kledingvoorschriften vanaf 1 april 2009 dressuur aangepast?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:35

Sjonniej schreef:
Dekje is zelfs nu al niet meer verplicht wit.

Nee :? ? Ik weet dat het niet spierwit hoeft, maar toch wel wittig? Of mag je ook met andere kleuren? (kan het me niet voorstellen eigenlijk. Heb het in ieder geval nog nooit gezien :o )

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:37

Yinari schreef:
Sjonniej schreef:
Dekje is zelfs nu al niet meer verplicht wit.

Nee :? ? Ik weet dat het niet spierwit hoeft, maar toch wel wittig? Of mag je ook met andere kleuren? (kan het me niet voorstellen eigenlijk. Heb het in ieder geval nog nooit gezien :o )

Dekje was al niet verplicht wit... Zwart, blauw, champagne, heb ze allemaal liggen en is gewoon toegestaan...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:42

Ik zal het even kopiëren
Disciplinereglement Dressuur (Ingangsdatum 1 april 2007) schreef:
2. Tenzij het verenigingstenue wordt gedragen dienen deelnemers in de ring te verschijnen,
gekleed in:
a. een zwarte of donkerblauwe rij-jas; type colbert met knopen en platliggende
revers, het zitvlak geheel of gedeeltelijk bedekkend.
b. bij voorkeur een wit, beige of geel overhemd of -dressuurblouse,
c. een witte, beige of gele rijbroek,
d. een bijpassende witte of gele plastron of stropdas,
e. een paar handschoenen,
f. een paar zwarte of donkerblauwe rijlaarzen, al dan niet voorzien van bruine
kappen
of zwarte jodphurlaarsjes in combinatie met gelijkkleurige, gladleren
chaps.
g. een zwarte of donkerblauwe veiligheidscap/-helm met norm EN-1384. Het is
uitsluitend bij de paarden in de klasse Z1 en hoger toegestaan een dressuurhoed
of bolhoed te dragen.

Over een dekje wordt geen woord gezegd. Niet over het wel of niet verplicht zijn, niet over de kleur. Je mag alleen geen dekje of bontje óver je zadel doen.

malloesje

Re: kledingvoorschriften vanaf 1 april 2009 dressuur aangepast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:44

Ik zou het prima vinden als bv ook grijs, bruin en een krijtstreepje werden toegestaan, maar verder ook echt niet. Het moet geen penny-tafereel worden wat ik zo heel af en toe ook met springen zie. Vind ik echt heel jammer en niet om aan te zien :o

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:44

Zolang de reglementen worden VERRUIMD vind ik het best. Bij het springen mag tenslotte ook zowat alles.

Best wel gek........
Elk jaar zo om deze periode komen diverse wijzigingen van het regelement aan het licht. Gewoon opgedringen en medegedeeld. Slikken heet dat.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:03

[quote="Suelza]
Nee, maar hier in het topic was iemand die ze al gelezen/gezien had.

Misschien kan zij er iets uit quoten en hier in het topic plaatsen mbt de kledingvoorschriften?[/quote]

:oo :o? Sorry sorry ik heb me vergist...reglement ingangsdatum 1-4-07 aangehaald...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:55

CGJ12 schreef:
Best wel gek........
Elk jaar zo om deze periode komen diverse wijzigingen van het regelement aan het licht. Gewoon opgedringen en medegedeeld. Slikken heet dat.

Dit is niet waar. Op ledenvergaderingen heb je de mogelijkheid om tegen de wijzigingen in te gaan. Dat er maar weinig mensen naar vergaderingen gaan en hierdoor deze kans mislopen is een ander verhaal. Daarnaast zijn de regiobesturen etc. gekozen uit de ruiters in die regio en zij vertegenwoordigen de ruiters in hun regio. Zij worden net als bij besturen van verenigingen na 5 (?) jaar opnieuw gekozen/afgewezen/stappen zelf op. Als jij dus als ruiter meer inbreng wil hebben, zal je eens moeten kijken wanneer er een plaatje vrij is in bijv. je regiobestuur. Maar zoals gezegd kan je ook op vergaderingen gewoon je stem laten horen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:37

Sjonniej schreef:
Dit is niet waar. Op ledenvergaderingen heb je de mogelijkheid om tegen de wijzigingen in te gaan. Dat er maar weinig mensen naar vergaderingen gaan en hierdoor deze kans mislopen is een ander verhaal. Daarnaast zijn de regiobesturen etc. gekozen uit de ruiters in die regio en zij vertegenwoordigen de ruiters in hun regio. Zij worden net als bij besturen van verenigingen na 5 (?) jaar opnieuw gekozen/afgewezen/stappen zelf op. Als jij dus als ruiter meer inbreng wil hebben, zal je eens moeten kijken wanneer er een plaatje vrij is in bijv. je regiobestuur. Maar zoals gezegd kan je ook op vergaderingen gewoon je stem laten horen.

:Z Dream on........ :D

Dit soort reglementswijzigingen komt totaal anders tot stand.

De disciplinecommissies brengen de technische wijzigingen als voorstel naar voren. En dat is maar goed ook.
De "huisvrouwen" en "beroeps-voorzitters"* van de regio's doen niks anders dan deze voorstellen uiteindelijk akkorderen.

Zou me ook een mooie janboel worden als de regio-afgevaardigde opeens technische dingen gaat bedenken, terwijl die persoon veelal nog nooit op een paard heeft gezeten. Vaak hooguit het paard van dochterlief betaald en drie keer vastgehouden bij het opzadelen. Ieder zijn eigen expertise zal ik maar zeggen.

Om enige invloed op de "reglementen" te hebben moet je een poortje open zetten richting mensen in de disciplinecommissie.
Iets wat CGJ doet als hij dat noodzakelijk acht. En waarempel zijn er al meerdere ideeën van CGJ rechtstreeks geïmplementeerd in de huidige reglementen.
Dat was nooit gebeurd als CGJ dat via de Regio had gespeeld. Echt nooit. Wij hebben hier ooit een regio-voorzitter gehad die en-publique toegaf lang niet alle stukken te lezen en bij de landelijke KNHS mee te stemmen met de meerderheid (!)

En in de grote mensenwereld werkt het net zo. Rechtstreeks een minister enthousiasmeren levert zo een wetsvoorstel op.
Stemmen op je favoriete partij staat daartoe in geen enkele verhouding. Ga jij maar lekker stemmen, praat ik wel Wouter. Of denk je nu echt dat hij die aankoop van Fortis zelf bedacht had? ;)

* (meestal zijn ze ook voorzitter van de plaatselijke biljartclub, de dorpsvereniging, het ijsbaanbestuur, de politieke partij, regioafdeling van de padvinders, de royalty, de golfclub, sint-bernard club, de schaakafdeling, het schoolbestuur etc. Je kent dat wel. No offense, zoals gezegd: ieder zijn eigen expertise)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:43

Dan werkt het systeem van het onder het zadel rijden blijkbaar anders dan het systeem wat bij het mennen gebruikt wordt. Hier hebben wij als bezoekers van een vergadering namelijk wel degelijk invloed op de besluiten die genomen worden, natuurlijk hebben wij hier niet het laatste woord in. Maar het district neemt dit mee naar hogerop, waardoor de stem van de menner wordt meegenomen in het proces. (Theoretisch gezien, of dit daadwerkelijk gebeurd is natuurlijk de vraag) Ook is het bestuur hier niet de vader van het meisje wat M start, maar is het de menner/jury/oid zelf. Waarvan de voorzitter weer in de diciplinecommissie en nog zo een comissie zit.
Jammer dat het ohz blijkbaar niet werkt als bij ons. En zeker jammer dat jullie alleen via contacten invloed kunnen uitoefenen op dit soort beslissingen. Wellicht zal dit te maken hebben met het feit dat de dressuursport zoveel groter is dan de mensport, wat dan in theorie weer niet hoeft te zeggen dat het zeggenschap van een ruiter hierdoor minder moet worden.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:51

Als je uitgaat van een ideale wereld heeft een dressuurruiter misschien wel 0.00001% invloed via de besturen. Maar de besturen bestaan vervolgens voor een groot deel weer uit mensen uit de springsport (met een gemiddeld IQ van 95) die mogen meedenken over de dressuursport. Tja..... en wat dan?

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:59

Ik dacht trouwens altijd dat witte handschoenen verplicht waren. Dat een ander gekleurd dekje wel mocht dat wist ik. Ik heb ook ooit met een zwart dekje gereden in de dressuur :D.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:03

CGJ12 schreef:
Als je uitgaat van een ideale wereld heeft een dressuurruiter misschien wel 0.00001% invloed via de besturen. Maar de besturen bestaan vervolgens voor een groot deel weer uit mensen uit de springsport (met een gemiddeld IQ van 95) die mogen meedenken over de dressuursport. Tja..... en wat dan?

Dan wordt het lastig inderdaad. Ik begrijp hieruit dat springen en dressuur niet losgekoppeld is?

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:10

ik ben helemaal blij als we met bruin mogen starten dat betekend nieuwe outfit bruin tuig hebben we al

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:11

crossmonster schreef:
Ik vind het van de ene kant jammer, hoewel ik met donkerbruin niet zo'n moeite zou hebben.

Maar ik zie het al helemaal voor me, dalijk die barbies met roze dekjes en zilveren rijlaarzen :x

Kleur van het dekje mag je al zelf bepalen er is hier op bokt al eens iemand met een roze dekje gestart :D

En ik startte een paar jaar terug (2004) met een donkerblauw dekje.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:47

Aan de ene kant vind/vond ik het wel sjiek staan, iedereen in zwart of donkerblauw. Persoonlijk vind ik dat ze alleen bruin en grijs erbij moeten doen om het nog sjiek te houden.

Geen velle kleuren(club kleding uitgesloten natuurlijk) Anders wordt het echt een rotzooitje vind ik. dan verliest de dressuur zijn sjieke glas/uitstraling voor mij.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:03

CGJ12 schreef:

Excuus :oo
Het regiobestuur (weet ook welke regio je bedoeld ;) ) is niet zo dom hoor. Kijk dan naar Kring Noord van de regio...
Daar heb je mensen uit het blauwe tekstje van jou :j

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:00

mistid schreef:
Het regiobestuur (weet ook welke regio je bedoeld ;) ) is niet zo dom hoor.

Dat weet je niet. Ik doel namelijk niet op een specifieke regio, maar op de regio's in het algemeen.

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:56

CGJ12 schreef:

Je doet je onderschrift eer aan.

Ik ben ook niet voor een bonte verzameling aan kleuren tijdens wedstrijden, niet in de dressuursport maar ook niet in de springsport, maar vind wel dat eenieder dat voor zichzelf moet beslissen. Als je dan aankomt met een roze hoofdstel, groen zadel, blauwe laarzen, grijs jasje, bruine cap en oranje dekje vind ik wel dat je als jurylid dan minder punten mag geven op de verzorging. Oftewel: laat alle kleuren toe, maar vermeld bij de puntentelling voor verzorging dat bijpassende kleuren meer punten oplevert. Alhoewel dat dan misschien wel weer een beetje banketstaaf is voor de mensen die financieel niet in staat zijn om bijpassende dingen te kopen (maar uiteindelijk moet je het toch van je rijden hebben, die paar extra punten die verzorging oplevert, ach...)

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:07

oew dat vind ik idd ook geweldig, maar t moeten ook wel rustige chique kleuren blijven. Dressuur moet wel z'n luxe charme houden.

Felle kleuren vind ik erg barbie en onproffesioneel. Of ben ik nou erg conservatief :o ??

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:23

Honeys schreef:
Felle kleuren vind ik erg barbie en onproffesioneel. Of ben ik nou erg conservatief :o ??

Welnee.... :(:)

Alleen dyslectisch........... :D
O-n-p-r-o-f-e-s-s-i-o-n-e-e-l.

At your service -:)

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:27

CGJ12 schreef:
Honeys schreef:

Welnee.... :(:)

Alleen dyslectisch........... :D
O-n-p-r-o-f-e-s-s-i-o-n-e-e-l.

At your service -:)

Hahaha uhhh ... je weet wel, gebeurt me anders nooit.. THANX :o

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:31

Ik vind het aan de ene kant heel leuk en vernieuwend maar aan de andere kant daarlijk krijg je van die regenboog ruiters enzz en dat zwart wit gaf toch wel echt een wedstrijd gevoel. het heeft ook iets vind ik dus erg dubbel denknik er over

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:36

Niet zo onaardig CGJ12. Wil je je post, begint met Dream on... ook nog even kritisch op taal/schrijf en leestekenfouten doornemen?

(ik help je even: warempel, accorderen en zo staat er nog wat tussen)

Even ontopic: zwart of donkerblauw dekje mag volgens mij altijd al.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:41

Rhodos schreef:
Even ontopic: zwart of donkerblauw dekje mag volgens mij altijd al.

Niet alleen volgens jou ;) Dit mag gewoon, zie mijn regelementsquote bovenin.

Ik vind het trouwens erg grappig om dit topic te lezen! Er is altijd van alle kanten gemopper; Saaie kleuren, niet van deze tijd, blabla. En nu vind iedereen het eigenlijk toch ook wel weer erg netjes dat iedereen in zwart/blauw is en mogen hooguit grijs en bruin erbij als extra kleuren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:49

CGJ12 schreef:
Als je uitgaat van een ideale wereld heeft een dressuurruiter misschien wel 0.00001% invloed via de besturen.

Klopt, heb bij mijn verenigingssecretariaat al eens ingediend of het niet mogelijk is dat de selectiewedstrijden verder gespreid worden in plaats van drie weken op rij. Secretaris keek me meewarig aan en vertelde dat het kringbestuur geen trek had in tegengas dus dat hij het best nog eens wilde voorstellen maar dat ik er maar niet op moest rekenen.
Dat moeten we natuurlijk proberen :Y) dus zelf ook nog een verzoekmailtje verzonden om het te bespreken. Ze houden niet van tegengas :n
Als ik bij mijn eigen kringbestuur al niks voor elkaar kan krijgen (het in eerste instantie bespreekbaar maken zou al fijn zijn :D ), wtf zou het KNHSbestuur dan wel naar me luisteren? ^)

(tja, en ik hoop nog jurycursus te doen ed dus ik moet het bestuur ook niet op tafel jagen. Bij deze post zijn mijn kansen om ooit nog jury te worden al tot nul terug gebracht)