E pony's worden paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:18

Ik heb jaren met mijn pony van 148,3 cm bij de paarden gestart.
Daar is niks mis mee.

Als je paard goed kan lopen hoeft het geen belemmering te zijn want een paardje van 160cm wat tegen een paard van 182cm moet is hetzelfde

Dat meiden van 15 bij de paarden moeten starten zie ik ook niet als een probleem want vanaf je 12e mag je bij de paarden starten.

Ik zie alleen maar voordelen.

Internationaal mogen E-pony's wel mee doen tot de ZZ-zwaar.
Bij de pony's zijn sowieso al geen e-pony's toegestaan daar is de maximale hoogte 148,0 cm

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:19

kazary schreef:
Alleen de meeste mensen kopen dan geen E als ze toch bij de paarden moeten starten, dan kopen ze wel een "echt" paard.
En vallen die pony's overal buiten.
Bij de pony's kan niet meer, bij de paarden willen de meeste ruiters ze niet.

(maar deze uitleg had ik eerder al gegeven als je alles goed had gelezen en ging dat niet over wat mag betrefende reglementen)

Waarom is een E-pony geen echt paard?
Een e-pony met goede gangen en een juiste ruiter kan het net zo ver schoppen als een echt paard >;)
Tevens blijven de meeste mensen toch hangen in de L van levenslang, niet iedereen haalt de Z

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:23

Macusa schreef:
Ja, zo was dat met ons ook. Op zaterdag was iedereen in de weer om zijn pony te wassen, te poetsen en in te vlechten. Je ging dan met de ponies naar elkaar toe om het samen te doen. Op zondag morgen kwam de plaatselijke veeboer met een grote vrachtwagen naar het veld van de ponyclub en werde alle ponies geladen. Een kind mocht dan met de vrachtwagen mee (was altijd reuze spannend, want iederéén wilde dat natuurlijk wel). Vervolgens werden alle kinderen verdeeld over de auto's van enkele ouders en ging het bestuur er met een grote zadelwagen achteraan, met de spullen van alle ruitertjes erin. Daarna kwam het proces van uitladen en werden alle ponies naast elkaar vast gebonden aan een lange lijn. Het was dan altijd weer een verrassing waar onze ponyclub was ingedeeld (naast welke andere ponyclubs). Zo had je dan 5 of 6 hele lange lijnen die vol met ponies stonden. Dat was reuze gezellig. Je had dan van je ouders wat geld meegekregen om frietjes en iets lekkers te kopen. We reden dan ieder onze proef of ons springparcours en om 14 uur was het defilé met alle ponyclubs. Dat was een heel spectakel. Eentje moest de vlag van de ponyclub dragen en we hadden daar al uitgebreid voor geoefend op de ponyclub.

Zo herinner ik me ook mijn wedstrijden in mijn ponyclubperiode.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nu ik zelf bij de paarden rijd ik ook bewust destijds voor een NBVR vereniging heb gekozen zodat ik mijn proefje kon rijden en dan even wachten op de prijsuitreiking om daarna naar huis te kunnen.

Maar om even terug te komen op het onderwerp, het is natuurlijk wel jammer wanneer het door gaat. Er zullen dan een hoop kinderen niet meer op de PC kunnen blijven omdat ze gewoonweg te lang zijn voor een D pony. Wat ook weer ten koste kan gaan van het bestaan van pc's...Terwijl het club gevoel bij de pony's vaak nog wat meer leeft dan bij de paarden. Denk maar eens aan de ponykampen die nog gehouden worden bij de pc. De vraag is of rijverenigingen dergelijke dingen ook voor hun jeugdige leden zouden willen en kunnen organiseren om het een beetje te compenseren.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:23

Ook nu zijn de paarden van 160 goedkoper dan de paarden vanaf de 1.65. Algemeen gezien willen mensen een groter paard. Kleinere ruiters kiezen vaak nog een kleiner paard, maar de meeste ruiters passen vaak voor het plaatje ook mooier op een groter dier.
Ongeveer 20 jaar terug bestond de E maat niet. Iedereen probeerde te smokkelen om zijn E in de D-maat te meten. Een E maat, toen dus ook gewoon klein paard, was bijna niet te verkopen.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:29

Macusa schreef:
crossmonster schreef:
Hoewel de gezelligheid bij de ponyconcoursen tegenwoordig ook wel erg weg is...

Vroegah gingen we met de hele bubs heen en met de hele bubs savonds weer terug, de hele dag de grootste lol.
Nu is het ieder voor zich.

Ja, zo was dat met ons ook. Op zaterdag was iedereen in de weer om zijn pony te wassen, te poetsen en in te vlechten. Je ging dan met de ponies naar elkaar toe om het samen te doen. Op zondag morgen kwam de plaatselijke veeboer met een grote vrachtwagen naar het veld van de ponyclub en werde alle ponies geladen. Een kind mocht dan met de vrachtwagen mee (was altijd reuze spannend, want iederéén wilde dat natuurlijk wel). Vervolgens werden alle kinderen verdeeld over de auto's van enkele ouders en ging het bestuur er met een grote zadelwagen achteraan, met de spullen van alle ruitertjes erin. Daarna kwam het proces van uitladen en werden alle ponies naast elkaar vast gebonden aan een lange lijn. Het was dan altijd weer een verrassing waar onze ponyclub was ingedeeld (naast welke andere ponyclubs). Zo had je dan 5 of 6 hele lange lijnen die vol met ponies stonden. Dat was reuze gezellig. Je had dan van je ouders wat geld meegekregen om frietjes en iets lekkers te kopen. We reden dan ieder onze proef of ons springparcours en om 14 uur was het defilé met alle ponyclubs. Dat was een heel spectakel. Eentje moest de vlag van de ponyclub dragen en we hadden daar al uitgebreid voor geoefend op de ponyclub.

Mooi om te lezen, bij ons ging het precies hetzelfde.
Het clubverband was veel en veel groter dan het nu is :o

Maar waar komt die informatie over die E-pony's vandaan. Ik kan er niks over terugvinden alleen dat een vriendin heeft gezegd dat.....
Ik denk dat ze het echt niet zomaar terug kunnen draaien....

benedicte5

Re: E pony's worden paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:52

Ik heb ook gehoord dat het zou veranderen ,alleen nog niet bekend wanneer.Voor de dressuur maakt het vaak niet uit maar als je een kleine E hebt en die moet tussen de paarden springen dan kun je daar wel last van hebben,niet altijd want al die Franse paardjes die internationaal springen zijn bijna allemaal E 'tjes

Oscabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:55

Vind het niet verkeerd dat ze de regels gelijk maken aan het buitenland..

En waarom zouden een E pony niet tegen een paard op kunnen??? vind dat een E pony dat echt wel moet kunnen als de pony een beetje kwaliteit in huis hebt...

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:56

Inderdaad. :) Er was toch ook een heel goed eventingpaard (die nu dood is, waarvan ik de naam niet meer weet) Die E pony was, maar wel internationaal bij de paarden meeliep?

Al baal ik wel als de Epony's verdwijnen. Dan wordt het dus voor mij óf een grote D, wat voor het plaatje minder is, óf bij de paarden starten, terwijl het bij de ponyclub hier een hele hechte groep is..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:58

Teddy (Theodore O'Connor) met oa 12,5% shetland, en nog geen 1.50 dus gewoon een Dpony. Charisma and Headly Brittania zijn ook niet groot.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:05

En jappaloup van Piere Durand, springpaard(je)
Was die niet 1.57 of zo?
goud op de olympische spelen 1988 (of daar om trent)

Uiteraard een uitzondering, maar toch, kleintje deed het verdraaid goed.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:07

Natuurlijk zijn er E paarden die het goed doen in de paardensport. Maar iedereen weet van hen hoe groot ze zijn omdat het toch wel speciaal is en er daarom over gepraat wordt. Vraag je het over elk ander GP paard dan weet niemand het te zeggen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:37

Kazary bijdehandje
E-ponies mogen sinds kort in de subtop... en dan tot de ZZ-Zwaar dus is er iid geen GP-pony in Nederland.
Wel in andere landen waar dus een pony van 149 gewoon een paard is

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 13:37

presco van Anky v Grunsven was ook 1.60 ofzo dus het kan echt wel. Vind ook echt niet dat E pony's minder zijn dan D pony's. Juist niet, want er zijn ook E pony's met een gewedlig stamboom, dus met echte paardengangen. Nou, die halen de meeste D'tjes in. Wel natuurlijk oogt bij de paarden een paard van 1.60 minder imposant dan een kannon van 1.75...
Die vriendin van mij had het weer van een andere vriendin haha :P

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:58

ik zou het dus toch echt heel jammer vinden, want dat zou dan betekenen dat mijn dochter geen bixie meer mag rijden, en zowiezo nog 4 jaar moet gaan wachten tot ze mag gaan starten. ik hoop dat het nog heel lang duurt voor dit wordt ingevoerd.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:08

Dacht dat een pony voor internationaal dressuur 156 moest zijn of zo?

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:14

maar er is dus niemand die echt antwoord geeft, of heeft, op de vraag vab ts,
"Gaan de E-pony's er uit of niet"? Zelf heb ik het ook "van horen zeggen", maar ik heb er ook geen officiële melding ofzo van kunnen vinden. Dus als het idd zo is, dan zal het nog wel even duren lijkt mij.

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:15

Nou ik hoop ook niet dat het ingevoerd gaat worden, kunnen de pensionhouders en maneges weer meer geld verdienen want dan betaal je voor een paardenbox ipv ponybox. Is natuurlijk weer wat anders dan met wedstrijden maar dit hoort er dan ook bij is toch iets minder dan.

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:21

Maar zijn jullie ook niet 1 van de weinige landen waar je tot 18 bij de ponys mag rijden?
In België was dat tem 15, sinds 2 of 3 jaar terug is dat 16 geworden. (vind ik persoonlijk net ook iets beter, al ben ik zelf wel met mijn 15 overgegaan)

Veel zijn dan net midden in de groei en kunnen dan ideaal de overgang maken, ken er ook wel die nogal groot zijn voor hun pony, maar dat lukt meestal nog net :).

Het gelijkschakelen met de andere landen (dus e-pony wordt paard) zou het wel makkelijker maken. Iemand die bij ons in de club kwam van NL uit, dacht met de e-pony te kunnen starten.. Niet dus.

In het begin zal het wel voor wat problemen zorgen, maar ik denk dat dat bij praktische elke verandering is, gewoon een kwestie van aanpassen..

In dressuur kan een e-pony naar mijn mening zonder problemen mee, springen wordt het mss al wat moeilijker, maar de echte goede overleven het wel :).
Ze zijn wendbaarder en vaak sneller, vind een pony sowieso fijner om te rijden dus je haalt er ook wel weer voordelen uit.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:28

randalinpony schreef:
Dacht dat een pony voor internationaal dressuur 156 moest zijn of zo?

Nee juist niet, moet een D-pony zijn... Dus onder 1.48.

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:45

Wel vaker zijn er geruchten opgetreden, dat een E-pony nu officieel bij de paarden hoort in die rubriek.
Nooit heeft de KNHS er wat van gezegd, volgens mij zijn het gewoon fabeltjes! Want de meisjes in Nederland zijn idd lange meiden, als je 12 jaar bent en je bent al 1.71 zou het wel heel sneu zijn dat zo'n jong meisje dan al bij de paarden moest rijden..

edit; Volgens mij eindigen de D-pony's pas met 1.48,9

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:51

D-ponies eindigen bij 148.3

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:53

Elbrich. schreef:
edit; Volgens mij eindigen de D-pony's pas met 1.48,9

Ja dacht ik ook altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:56

crossmonster schreef:
Ruiters die erg lang zijn op jonge leeftijd worden dan gedwongen om tussen de paarden te rijden en dat vind ik zonde.

Of erg lange ruiters gaan gewoon op te kleine D-pony'tjes zitten. Ook zonde.

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:58

Knhs site:

Pony’s die internationaal te groot bevonden zijn, worden ook voor de KNHS-sport in de een andere categorie (categorie E) ingedeeld. De stokmaat van een pony bepaalt in welke categorie de pony ten behoeve van de KNHS-sport wordt ingedeeld. De KNHS kent vijf categorieën:

Categorie A: stokmaat tot 117 cm;
Categorie B: stokmaat van 117 cm tot en met 126,9 cm;
Categorie C: stokmaat van 127 cm tot en met 136,9 cm;
Categorie D: stokmaat van 137 cm tot en met 148,0 cm;
Categorie E: stokmaat van 148,1 cm tot en met 156,9 cm

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:00

Categorie A-pony's= tot 1.17
Categorie B-pony's= 1.17 t/m 1.26,9
Categorie C-pony's= 1.27 t/m 1.36,9
Categorie D-pony's= 1.37 t/m 1.48
Categorie E-pony's= 1.48,1 t/m 1.56,9