Meeste dressuurruiters neusriem erg strak. Waarom??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Merry98

Re: Meeste dressuurruiters neusriem erg strak. Waarom??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:13

het is ervoor dat ze de tong niet over het bit kunnen gooien..
>mond open doen.
Hoe strakker de neusriem / sperriem zit dan gaat dat moeilijker..

Waarom ze dat doen zal ik niet weten verder.
Misschien een van deze redenen?

Bij die van mij kan ik m niet eens strak doen, heb m er eigelijk tegenwoordig niet eens meer omheen zitten.
Want hij word helemaal hysterisch ervan.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:23

Ik heb wel is ergens gelezen dat als de neusriem te strak zit, je bloedvaatjes/zenuwen of wat er ook in het paardenhoofd zit kan afknellen. Zie het nut er ook niet van in om hem lekker strak te doen dus hij zit altijd zo dat er genoeg ruimte tussen zit.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:28

Neusriem is ooit ontworpen in de tijd dat de paarden in de strijd gebruikt werden om te zorgen dat mocht t paard struikelen en met zijn snufferd op de grond vallen dat zijn mond dicht bleef zodat hij minder snel zijn kaak kon breken (en daardoor niet meer in de strijd kon lopen).
Mensen zijn nu vol van dat het paard moet ontspannen en kauwen op het bit, maar hoe in godsnaam kan dat dier kauwen op t bit als je zijn kaken op elkaar snoert.???
dus nee, bij mij ook 2 vingers er tussen (lage neusriem), en bij een gecombineerde de bovenste 1 vinger er tussen en t sperriempje relatief los (2 vingers) want als je die dan te strak doet trek je heel de bovenste neusriem naar beneden. En t sperriempje hoeft ook niets anders te doen dan te zorgen dat het paard de mond niet open spert.. en dat functioneert dus prima als er nog 2 vingers tussen kunnen

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:20

Dan vraag ik me ook af hoe jullie van zo'n afstandje zien dat 'de meeste dressuurruiters' hun neusriem te strak hebben?
Of ga je bij iedereen lopen voelen _O-
Denk dat het allemaal wel meevalt hoor het is me echt nog nooit opgevallen..
Kan me meer irriteren aan mensen die hun neusriem zo los hebben zitten dat hij door de sperriem naar beneden word getrokken en de druk dus op het kraakbeen komt te staan.. Nee dat is fijn voor je paard ;)

mkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:34

jaaa.. ik heb alles gewooon normaal vast zitten en ken eigenlijk ook geen mesnen die dat anders hebben.. wel een paaar die eigenlijk een neusriem voor de sier er aan hebben.. en diezelfs bewegen onder eht rijden dat is lekker.. ofniet

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:43

Jannepauli schreef:
Wisten jullie dat er momenteel een wereldwijde petitie loopt onder het motto "de twee-vingers-regel"om dit probleem te bestrijden? Horses for Life meldde deze petitie:
http://www.ipetitions.com/petition/SavingTheHorses

Dat vind ik dus echt belachelijk.
(niet van jou, van de initiatiefnemer dus)
Tjemig, ik denk dat ik een petitie opstart tegen alle ruiters die hun sporen hoog op hun laars hebben zitten. (dat is dus ironisch bedoeld)

Zal mijn ene paard blij mee zijn met zo'n regel. Zijn ganse kop open omdat de een of andere pino zal bepalen hoe strak die neusriem moet....

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:50

daffie1986 schreef:
Dorienn schreef:
Ik vind bv een kneveltrens veel fijner dan een neusriem of sperriem. Bit kan in hoogste nood niet door de mond getrokken worden en peerd heeft wat meer vrijheid.
Zelf rij ik ofwel met losse neusriem ofwel zonder.

Kneveltrens veel fijner als een neusriem en sperriem? Dit zijn toch 2 verschillende dingen, ik snap degze vergelijking niet, kun je die eeven uitleggen.

Sommige mensen gebruiken een neusriem en sperriem louter om te zorgen dat het paard de mond niet kan opendoen en het bit dus niet door de mond kan getrokken worden.
Voor deze groep vind ik een kneveltrens of een fulmertrens beter. De staafjes aan de zijkant van de mond verhinderen dat het bit door de mond kan getrokken worden. En het paard zijn mond wordt niet toegegespt :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:53

Meeste? >;)
Nou hier doe ik hem zo dat het niet flodderd (2 vingers), anders gaat het schuren..
Sperriempjes vind ik echt ondingen om vast te maken... }:0
Nee, voor mij hoeft het niet maar dat zal ook wel per paard verschillen.
-Kijk nou naar het voorbeeld van Urielle-

Wat een onzin zeg van die petitie..

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:44

Saul schreef:
Jibbel schreef:
Uh..het is toch jouw paard, dus jij beslist toch wat je wilt?

Hier ook geen strak aangesnoerde neusriem hor! Arm paard!

Inderdaad, maar waarom les je dan?? als je toch telkens gaat zeggen: nu dit is niet leuk voor mij/het paard dus ik luister niet, ik ben tenslotte de baas.
:P beetje gek vind je niet.
Natuurlijk zijn er dingen waar je niet mee akkoord gaat met je instructrice. Maar laat ze dan even uitleggen waarom ze het doet of waarom het ten voordele van jezelf of je paard is.
Als jij een uur moet doorzitten en doorrijden denk je vast ook van 'aw ik heb zeer in mijn billen of in mijn kont' maar daarom zeg je nog niet: het is mijn kont dus ik ga NU lichtrijden...
Instructrices zijn er om te helpen niet om te negeren ;)