Als eerste starten.. Voor óf nadelig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bettine

Re: Als eerste starten.. Voor óf nadelig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:37

Dat artikel bedoelde ik inderdaad Gjilke :)

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:42

Ik ben nu opzoek naar de Quest waar het in stond, heb mn computer iets te fanatiek opgeruimd. Zal het even opnieuw inscannen, het is nl wel erg leuk om te lezen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:27

Oké. :)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:38

Waarom maak je je druk over als eerste starten? Ga gewoon ridjen, je ziet wel waar het schip strand...

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:49

het enige voordeel van als 1e starten vind ik dat je precies weet hoelaat je moet.
Als je nr 24 bent kan het altijd in- of uitlopen

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:52

Zelf heb ik nooit nadelen gemerkt aan als eerste starten :). Op de vereniging bij ons startte ik meestal als eerste, omdat ik onder het zadel kwam en dan kon ik mn pony nog terug brengen voor de prijsuitreiking.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:52

Ik maakt mij niks uit wanneer ik start, jury jureert echt niet hoger bij degenen die als 1e moeten en degenen die daarna komen. Het gaat er toch om hóe je je proef rijdt? Maakt het ook niet uit wanneer je hem rijdt. Jury beoordeelt gewoon je proef en is dan niet royaler met de punten als je als 1e moet :n

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:42

@ Ashley: het is juist andersom. Bij de eerste deelnemers (of het nu dressuur, trampolinespringen of turnen is) zijn jurys voorzichtiger met punten uitdelen. Zie ook de link die in mijn bericht staat En het bijna weer doet, eerst kon ik de Quests niet vinden, toen vond ik ineens allemaal leuke stukjes in oude nummers, toen wou de scanner niet, en nu heb ik ruzie met Dreamweaver. Maar de dag is nog niet voorbij zullen we maar zeggen ;)

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:28

KarinvdM schreef:
Gjilke schreef:
Tadaa: Artikel uit de Quest:
Schoonheid in Scores

Je link doet het niet.

Het heeft even geduurd, maar hij doet het weer.
In dit artikel wordt duidelijk dat het wel degelijk uitmaakt op welke plek je start.

Laar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 00:54

Mij zelf maakte het nooit zo uit, maar als ik dat artikel lees :P

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:50

Vroeger had ik er ook geen fijn gevoel bij om als eerste te starten maar dat had er mischien ook wel mee te maken dat ik die van mij nog niet super bevestigd had.

Maar tegenwoordig heb ik er geen probleem meer mee.
Ik heb afgelopen weekend zelf moeten vragen als ik als eerste mocht want we moesten heen en weer met de trailer voor een andere paard en dat kwam alleen uit als ik als eerste starte
En het heeft niks uitgemaakt had een nette winstpunt dus voor mij maakt het niks meer uit :D

Maartje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:22

Dacht eerst altijd dat het wel nadelig was om als eerste te starten. Maar toen ik met een nieuw paard ging starten wilde ik zelf graag als eerste starten omdat dit paard het een beetje eng vond met andere paarden dus als je als eerste start is het niet zo druk. Moet zeggen dat ik toen regelmatig in de prijzen zat, dus mijn mening is wel wat veranderd....

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:41

ik denk als je met 7 boeren knollen start die niet nagefelijk lopen en jij komt als eerst (dus de jury heeft die paarden nog niet gezien) zal ze jou normaale punten geven en die anderen lager.. maar alsje als laasten start en ze zien eerst die boeren knollen dan is het wel een verscheel en zal het gemidelde omgaan. want dan is e jury die boere knolle gewend en zullen ze jou proef wel mooier vinden.. DENK IK!!!! :p

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 13:57

Okeee.. nou ben benieuwt zondag..

Maartje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:00

Laat je ons weten hoe het zondag is gegaan??
Succes

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:25

Gjilke schreef:
@ Ashley: het is juist andersom. Bij de eerste deelnemers (of het nu dressuur, trampolinespringen of turnen is) zijn jurys voorzichtiger met punten uitdelen. Zie ook de link die in mijn bericht staat En het bijna weer doet, eerst kon ik de Quests niet vinden, toen vond ik ineens allemaal leuke stukjes in oude nummers, toen wou de scanner niet, en nu heb ik ruzie met Dreamweaver. Maar de dag is nog niet voorbij zullen we maar zeggen ;)

Ik heb vaak zat als 1e moeten starten, ook vaak genoeg in het midden of ergens als laatste, nooit gemerkt dat de jury als je als 1e moet voorzichtiger is....een jury hoort je proef te beoordelen zoals je hem rijdt en niet die onzin met voorzichtiger...
Ik weet idd dat jury's het wél doen hoor wat jij zegt, maar vind dat gewoon vreemd.

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 15:28

Jaa is goed!

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 21:05

ik start zelf liever als 1 van de eerste,, dan ben je er snel van af,, als je al een deel van de concurentie heb zien rijden word ik alleen maar zenuwachtiger |(

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 13:05

loesje: Je moet helemaal niet kijken naar je concurrentie :+ Ik geef zelf toe dat ik dat ook altijd deed, maar je rijdt er voor jezelf en zoveel mensen gaan zich druk maken als er iemand in hun rong zit die 'o zo goed is'. Probeer daar niet op te letten en rijd gewoon voor jezelf ;)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 17:02

sam_amore schreef:
ik denk als je met 7 boeren knollen start die niet nagefelijk lopen en jij komt als eerst (dus de jury heeft die paarden nog niet gezien) zal ze jou normaale punten geven en die anderen lager.. maar alsje als laasten start en ze zien eerst die boeren knollen dan is het wel een verscheel en zal het gemidelde omgaan. want dan is e jury die boere knolle gewend en zullen ze jou proef wel mooier vinden.. DENK IK!!!! :p

Dat is natuurklijk onzin :+
Als je als eerst moet en 200 punten verdient dan krijg je die heus wel.

Ik vind het juist een smoesje van ruiters die net niet goed mee kunnen komen.

Mensen die niet tevreden zijn over hun punten hebben altijd wel een smoesje, het ligt aan de accomodatie, aan de jury, aan het startnummer, aan het paard....maar het ligt noooiiiittt aan de ruiter zelf ;)

scooby1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:34

Ik weet zeker dat het geen onzin is dat het nadelig zou zijn als je als eerste moet starten. Natuurlijk ligt het wel aan het soort jury, maar gisteren had ik echt een super proef gereden en ik moest als eerste starten. Ik heb alleen de laatste combinatie van mijn ring gezien en dat was een ramp, de pony kwam constant in het verzet en ging er vandoor het was gewoon geen gezicht. Ik dacht ik hoop dat ze allemaal zo zijn dan ben ik zeker hoog geeindigt. Maar het meisje waarvan ik de proef gezien had was 3e en ik 7e, ja en dan ga je mij vertellen dat het onzin is! Nou echt niet! Want ik weet honderd procent zeker dat mijn pony niet in het verzet kwam of ongehoorzaamheden vertoonde, anders had mijn trainster mij er na mijn proef wel op gewezen!

groetjes Merel

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:38

Of het wel of niet iets uit maakt, maakt uit eindelijk niks uit. Je kunt het toch niet veranderen er moet er altijd 1 als eerste starten.

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 21:57

Het maakt niks uit..
Ben vandaag 2x als eerste gestart met als
reslultaat; 191 en 195
En degene die tweede was had 181 en de rest
had lager.. Dus stres om niks

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:20

Als je goed rijdt, kan de jury niet om je heen of je nou 1e of laatste bent, en slecht the same.

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:27

Op grote concoursen zijn er altijd erg veel deelnemers.
Mijn ervaring daarin is dat de jury het aan het begin een beetje zat wordt en als de pauze net is geweest en ze hun bakje koffie hebben gehad zijn ze altijd wel iets guller met de punten.
Maar aan de andere hand, de besten worden meestal voor het laatst bewaard(kijk maar naar Jumping, Wereldbeker, Olympics enz.) dus dan gaan de punten ook wel omhoog. Het ligt ook aan de bekendheid van de combinatie/ruiter zelf en ook hoe goed de jury kan jureren.
Als je een slechte accomodatie gebruikt waar allerlei gaten in de bak zitten, werkt dat natuurlijk ook niet mee, maar daar moet je paard maar aan wennen.

En natuurlijk ook, voor alle mensen die dat zo graag willen horen (vind ik ook hoor, maar altijd zo'n gezeik), aan hoe de proef wordt verreden.