk?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 01:01

K ga maar 1x per jaar naar iets wat vergeleken kan worden met een concours (een keuring). Het eerste jaar heb ik mijn paard vastgebonden. Opzich geen enkel probleem. Het tweede jaar deed ik dat weer. Maar toen ik na 6 uur nog een keer de ring in moest (ze had na 3 uur al 10 minuten gelopen, en moest nu voor t kampioenschap) was ze het zát. Liep in mijn armen te bijten, wilde niet stilstaan, wilde helemaal niets meer. Dus nu pakken we het anders aan. Afgelopen jaar heb ik een prikweitje gemaakt van de trailer en 2 prikpaaltjes. Draad erdoor, klaar, keurig (ongeveer) 4x4. Mevrouw heeft de hele dag gras staan eten, geen enkel probleem, emmer water erbij in, klaar. Na een poos heeft ze er zelfs zonder halster in gestaan, het kwam niet eens in haar op om aan de andere kant van de draad te gaan kijken.

Sweetdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 17:56

je kan een paard toch gewoon aan de trailer vastzetten?

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:41

Peerden worden hier mooi aan de trailer vast gezet, op- en afgezadeld, tussen de bedrijven door staan ze mooi van hun hooinetje te eten aan de trailer. Blijft er niemand van ons bij de trailer dan zetten we ze op de trailer. Maar met de buiten wedstrijden blijven we zo veel mogelijk (of iemand van ons) bij de trailer, zodat ze mooi buiten kunnen blijven staan.
Tuurlijk hebben ze zich in het begin wel eens losgerukt of halster kapot oid. Maar gelukkig ze nog niet los over het terrein gehad.
Tevens hebben we alle uitstekende delen op de trailer weg gewerkt, zodat ze bijv. niet met hun neusriem achter de achterklep haken kunnen blijven hangen :)

Wat mij opvalt als ik op wedstrijden om me heen kijk is dat veel paarden maar gewoon weer op de trailer worden gedumpt nadat ze hebben gereden (op buiten wedstrijd heb ik het dan over). Ipv dat men er nou iig een behoorlijke tijd bij blijft en ze lekker buiten laten staan.
Vroeger bij de pony's was dat veel normaler, toen stond alles bijna vast aan de trailer ... vroeger op de Friesche paarden keuringen hier in de buurt ook overigens.

Die prikweitjes, die je vooral bij de endurance ziet, zijn wel heel mooi, maar daar is op de meeste gewone dressuur- en springconcoursen niet de plaats en ruimte voor -O-

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:39

poes schreef:
Er mag zelfs een berg wortels naast liggen :D Ho = Ho en ik heb het geduld om ze 4000 keer dat stapje achteruit te zetten. Paarden leren dat echt wel.

Ingetarita: los op de trailer terwijl je rijdt toch niet hoop ik? Want dat vind ik levensgevaarlijk. Ken genoeg paarden die 'braaf genoeg waren om los op de trailer te kunnen' die plots over de stang hangen of zich omdraaien.

ze staat ook gewoon los in de trailer ze kan toch geen kant op.. en als er iets gebeurt en ze staat vast kan het miss alleen maar erger zijn.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:51

Ik wou dat ik mn pony vast kon zetten aan de trailer, maar ze heeft weleens de neiging om dat te gaan hangen en dat is op een wedstrijd dan te riskant. Dus bij mij houdt mijn vader mn pony altijd vast.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 16:41

imd schreef:
Ik snap echt niet hoe jullie dat voor elkaar krijgen, je paard los laten staan. Mijn twee lopen weg zodra ze enige vorm van eten ruiken. Maar nou hebben wij ook wel een bikswagen in de stal voor de koeien, misschien hebben jullie allemaa geen eten in de buurt?
maakt bij mij niks uit die van mij weet dondersgoed dat ze stil moet blijven staan!

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 16:44

Sweetdreams schreef:
je kan een paard toch gewoon aan de trailer vastzetten?
dat hangt er vanaf je kan eht doen maa rik durf het niet aan stel dat er wat gebeurd!

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:19

Maar als jullie wegmoeten, zet je dan je paard op de trailer? En laat je hem dan 'onbeheerd' achter?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:58

Ik zet mijn pony ook altijd vast aan de trailer, zeker als er gras in de buurt is :+ Ik laat het touw natuurlijk niet te lang, anders stapt ze er misschien op ofzo. Daarbij vind ik het eigenlijk best zielig als de pony-zeker met mooi weer- meteen op de trailer gaat na de proef. Laat ze nog ff lekker genieten van de buitenlucht :Y)

Maar het is altijd goedgegaan hoor.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:00

Sushilla88 schreef:
Maar als jullie wegmoeten, zet je dan je paard op de trailer? En laat je hem dan 'onbeheerd' achter?

Ik zet mijn pony gewoon naast de trailer als ik wegga, niemand op wedstrijd wil toch die 'dikke karrenpony die niet in de dressuur thuishoort' van mij hebben :')

Nee ik probeer altijd wel z.s.m weer terug te zijn bij mn pony, maar vooral omdat ik het niet leuk vind voor haar dat ze de hele tijd alleen moet staan :(:)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:04

Ik heb speciaal een ring aan mijn klep laten maken. Daar zit dan een dun touwtje aan en daar maak ik dan mijn halstertouw aan vast. Als hij er dan vandoor gaat, breekt het touwtje en loopt met paard 'grijpbaar' over het terrein.
Ik blijf ook altijd in de buurt (maar een schrikreactie is natuurlijk zo gebeurt).
Als ik hem alleen moet laten zet ik hem op de trailer.
Ik ben vaak alleen op pad en dan heb je niet zo 1-2-3 iemand die je paard wil komen vasthouden.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 24-03-09 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:05

Als ik er naast sta wel, anders niet. Of pas, op een heel rustig terrein zat ik in de kantine naast het raam. Maar echt niet alleen waar ik ze niet kan zien!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:20

Ik durf het echt niet. Mijn paard is een enorme braverd, maar kan ineens omslaan. Dus ik hou haar gewoon vast. Ik laat haar bij voorkeur ook niet bij iemand anders achter, omdat ze nogal sterk is, en een behoorlijke eigen wil heeft. Als ze ergens heen wil dan gaat ze ook. :o

Als ik echt weg moet (betalen, toilet) dan laat ik haar even achter, maar kom ik op een holletje weer terug.