Extreme zenuwen ruiter, welke middelen/oplossingen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 12:58

Ja ik ken het probleem, daarom ben ik ook gestopt met wedstrijden rijden. Met losrijden ging het prima maar zodra ik de ring in moest had ik het niet meer van de zenuwen. Vroeger was het juist andersom, dan was ik zenuwachtig voordat ik de ring in moest maar zodra ik binnen was had ik er geen last meer van.
Het laatste jaar heb ik Oxasepam (ja, heftig middel) gebruikt want Bach Rescue of Valdispert hielpen niet.
De Oxasepam nam ik 2 uur voor de proef in en was redelijk ontspannen.
Thuis rijd ik ook niet prettig als er mensen staan te kijken.

MarchaL

Re: Extreme zenuwen ruiter, welke middelen/oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 13:40

Vervelend dat je hierom gestopt ben met wedstrijden Ikima... Ik besef me heel goed dat het probleem echt tussen mijn oren zit, ik wil het daarom ook oplossen door het probleem zelf aan te pakken dmv training. Ik hou het echt bij homeopatische middelen, verder als dat wil ik niet gaan.

Het moet toch op een andere manier op te lossen zijn? Ik vind hetzelf ook niet prettig als er veel mensen staan te kijken, ik kan daar enorm onzeker van worden... Echt belachelijk, ik weet het...

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 16:29

Ach ik mis het nu helemaal niet meer, krijg ook niet meer de kriebels als ik bij een wedstrijd ga kijken, komt nog bij dat mijn merrie volgende maand 19 wordt en ik het belangrijker vind om haar soepel en gezond te houden.

bory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:04

ik ken het probleem ik heb er zelf ook last van dus ben nu maar even gestopt met wedstrijden. en als ik vind dat ik hem thuis weer goed heb dan gaan we gewoon weer proberen en komen de zenuwen weer terug dan gaan we aan de rust gevende middelen want ik heb het bij het los rijden en in de ring is het over

moby934

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:55

Jaa, en ook ik ken het probleem.
Ik heb met mijn vroegere pony jaren wedstrijden gereden en ik had nooit last van stress ofzo.
toen ben ik met een andere pony begonnen (ik werd te groot) en het was een drama. maar het bleek dat mijn pony er gewoon niet van hielt om weg te gaan van huis. Mijn huidige pony loopt thuis super, maar op wedstrijden rij ik er zelf niet meer voldoende aan, en gaat het helemaal verkeerd. en omdat ik het graag goed wil doen gaat het nog slechter. niets wil meer en alles gaat fout. soms hoor ik mijn moeder zelfs niet meer die me voorleest. misschien nog ook maar een homeopatisch middel gaan gebruiken?

Lis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 17:29

Er bestaan pillen, en een vloeibare stof die je inkunt nemen (legaal) zodat de zenuwen wat minder zijn.
Weet alleen de naam niet precies

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:14

Ikima schreef:
Ja ik ken het probleem, daarom ben ik ook gestopt met wedstrijden rijden. Met losrijden ging het prima maar zodra ik de ring in moest had ik het niet meer van de zenuwen. Vroeger was het juist andersom, dan was ik zenuwachtig voordat ik de ring in moest maar zodra ik binnen was had ik er geen last meer van.
Het laatste jaar heb ik Oxasepam (ja, heftig middel) gebruikt want Bach Rescue of Valdispert hielpen niet.
De Oxasepam nam ik 2 uur voor de proef in en was redelijk ontspannen.
Thuis rijd ik ook niet prettig als er mensen staan te kijken.

Ik gebruik ook een pilletje oxazepam voor een wedstrijd. Maar eigenlijk is het niet normaal natuurlijk dat je zoiets zwaars nodig hebt. ik ga nu proberen wat vaker te starten, voorheen starte ik 1x in de 4 maanden ofoz, dus iedere keer weer opnieuw zenuwen. De eenaarlaatste keer heb ik niets genomen, nou was zo gestrest, niet normaal, ging dus ook verschrikkelijk. Dit keer dus een tabletje oxazepam en dan gaat het prima. Nog wel zenuwachtig, maar wel te handelen zenuwen. Ik wil echter niet wedstrijden blijven rijden op oxazepam, vandaar dat ik nu wat vaker ga starten, hopelijk wordt het dan normaal en blijven de zenuwen weg.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:52

Maar je werd wel meer ontspannen van die oxazepam zonder er suf van te worden.
Vaker starten hielp bij mij ook wel, ik ging dan wel telkens naar hetzelfde terrein en de laatste paar keer heb ik ze niet meer geslikt.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:57

ja, die oxazepam helpt super, wordt er absoluut niet suf van of iets dergelijks. Ik merk er niets van, alleen dat ik wat minder zenuwachtig ben..

Tibaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:21

Marchal, ik ben benieuwd hoe het 15 maart gegaan is

_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:18

Ik rijd zondag ook voor het eerst dressuur en springen. Ik heb echt wel stress(al 2 weken) voor de dressuur. In ieder geval ga ik een kalmeermiddel nemen en proberen goed adem te halen.
En ik ga proberen mij al rustig te maken als ik mijn paard kan inrijden..
En ook denken dat ik gewoon een privéles rijd,maar dan in uniformpje :P

Maar wss ga ik toch van de zenuwe uitbarsten.. ik ga het toilet veel nodig hebben die dag :D

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 12:26

Hier dan eindelijk eens een update van mijn kant. Ik wil het topic toch nog even omhoog schoppen omdat veel meer mensen hier last van hebben.

Het gaat echt ontzettend goed met mij en mijn zenuwen! De consulten met de sportpsycholoog doen mij echt goed! Inmiddels heb ik meerdere consulten gehad waar diverse onderwerpen in behandeld zijn. Oa. doelen stellen, concentratie, ademhaling etc. De consulten hebben niet alleen effect op mijn zenuwen maar hebben mij ook een rustigere ruiter gemaakt. Ik bekijk de dingen nu anders, (doelen stellen) ben rustiger en ga gemakkelijker verder als iets even niet lukt. Mijn paard reageerd hier ontzettend goed op, ze is in een goede 1,5 maand zoveel rustiger geworden....

Inmiddels 1 wedstrijd gereden sinds de consulten. Ik had er meer in de planning staan maar door omstandigheden helaas niet mee kunnen rijden. De wedstrijd in maart ging hartstikke goed! Ik was rustig, mijn paard was rustig en ik had echt hele mooie ontspannen stukken in mijn proeven zitten! Het begon al met gestructureerd losrijden, dit ging al erg goed! Beide proeven heb ik winst gereden, iets wat ik wel even kon gebruiken!

Volgende maand ga ik weer vol aan de bak met wedstrijden, ik kijk er nu echt weer naar uit *\o/* !

scientifica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:16

Heb het niet meer met wedstrijden. Heb een aantal keer FNRS proefjes gereden, waarbij ik zelf het gevoel had dat het "toch nergens om ging". Misschien een verkeerde instelling, maar het haalt wel de druk van de ketel voor zenuwpeesjes.
Heb het nog wel met grote presentaties, neem de avond van te voren meestal melatonine om goed te kunnen slapen (of als ik het in huis heb: valium hihi := ). Dat helpt al enorm, lekker uitgerust wakker worden en als nodig nog een valdispertje idd...
Klink ik nu als extreme pillenslikker?? Hahaha _O-

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:29

Ik ken dit, de 24e ga ik weer een proefje doen, en dit is wat ik mezelf heb voorgenomen:

Ik ga gewoon om mijn vzpaard weer eens te showen. Als de draf goed gaat ben ik tevreden, galop boeit me niet, dat lijkt toch nergenst op. Wat de jury zegt zal me een zorg wezen, ik weet wat ik waard ben. :)

tobyy_mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:25

beetje raar :
maar als ik ergens zenuwachtig voor ben eet ik havermoutpap :P

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:40

Ik ben wel benieuwd hoe al die mensen hier aan Oxazepam komen, dit middel kom je toch niet zomaar aan als het goed is?!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 23:16

Ik klap ook helemaal dicht tijdens concoursen. Valeriaan heeft op mij dus geen invloed. Ik zoek ook nog naar hét middel. Dus je bent niet alleen! Veel proeven rijden werkt bij mij ook averechts. Ik begin behoorlijk depressief te worden. Begon me de afgelopen keer zelfs af te vragen wat er nou leuk aan is. Ik rijd thuis ook vele malen beter dan op wedstrijden. Maar ook alleen als er behalve de instructeur, geen bekenden kijken.

Ik weet wel waar het vandaan komt bij mij. Mijn ouders namen mij te vroeg mee op concours. En als ik faalde was dat de schuld van de jury. Maar ja, dat kan niet zo blijven hè? Toen het eindelijk met sprongen vooruit ging, werd de pony verkocht en kreeg ik een heel moeilijk lang paard. Met 8 van de wei geplukt en daar moest ik het mee doen als 13-jarige. Funest voor je wedstrijdplezier en toch wil ik het net als jij dolgraag proberen! Dus de gouden tip is bij mij ook welkom. Ik kijk al bij sportpsychologie...

Hopelijk zit jouw gouden tip er ook bij en kun jij ook het plezier zien in de wedstrijden.

Wipsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:01

Sportpsycholoog kan echt wonderen doen.
Alsook 5 druppeltjes rescue remedy voor de ruiter en eventueel 5 a 6 druppeltjes voor het paard.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:11

Biskwie schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe al die mensen hier aan Oxazepam komen, dit middel kom je toch niet zomaar aan als het goed is?!

dit krijg je inderdaad niet zomaar. Ik heb een verleden waarvoor ik oxazepam kreeg (had zware hyperventilatie, samengaand met paniekaanvallen). Nu bel ik 1x per jaar de dokter nog voor een stripje voor als ik op vakantie ga. Ik heb vliegangst. Ik neem dan 2 pilletjes, 1 voor de heenvlucht en 1 voor de terugvlucht. Houd ik er dus nog 8 over. Aangezien ik maar 3x per jaar ofzo start, is dat dus zat.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:47

Ik heb niet bewust last van zenuwen, ben rustig, loop in ieder geval niet steeds te stressen en te schelden op mijn paard zoals ik anderen vaak zien doen :+ . Mijn paard is in het begin altijd heel druk maar dat weet ik nu en het is na 10 minuten over. En kilometers heb ik zat gemaakt. Rijd al bijna 30 jaar, veel wedstrijden ook kampioenschappen e.d..
Maar wat mijn probleem is, ik wil het te goed doen, ben te perfectionistisch en dan ga ik dus verkeerd ademhalen in de proef. Met losrijden heb ik geen probleem, maar aan het eind van de proef ben ik bijkans blauw aangelopen! :D . Het lijkt wel of ik 6 minuten mijn adem inhoud... Wat zou ik hier het beste aan kunnen doen? Ik start dus ook nooit 2 proeven want dat trek ik echt niet :+

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 13:29

JollyJumper schreef:
Maar wat mijn probleem is, ik wil het te goed doen, ben te perfectionistisch en dan ga ik dus verkeerd ademhalen in de proef. Met losrijden heb ik geen probleem, maar aan het eind van de proef ben ik bijkans blauw aangelopen! :D . Het lijkt wel of ik 6 minuten mijn adem inhoud... Wat zou ik hier het beste aan kunnen doen? Ik start dus ook nooit 2 proeven want dat trek ik echt niet :+

Sportpsycholoog inschakelen, dit is namelijk een van mijn problemen ;) Mijn perfectionisme zorgt voor de stress, zo ga ik verkeerd ademhalen, stel ik mezelf de verkeerde doelen en maak ik me druk om dingen die totaal onbelangrijk zijn. Een sportspycholoog zou je met ademhalingsoefeningen vast verder kunnen helpen!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:39

ik heb precies hetzelfde, ik loop ook altijd rood aan en een proefje is (als ik niets neem om rustig te worden) echt uitzitten, ik trek het amper, heb het idee dat ik dood van mijn paard val, puur omdat ik door mijn zenuwen half vergeet te ademen.. Ik wil het ook goed doen, moet van mezelf ook perse WP rijden, terwijl juist de zenuwen het goede rijden verpesten.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:45

Het gaat mij niet eens om de winstpunten, die kunnen me niet eens veel schelen. Maar ik wil zo graag laten zien wat mijn paard kan, hoe goed hij is. Ik ben zo trots hem, terwijl andere mensen nogal eens commentaar hebben... (over zijn bouw, gangen, afstamming, kleur, noem maar op...) (Tja over verkeerde doelen gesproken :+ )
Maar hoe kom ik aan zo'n sportpsycholoog? Wij wonen hier zo'n beetje aan het einde van het land en ik heb geen idee hoe zoiets werkt.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:55

Ik wil er ook één! Zo'n sportpsycholoog. Wat schrijnend toch dat het nog zo veel voorkomt. Ik dacht dat ik de enige was. Om me heen draaien ze hun hand er niet voor om.

Bij mij is het net zo. Mijn paardje kan verdraaid mooi lopen en mij kunnen die wp me wel wat schelen. Ik wil verder. Ik droom van de dag dat we een Z-proefje starten en geen slecht figuur slaan. Dat moet voor mij toch ook haalbaar zijn? Laatste eindigen vind ik absoluut niet leuk meer.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 02:02

Hier nog zo'n stresskip.
Zolang ik rustig ben gaat alles goed maar zodra bij mij de zenuwen toeslaan is het paard ook meteen de weg kwijt.
Wij noemen het Esme's lekkende aura :+ :D :D
Ik weet al jaren dat ik extreme faalangst heb en heb al diverse homeopatische middeltjes geprobeerd.
Rustgevende muziek,mezelf geprobeerd wijs te maken dat het voor de lol is en niet voor straf, niks helpt.
Word er af en toe zo moe van.
Zit soms helemaal misselijk op mn paard en als ik een week van tevoren aan de wedstrijd denk draait mn maag al om en slaan de zenuwen toe.
Ook de tip om van te voren twee borrels te nemen heb ik al geprobeerd met als eindresultaat dat ik stomdronken op mn paard zat en helemaal de weg kwijt was }:0 ( vergeten van te voren wat te eten)
Heb door de jaren heen toch de nodige km aan wedstrijden gemaakt en toch gaat het niet weg.
Het heeft de sport voor mij stukken minder leuk gemaakt.
En natuurlijk kan ik stoppen met wedstrijden rijden maar kom op zeg,ik ben 29 jaar en ben niet van plan om weg te lopen voor mn problemen en zeker niet voor zoiets als faalangst.
Ben enkel nog wel een behoorlijke tijd zoet voor ik hopelijk een oplossing heb gevonden...........