Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

pebbels75 schreef:Ik zie hier de term "kapot gereden" regelmatig voorkomen.. Wat is nou kapot gereden? Paarden zijn gemaakt om te lopen, niet om dagelijks 22 uur per dag in de stal stil te staan.
Ik zie weinig problemen om een jong paard een 45 minuten per dag te laten lopen mits het afwisselend genoeg is. Rondje bos, dagje longeren, 3 dagen onder het zadel, dag in de les en als er daarnaast een aantal uur weidegang bij gegeven wordt, wordt er toch weinig "kapot" aan gemaakt.
Onze jonge pony (3.5 jaar) is zo van elastiek, die loopt zonder probleem schouderbinnenwaards en springt ook al wisseltjes, zo simpel en zonder druk. Het is gewoon een spelletje voor haar.
Ik vindt het altijd vreemd. Bij honden moet er zo snel mogelijk begonnen worden met africhting en werken (puppie cursus ect) en paarden moeten zo veel mogelijk paard gelaten worden.
Mijn paard maak je blij door haar uit de stal te halen en er mee aan het werk te gaan. Ze vindt het geweldig en je ziet haar lol hebben in het werk...
das wel heel moeilijk voor de spieren.. Dit doen paarden vanaf veulen af aan al in de wei en is zo ongeveer het makkelijkste wat er bestaat........
VivaLaVida schreef:Nounou, de wisselsdas wel heel moeilijk voor de spieren.. Dit doen paarden vanaf veulen af aan al in de wei en is zo ongeveer het makkelijkste wat er bestaat........
voor een paard, dat knopje zit er al vanaf veulen op.pebbels75 schreef:Precies, bij mij wisselt ze als ik het vraag, als dochterlief van 9 jaar erop zit doet ze dat echt niet...
En wisselen is idd een van de gemakkelijke zakenvoor een paard, dat knopje zit er al vanaf veulen op.
Nogmaals, waarom moet een pup alles al leren en luisteren en moet je een paard tot 5 jaar stil laten staan? Oprecht interessant!
__PSM__ schreef:Let_be schreef:
Dat vind ik ook! Ik rij nu een merrie die in april 4jr. wordt (dus al per 1jan. volgens KHNS 4jr.).
Van de 6 proefjes (3 wedstrijdjes dus) heb ik er 4 boven de 200 punten punten gereden. Dan is het toch onzin om in de B te blijven? Heb nu 2 keer gestart in het L1 en wederom alweer 6 winstpunten.
Ze is vanaf vorig jr. zomer (dus net 3) zadelmak gemaakt (lees: 1x per week, tot opbouwen nu 3-4x per week rijden max. 30min.) en moet ik dan nu maar 'blijven' wachten om iets te doen?
Het gaat er vaak niet om wat er op wedstrijd gebeurt, maar thuis!
Als iemand een 3jr. elke dag een uur aan het werk zet, of doet ze het paar keer per week 20min.?
Let be, het zwartgedrukte kan niet, je mag pas vanaf 1 april L1 starten met een 4 jarige
Opzich logisch dat de KNHS een startkaart uitgeeft, het blijft eigen verantwoording, en je behoort zelf de regels te kennen....
Let_be schreef:Nou dan wacht ik even op de brief.... Ik ga het zelf niet aankaarten, want ik heb a.s. zondag nog 1 wedstrijdje gepland, daarna 'wedstrijdstop', omdat ik anders teveel punten heb.
Moet wel zeggen dat ik vind dat het paard nu wel 'wat belemmerd' wordt. Pas april 2010 M1! Dus ik moet nu een heel jaar over de klasse L1 (staat al +6) en L2 doen? Kan de KHNS niet wat creativiteit laten zien? Meerdere andere 'competities' op andere gebieden die geregistreerd worden?
Wil misschien van de zomer paar jonge paarden proeven gaan rijden, maar kan de proeven niet terugvinden op de KHNS site. Heb geen idee wat ze inhouden. Heeft iemand de link? En wat zijn de ervaringen met deze proeven?
pebbels75 schreef:Ik zie hier de term "kapot gereden" regelmatig voorkomen.. Wat is nou kapot gereden? Paarden zijn gemaakt om te lopen, niet om dagelijks 22 uur per dag in de stal stil te staan.
Ik zie weinig problemen om een jong paard een 45 minuten per dag te laten lopen mits het afwisselend genoeg is. Rondje bos, dagje longeren, 3 dagen onder het zadel, dag in de les en als er daarnaast een aantal uur weidegang bij gegeven wordt, wordt er toch weinig "kapot" aan gemaakt.
Onze jonge pony (3.5 jaar) is zo van elastiek, die loopt zonder probleem schouderbinnenwaards en springt ook al wisseltjes, zo simpel en zonder druk. Het is gewoon een spelletje voor haar.
Ik vindt het altijd vreemd. Bij honden moet er zo snel mogelijk begonnen worden met africhting en werken (puppie cursus ect) en paarden moeten zo veel mogelijk paard gelaten worden.
Mijn paard maak je blij door haar uit de stal te halen en er mee aan het werk te gaan. Ze vindt het geweldig en je ziet haar lol hebben in het werk...

jesito schreef:Het wedstrijd rijden gaat vaak gepaard met heel veel druk.
Ik zie het zo vaak gebeuren, ze gaan voor de lol een wedstrijdje rijden maar een week voor de wedstrijd moet ineens iedere dag 5x de proef geoefend worden en er moet nog een keer een les gereden worden.
En dan op het wedstrijd terrein gaan helemaal alle bellen rinkelen en krijgt de ruiter stres.
En dit soort senarios gebeurd juist in de lagere klasses met de jongere paarden.